1Vstávej, zaskvěj se, tvé světlo už je tu, Hospodinova sláva vzešla nad tebou! 2Hle, tma přikryje zemi a soumrak národy, nad tebou ale vzejde Hospodin, jeho sláva nad tebou se objeví. 3Ke tvému světlu půjdou národy a králové k jasu tvého svítání. 4Jen zvedni oči, kolem se rozhlédni – ti všichni se k tobě shromáždí; tvoji synové přijdou z krajů dalekých, tvé dcery budou přineseny v náručí. 5Až to uvidíš, celý se rozzáříš, samým úžasem se ti srdce rozbuší: obrátí se k tobě mořské poklady, bohatství národů k tobě zamíří. 6Stáda velbloudů tě zaplaví, dromedáři z Midiánu a z Efy, přijdou i všichni ze Sáby se zlatem a vonným kořením, aby Hospodinovy chvály hlásali. 7Všechny ovce z Kedaru se k tobě shromáždí, poslouží ti i nabajotští berani; budou přijati za oběť na mém oltáři, a tak dům své slávy oslavím. 8Kdo se to slétají jako oblaky, jako holubi k svému hnízdišti? 9Na mě zajisté čekají ostrovy a mořské lodi jsou mezi prvními, aby tvé syny z dálky přivezly a jejich stříbro i zlato s nimi, kvůli jménu Hospodina, tvého Boha, Svatého Izraelova, jenž tě oslaví. 10Cizinci zbudují tvoje zdi a jejich králové ti poslouží. Ano, ve svém hněvu jsem tě bil, ve své přízni se ale nad tebou slituji. 11Tvé brány zůstanou stále otevřeny, nebudou zavírány ve dne ani v noci, aby k tobě přišlo bohatství národů i jejich králové ve vítězném průvodu. 12Národ a království, jež ti neslouží, zahynou; takové národy v troskách zaniknou. 13Sláva Libanonu k tobě zamíří, cypřiše a jilmy spolu s jedlemi, aby ozdobily moji svatyni, podnož svých nohou abych oslavil. 14Poníženě k tobě přistoupí synové těch, kdo tě trápili; všichni, kdo tebou pohrdli, se u tvých nohou pokloní a budou tě nazývat: Město Hospodinovo, Sion Svatého izraelského. 15Místo abys byla opuštěná a neoblíbená, takže skrze tebe nikdo nechodil, způsobím, abys věčnou chloubou byla, všem pokolením budeš radostí. 16Mléko národů budeš pít, sát budeš z prsů královských a poznáš, že já Hospodin jsem tvůj spasitel, Bůh Jákobův, tvůj vykupitel. 17Místo bronzu přinesu ti zlato a místo železa stříbro; místo dřeva přinesu ti bronz a místo kamení železo. Tvým správcem tehdy učiním pokoj, tvým vládcem bude spravedlnost. 18Ve tvé zemi už nebude slyšet o násilí, o zkáze a zhoubě na tvém území. Své hradby tehdy nazveš Spása a svoje brány Chvála. 19Slunce už ti nebude světlem ve dne, nebude ti svítit ani záře měsíce – Hospodin bude tvým věčným světlem, tvůj Bůh ti bude ke slávě! 20Tvé slunce už nikdy nezapadne, neubude už z tvého měsíce – Hospodin bude tvým věčným světlem, dny tvého truchlení skončí se. 21V tvém lidu budou všichni spravedliví a obdrží zemi navěky. Oni jsou výhonek, jenž jsem zasadil, dílo mých rukou, v němž se oslavím. 22Z toho nejmenšího bude kmen, nepatrný bude mocným národem. Já jsem Hospodin; v pravý čas to rychle učiním.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 ISRAEL'S GLORY AFTER HER AFFLICTION. (Isa. 60:1-22)
Arise--from the dust in which thou hast been sitting as a mourning female captive (
Jes 3:26;
Jes 52:1-
Jes 52:2).
shine--or, "be enlightened; for thy light cometh"; impart to others the spiritual light now given thee (
Jes 60:3). The Margin and GESENIUS translate, "Be enlightened"; be resplendent with posterity; imperative for the future indicative, "Thou shalt be enlightened" (
Jes 58:8,
Jes 58:10;
Eph 5:8,
Eph 5:14).
glory of the Lord--not merely the Shekinah, or cloud of glory, such as rested above the ark in the old dispensation, but the glory of the Lord in person (
Jer 3:16-
Jer 3:17).
is risen--as the sun (
Mal 4:2;
Lk 1:78, Margin).
2 darkness . . . earth--the rest of the earth: in contrast with "light . . . upon thee" (
Jes 60:1). The earth will be afterwards enlightened through Israel (
Jes 9:2).
be seen--conspicuously: so the Hebrew.
3 (
Jes 2:3;
Jes 11:10;
Jes 43:6;
Jes 49:22;
Jes 66:12).
kings-- (
Jes 49:7,
Jes 49:23;
Jes 52:15).
thy rising--rather, "thy sun-rising," that is, "to the brightness that riseth upon thee."
4 Lift up . . . eyes--Jerusalem is addressed as a female with eyes cast down from grief.
all they . . . they--The Gentile peoples come together to bring back the dispersed Hebrews, restore their city, and worship Jehovah with offerings.
nursed at thy side--rather "carried at thy side." It is the custom in the East to carry the children astride on the hip, with the arms around the body (
Jes 66:12).
5 see-- (
Jes 60:4), namely, the bringing back of thy sons.
flow together--rather, "overflow with joy" [LOWTH]; or, from a different Hebrew root, "be bright with joy" [GESENIUS] (
Hi 3:4).
fear--rather, beat with the agitation of solemn joy at the marvellous sight [HORSLEY] (
Jer 33:9).
be enlarged--swell with delight. Grief, on the contrary, contracts the heart.
abundance of . . . sea--the wealth of the lands beyond the sea, as in Solomon's time, the type of the coming reign of the Prince of peace.
converted--rather, "be turned," instead of being turned to purposes of sin and idolatry.
forces--rather, "riches."
6 camels--laden with merchandise; the camel is "the ship of the desert" (compare
Jes 30:6).
cover thee--so many of them shall there be.
dromedaries--They have one hunch on the back, whereas the camel has two: distinguished for swiftness (
Jer 2:23).
Midian--east of the Elanitic branch of the Red Sea, and stretching northward along Mount Seir. Associated with the Ishmaelites in traffic (
1.Mo 37:25,
1.Mo 37:28).
Ephah--part of Midian, east of the Dead Sea. It abounded in camels (
Ri 6:5).
Sheba--in Arabia-Felix, famed for frankincense and gold (
Ps 72:15;
Jer 6:20), which they traded in (
Jes 45:14;
Hi 6:19;
Hes 27:22).
7 Kedar-- (
Jes 21:16;
Hld 1:5), in the south of Arabia-Deserta, or north of Arabia-Petrća; they traded in flocks (
Hes 27:21).
Nebaioth--son of Ishmael, as was Kedar. Father of the Nabatheans in Arabia-Petrća.
minister--by coming up as an acceptable sacrifice.
come up with acceptance--that is, acceptably. The rams offering themselves voluntarily (
Ps 68:30;
Röm 12:1;
1.Pet 2:5), without waiting for any other priest, answer to believers strong in faith and lamb-like meekness; and in the white fleece-like robe of sanctity [VITRINGA].
house of my glory--the temple (Eze. 41:1-26;
Hag 2:7,
Hag 2:9;
Mal 3:1).
8 The prophet, seeing in vision new hosts approaching quickly like a cloud of doves, asks who they are.
9 (see on
Jes 42:4).
Tarshish first--The ships of Tartessus (see on
Jes 2:16;
Jes 23:1, that is, vessels that trade to the most distant regions) will be among the foremost to bring back the scattered Israelites (
Jes 66:20).
their silver--The nations among whom the Jews have been scattered shall help them with their money in returning (
Jes 60:5-
Jes 60:7,
Jes 60:11,
Jes 60:16), as was the case at the return from Babylon (
Esr 1:4; compare
Ps 68:30-
Ps 68:31).
unto the name . . . to the Holy One--rather, because of the name--because of the Holy One (compare
Jes 55:5) [LOWTH].
10 kings . . . minister unto thee--(See on
Jes 60:7;
Jes 49:23).
in my wrath I smote thee-- (
Jes 54:7-
Jes 54:8;
Jes 57:17).
11 (
Off 21:25). The gates are ever open to receive new offerings and converts (
Jes 26:2;
Apg 14:27;
Off 3:8). In time of peace the gates of a city are open: so, under the Prince of peace, there shall be no need of barring gates against invaders.
forces--riches.
be brought--as willing captives to the truth; or, if not willingly, be bought by judgments to submit to Israel (
Jes 60:12,
Jes 60:14). GESENIUS explains it, "may come escorted by a retinue."
12 For--the reason which will lead Gentile kings and people to submit themselves; fear of the God in Israel (
Sach 14:17).
13 glory--that is, the trees which adorned Lebanon; emblem of men eminent in natural gifts, devoting all that is in them to the God of Israel (
Hos 14:5-
Hos 14:6).
fir . . . pine . . . box--rather, "the cypress . . . ilex . . . cedar."
place of my sanctuary--Jerusalem (
Jer 3:17).
place of my feet--no longer the ark (
Jer 3:16), "the footstool" of Jehovah (
Ps 99:5;
Ps 132:7;
1.Chr 28:2); but "the place of His throne, the place of the soles of His feet, where He will dwell in the midst of the children of Israel for ever," in the new temple (
Hes 43:7).
14 The sons--Their fathers who "afflicted" Israel having been cut off by divine judgments (
Jes 14:1-
Jes 14:2;
Jes 49:23).
The Zion of the Holy One--The royal court of the Holy One. MAURER translates, "Zion, the sanctuary (holy place) of Israel" (
Jes 57:15;
Ps 46:4).
15 forsaken-- (
Ps 78:60-
Ps 78:61).
no man went through thee--Thy land was so desolate that no traveller, or caravan, passed through thee; true only of Israel, not true of the Church (
Klgl 1:4).
excellency--glory, that is, for ever honored.
16 suck--Thou shalt draw to thyself and enjoy all that is valuable of the possessions of the Gentiles, &c. (
Jes 49:23;
Jes 61:6;
Jes 66:11-
Jes 66:12).
know--by the favors bestowed on thee, and through thee on the Gentiles.
17 Poetically, with figurative allusion to the furniture of the temple; all things in that happy age to come shall be changed for the better.
exactors--namely, of tribute.
righteousness--All rulers in restored Jerusalem shall not only be peaceable and righteous, but shall be, as it were, "peace" and "righteousness" itself in their administration.
18 (
Jes 2:4). Not only shall thy walls keep thee safe from foes, but "Salvation" shall serve as thy walls, converting thy foes into friends, and so ensuring thee perfect safety (
Jes 26:1-
Jes 26:2).
gates--once the scene of "destruction" when victorious foes burst through them (
Neh 1:3); henceforth to be not only the scene of praises, but "Praise" itself; the "gates," as the place of public concourse, were the scene of thanksgivings (
2.Chr 31:2;
Ps 9:14;
Ps 24:7;
Ps 100:4). "Judah," the favored tribe, means "praise."
19 The sun and moon, the brightest objects by day and night, shall be eclipsed by the surpassing glory of God manifesting Himself to thee (
Jes 30:26;
Sach 2:5;
Off 21:23;
Off 22:5).
20 There shall be no national and spiritual obscuration again as formerly (
Joe 2:10;
Am 8:9).
mourning . . . ended-- (
Jes 25:8;
Off 21:4).
21 all righteous-- (
Jes 4:3;
Jes 52:1;
Off 21:27).
inherit . . . land-- (
Jes 49:8;
Jes 54:3;
Jes 65:9;
Ps 37:11,
Ps 37:22;
Mt 5:5).
branch of my planting-- (
Jes 61:3;
Ps 92:13;
Mt 15:13).
work of my hands--the converted Israelites (
Jes 29:23;
Jes 45:11).
that I may be glorified--the final end of all God's gracious dealings (
Jes 49:3;
Jes 61:3).
22 little one--Even one, and that the smallest in number and rank, shall be multiplied a thousandfold in both respects (
Mich 5:2;
Mt 13:31-
Mt 13:32).
his time--not our time; we might wish to hasten it, but it will come in due time, as in the case of Jesus' first coming (
Gal 4:4); so in that of the restoration of Israel and the conversion of the world (
Jes 66:8;
Hab 2:3;
Apg 1:7;
Heb 10:37).
Messiah announces His twofold commission to bring gospel mercy at His first coming, and judgments on unbelievers and comfort to Zion at His second coming (
Jes 61:1-
Jes 61:9); the language can be applied to Isaiah, comforting by his prophecies the exiles in Babylon, only in a subordinate sense.