Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Jahve promluvil k Mojžíšovi a řekl:
2 „Promluv k Izraelitům; řekneš jim: Hodlá-li některý muž nebo žena splnit určitý slib, slib nazirátu, jímž se zaslíbil Jahvovi,
3 bude se vystříhávat vína a kvašených nápojů, nebude pít ocet udělaný z jednoho či druhého, nebude pít žádnou hroznovou šťávu, nebude jíst čerstvé ani sušené hrozny.
4 Po celou dobu svého zasvěcení nevezme žádný plod z vinného keře, od šťávy z nezralých hroznů až po výlisky.
5 Po celou dobu, kdy bude zasvěcen svým slibem, nepřejede po jeho hlavě břitva; dokud neuplyne čas, na nějž se zaslíbil Jahvovi, bude zasvěcen a nechá si volně růst vlasy.
6 Po celý čas svého zasvěcení Jahvovi se nepřiblíží k mrtvému;
7 neposkvrní se ani kvůli otci, ani kvůli matce, ani kvůli bratrovi, ani kvůli sestře, kdyby snad zemřeli, neboť má na hlavě zasvěcení svého Boha.
8 Po celý čas svého nazirátu je Jahvovým zasvěceným.
9 Zemře-li někdo vedle něho náhlou smrtí a poskvrní jeho zasvěcené vlasy, oholí si v den svého očišťování vlasy, sedmého dne si oholí hlavu.
10 Osmého dne přinese knězi ke vchodu do Stanu setkávání dvě hrdličky nebo dvě holoubata.
11 Kněz jedno přinese v oběť za hřích a druhé jako celopal; pak nad tím člověkem vykoná obřad smíření za poskvrnění oním mrtvým. Toho dne si ten muž zasvětí hlavu;
12 na čas svého nazirátu se zasvětí Jahvovi a jako oběť odškodnění přivede jednoročního beránka. Dotud uplynulý čas se nebude počítat, neboť jeho vlasy byly poskvrněny.
13 Toto je řád nazira pro den, kdy vyprší čas jeho zasvěcení. Bude přiveden ke vchodu do Stanu setkávání
14 a donese Jahvovi svůj obětní dar: k celopalu jednoročního bezvadného beránka; k oběti za hřích jednoroční bezvadnou ovečku; k pokojné oběti bezvadného berana;
15 koš nekvašených koláčů z výražkové mouky uhnětených s olejem, nekvašené placky potřené olejem s přidruženými nekrvavými obětmi a úlitbami.
16 Když to všechno donese před Jahva, vykoná kněz nazirovu oběť za hřích a celopal.
17 On sám vykoná pokojnou oběť s beranem a s nekvašenými chleby z koše a kněz přinese přidruženou nekrvavou oběť a úlitbu.
18 Potom si nazir u vchodu do Stanu setkávání oholí zasvěcené vlasy, vezme vlasy ze své zasvěcené hlavy a vloží je do ohně pokojné oběti.
19 Kněz vezme uvařenou beraní plec, nekvašený koláč z koše a nekvašenou placku. Až si nazir oholí vlasy, vloží mu to do ruky.
20 On to podá pohybem předkládání před Jahva; je to vedle hrudí k předkládání a kýty vyzdvižení svatá věc připadající knězi. Od té chvíle smí nazir pít víno.
21 To je řád týkající se nazira. Jestliže vedle svých vlasů přislíbil Jahvovi nějaký osobní obětní dar, splní (nehledě na to, co mu dovolí jeho prostředky) navíc k tomu, co předpokládá řád o jeho vlasech, onen slib, jejž učinil.“
22 Jahve promluvil k Mojžíšovi a řekl:
23 „Promluv k Áronovi a jeho synům a řekni jim: Izraelitům budete žehnat takto.; Řeknete jim:
24 ‘Ať ti Jahve žehná a ať tě chrání!
25 Ať pro tebe Jahve rozzáří svou tvář a ať je ti milostiv!
26 Ať ti Jahve odkryje svou tvář a přinese ti pokoj!’
27 Ať takto vkládají mé jméno nad Izraelity a já jim požehnám.“