Bible of Kralice - with Strong’s numbers and morphology (NT - 1613) - Romans - chapter 8

Výběr jazyka rozhraní:     

Velikost písma:   12345678910

Display settings Display settings S+MStrong's number and morphology hide! SStrong's number hide! MMorphology hide! 中國詞典Use Chinese Dictionary

Výběr jazyka rozhraní:                    

Velikost písma:   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

Informace o Studijní on-line bibli (SOB) (CZ)

   Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).

© 2011-2100
 

 

Information about the "Online Bible Study" (SOB) (EN)

   Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.

 

 

 

Kontakt

(kontaktné informácie - contact info - Kontaktinformationen - контактная информация - informacje kontaktowe - información de contacto - πληροφορίες επικοινωνίας)

 

Diviš Libor
URL: www.obohu.cz
E-mail: infoobohu.cz
Skype: libordivis

 

 

 

Bible of Kralice - with Strong’s numbers and morphology (NT - 1613)

Bible Kralická (1613) je považována za velice dobrý překlad bible, a myslím, že zcela po právu. A přestože od její první verze (1579) uplynulo již přes 400 let, a přestože za tu dobu vzniklo mnoho dalších českých překladů bible, stále ještě jsou v ČR sbory, které na "Kraličku" nedají dopustit, jiný překlad bible nepoužívají a ani neuznávají. Na svou věrnost Kralickému překladu a "znalost staročeštiny" jsou obvykle velice pyšní (doslova).

Nicméně těch 436 let od vydání první verze Bible Kralické je na vývoji jazyka velice znát. Mnoha staročeským výrazům dnešní český čtenář nerozumí vůbec, a co je asi ještě horší, význam některých slov se za tu dobu posunul.

Na webu bibler.cz můžete najít Kralickou bibli se Strongovými čísly (Strongova čísla doplnil Lubomír Ouzký). To je skvělý počin, protože se tak může každý velice rychle podívat, co za slova jsou použita v řeckém originálním textu, zvláště proto, že Strongova čísla jsou navázána i na Tichého řecko-český slovník.

Někdy však není problém pouze v použitých slovech, ale i v pádu, osobě, čase apod. Prostě pro spolehlivé pochopení či ověření překladu daného verše potřebujeme v ideálním případě znát i gramatiku (morfologii). Říkal jsem si, že by bylo skvělé, osadit Bibli Kralickou (Nový zákon) nejen Strongovými čísly, ale i zmiňovanou morfologií. A také jsem se do toho pustil. Porovnával jsem řecký originální text "Textus Receptus" s překladem NZ Bible Kralické (1613) a podle Textu Receptu jsem přiřazoval Strongova čísla a morfologii odpovídajícím slovům Kralického překladu (pokud to bylo s ohledem na přesnost překladu možné).

Je zjevné, že se překladatelé obvykle snažili překládat opravdu co nejpřesněji. Dokonce tak, že se tam, kde to bylo možné, snažili zachovat řecký slovosled. Nicméně ani tento překlad není bez chybičky. Občas zvolili až nepochopitelně volný překlad a výjimečně i překlad nesprávný. Říkal jsem si, že by zejména pro fanoušky Bible Kralické bylo přínosem shromáždit i nesprávně nebo nepřesně přeložená místa (pouze místa měnící podstatně význam verše), případně komentáře k některým zajímavým slovům či veršům.

Během překladu Nové smlouvy a osazování Bible Kralické Strongovými čísly jsem si poznamenal něco přes 500 poznámek týkajících se překladu. Tyto poznámky najdete i zde v SOB - čísla veršů obsahujících komentář jsou žlutě zvýrazněna (komentář se zobrazí po najetí myší na zvýrazněné číslo verše).

© Libor Diviš - www.obohu.cz

 

Guestbook



 

 



hudson   (27.1.2024 - 14:55)
E-mail: hudsonpotgmail.com
Hello, I would like to contact developers to tell me where I can get "portuguese almeida revised and updated (with strong’s numbers)" because I want to make a website for studies. Please, for the growth of the kingdom of God.

Lukáš Znojemský   (21.9.2022 - 09:55)
Rád tuto stránku navštěvuji a učím se z ní v posledních týdnech. Velmi mi pomohla jazykově a přiblížila mi význam některých veršů, jejichž plný význam nebo zabarvení bylo ztraceno v překladu. "Obsluha" (tady se za výraz velmi omlouvám) je pohotová a technicky znalá. Velmi doporučuji.

Carola Teach   (14.6.2022 - 19:43)
E-mail: carola24681gmail.com
Hallo Libor Vielen Dank für den Hinweis. Die kroatische Bibel reicht. Soweit ich eine Freundin verstand, ist bosnisch und kroatisch das gleiche und serbisch ähnlich, war ja früher auch ein Land, Jugoslawien , nur das eben da zwischen islamischen und traditionell christlichen Streit von aussen reingebracht und geschürrt wurde. Ich leite die kroatische Bibelsuche gleich weiter Einige können lesen, einige nicht und so ist das Super installiert, das man die Bibel auch auf Audio stellen kann. Toll ist es, das auch die Nafterli Herz Tur-Sinai Bibel in deutsch dabei ist, denn da finde ich vieles, speziell Psalm 91 als Beispiel authentischer formuliert, als in allen anderen deutschen Bibeln. Das jüdische Neue Testament von David H. Stern habe ich auch, aber die Nafterli Herz Tur-Sinai Bibel ist mir persönlich sehr wichtig. Vielen Dank Libor für diese kompakte Internet Webseiten- Arbeit für den Herrn, uns sein noch besser studieren und weiter geben zu können Shalom .

CarolaTeach   (14.6.2022 - 12:32)
E-mail: carola24681gmail.com
Wer hat diese Seite ermöglicht und wer wartet diese Seiteund bezahlt die Website Kosten ? Mit dieser Website dient ihr Gott dem Vater zum Bau der Gemeinde Gottes. Und wir wurden im Buch Korinther aufgerufen, da wo wir genährt werden, auch zu unterstützen. Ich bitte den Admin dieser Seite, mir per email die Kontonummer mitzuteilen, dass ich mit Gaben mtl.segnen kann und nicht nur fromme Sprüche loslasse, denn seit kurzem bekam ich den Link dieser Seite und arbeite sehr gerne auf dieser Seite und gebe den Link weiter. Bitte das sich der Webseitengründer meldet. Danke.

Herzlichen Dank für Ihr Angebot. Aber ich brauche Ihre Hilfe nicht, ich leide nicht an Mangel :-) Wenn Sie helfen möchten, helfen Sie bitte jemandem in Ihrer Nähe.    Libor

Carola Teach   (14.6.2022 - 12:12)
E-mail: carola24681gmail.com
Vielen Dank für diese Möglichkeit Bibel-Ausgaben vergleichen zu können. Eine sehr gut aufgebaute Strukturierung und sehr bedien- freundlich. Ich hätte eine Bittende Frage. Habt Ihr auch die bosnische Bibel oder besteht da Möglichkeit, auch für Bosnieer, Kroaten, Serben die bosnische Bibel hier zu hinterlegen. Ich habe seit 2015 sehr viel Kontakt zu Bosnierer , Kroaten, Serben und Albanern Kosovo und muß Bibelstellen immer auf google übersetzen, um ihnen die Bibel näher zu bringen, was sie dankbar annehmen, aber bei Google habe ich nie die Sicherheit, dass die Übersetzung gut geprüft ist. Kommen auch Bibeln als bosnisch - und albanische Bibeln hinzu ? Danke

Außer der bosnischen Bibel ist alles, was benötigt wird, bereits hier in der SOB (Studien Online Bible) enthalten. Diese Übersetzungen sind im Abschnitt "Andere europäische Übersetzungen" zu finden. Serbische Bibel (Kyrillisch), Serbische Bibel (Đuro Daničić, Vuk Karadžić - 1865), Albanian Bibel und Kroatische Bibel. Sie können die bosnische Bibel im PDF-Format HIER herunterladen.    Libor

Joe   (4.3.2021 - 17:49)
E-mail: joe.jace.mail.de
Hallo und vielen Dank für die hilfreiche Suchfunktion bei den hebräischen Bibeln – ich benutze sie seit Jahren zur Überprüfung der masoretischen Zählungen von Wortpaaren. Ein Schreibfehler am Ende von Josua 11,16 (Elberfelder 1905) "und das ebirge Israel und seine Niederung", es müsste heißen "und das Gebirge Israel und seine Niederung". Grüße aus Zittau / Sachsen

Danke. Natürlich hast du recht - ich habe es bereits behoben.    Libor

Josef   (4.2.2021 - 15:51)
E-mail: pepas74seznam.cz
Tak tohle mě velmi potěšilo. Je to dobře ovladatelné na rozdíl od jiných zdrojů. Děkuji moc! :)

Lukáš   (24.11.2020 - 10:02)
E-mail: lukasnemecek536gmail.com
Chyba v textu Kat. lit. překlad. Zjevení 11, 10. protože tito dva poroci jim způsobili hodně trápení.

Zdeněk Staněk   (22.8.2020 - 14:36)
E-mail: zdenek.stanekwhitepaper.bluefile.cz
Chybí 'ě': http://obohu.cz/csp.php?k=2Te&kap=3&v=4

Vskutku. Již jsem to opravil.    Libor

Ani Gallert   (4.7.2018 - 16:24)
E-mail: cactus.gomeragmail.com
Vielen, vielen Dank für diese Seite (und dass wir sie kostenfrei nutzen können)! Sie ist sehr gut gemacht und eröffnet beim Bibelstudium völlig neue Einblicke! Eine dringende Frage habe ich zur Adolf Ernst Knoch Bibel - die Begriffe, die kursiv und hell in den Versen dargestellt sind - bedeuteten diese, die Worte wurden von Knoch hinzugefügt, weil im Original nicht mehr erhalten? Oder wie ist das zu verstehen? Vielen Dank und Gottes Segen, Ani

Hallo, Ani. Kursiv und hell - das sind die Worte, die nicht im Originaltext sind, aber sie sind wichtig für das richtige Verständnis. Sie können es im VERGLEICHS-MODUS gut sehen. Schauen Sie sich zum Beispiel das Münchener Neues Testament an...     Libor

Andreas Boldt   (27.2.2018 - 05:41)
E-mail: andyp1gmx.net
Ich habe diese Seite gefunden um einfach Bibel online zu benutzen in verschiedenen Sprachen - ich bin überzeugt das Gott sein Wort bewahrt hat in allen Sprachen. Und weiß bis zum Ende hin wird sein Wort leuchten. "Denn mein Wort wird nicht leer zu mir zurückkehren..." - Gottes Segen für die segensreiche Arbeit die ihr tut. Leider kann ich kein Tscheschisch aber habe auch Bekannte in der Slowakei und bin Euch sehr verbunden im Sinne des Protestantismus. Ich benutze die Bibel jeden Tag. Andreas Boldt

Ich danke Ihnen, Andreas. Diese Anwendung ist viel mehr als nur eine Online-Bibel. Versuchen Sie bitte herauszufinden, welche Optionen und Funktionen SOB anbietet... (Anleitung) Libor

Juraj Kaličiak   (5.2.2018 - 11:06)
E-mail: juro.kaliciakgmail.com
Nech Vám pán odplatí Jeho spôsobom, toto je nejlepšia verzia práce s Božím slovom. Vyhladávanie, režim porovnávania sú skvelé. Pracujem s touto stránkou už celé roky a cítim povinnosť povzbudiť autorov, že je toto určite požehnaná práca. Veľa to používam aj na mobile, ako rýchlu online bibliu. Oceňujem odvahu vydania prekladu Jozefa Roháčka v edícii Dušana Seberíniho s doslovným prekladom Božieho mena. Výborná je možnosť porovnania s gréckymi originál textami so strongovými číslami. Buďte požehnaní bratia. Juraj

Vďaka Juraj. Je príjemné počuť, že tento biblický program používate už dlhší čas, a že ste s ním spokojný. Snažím sa SOB stále vylepšovať. Nie sú žiadni autori - je iba jeden amatér, ktorý chce (okrem bežných funkcií biblických programov) najmä sprístupniť originálny text biblie pre všetkých - aj bez znalosti biblických jazykov. Libor

John Builer   (30.1.2018 - 07:07)
E-mail: Johnbuilercontbay.com
Ganz, ganz grosse Klasse, diese Seite, besser, als alles andere!!! Vielen Dank!!! Bitte machen Sie so weiter!!! Danke! Regards, John Builer

Danke, ich schätze es wirklich ...

Zdeněk Staněk   (27.12.2017 - 15:34)
E-mail: zdenek.stanekwhitepaper.bluefile.cz
WLC 5M 6:4 v prvním slově chybí souhláska ajin a v posledním slově dálet. Díval jsem se do jiných zpracování textu WLC a tam jsou.

OK. Upravil jsem text podle textu Tanachu.

Vladimir Bartoš   (23.11.2017 - 23:15)
E-mail: bartos.vlemail.cz
Tyto stránky jsem objevil náhodou, když jsem hledal on line čtení Bible. Jsem úplně nadšený z toho, jaké jsou zde možností a chci za to poděkovat!!

Jsem rád, že Vás tento on-line biblický program tolik zaujal. Věřím, že se to ještě zlepší, když si prostudujete návod, případně novinky na Facebooku :-)

Libor Diviš   (14.10.2016 - 08:02)
Vítejte v knize hostů. Sem můžete vkládat své komentáře k nové verzi SOB (Studijní on-line bible). Jen bych Vás chtěl poprosit, abyste si předtím prostudovali návod k tomuto biblickému programu.

Welcome. Here you can write your comments relating to this new version of the online biblical program SOB (Online Bible Study) - your assessment, proposals, error notices etc.

 

 

   

Bible of Kralice - with Strong’s numbers and morphology (NT - 1613)


1A protožG686{PRT} neníť jižG3568{ADV} žádnéhoG3762{A-NSN} potupeníG2631{N-NSN} těmG3588{T-DPM}, kteříž jsou vG1722{PREP} KristuG5547{N-DSM} JežíšiG2424{N-DSM}, nechodícímG3361{PRT-N} G4043{V-PAP-DPM} podléG2596{PREP} tělaG4561{N-ASF}, aleG235{CONJ} podléG2596{PREP} DuchaG4151{N-ASN}. 2NeboG1063{CONJ} zákonG3551{N-NSM} DuchaG4151{N-GSN} životaG2222{N-GSF} vG1722{PREP} KristuG5547{N-DSM} JežíšiG2424{N-DSM} vysvobodilG1659{V-AAI-3S} mneG3165{P-1AS} odG575{PREP} zákonaG3551{N-GSM} hříchaG266{N-GSF} iG2532{CONJ} smrtiG2288{N-GSM}. 3NeboG1063{CONJ} seč G3588{T-NSN} nemohlG102{A-NSN} býti zákonG3551{N-GSM}, jelikož G1722{PREP} G3739{R-DSN} byl mdlýG770{V-IAI-3S} proG1223{PREP} těloG4561{N-GSF}, BůhG2316{N-NSM} poslavG3992{V-AAP-NSM} SynaG5207{N-ASM} svéhoG1438{F-3GSM} vG1722{PREP} podobnostiG3667{N-DSN} tělaG4561{N-GSF} hříchaG266{N-GSF}, aG2532{CONJ} příčinou G4012{PREP} hříchaG266{N-GSF}, potupilG2632{V-AAI-3S} hříchG266{N-ASF} naG1722{PREP} těleG4561{N-DSF}, 4AbyG2443{CONJ} spravedlnostG1345{N-ASN} zákonaG3551{N-GSM} vyplněnaG4137{V-APS-3S} byla vG1722{PREP} násG2254{P-1DP}, kteřížG3588{T-DPM} nechodímeG3361{PRT-N} G4043{V-PAP-DPM} podléG2596{PREP} tělaG4561{N-ASF}, aleG235{CONJ} podléG2596{PREP} DuchaG4151{N-ASN}. 5Ti zajistéG1063{CONJ}, kteřížG3588{T-NPM} jsouG5607{V-PXP-NPM} podléG2596{PREP} tělaG4561{N-ASF}, chutnají G5426{V-PAI-3P} toG3588{T-APN}, cožG3588{T-GSF} jest tělaG4561{N-GSF}, aleG1161{CONJ} tiG3588{T-NPM}, kteříž podléG2596{PREP} DuchaG4151{N-ASN}, toG3588{T-APN}, cožG3588{T-GSN} jest DuchaG4151{N-GSN}. 6NeboG1063{CONJ} opatrnostG5427{N-NSN} tělaG4561{N-GSF} jest smrtG2288{N-NSM}, opatrnostG5427{N-NSN} pakG1161{CONJ} DuchaG4151{N-GSN} životG2222{N-NSF} aG2532{CONJ} pokojG1515{N-NSF}, 7Proto žeG1360{CONJ} opatrnostG5427{N-NSN} tělaG4561{N-GSF} jest nepřítelkyněG2189{N-NSF} BohuG1519{PREP} G2316{N-ASM}; neboG1063{CONJ} zákonuG3551{N-DSM} BožímuG2316{N-GSM} neníG3756{PRT-N} poddánaG5293{V-PPI-3S}, anižG3761{ADV} G1063{CONJ} hned můžeG1410{V-PNI-3S} býti. 8Protož G1161{CONJ} tiG3588{T-NPM}, kteříž jsouG5607{V-PXP-NPM} vG1722{PREP} těleG4561{N-DSF}, BohuG2316{N-DSM} se líbitiG700{V-AAN} nemohouG3756{PRT-N} G1410{V-PNI-3P}. 9VyG5210{P-2NP} pakG1161{CONJ} nejsteG3756{PRT-N} G2075{V-PXI-2P} vG1722{PREP} těleG4561{N-DSF}, aleG235{CONJ} vG1722{PREP} DuchuG4151{N-DSN}, poněvadž G1512{COND} DuchG4151{N-NSN} BožíG2316{N-GSM} vG1722{PREP} vásG5213{P-2DP} přebýváG3611{V-PAI-3S}. JestližeťG1487{COND} pakG1161{CONJ} kdoG5100{X-NSM} DuchaG4151{N-ASN} KristovaG5547{N-GSM} nemáG3756{PRT-N} G2192{V-PAI-3S}, tenťG3778{D-NSM} neníG3756{PRT-N} G2076{V-PXI-3S} jehoG846{P-GSM}. 10AG1161{CONJ} jestliťG1487{COND} KristusG5547{N-NSM} vG1722{PREP} vásG5213{P-2DP}, tedyG3303{PRT} ač těloG4983{N-NSN} umrtvenoG3498{A-NSN} jest proG1223{PREP} hříchG266{N-ASF}, všakG1161{CONJ} duchG4151{N-NSN} živG2222{N-NSF} jest proG1223{PREP} spravedlnostG1343{N-ASF}. 11JestližeťG1487{COND} pakG1161{CONJ} DuchG4151{N-NSN} tohoG3588{T-GSM}, kterýž vzkřísilG1453{V-AAP-GSM} JežíšeG2424{N-ASM} zG1537{PREP} mrtvýchG3498{A-GPM}, vG1722{PREP} vásG5213{P-2DP} přebýváG3611{V-PAI-3S}, tedy ten, kterýžG3588{T-NSM} vzkřísilG1453{V-AAP-NSM} KristaG5547{N-ASM} zG1537{PREP} mrtvýchG3498{A-GPM}, obživíG2227{V-FAI-3S} iG2532{CONJ} smrtelnáG2349{A-APN} tělaG4983{N-APN} vašeG5216{P-2GP}, proG1223{PREP} přebývajícíhoG1774{V-PAP-ASN} DuchaG4151{N-ASN} jehoG846{P-GSM} vG1722{PREP} vásG5213{P-2DP}. 12A takžG686{PRT} tedyG3767{CONJ}, bratříG80{N-VPM}, dlužníciťG3781{N-NPM} jsmeG2070{V-PXI-1P} neG3756{PRT-N} těluG4561{N-DSF}, abychom G3588{T-GSM} podléG2596{PREP} tělaG4561{N-ASF} živiG2198{V-PAN} byli. 13NeboG1063{CONJ} budete-liG1487{COND} podléG2596{PREP} tělaG4561{N-ASF} živiG2198{V-PAI-2P}, zemřeteG3195{V-PAI-2P} G599{V-PAN}; pakliG1487{COND} G1161{CONJ} byste DuchemG4151{N-DSN} skutkyG4234{N-APF} tělaG4983{N-GSN} mrtviliG2289{V-PAI-2P}, živiG2198{V-FDI-2P} budete. 14NeboG1063{CONJ} kteřížkoliG3745{K-NPM} DuchemG4151{N-DSN} BožímG2316{N-GSM} vedeniG71{V-PPI-3P} bývají, tiG3778{D-NPM} jsouG1526{V-PXI-3P} synovéG5207{N-NPM} BožíG2316{N-GSM}. 15NepřijaliG3756{PRT-N} G2983{V-2AAI-2P} jste zajistéG1063{CONJ} duchaG4151{N-ASN} službyG1397{N-GSF} opětG3825{ADV} kG1519{PREP} bázniG5401{N-ASM}, aleG235{CONJ} přijaliG2983{V-2AAI-2P} jste DuchaG4151{N-ASN} synovstvíG5206{N-GSF}, vG1722{PREP} němžG3739{R-DSN} volámeG2896{V-PAI-1P} AbbaG5{N-PRI}, totiž OtčeG3962{N-NSM}. 16Tenť G846{P-NSN} DuchG4151{N-NSN} osvědčujeG4828{V-PAI-3S} duchuG4151{N-DSN} našemuG2257{P-1GP}, žeG3754{CONJ} jsmeG2070{V-PXI-1P} synovéG5043{N-NPN} BožíG2316{N-GSM}. 17AG1161{CONJ} jestližeG1487{COND} synovéG5043{N-NPN}, tedy iG2532{CONJ} dědicovéG2818{N-NPM}, dědicovéG2818{N-NPM} zajistéG3303{PRT} BožíG2316{N-GSM}, spoluG4789{A-NPM} pakG1161{CONJ} dědicové KristoviG5547{N-GSM}, však jestližeG1512{COND} spolu trpímeG4841{V-PAI-1P}, abychomG2443{CONJ} spolu iG2532{CONJ} oslaveniG4888{V-APS-1P} byli. 18NeboG1063{CONJ} tak za to mámG3049{V-PNI-1S}, žeG3754{CONJ} nejsouG3756{PRT-N} rovnáG514{A-NPN} utrpeníG3804{N-NPN} nynějšíG3568{ADV} G2540{N-GSM} G4314{PREP} onéG3588{T-ASF} budoucíG3195{V-PAP-ASF} slávěG1391{N-ASF}, kteráž se zjevitiG601{V-APN} má naG1519{PREP} násG2248{P-1AP}. 19NeboG1063{CONJ} stvořeníG2937{N-GSF} pečlivě jako vyhlídajeG603{N-NSF}, očekáváG553{V-PNI-3S} zjeveníG602{N-ASF} synůG5207{N-GPM} BožíchG2316{N-GSM}. 20MarnostiG3153{N-DSF} zajistéG1063{CONJ} poddánoG5293{V-2API-3S} jest stvořeníG2937{N-NSF}, nechtěG3756{PRT-N} G1635{A-NSF}, aleG235{CONJ} proG1223{PREP} tohoG3588{T-ASM}, kterýž je poddalG5293{V-AAP-ASM}, 21VG1909{PREP} nadějiG1680{N-DSF}, žeG3754{CONJ} iG2532{CONJ} toG846{P-NSF} stvořeníG2937{N-NSF} vysvobozenoG1659{V-FPI-3S} bude odG575{PREP} službyG1397{N-GSF} porušeníG5356{N-GSF} vG1519{PREP} svoboduG1657{N-ASF} slávyG1391{N-GSF} synůG5043{N-GPN} BožíchG2316{N-GSM}. 22NeboG1063{CONJ} vímeG1492{V-RAI-1P}, žeG3754{CONJ} všeckoG3956{A-NSF} stvořeníG2937{N-NSF} spolu lkáG4959{V-PAI-3S}, aG2532{CONJ} spolu ku porodu pracujeG4944{V-PAI-3S}G891{PREP} posavadG3568{ADV}. 23AG1161{CONJ} netolikoG3756{PRT-N} G3440{ADV} ono, aleG235{CONJ} iG2532{CONJ} myG846{P-NPM}, prvotinyG536{N-ASF} DuchaG4151{N-GSN} majícíG2192{V-PAP-NPM}, iG2532{CONJ} myťG2249{P-1NP} samiG846{P-NPM} vG1722{PREP} soběG1438{F-3DPM} lkámeG4727{V-PAI-1P}, zvolení synůG5206{N-ASF} očekávajíceG553{V-PNP-NPM}, a tak vykoupeníG629{N-ASF} tělaG4983{N-GSN} svéhoG2257{P-1GP}. 24NeboG1063{CONJ} nadějíG1680{N-DSF} spaseniG4982{V-API-1P} jsme. NadějeG1680{N-NSF} pakG1161{CONJ}, kteráž se vidíG991{V-PPP-NSF}, neníG3756{PRT-N} G2076{V-PXI-3S} nadějeG1680{N-NSF}. NeboG1063{CONJ} cožG3739{R-ASN} kdoG5100{X-NSM} vidíG991{V-PAI-3S}, pročG5101{I-ASN} by se toho nadál G2532{CONJ} G1679{V-PAI-3S}? 25PakliG1487{COND} G1161{CONJ} čehožG3739{R-ASN} nevidímeG3756{PRT-N} G991{V-PAI-1P}, toho se nadějemeG1679{V-PAI-1P}, tedy toho skrzeG1223{PREP} trpělivostG5281{N-GSF} očekávámeG553{V-PNI-1P}. 26Ano G1161{CONJ} takéG5615{ADV} iG2532{CONJ} DuchG4151{N-NSN} pomocenG4878{V-PNI-3S} jest mdlobámG769{N-DPF} našimG2257{P-1GP}. NeboG1063{CONJ} začG5101{I-ASN} G2526{ADV} bychom se měliG1163{V-PQI-3S} modlitiG4336{V-ADS-1P}, jakž by náleželo, nevímeG3756{PRT-N} G1492{V-RAI-1P}, aleG235{CONJ} ten G846{P-NSN} DuchG4151{N-NSN} prosíG5241{V-PAI-3S} zaG5228{PREP} násG2257{P-1GP} lkánímiG4726{N-DPM} nevypravitelnýmiG215{A-DPM}. 27TenG3588{T-NSM} pakG1161{CONJ}, kterýž jest zpytatelG2045{V-PAP-NSM} srdcíG2588{N-APF}, znáG1492{V-RAI-3S}, jakýG5101{I-NSN} by byl smyslG5427{N-NSN} DuchaG4151{N-GSN}, žeG3754{CONJ} podléG2596{PREP} BohaG2316{N-ASM} prosíG1793{V-PAI-3S} zaG5228{PREP} svatéG40{A-GPM}. 28VímeťG1492{V-RAI-1P} pakG1161{CONJ}, žeG3754{CONJ} milujícímG25{V-PAP-DPM} BohaG2316{N-ASM} všeckyG3956{A-NPN} G3956{A-APN} věci napomáhajíG4903{V-PAI-3S} kG1519{PREP} dobrémuG18{A-ASN}, totiž těmG3588{T-DPM}, kteříž podléG2596{PREP} uloženíG4286{N-ASF} jeho povolániG2822{A-DPM} jsouG5607{V-PXP-DPM}. 29NeboG3754{CONJ} kteréžG3739{R-APM} předzvědělG4267{V-AAI-3S}, ty iG2532{CONJ} předzřídilG4309{V-AAI-3S}, aby byli připodobněniG4832{A-APM} obrazuG1504{N-GSF} SynaG5207{N-GSM} jehoG846{P-GSM}, aby onG846{P-ASM} bylG1519{PREP} G1511{V-PXN} prvorozenýG4416{A-ASM} meziG1722{PREP} mnohýmiG4183{A-DPM} bratřímiG80{N-DPM}. 30KteréžG3739{R-APM} pakG1161{CONJ} předzřídilG4309{V-AAI-3S}, těchG5128{D-APM} iG2532{CONJ} povolalG2564{V-AAI-3S}, aG2532{CONJ} kterýchžG3739{R-APM} povolalG2564{V-AAI-3S}, tyG5128{D-APM} iG2532{CONJ} ospravedlnilG1344{V-AAI-3S}, aG1161{CONJ} kteréžG3739{R-APM} ospravedlnilG1344{V-AAI-3S}, tyG5128{D-APM} iG2532{CONJ} oslavilG1392{V-AAI-3S}. 31CožG5101{I-ASN} tedyG3767{CONJ} dímeG2046{V-FAI-1P} kG4314{PREP} tomuG5023{D-APN}? KdyžťG1487{COND} jest BůhG2316{N-NSM} sG5228{PREP} námiG2257{P-1GP}, i kdoG5101{I-NSM} protiG2596{PREP} námG2257{P-1GP}? 32KterýžG3739{R-NSM} G1065{PRT} ani vlastnímuG2398{A-GSM} SynuG5207{N-GSM} svému neodpustilG3756{PRT-N} G5339{V-ADI-3S}, aleG235{CONJ} zaG5228{PREP} násG2257{P-1GP} za všeckyG3956{A-GPM} vydalG3860{V-AAI-3S} jejG846{P-ASM}, iG2532{CONJ} kterakžG4459{ADV-I} by tedy námG2254{P-1DP} sG4862{PREP} nímG846{P-DSM} všechG3956{A-APN} věcí nedalG3780{PRT-I} G5483{V-FDI-3S}? 33KdoG5101{I-NSM} bude žalovatiG1458{V-FAI-3S} naG2596{PREP} vyvolenéG1588{A-GPM} BožíG2316{N-GSM}? BůhG2316{N-NSM} jest, kterýžG3588{T-NSM} ospravedlňujeG1344{V-PAP-NSM}. 34KdoG5101{I-NSM} jest, ješto G3588{T-NSM} by potupilG2632{V-PAP-NSM} G2632{V-FAP-NSM}? KristusG5547{N-NSM} jest, kterýžG3588{T-NSM} umřelG599{V-2AAP-NSM}, nýbržG1161{CONJ} iG3123{ADV} G2532{CONJ} z mrtvých vstalG1453{V-APP-NSM}, a kterýžG3739{R-NSM} iG2532{CONJ} naG1722{PREP} praviciG1188{A-DSF} BožíG2316{N-GSM} jestG2076{V-PXI-3S}, kterýžG3739{R-NSM} iG2532{CONJ} orodujeG1793{V-PAI-3S} zaG5228{PREP} násG2257{P-1GP}. 35KdoG5101{I-NSM} násG2248{P-1AP} odloučíG5563{V-FAI-3S} odG575{PREP} láskyG26{N-GSF} KristovyG5547{N-GSM}? Zarmoucení-liG2347{N-NSF}, anebG2228{PRT} úzkostG4730{N-NSF}, nebG2228{PRT} protivenstvíG1375{N-NSM}? Zdali G2228{PRT} hladG3042{N-NSM}, čiliG2228{PRT} nahotaG1132{N-NSF}? ZdaliG2228{PRT} nebezpečenstvíG2794{N-NSM}, čiliG2228{PRT} mečG3162{N-NSF}? 36JakožG2531{ADV} psánoG1125{V-RPI-3S} jest G3754{CONJ}: ProG1752{ADV} tebeG4675{P-2GS} mrtveniG2289{V-PPI-1P} býváme celýG3650{A-ASF} denG2250{N-ASF}, jmíniG3049{V-API-1P} jsme jakoG5613{ADV} ovceG4263{N-NPN} oddané k zabitíG4967{N-GSF}. 37AleG235{CONJ} vG1722{PREP} tomG5125{D-DPN} ve všemG3956{A-DPN} udatně vítězímeG5245{V-PAI-1P}, skrzeG1223{PREP} tohoG3588{T-GSM}, kterýž násG2248{P-1AP} zamilovalG25{V-AAP-GSM}. 38JistG3982{V-RPI-1S} jsem zajistéG1063{CONJ}, žeG3754{CONJ} aniG3777{CONJ} smrtG2288{N-NSM}, aniG3777{CONJ} životG2222{N-NSF}, aniG3777{CONJ} anděléG32{N-NPM}, aniG3777{CONJ} knížatstvoG746{N-NPF}, aniG3777{CONJ} mocnostiG1411{N-NPF}, aniG3777{CONJ} nastávajícíG1764{V-RAP-NPN} věci, aniG3777{CONJ} budoucíG3195{V-PAP-NPN}, 39AniG3777{CONJ} vysokostG5313{N-NSN}, aniG3777{CONJ} hlubokostG899{N-NSN}, aniG3777{CONJ} kterékoliG5100{X-NSF} jinéG2087{A-NSF} stvořeníG2937{N-NSF}, nebude mociG1410{V-FDI-3S} násG2248{P-1AP} odloučitiG5563{V-AAN} odG575{PREP} láskyG26{N-GSF} BožíG2316{N-GSM}, kterážG3588{T-GSF} jest vG1722{PREP} KristuG5547{N-DSM} JežíšiG2424{N-DSM}, PánuG2962{N-DSM} našemG2257{P-1GP}.


Matthew Henry - Concise Commentary
 1   Believers may be chastened of the Lord, but will not be condemned with the world. By their union with Christ through faith, they are thus secured. What is the principle of their walk; the flesh or the Spirit, the old or the new nature, corruption or grace? For which of these do we make provision, by which are we governed? The unrenewed will is unable to keep any commandment fully. And the law, besides outward duties, requires inward obedience. God showed abhorrence of sin by the sufferings of his Son in the flesh, that the believer's person might be pardoned and justified. Thus satisfaction was made to Divine justice, and the way of salvation opened for the sinner. By the Spirit the law of love is written upon the heart, and though the righteousness of the law is not fulfilled by us, yet, blessed be God, it is fulfilled in us; there is that in all true believers, which answers the intention of the law. The favour of God, the welfare of the soul, the concerns of eternity, are the things of the Spirit, which those that are after the Spirit do mind. Which way do our thoughts move with most pleasure? Which way go our plans and contrivances? Are we most wise for the world, or for our souls? Those that live in pleasure are dead, 1Tim 5:6. A sanctified soul is a living soul; and that life is peace. The carnal mind is not only an enemy to God, but enmity itself. The carnal man may, by the power of Divine grace, be made subject to the law of God, but the carnal mind never can; that must be broken and driven out. We may know our real state and character by inquiring whether we have the Spirit of God and Christ, or not, 1Tim 5:9. Ye are not in the flesh, but in the Spirit. Having the Spirit of Christ, means having a turn of mind in some degree like the mind that was in Christ Jesus, and is to be shown by a life and conversation suitable to his precepts and example.

 10   If the Spirit be in us, Christ is in us. He dwells in the heart by faith. Grace in the soul is its new nature; the soul is alive to God, and has begun its holy happiness which shall endure for ever. The righteousness of Christ imputed, secures the soul, the better part, from death. From hence we see how much it is our duty to walk, not after the flesh, but after the Spirit. If any habitually live according to corrupt lustings, they will certainly perish in their sins, whatever they profess. And what can a worldly life present, worthy for a moment to be put against this noble prize of our high calling? Let us then, by the Spirit, endeavour more and more to mortify the flesh. Regeneration by the Holy Spirit brings a new and Divine life to the soul, though in a feeble state. And the sons of God have the Spirit to work in them the disposition of children; they have not the spirit of bondage, which the Old Testament church was under, through the darkness of that dispensation. The Spirit of adoption was not then plentifully poured out. Also it refers to that spirit of bondage, under which many saints were at their conversion. Many speak peace to themselves, to whom God does not speak peace. But those who are sanctified, have God's Spirit witnessing with their spirits, in and by his speaking peace to the soul. Though we may now seem to be losers for Christ, we shall not, we cannot, be losers by him in the end.

 18   The sufferings of the saints strike no deeper than the things of time, last no longer than the present time, are light afflictions, and but for a moment. How vastly different are the sentence of the word and the sentiment of the world, concerning the sufferings of this present time! Indeed the whole creation seems to wait with earnest expectation for the period when the children of God shall be manifested in the glory prepared for them. There is an impurity, deformity, and infirmity, which has come upon the creature by the fall of man. There is an enmity of one creature to another. And they are used, or abused rather, by men as instruments of sin. Yet this deplorable state of the creation is in hope. God will deliver it from thus being held in bondage to man's depravity. The miseries of the human race, through their own and each other's wickedness, declare that the world is not always to continue as it is. Our having received the first-fruits of the Spirit, quickens our desires, encourages our hopes, and raises our expectations. Sin has been, and is, the guilty cause of all the suffering that exists in the creation of God. It has brought on the woes of earth; it has kindled the flames of hell. As to man, not a tear has been shed, not a groan has been uttered, not a pang has been felt, in body or mind, that has not come from sin. This is not all; sin is to be looked at as it affects the glory of God. Of this how fearfully regardless are the bulk of mankind! Believers have been brought into a state of safety; but their comfort consists rather in hope than in enjoyment. From this hope they cannot be turned by the vain expectation of finding satisfaction in the things of time and sense. We need patience, our way is rough and long; but He that shall come, will come, though he seems to tarry.

 26   Though the infirmities of Christians are many and great, so that they would be overpowered if left to themselves, yet the Holy Spirit supports them. The Spirit, as an enlightening Spirit, teaches us what to pray for; as a sanctifying Spirit, works and stirs up praying graces; as a comforting Spirit, silences our fears, and helps us over all discouragements. The Holy Spirit is the spring of all desires toward God, which are often more than words can utter. The Spirit who searches the hearts, can perceive the mind and will of the spirit, the renewed mind, and advocates his cause. The Spirit makes intercession to God, and the enemy prevails not.

 28   That is good for the saints which does their souls good. Every providence tends to the spiritual good of those that love God; in breaking them off from sin, bringing them nearer to God, weaning them from the world, and fitting them for heaven. When the saints act out of character, corrections will be employed to bring them back again. And here is the order of the causes of our salvation, a golden chain, one which cannot be broken. 1. Whom he did foreknow, he also did predestinate to be conformed to the image of his Son. All that God designed for glory and happiness as the end, he decreed to grace and holiness as the way. The whole human race deserved destruction; but for reasons not perfectly known to us, God determined to recover some by regeneration and the power of his grace. He predestinated, or before decreed, that they should be conformed to the image of his Son. In this life they are in part renewed, and walk in his steps. 2. Whom he did predestinate, them he also called. It is an effectual call, from self and earth to God, and Christ, and heaven, as our end; from sin and vanity to grace and holiness, as our way. This is the gospel call. The love of God, ruling in the hearts of those who once were enemies to him, proves that they have been called according to his purpose. 3. Whom he called, them he also justified. None are thus justified but those that are effectually called. Those who stand out against the gospel call, abide under guilt and wrath. 4. Whom he justified, them he also glorified. The power of corruption being broken in effectual calling, and the guilt of sin removed in justification, nothing can come between that soul and glory. This encourages our faith and hope; for, as for God, his way, his work, is perfect. The apostle speaks as one amazed, and swallowed up in admiration, wondering at the height and depth, and length and breadth, of the love of Christ, which passeth knowledge. The more we know of other things, the less we wonder; but the further we are led into gospel mysteries, the more we are affected by them. While God is for us, and we keep in his love, we may with holy boldness defy all the powers of darkness.

 32   All things whatever, in heaven and earth, are not so great a display of God's free love, as the gift of his coequal Son to be the atonement on the cross for the sin of man; and all the rest follows upon union with him, and interest in him. All things, all which can be the causes or means of any real good to the faithful Christian. He that has prepared a crown and a kingdom for us, will give us what we need in the way to it. Men may justify themselves, though the accusations are in full force against them; but if God justifies, that answers all. By Christ we are thus secured. By the merit of his death he paid our debt. Yea, rather that is risen again. This is convincing evidence that Divine justice was satisfied. We have such a Friend at the right hand of God; all power is given to him. He is there, making intercession. Believer! does your soul say within you, Oh that he were mine! and oh that I were his; that I could please him and live to him! Then do not toss your spirit and perplex your thoughts in fruitless, endless doubtings, but as you are convinced of ungodliness, believe on Him who justifies the ungodly. You are condemned, yet Christ is dead and risen. Flee to Him as such. God having manifested his love in giving his own Son for us, can we think that any thing should turn aside or do away that love? Troubles neither cause nor show any abatement of his love. Whatever believers may be separated from, enough remains. None can take Christ from the believer: none can take the believer from Him; and that is enough. All other hazards signify nothing. Alas, poor sinners! though you abound with the possessions of this world, what vain things are they! Can you say of any of them, Who shall separate us? You may be removed from pleasant dwellings, and friends, and estates. You may even live to see and seek your parting. At last you must part, for you must die. Then farewell, all this world accounts most valuable. And what hast thou left, poor soul, who hast not Christ, but that which thou wouldest gladly part with, and canst not; the condemning guilt of all thy sins! But the soul that is in Christ, when other things are pulled away, cleaves to Christ, and these separations pain him not. Yea, when death comes, that breaks all other unions, even that of the soul and body, it carries the believer's soul into the nearest union with its beloved Lord Jesus, and the full enjoyment of him for ever.


Display settings Display settings S+MStrong's number and morphology hide! SStrong's number hide! MMorphology hide! 中國詞典Use Chinese Dictionary