1Hospodin promluvil k Mojžíšovi: 2„Mluv k Izraelitům a řekni jim: Co se týká Hospodinových stanovených dnů, na které svoláte posvátná shromáždění, mé stanovené dny jsou tyto: 3Šest dní budete pracovat, sedmý den pak bude úplný odpočinek, posvátné shromáždění. Nesmíte vykonávat žádnou práci; je to Hospodinův den odpočinku ve všech vašich osadách. 4To jsou Hospodinovy stanovené dny, posvátná shromáždění, která svoláte ve dnech pro ně stanovených. 5Prvního měsíce, čtrnáctého dne toho měsíce k večeru, bude Hospodinův svátek velikonočního beránka. 6Patnáctého dne toho měsíce začne poutní slavnost nekvašených chlebů pro Hospodina. Sedm dní budete jíst nekvašené chleby. 7První den budete mít posvátné shromáždění; nesmíte vykonávat žádnou služebnou práci. 8Po sedm dní budete obětovat dar Hospodinu. Sedmý den bude posvátné shromáždění: nesmíte vykonávat žádnou služebnou práci.“ 9Hospodin promluvil k Mojžíšovi: 10„Mluv k Izraelitům a řekni jim: Až přijdete do země, kterou vám dávám, a sklidíte její úrodu, přinesete knězi první snop ze své sklizně. 11Kněz pozdvihne snop před Hospodinem, aby byl za vás přijat. Kněz jej pozdvihne v den po dni odpočinku. 12V den, kdy bude za vás pozvedat snop, obětujete jednoročního beránka bez vady jako zápalnou oběť pro Hospodina 13a k němu obilnou oběť, dvě desetiny efy pšeničné krupice zadělané olejem jako dar s vůní příjemnou Hospodinu. Doprovodná úlitba bude jedna čtvrtina hínu vína. 14Nesmíte jíst z nové úrody chléb nebo pražené nebo čerstvé obilí právě do tohoto dne, kdy přinesete obětní dar svému Bohu. To je trvalé nařízení pro vaše pokolení ve všech vašich osadách. 15Ode dne po dni odpočinku, ode dne, kdy přinesete snop k obřadnímu pozdvihování, si odpočítáte sedm týdnů. Musejí být úplné: 16Budete počítat padesát dní až do dne po sedmém dni odpočinku. Pak přinesete Hospodinu novou oběť z obilí. 17Ze svých příbytků přinesete pro obřadní pozdvihování dva bochníčky chleba ze dvou desetin efy pšeničné krupice, pečené po prokvašení, jako prvotiny Hospodinu. 18S chlebem budete obětovat sedm jednoročních beránků bez vady, jednoho býčka a dva berany. To bude zápalná oběť pro Hospodina spolu s obilnými oběťmi a úlitbami, dar k jídlu s vůní příjemnou Hospodinu. 19Dále budete obětovat jednoho kozla jako očistnou oběť a dva jednoroční beránky jako oběť pokojnou. 20Kněz je pozdvihne s chlebem z prvotin spolu se dvěma beránky jako obětní pozdvihnutí před Hospodinem. Budou svati Hospodinu. Budou náležet knězi, který je přinese v oběť. 21Právě v ten den svoláte své posvátné shromáždění. Nesmíte konat žádnou služebnou práci. To je trvalé nařízení pro všechna vaše pokolení ve všech vašich osadách. 22A až budete sklízet úrodu ze své země, nesmíte vyžnout pole až k samému okraji ani nesmíte paběrkovat zbytky po své žni; necháte je pro chudého a cizince. Já jsem Hospodin, váš Bůh.“ 23Hospodin promluvil k Mojžíšovi: 24„Řekni Izraelitům: Sedmého měsíce, prvního dne toho měsíce, budete zachovávat odpočinek, posvátné shromáždění, které připomenete zvukem polnice. 25Nesmíte konat žádnou služebnou práci, ale budete obětovat dar Hospodinu.“ 26Hospodin promluvil k Mojžíšovi: 27„Desátý den sedmého měsíce bude Den smíření. Budete mít posvátné shromážděni. Pokoříte se a budete obětovat dar Hospodinu. 28Právě v tento den nebudete konat žádnou práci, neboť je to Den smíření, kdy se za vás budou konat smírčí obřady před Hospodinem, vaším Bohem. 29Každý, kdo se v tento zvláštní den nepokoří, bude vyloučen ze svého lidu. 30A když někdo bude v tento zvláštní den vykonávat práci, vyhladím takového člověka z jeho lidu. 31Nesmíte vykonávat žádnou práci. To je trvalé nařízení pro všechna vaše pokolení ve všech vašich osadách. 32Bude to pro vás slavnostní den odpočinku a vy se pokoříte. Od večera devátého dne toho měsíce do následujícího večera budete zachovávat svůj den odpočinku.“ 33Hospodin promluvil k Mojžíšovi: 34„Řekni Izraelitům: Od patnáctého dne tohoto sedmého měsíce bude poutní slavnost stánků pro Hospodina, trvající sedm dni. 35První den bude posvátné shromáždění; nesmíte vykonávat žádnou služebnou práci. 36Po sedm dní budete obětovat dar Hospodinu, osmého dne budete mít posvátné shromáždění a obětujete dar Hospodinu. Bude to slavnostní shromáždění; nesmíte konat žádnou služebnou práci. 37To jsou Hospodinovy stanovené dny, na které svoláte posvátná shromáždění, abyste obětovali dary Hospodinu: zápalné oběti, obilné oběti, oběti a úlitby, jak je předepsáno pro každý den, 38kromě toho, co obětujete Hospodinu ve dnech odpočinku, a kromě vašich darů, vašich zaslíbených i dobrovolných obětních darů, které dáváte Hospodinu. 39Patnáctého dne sedmého měsíce, až sklidíte úrodu země, budete po sedm dní slavit Hospodinovu poutní slavnost: prvního dne bude odpočinek a osmého dne bude odpočinek. 40Prvního dne si vezmete plody z ušlechtilých stromů, palmové ratolesti, hustě olistěné větve a vrby od potoků a sedm dní se budete radovat před Hospodinem, svým Bohem. 41Budete je slavit jako poutní slavnost ke cti Hospodina po sedm dní každý rok. To je trvalé nařízení pro vaše pokolení. Budete je slavit sedmého měsíce. 42Sedm dní budete pobývat ve Stáncích. Všichni rodilí Izraelité budou pobývat ve stáncích, 43aby vaše pokolení věděla, že jsem nechal Izraelity bydlet ve stáncích, když jsem je vyváděl z egyptské země. Já jsem Hospodin, váš Bůh.“ 44Tak Mojžíš vyhlásil Izraelitům Hospodinovy stanovené dny.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 2 OF SUNDRY FEASTS. (
Лев 23:1-
Лев 23:4)
Speak unto the children of Israel, . . . concerning the feasts of the Lord--literally, "the times of assembling, or solemnities" (
Ис 33:20); and this is a preferable rendering, applicable to all sacred seasons mentioned in this chapter, even the day of atonement, which was observed as a fast. They were appointed by the direct authority of God and announced by a public proclamation, which is called "the joyful sound" (
Псал 89:15). Those "holy convocations" were evidences of divine wisdom, and eminently subservient to the maintenance and diffusion of religious knowledge and piety.
3 Six days shall work be done: but the seventh day is the sabbath of rest--(See on
Исх 20:8). The Sabbath has the precedence given to it, and it was to be "a holy convocation," observed by families "in their dwellings"; where practicable, by the people repairing to the door of the tabernacle; at later periods, by meeting in the schools of the prophets, and in synagogues.
4 These are the feasts of the Lord, which ye shall proclaim in their seasons--Their observance took place in the parts of the year corresponding to our March, May, and September. Divine wisdom was manifested in fixing them at those periods; in winter, when the days were short and the roads broken up, a long journey was impracticable; while in summer the harvest and vintage gave busy employment in the fields. Besides, another reason for the choice of those seasons probably was to counteract the influence of Egyptian associations and habits. And God appointed more sacred festivals for the Israelites in the month of September than the people of Egypt had in honor of their idols. These institutions, however, were for the most part prospective, the observance being not binding on the Israelites during their wanderings in the wilderness, while the regular celebration was not to commence till their settlement in Canaan.
5 THE PASSOVER. (
Лев 23:5-
Лев 23:8)
the Lord's passover--(See
Исх 12:2,
Исх 12:14,
Исх 12:18). The institution of the passover was intended to be a perpetual memorial of the circumstances attending the redemption of the Israelites, while it had a typical reference to a greater redemption to be effected for God's spiritual people. On the first and last days of this feast, the people were forbidden to work [
Лев 23:7-
Лев 23:8]; but while on the Sabbath they were not to do any work, on feast days they were permitted to dress meat--and hence the prohibition is restricted to "no servile work." At the same time, those two days were devoted to "holy convocation"--special seasons of social devotion. In addition to the ordinary sacrifices of every day, there were to be "offerings by fire" on the altar (see
Чис 28:19), while unleavened bread was to be eaten in families all the seven days (see
1Кор 5:8).
10 THE SHEAF OF FIRST FRUITS. (
Лев 23:9-
Лев 23:14)
ye shall bring a sheaf of the first-fruits of your harvest unto the priest--A sheaf, literally, an omer, of the first-fruits of the barley harvest. The barley being sooner ripe than the other grains, the reaping of it formed the commencement of the general harvest season. The offering described in this passage was made on the sixteenth of the first month, the day following the first Passover Sabbath, which was on the fifteenth (corresponding to the beginning of our April); but it was reaped after sunset on the previous evening by persons deputed to go with sickles and obtain samples from different fields. These, being laid together in a sheaf or loose bundle, were brought to the court of the temple, where the grain was winnowed, parched, and bruised in a mortar. Then, after some incense had been sprinkled on it, the priest waved the sheaf aloft before the Lord towards the four different points of the compass, took a part of it and threw it into the fire of the altar--all the rest being reserved to himself. It was a proper and beautiful act, expressive of dependence on the God of nature and providence--common among all people, but more especially becoming the Israelites, who owed their land itself as well as all it produced to the divine bounty. The offering of the wave-sheaf sanctified the whole harvest (
Рим 11:16). At the same time, this feast had a typical character, and pre-intimated the resurrection of Christ (
1Кор 15:20), who rose from the dead on the very day the first-fruits were offered.
15 FEAST OF PENTECOST. (
Лев 23:15-
Лев 23:22)
ye shall count unto you from the morrow after the sabbath--that is, after the first day of the passover week, which was observed as a Sabbath.
16 number fifty days--The forty-ninth day after the presentation of the first-fruits, or the fiftieth, including it, was the feast of Pentecost. (See also
Исх 23:16;
Втор 16:9).
17 Ye shall bring out of your habitations two wave loaves of two tenth deals, &c.--These loaves were made of "fine" or wheaten flour, the quantity contained in them being somewhat more than ten pounds in weight. As the wave-sheaf gave the signal for the commencement, the two loaves solemnized the termination of the harvest season. They were the first-fruits of that season, being offered unto the Lord by the priest in name of the whole nation. (See
Исх 34:22). The loaves used at the Passover were unleavened; those presented at Pentecost were leavened--a difference which is thus accounted for, that the one was a memorial of the bread hastily prepared at their departure, while the other was a tribute of gratitude to God for their daily food, which was leavened.
21 ye shall proclaim on the selfsame day, that it may be an holy convocation unto you: ye shall do no servile work therein--Though it extended over a week, the first day only was held as a Sabbath, both for the national offering of first-fruits and a memorial of the giving of the law.
22 thou shalt not make clean riddance of the corners of thy field when thou reapest, &c.--(See on
Лев 19:9). The repetition of this law here probably arose from the priests reminding the people, at the presentation of the first-fruits, to unite piety to God with charity to the poor.
24 FEAST OF TRUMPETS. (
Лев 23:23-
Лев 23:25)
In the seventh month, in the first day of the month, shall ye have a sabbath--That was the first day of the ancient civil year.
a memorial of blowing of trumpets--Jewish writers say that the trumpets were sounded thirty successive times, and the reason for the institution was for the double purpose of announcing the commencement of the new year, which was (
Лев 23:25) to be religiously observed (see
Чис 29:3), and of preparing the people for the approaching solemn feast.
27 there shall be a day of atonement . . . and ye shall afflict your souls--an unusual festival, at which the sins of the whole year were expiated. (See
Лев 16:29-
Лев 16:34). It is here only stated that the severest penalty was incurred by the violation of this day.
34 the feast of tabernacles, for seven days unto the Lord--This festival, which was instituted in grateful commemoration of the Israelites having securely dwelt in booths or tabernacles in the wilderness, was the third of the three great annual festivals, and, like the other two, it lasted a week. It began on the fifteenth day of the month, corresponding to the end of our September and beginning of October, which was observed as a Sabbath; and it could be celebrated only at the place of the sanctuary, offerings being made on the altar every day of its continuance. The Jews were commanded during the whole period of the festival to dwell in booths, which were erected on the flat roofs of houses, in the streets or fields; and the trees made use of are by some stated to be the citron, the palm, the myrtle, and the willow, while others maintain the people were allowed to take any trees they could obtain that were distinguished for verdure and fragrance. While the solid branches were reserved for the construction of the booths, the lighter branches were carried by men, who marched in triumphal procession, singing psalms and crying "Hosanna!" which signifies, "Save, we beseech thee!" (
Псал 118:15,
Псал 118:25-
Псал 118:26). It was a season of great rejoicing. But the ceremony of drawing water from the pool, which was done on the last day, seems to have been the introduction of a later period (
Ин 7:37). That last day was the eighth, and, on account of the scene at Siloam, was called "the great day of the feast." The feast of ingathering, when the vintage was over, was celebrated also on that day [
Исх 23:16;
Исх 34:22], and, as the conclusion of one of the great festivals, it was kept as a sabbath.