Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 (Na počátku vlády judského krále, Josiášova syna Sedechiáše se Jeremiášovi ozvalo od Jahva toto slovo.)
2 Jahve ke mně promluvil takto: Udělej si provazy a jho a dej si je na šíji.
3 Potom je pošli králi Edomu, králi Moabu, králi Amonitů, králi Tyru a králi Sidonu po jejich vyslancích, kteří přišli do Jeruzaléma za judským králem Sedechiášem.
4 Pověř je, aby vyřídili svým pánům tento vzkaz: „Takto mluví Jahve Sabaot, Bůh Izraele. Promluvte ke svým pánům takto:
5 To já jsem svou velkou mocí a svou vztaženou paží udělal zemi, člověka a zvířata, jež jsou na zemi; a dávám je, komu se mi zlíbí.
6 A teď jsem všechny ty země předal do rukou svého služebníka, babylonského krále Nabuchodonozora; dal jsem mu k službám dokonce i polní zvířata.
7 (Všechny národy budou sloužit jemu a také jeho synovi a jeho vnukovi, dokud nepřijde čas stanovený pro jeho zemi; tehdy ho porobí mocné národy a velcí králové.)
8 Národ a království, jež nebude sloužit babylonskému králi Nabuchodonozorovi a svou šíji nenabídne jhu babylonského krále, takový národ budu navštěvovat mečem, hladem a morem - Jahvův výrok -, dokud ho jeho rukou nedorazím.
9 A vy neposlouchejte své proroky, věštce, snílky, zaklínače a kouzelníky, kteří vám říkají: ‘Nebudete podrobeni babylonskému králi!’
10 Co vám prorokují, je lež; nakonec způsobí, že budete ze své půdy vyhoštěni, že vás vyženu a že zahynete.
11 Ale národu, který svou šíji nabídne jhu babylonského krále a dá se mu k službám, popřeji odpočinek na jeho půdě - Jahvův výrok -, bude ji obdělávat a zůstane na ní.“
12 A k judskému králi Sedechiášovi jsem promluvil úplně stejně; řekl jsem mu: „Své šíje nabídněte jhu babylonského krále; služte jemu i jeho lidu a budete žít.
13 (Proč si ty i tvůj lid tolik přejete zemřít mečem, hladem a morem, jak Jahve hrozil národu, který nebude sloužit babylonskému králi?)
14 A neposlouchejte slova, která vám říkají proroci: ‘Nebudete podrobeni babylonskému králi.’ Co vám prorokují, je lež.
15 Neboť jsem je vůbec neposlal - Jahvův výrok. Co vám v mém jménu prorokují, je lež. Nakonec vás vyženu a zahynete vy i proroci, kteří vám prorokují.“
16 A ke kněžím a všemu tomu lidu jsem promluvil takto: „Jahve mluví takto. Neposlouchejte slova svých proroků, kteří vám prorokují takto: ‘Hle, z Babylonu vám brzy a rychle přivezou nazpět náčiní z Jahvova Chrámu’; co vám prorokují, je lež.
17 (Neposlouchejte je. Služte babylonskému králi, a budete žít. Proč se má toto město obrátit v trosky?)
18 Jsou-li proroky, mají-li při sobě Jahvovo slovo, ať se přimluví u Jahva Sabaot, aby do Babylonu nepřišlo náčiní, které zbývá v Jahvově Chrámě, v judském královském paláci a v Jeruzalémě!
19 Neboť takto mluví Jahve o (sloupech, moři, podstavcích a) ostatním náčiní, jež v tomto městě zbylo,
20 o tom, co neodnesl babylonský král Nabuchodonozor, když odvedl z Jeruzaléma do zajetí v Babylonu judského krále, Jojakimova syna Jechoniáše (se všemi judskými a jeruzalémskými velmoži).
21 Ano, takto mluví Jahve Sabaot, Bůh Izraele, o nářadí, jež zbývá v Jahvově Chrámě, v judském královském paláci a v Jeruzalémě:
22 bude odneseno do Babylonu (kde zůstane až do dne, kdy je navštívím), Jahvův výrok. (Pak je dám opět přinést a vrátím je na toto místo!)“