1IG2532{CONJ} staloG1096{V-2ADI-3S} se těchG1565{D-GPF} dnů vG1722{PREP} jedenG1520{A-DSF} denG2250{N-GPF}, když onG846{P-GSM} učilG1321{V-PAP-GSM} lidG2992{N-ASM} vG1722{PREP} chráměG2411{N-DSN}, aG2532{CONJ} kázalG2097{V-PMP-GSM} evangelium, že přišliG2186{V-2AAI-3P} k tomu přední kněžíG749{N-NPM} [biskupové] aG2532{CONJ} zákonníciG1122{N-NPM} sG4862{PREP} staršímiG4245{A-DPM}. 2IG2532{CONJ} řekliG2036{V-2AAI-3P} jemuG4314{PREP} G846{P-ASM} G3004{V-PAP-NPM}: povězG2036{V-2AAM-2S} námG2254{P-1DP}, jakouG1722{PREP} G4169{I-DSF} mocíG1849{N-DSF} tytoG5023{D-APN} věci činíšG4160{V-PAI-2S}, anebG2228{PRT} kdoG5101{I-NSM} jestG2076{V-PXI-3S} tenG3588{T-NSM}, kterýž toběG4671{P-2DS} tutoG3778{D-ASF} mocG1849{N-ASF} dalG1325{V-2AAP-NSM}? 3IG1161{CONJ} odpověděvG611{V-AOP-NSM}, řeklG2036{V-2AAI-3S} jimG4314{PREP} G846{P-APM}: OtížiťG2065{V-FAI-1S} se i jáG2504{P-1NS-C} vásG5209{P-2AP} na jednuG1520{A-ASM} věc G3056{N-ASM}; protož G2532{CONJ} pověztežG2036{V-2AAM-2P} miG3427{P-1DS}: 4KřestG908{N-NSN} JanůvG2491{N-GSM} sG1537{PREP} nebe-liG3772{N-GSM} bylG2258{V-IXI-3S}, čiliG2228{PRT} zG1537{PREP} lidíG444{N-GPM}? 5OniG3588{T-NPM} pakG1161{CONJ} uvažovaliG4817{V-ADI-3P} to meziG4314{PREP} sebouG1438{F-3APM}, řkouceG3004{V-PAP-NPM} G3754{CONJ}: JestližeG1437{COND} bychom řekliG2036{V-2AAS-1P}: SG1537{PREP} nebeG3772{N-GSM}, díťG2046{V-FAI-3S}: PročežG1223{PREP} G5101{I-ASN} jste tedyG3767{CONJ} neuvěřiliG3756{PRT-N} G4100{V-AAI-2P} jemuG846{P-DSM}? 6PakliG1437{COND} G1161{CONJ} dímeG2036{V-2AAS-1P}: ZG1537{PREP} lidíG444{N-GPM}, lidG2992{N-NSM} všeckenG3956{A-NSM} ukamenujeG2642{V-FAI-3S} násG2248{P-1AP}; neboG1063{CONJ} cele tak drží G3982{V-RPP-NSM} G2076{V-PXI-3S}, že JanG2491{N-ASM} jestG1511{V-PXN} prorokG4396{N-ASM}. 7IG2532{CONJ} odpověděliG611{V-ADI-3P}: Že nevědíG3361{PRT-N} G1492{V-RAN}, odkudG4159{ADV-I} byl. 8IG2532{CONJ} řeklG2036{V-2AAI-3S} jimG846{P-DPM} JežíšG2424{N-NSM}: AnižG3761{ADV} jáG1473{P-1NS} vámG5213{P-2DP} povímG3004{V-PAI-1S}, jakouG1722{PREP} G4169{I-DSF} mocíG1849{N-DSF} totoG5023{D-APN} činímG4160{V-PAI-1S}. 9IG1161{CONJ} počalG756{V-ADI-3S} liduG4314{PREP} G2992{N-ASM} pravitiG3004{V-PAN} podobenstvíG3850{N-ASF} totoG3778{D-ASF}: ČlověkG444{N-NSM} jeden G5100{X-NSM} štípilG5452{V-AAI-3S} viniciG290{N-ASM}, aG2532{CONJ} pronajalG1554{V-2AMI-3S} jiG846{P-ASM} vinařůmG1092{N-DPM}, aG2532{CONJ} sám odšelG589{V-AAI-3S} přes pole na dlouhéG2425{A-APM} časyG5550{N-APM}. 10AG2532{CONJ} vG1722{PREP} časG2540{N-DSM} slušný poslalG649{V-AAI-3S} kG4314{PREP} těmG3588{T-APM} vinařůmG1092{N-APM} služebníkaG1401{N-ASM}, abyG2443{CONJ} užitek G2590{N-GSM} zG575{PREP} viniceG290{N-GSM} daliG1325{V-2AAS-3P} jemuG846{P-DSM}. TiG3588{T-NPM} pakG1161{CONJ} vinařiG1092{N-NPM} zmrskavšeG1194{V-AAP-NPM} jejG846{P-ASM}, pustiliG1821{V-AAI-3P} prázdnéhoG2756{A-ASM}. 11IG2532{CONJ} poslalG4369{V-2AMI-3S} G3992{V-AAN} druhéhoG2087{A-ASM} služebníkaG1401{N-ASM}. OniG3588{T-NPM} pakG1161{CONJ} i tohoG2548{D-ASM-C} zmrskavšeG1194{V-AAP-NPM} aG2532{CONJ} zohavivšeG818{V-AAP-NPM}, pustiliG1821{V-AAI-3P} prázdnéhoG2756{A-ASM}. 12IG2532{CONJ} poslalG4369{V-2AMI-3S} G3992{V-AAN} třetíhoG5154{A-ASM}. AleG1161{CONJ} oniG3588{T-NPM} iG2532{CONJ} tohoG5126{D-ASM} zranivšeG5135{V-AAP-NPM}, vystrčiliG1544{V-2AAI-3P} ven. 13TedyG1161{CONJ} řeklG2036{V-2AAI-3S} pánG2962{N-NSM} téG3588{T-GSM} viniceG290{N-GSM}: CoG5101{I-ASN} učinímG4160{V-AAS-1S}? PošliG3992{V-FAI-1S} svéhoG3450{P-1GS} miléhoG27{A-ASM} synaG5207{N-ASM}. SnadG2481{ADV} když tohoG5126{D-ASM} uzříG1492{V-2AAP-NPM}, ustýdnouG1788{V-2FPI-3P} se. 14AleG1161{CONJ} vinařiG1092{N-NPM} uzřevšeG1492{V-2AAP-NPM} jejG846{P-ASM}, rozmlouvaliG1260{V-INI-3P} meziG4314{PREP} sebouG1438{F-3APM}, řkouceG3004{V-PAP-NPM}: TentoťG3778{D-NSM} jestG2076{V-PXI-3S} dědicG2818{N-NSM}; poďteG1205{V-XXM-2P}, zabímeG615{V-PAS-1P} jejG846{P-ASM}, abyG2443{CONJ} našeG2257{P-1GP} byloG1096{V-2ADS-3S} toG3588{T-NSF} dědictvíG2817{N-NSF}. 15AG2532{CONJ} vystrčivšeG1544{V-2AAP-NPM} jejG846{P-ASM} venG1854{ADV} z viniceG290{N-GSM}, zamordovaliG615{V-AAI-3P}. CožG5101{I-ASN} tedyG3767{CONJ} učiníG4160{V-FAI-3S} jimG846{P-DPM} pánG2962{N-NSM} téG3588{T-GSM} viniceG290{N-GSM}? 16PřijdeG2064{V-FDI-3S} aG2532{CONJ} vyhladíG622{V-FAI-3S} vinařeG1092{N-APM} tyG5128{D-APM}, aG2532{CONJ} dáG1325{V-FAI-3S} viniciG290{N-ASM} jinýmG243{A-DPM}. To uslyšavšeG191{V-AAP-NPM} G1161{CONJ}, řekliG2036{V-2AAI-3P}: Odstup to G3361{PRT-N} G1096{V-2ADO-3S}. 17AleG1161{CONJ} onG3588{T-NSM} pohleděvG1689{V-AAP-NSM} na něG846{P-DPM}, řeklG2036{V-2AAI-3S}: CoG5101{I-NSN} jestG2076{V-PXI-3S} pakG3767{CONJ} toG5124{D-NSN}, cožG3588{T-NSN} napsánoG1125{V-RPP-NSN} jest: KámenG3037{N-ASM}, kterýmžG3739{R-ASM} pohrdliG593{V-AAI-3P} staviteléG3618{V-PAP-NPM}, tenG3778{D-NSM} učiněnG1096{V-AOI-3S} jest vG1519{PREP} hlavuG2776{N-ASF} úhelníG1137{N-GSF}? 18KaždýG3956{A-NSM}, kdožG3588{T-NSM} padneG4098{V-2AAP-NSM} naG1909{PREP} tenG1565{D-ASM} kámenG3037{N-ASM}, rozrazíG4917{V-FPI-3S} se; aG1161{CONJ} naG1909{PREP} kohožG3739{R-ASM} byG302{PRT} on upadlG4098{V-2AAS-3S}, potřeťG3039{V-FAI-3S} jejG846{P-ASM}. 19IG2532{CONJ} hledaliG2212{V-AAI-3P} přední kněžíG749{N-NPM} [biskupové] aG2532{CONJ} zákonníciG1122{N-NPM}, jak by naňG1909{PREP} G846{P-ASM} vztáhliG1911{V-2AAN} ruceG5495{N-APF} vG1722{PREP} tuG846{P-DSF} hodinuG5610{N-DSF}, aleG2532{CONJ} báliG5399{V-AOI-3P} se liduG2992{N-ASM}. NeboG1063{CONJ} porozuměliG1097{V-2AAI-3P}, žeG3754{CONJ} by naG4314{PREP} něG846{P-APM} mluvilG2036{V-2AAI-3S} podobenstvíG3850{N-ASF} toG3778{D-ASF}. 20Tedy G2532{CONJ} střehnouceG3906{V-AAP-NPM} ho, poslaliG649{V-AAI-3P} špehéřeG1455{A-APM}, kteříž by seG1438{F-3APM} spravedlivýmiG1342{A-APM} činili G5271{V-PNP-APM} G1511{V-PXN}, abyG2443{CONJ} hoG846{P-GSM} polapiliG1949{V-2ADS-3P} v řečiG3056{N-GSM}, a potom jejG846{P-ASM} vydaliG1519{PREP} G3860{V-2AAN} vrchnostiG746{N-DSF} aG2532{CONJ} v mocG1849{N-DSF} hejtmanuG2232{N-GSM}. 21IG2532{CONJ} otázaliG1905{V-AAI-3P} se hoG846{P-ASM}, řkouceG3004{V-PAP-NPM}: MistřeG1320{N-VSM}, vímeG1492{V-RAI-1P}, žeG3754{CONJ} právěG3723{ADV} mluvíšG3004{V-PAI-2S} aG2532{CONJ} učíšG1321{V-PAI-2S}, aG2532{CONJ} nepřijímášG3756{PRT-N} G2983{V-PAI-2S} osobyG4383{N-ASN}, aleG235{CONJ} vG1909{PREP} pravděG225{N-GSF} cestěG3598{N-ASF} BožíG2316{N-GSM} učíšG1321{V-PAI-2S}. 22Sluší-liG1832{V-PQI-3S} námG2254{P-1DP} daňG5411{N-ASM} dávatiG1325{V-2AAN} císařiG2541{N-DSM}, čiliG2228{PRT} nicG3756{PRT-N}? 23AleG1161{CONJ} porozuměvG2657{V-AAP-NSM} chytrostiG3834{N-ASF} jejichG846{P-GPM}, díG2036{V-2AAI-3S} jimG4314{PREP} G846{P-APM}: CoG5101{I-ASN} mneG3165{P-1AS} pokoušíteG3985{V-PAI-2P}? 24UkažteG1925{V-AAM-2P} miG3427{P-1DS} penízG1220{N-ASN}. ČíG5101{I-GSM} máG2192{V-PAI-3S} obrazG1504{N-ASF} aG2532{CONJ} nápisG1923{N-ASF}? IG1161{CONJ} odpověděvšeG611{V-AOP-NPM}, řekliG2036{V-2AAI-3P}: CísařůvG2541{N-GSM}. 25OnG3588{T-NSM} pakG1161{CONJ} řeklG2036{V-2AAI-3S} jimG846{P-DPM}: DejtežG591{V-2AAM-2P} tedyG5106{PRT}, coG3588{T-APN} jest císařovaG2541{N-GSM}, císařiG2541{N-DSM}, aG2532{CONJ} coG3588{T-APN} jest BožíhoG2316{N-GSM}, BohuG2316{N-DSM}. 26IG2532{CONJ} nemohliG3756{PRT-N} G2480{V-AAI-3P} hoG846{P-GSM} za slovoG4487{N-GSN} popadnoutiG1949{V-2ADN} předG1726{ADV} lidemG2992{N-GSM}, aG2532{CONJ} divíceG2296{V-AAP-NPM} se odpovědiG1909{PREP} G612{N-DSF} jehoG846{P-GSM}, umlkliG4601{V-AAI-3P}. 27PřistoupivšeG4334{V-2AAP-NPM} pakG1161{CONJ} někteříG5100{X-NPM} z saduceůG4523{N-GPM}, (kteřížG3588{T-NPM} odpírajíG483{V-PAP-NPM} býtiG3361{PRT-N} G1511{V-PXN} vzkříšeníG386{N-ASF}), otázaliG1905{V-AAI-3P} se hoG846{P-ASM}, 28ŘkouceG3004{V-PAP-NPM}: MistřeG1320{N-VSM}, MojžíšG3475{N-NSM} napsalG1125{V-AAI-3S} námG2254{P-1DP}: KdybyG1437{COND} bratrG80{N-NSM} něčíG5100{X-GSM} umřelG599{V-2AAS-3S}, majeG2192{V-PAP-NSM} manželkuG1135{N-ASF}, aG2532{CONJ} umřelG3778{D-NSM} G599{V-2AAS-3S} by bez dětíG815{A-NSM}, abyG2443{CONJ} ji pojalG2983{V-2AAS-3S} bratrG80{N-NSM} jehoG846{P-GSM} za manželkuG1135{N-ASF}, aG2532{CONJ} vzbudilG1817{V-AAS-3S} síměG4690{N-ASN} bratruG80{N-DSM} svémuG846{P-GSM}. 29I G3767{CONJ} byloG2258{V-IXI-3P} sedmG2033{A-NUI} bratříG80{N-NPM}, aG2532{CONJ} prvníG4413{A-NSM} pojavG2983{V-2AAP-NSM} ženuG1135{N-ASF}, umřelG599{V-2AAI-3S} bez dětíG815{A-NSM}. 30IG2532{CONJ} pojalG2983{V-2AAI-3S} druhýG1208{A-NSM} tuG3588{T-ASF} ženuG1135{N-ASF}, aG2532{CONJ} umřelG599{V-2AAI-3S} i tenG3778{D-NSM} bez dětíG815{A-NSM}. 31Potom G2532{CONJ} třetíG5154{A-NSM} pojalG2983{V-2AAI-3S} jiG846{P-ASF}, téžG5615{ADV} G1161{CONJ} iG2532{CONJ} všech těchG3588{T-NPM} sedmG2033{A-NUI}, aG2532{CONJ} nezůstavivšeG3756{PRT-N} G2641{V-2AAI-3P} dětíG5043{N-APN}, zemřeliG2532{CONJ} G599{V-2AAI-3P}. 32NejposlézeG5305{ADV} po G1161{CONJ} všechG3956{A-GPN} umřelaG599{V-2AAI-3S} iG2532{CONJ} taG3588{T-NSF} ženaG1135{N-NSF}. 33ProtožG3767{CONJ} přiG1722{PREP} vzkříšeníG386{N-DSF}, kteréhoG5101{I-GSM} z nichG846{P-GPM} budeG1096{V-PNI-3S} ta ženaG1135{N-NSF}, poněvadžG1063{CONJ} sedmG2033{A-NUI} jich měloG2192{V-2AAI-3P} jiG846{P-ASF} za manželkuG1135{N-ASF}? 34AG2532{CONJ} odpovídajeG611{V-AOP-NSM}, řeklG2036{V-2AAI-3S} jimG846{P-DPM} JežíšG2424{N-NSM}: SynovéG5207{N-NPM} tohotoG5127{D-GSM} věkuG165{N-GSM} ženíG1060{V-PAI-3P} se aG2532{CONJ} vdávajíG1548{V-PPI-3P}. 35AleG1161{CONJ} tiG3588{T-NPM}, kteříž hodniG2661{V-APP-NPM} jmíni budou dosáhnoutiG5177{V-2AAN} onohoG1565{D-GSM} věkuG165{N-GSM} aG2532{CONJ} vzkříšeníG386{N-GSF} zG1537{PREP} mrtvýchG3498{A-GPM}, aniG3777{CONJ} se ženitiG1060{V-PAI-3P} nebudou aniG3777{CONJ} vdávatiG1548{V-PPI-3P}. 36NeboG1063{CONJ} aniG3777{CONJ} umíratiG599{V-2AAN} víceG2089{ADV} nebudouG1410{V-PNI-3P} moci, andělůmG2465{A-NPM} zajistéG1063{CONJ} rovni budou G1526{V-PXI-3P}. AG2532{CONJ} jsouG1526{V-PXI-3P} synovéG5207{N-NPM} BožíG2316{N-GSM}, poněvadž jsouG5607{V-PXP-NPM} synovéG5207{N-NPM} vzkříšeníG386{N-GSF}. 37AG1161{CONJ} žeG3754{CONJ} mrtvíG3498{A-NPM} vstanouG1453{V-PPI-3P} z mrtvých, iG2532{CONJ} MojžíšG3475{N-NSM} ukázalG3377{V-AAI-3S} přiG1909{PREP} onomG3588{T-GSF} křiG942{N-GSM}, kdyžG5613{ADV} nazýváG3004{V-PAI-3S} PánaG2962{N-ASM} BohemG2316{N-ASM} AbrahamovýmG11{N-PRI}, aG2532{CONJ} BohemG2316{N-ASM} IzákovýmG2464{N-PRI}, aG2532{CONJ} BohemG2316{N-ASM} JákobovýmG2384{N-PRI}. 38BůhťG2316{N-NSM} pakG1161{CONJ} neníG3756{PRT-N} G2076{V-PXI-3S} mrtvýchG3498{A-GPM}, aleG235{CONJ} živýchG2198{V-PAP-GPM}, neboG1063{CONJ} všickniG3956{A-NPM} jsou jemuG846{P-DSM} živiG2198{V-PAI-3P}. 39TedyG1161{CONJ} odpověděvšeG611{V-AOP-NPM} někteříG5100{X-NPM} z zákonníkůG1122{N-GPM}, řekliG2036{V-2AAI-3P}: MistřeG1320{N-VSM}, dobřeG2573{ADV} jsi povědělG2036{V-2AAI-2S}. 40IG1161{CONJ} nesměliG5111{V-IAI-3P} se jehoG846{P-ASM} na nicG3762{A-ASN} víceG3765{ADV} tázatiG1905{V-PAN}. 41ŘeklG2036{V-2AAI-3S} pakG1161{CONJ} jimG4314{PREP} G846{P-APM}: KterakG4459{ADV-I} pravíG3004{V-PAI-3P} KristaG5547{N-ASM} býtiG1511{V-PXN} synemG5207{N-ASM} DavidovýmG1138{N-PRI}? 42AG2532{CONJ} sámG846{P-NSM} DavidG1138{N-PRI} pravíG3004{V-PAI-3S} vG1722{PREP} knizeG976{N-DSF} žalmůG5568{N-GPM}: ŘeklG2036{V-2AAI-3S} PánG2962{N-NSM} PánuG2962{N-DSM} mémuG3450{P-1GS}: SeďG2521{V-PNM-2S} naG1537{PREP} praviciG1188{A-GPM} méG3450{P-1GS}, 43AžťG2193{CONJ} G302{PRT} položímG5087{V-2AAS-1S} nepřátelyG2190{A-APM} tvéG4675{P-2GS} v podnožG5286{N-ASN} nohG4228{N-GPM} tvýchG4675{P-2GS}? 44PoněvadžG3767{CONJ} DavidG1138{N-PRI} jejG846{P-ASM} PánemG2962{N-ASM} nazýváG2564{V-PAI-3S}, iG2532{CONJ} kterakžG4459{ADV-I} synG5207{N-NSM} jehoG846{P-GSM} jestG2076{V-PXI-3S}? 45G191{V-PAP-GSM} G1161{CONJ} I řeklG2036{V-2AAI-3S} učedlníkůmG3101{N-DPM} svýmG846{P-GSM} přede všímG3956{A-GSM} lidemG2992{N-GSM}: 46VarujteG4337{V-PAM-2P} se zákonníkůG575{PREP} G1122{N-GPM}, kteřížG3588{T-GPM} rádiG2309{V-PAP-GPM} chodíG4043{V-PAN} vG1722{PREP} krásném roušeG4749{N-DPF}, aG2532{CONJ} milujíG5368{V-PAP-GPM} pozdravováníG783{N-APM} naG1722{PREP} trzíchG58{N-DPF} aG2532{CONJ} přední stoliceG4410{N-APF} vG1722{PREP} školáchG4864{N-DPF}, aG2532{CONJ} první místoG4411{N-APF} naG1722{PREP} večeříchG1173{N-DPN}. 47KteřížG3739{R-NPM} zžírajíG2719{V-PAI-3P} domyG3614{N-APF} vdovskéG5503{N-GPF} pod zámyslemG2532{CONJ} G4392{N-DSF} dlouhéG3117{A-APN} modlitbyG4336{V-PNI-3P}. TiťG3778{D-NPM} vezmouG2983{V-FDI-3P} těžšíG4053{A-ASN-C} odsouzeníG2917{N-ASN}.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 2 THE AUTHORITY OF JESUS QUESTIONED, AND HIS REPLY--PARABLE OF THE WICKED HUSBANDMEN. (Luke 20:1-19)
these things--particularly the clearing of the temple.
4 baptism of John--his whole ministry and mission, of which baptism was the seal.
5 Why then believed ye him not?--that is, in his testimony to Jesus, the sum of his whole witness.
7 could not tell--crooked, cringing hypocrites! No wonder Jesus gave you no answer (
Matt 7:6). But what dignity and composure does our Lord display as He turns their question upon themselves!
9 vineyard--(See on
Luke 13:6). In
Matt 21:33 additional points are given, taken literally from
Isa 5:2, to fix down the application and sustain it by Old Testament authority.
husbandmen--the ordinary spiritual guides of the people, under whose care and culture the fruits of righteousness might be yielded.
went, &c.--leaving it to the laws of the spiritual husbandry during the whole length of the Jewish economy. (See on
Mark 4:26.)
10 beat, &c.-- (
Matt 21:35); that is, the prophets, extraordinary messengers raised up from time to time. (See on
Matt 23:37.)
13 my beloved son--Mark (
Mark 12:6) still more affectingly, "Having yet therefore one son, his well-beloved"; our Lord thus severing Himself from all merely human messengers, and claiming Sonship in its loftiest sense. (Compare
Heb 3:3-
Heb 3:6.)
it may be--"surely"; implying the almost unimaginable guilt of not doing so.
14 reasoned among themselves--(Compare
Gen 37:18-
Gen 37:20;
John 11:47-
John 11:53).
the heir--sublime expression of the great truth, that God's inheritance was destined for, and in due time to come into the possession of, His Son in our nature (
Heb 1:2).
inheritance . . . ours--and so from mere servants we may become lords; the deep aim of the depraved heart, and literally "the root of all evil."
15 cast him out of the vineyard--(Compare
Heb 13:11-
Heb 13:13;
1Kgs 21:13;
John 19:17).
16 He shall come, &c.--This answer was given by the Pharisees themselves (
Matt 21:41), thus pronouncing their own righteous doom. Matthew alone (
Matt 21:43) gives the naked application, that "the kingdom of God should be taken from them, and given to a nation bringing forth the fruits thereof"--the great evangelical community of the faithful, chiefly Gentiles.
God forbid--His whole meaning now bursting upon them.
17 written--(in
Ps 118:22-
Ps 118:23. See on
Luke 19:38). The Kingdom of God is here a Temple, in the erection of which a certain stone, rejected as unsuitable by the spiritual builders, is, by the great Lord of the House, made the keystone of the whole. On that Stone the builders were now "falling" and being "broken" (
Isa 8:15), "sustaining great spiritual hurt; but soon that Stone should fall upon them and grind them to powder" (
Dan 2:34-
Dan 2:35;
Zech 12:3) --in their corporate capacity in the tremendous destruction of Jerusalem, but personally, as unbelievers, in a more awful sense still.
19 the same hour--hardly able to restrain their rage.
20 ENTANGLING QUESTIONS ABOUT TRIBUTE AND THE RESURRECTION--THE REPLIES. (Luke 20:20-40)
sent forth--after consulting (
Matt 22:15) on the best plan.
spies--"of the Pharisees and Herodians" (
Mark 12:13). See
Mark 3:6.
21 we know, &c.--hoping by flattery to throw Him off His guard.
22 tribute--(See on
Matt 17:24).
25 things which be Cćsar's--Putting it in this general form, it was impossible for sedition itself to dispute it, and yet it dissolved the snare.
and unto God--How much there is in this profound but to them startling addition to the maxim, and how incomparable is the whole for fulness, brevity, clearness, weight!
27 no resurrection--"nor angel nor spirit" (
Acts 23:8); the materialists of the day.
34 said unto them--In
Matt 22:29, the reply begins with this important statement:--"Ye do err, not knowing the Scriptures," regarding the future state, "nor the power of God," before which a thousand such difficulties vanish (also
Mark 12:24).
36 neither . . . die any more--Marriage is ordained to perpetuate the human family; but as there will be no breaches by death in the future state, this ordinance will cease.
equal--or "like."
unto the angels--that is, in the immortality of their nature.
children of God--not in respect of character but nature; "being the children of the resurrection" to an undecaying existence (
Rom 8:21,
Rom 8:23). And thus the children of their Father's immortality (
1Tim 6:16).
37 even Moses--whom they had just quoted to entangle Him.
38 not . . . of the dead, . . . for all, &c.--To God, no human being is dead, or ever will be; but all sustain an abiding conscious relation to Him. But the "all" here meant "those who shall be accounted worthy to obtain that world." These sustain a gracious covenant relation to God, which cannot be dissolved. In this sense our Lord affirms that for Moses to call the Lord the "God" of His patriarchal servants if at that moment they had no existence, would be unworthy of Him. He "would be ashamed to be called their God, if He had not prepared for them a city" (
Heb 11:16). How precious are these glimpses of the resurrection state!
39 scribes . . . well said--enjoying His victory over the Sadducees.
they durst not--neither party, both for the time utterly foiled.
41 CHRIST BAFFLES THE PHARISEES BY A QUESTION ABOUT DAVID AND MESSIAH, AND DENOUNCES THE SCRIBES. (
Luke 20:41-
Luke 20:47)
said, &c.--"What think ye of Christ [the promised and expected Messiah]? Whose son is He [to be]? They say unto Him, The son of David. He saith unto them, How then doth David in spirit [by the Holy Ghost,
Mark 12:36] call Him Lord?" (
Matt 22:42-
Matt 22:43). The difficulty can only be solved by the higher and lower--the divine and human natures of our Lord (
Matt 1:23). Mark the testimony here given to the inspiration of the Old Testament (compare
Luke 24:44).
46 Beware, &c.--(See on
Matt 23:5; and
Luke 14:7).
47 devour, &c.--taking advantage of their helpless condition and confiding character, to obtain possession of their property, while by their "long prayers" they made them believe they were raised far above "filthy lucre." So much "the greater damnation" awaits them. What a lifelike description of the Romish clergy, the true successors of "the scribes!"