Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Áronovi synové Nadab a Abihu vzali každý svou kadidelnici. Vložili do nich oheň, na nějž položili kadidlo, a přednesli před Jahva nepatřičný oheň, jaký jim on nepředepsal.
2 Tu od Jahva vyšlehl plamen, jenž je pohltil, a oni před Jahvem zahynuli.
3 Tu řekl Mojžíš Áronovi: „Stalo se, co Jahve prohlásil těmito slovy: Na svých blízkých ukazuji svou svatost a před vším lidem ukazuji svou slávu.“ Áron mlčel.
4 Mojžíš zavolal Mišaela a Elsafana, syny Áronova strýce Uziela, a řekl jim: „Přistupte a odneste své bratry daleko od svatyně, mimo tábor.“
5 Oni přistoupili a odnesli je v jejich vlastních suknicích mimo tábor, jak řekl Mojžíš.
6 Mojžíš řekl Áronovi a jeho synům Eleazarovi a Itamarovi: „Nerozpouštějte si vlasy ani si netrhejte šaty, nezemřete. On se totiž rozhněval na celou obec, a vaše bratry, oběti Jahvova ohně, opláče celý Izraelův dům.
7 Neopouštějte vchod do Stanu setkávání, abyste nezemřeli, máte totiž na sobě olej Jahvova pomazání.“ Oni se zachovali podle Mojžíšových slov.
8 Jahve promluvil k Áronovi a řekl:
9 „Když ty a s tebou tví synové půjdete do Stanu setkávání, nepijte víno ani jiný kvašený nápoj; pak nezemřete. Je to trvalý zákon pro všechny vaše potomky.
10 Stejně tak ať to je, když oddělujete posvátné od světského, nečisté od čistého
11 a když seznamujete Izraelity s kterýmkoli z ustanovení, jež vám Mojžíšovým prostřednictvím vyhlásil Jahve.“
12 Mojžíš řekl Áronovi a jeho synům, kteří zůstali naživu, Eleazarovi a Itamarovi: „Vezměte nekrvavou oběť, která zbývá z Jahvových pokrmů. Jezte z ní nekvašené chleby vedle oltáře, neboť je to přesvatá věc.
13 Potom ji sníte na posvátném místě, je to podíl z Jahvových žertev předepsaný pro tebe a tvé syny; tak mi to bylo přikázáno.
14 Hrudí, jež se předkládá, a kýtu vyzdvižení budete jíst na čistém místě, ty a s tebou tví synové a tvé dcery; je to předepsaný podíl pro tebe i tvé syny, který se ti dává z pokojných obětí Izraelitů.
15 Kýta vyzdvižení a hrudí, jež se předkládá, které doprovázejí stravovaný tuk, jsou přineseny v oběť pohybem předkládání před Jahva a pak připadají tobě a s tebou tvým synům; a to na základě trvalého zákona, jak to Jahve nařídil.“
16 Mojžíš se tehdy dotazoval po kozlu přineseném v oběť za hřích: hle, spálili ho! Rozhněval se na Áronovy syny, kteří zůstali naživu, Eleazara a Itamara.
17 „Proč jste nesnědli tuto oběť na posvátném místě?“ řekl. „Je to přece přesvatá věc, jež vám byla dána, aby z obce byla sňata vina, tím že nad ní provedete před Jahvem smírný obřad.
18 Jelikož krev z ní nebyla vnesena dovnitř do svatyně, měli jste tam sníst maso, jak jsem vám přikázal.“
19 Áron řekl Mojžíšovi: „Hleď, oni dnes přinesli svou oběť za hřích a svůj celopal před Jahvem! Kdyby bylo šlo o mne, kdybych já byl dnes pojedl ze zvířete obětovaného za hřích, to by se bylo Jahvovi zdálo správné?“
20 Mojžíš to vyslechl a zdálo se mu to správné.