1V den, kdy Mojžíš dokončil stavbu Příbytku, pomazal a posvětil jej i veškeré jeho vybavení a rovněž tak oltář a veškeré jeho vybavení. Když to vše pomazal a posvětil, 2přistoupili vůdcové Izraele, náčelníci otcovských rodů, totiž vůdcové pokolení, pověření sčítáním, 3a přivedli jako svůj dar před Hospodina šest krytých vozů a dvanáct býků (vůz za každé dva vůdce a za každého jeden býk). Když je přivedli před Příbytek, 4Hospodin řekl Mojžíšovi: 5„Přijmi to od nich, ať to slouží ke službě při Stanu setkávání. Rozděl to levitům, každému v souladu s jeho službou.“ 6Mojžíš tedy vzal vozy i býky a dal je levitům. 7Geršonovým synům dal vzhledem k jejich službě dva vozy a čtyři býky. 8Synům Merariho dal vzhledem k jejich službě pod vedením Itamara, syna kněze Árona, čtyři vozy a osm býků. 9Kehatovým synům ale nedal žádné, neboť jim náleží služba při svatých věcech, které se nosí na ramenou. 10V den, kdy byl oltář pomazán, přinesli vůdcové své dary k jeho zasvěcení a položili je před oltář. 11Hospodin Mojžíšovi řekl: „Ať přináší své dary k zasvěcení oltáře jeden vůdce po druhém, každý vůdce v jeden den.“ 12Prvního dne přinesl svůj dar Nachšon, syn Aminadabův z pokolení Juda. 13Jeho darem byla jedna stříbrná mísa o váze 130 šekelů, jedna stříbrná obětní miska o 70 šekelech (měřeno šekelem svatyně), obě plné jemné mouky zadělané olejem k moučné oběti, 14jeden zlatý pohárek o 10 šekelech, plná kadidla, 15jeden mladý býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 16jeden kozel k oběti za hřích, 17dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků k pokojné oběti. To byl dar Nachšona, syna Aminadabova. 18Druhého dne svůj dar přinesl Netaneel, syn Cuarův, vůdce pokolení Isachar. 19Jeho darem byla jedna stříbrná mísa o váze 130 šekelů, jedna stříbrná obětní miska o 70 šekelech (měřeno šekelem svatyně), obě plné jemné mouky zadělané olejem k moučné oběti, 20jeden zlatý pohárek o 10 šekelech, plná kadidla, 21jeden mladý býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 22jeden kozel k oběti za hřích, 23dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků k pokojné oběti. To byl dar Netaneela, syna Cuarova. 24Třetího dne předstoupil vůdce Zabulonových synů Eliab, syn Chelonův. 25Jeho darem byla jedna stříbrná mísa o váze 130 šekelů, jedna stříbrná obětní miska o 70 šekelech (měřeno šekelem svatyně), obě plné jemné mouky zadělané olejem k moučné oběti, 26jeden zlatý pohárek o 10 šekelech, plná kadidla, 27jeden mladý býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 28jeden kozel k oběti za hřích, 29dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků k pokojné oběti. To byl dar Eliaba, syna Chelonova. 30Čtvrtého dne předstoupil vůdce Rubenových synů Elicur, syn Šedeurův. 31Jeho darem byla jedna stříbrná mísa o váze 130 šekelů, jedna stříbrná obětní miska o 70 šekelech (měřeno šekelem svatyně), obě plné jemné mouky zadělané olejem k moučné oběti, 32jeden zlatý pohárek o 10 šekelech, plná kadidla, 33jeden mladý býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 34jeden kozel k oběti za hřích, 35dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků k pokojné oběti. To byl dar vůdce Rubenových synů Elicura, syna Šedeurova. 36Pátého dne předstoupil vůdce Šimeonových synů Šelumiel, syn Curišadajův. 37Jeho darem byla jedna stříbrná mísa o váze 130 šekelů, jedna stříbrná obětní miska o 70 šekelech (měřeno šekelem svatyně), obě plné jemné mouky zadělané olejem k moučné oběti, 38jeden zlatý pohárek o 10 šekelech, plná kadidla, 39jeden mladý býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 40jeden kozel k oběti za hřích, 41dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků k pokojné oběti. To byl dar Šelumiela, syna Curišadajova. 42Šestého dne předstoupil vůdce Gádových synů Eljasaf, syn Deuelův. 43Jeho darem byla jedna stříbrná mísa o váze 130 šekelů, jedna stříbrná obětní miska o 70 šekelech (měřeno šekelem svatyně), obě plné jemné mouky zadělané olejem k moučné oběti, 44jeden zlatý pohárek o 10 šekelech, plná kadidla, 45jeden mladý býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 46jeden kozel k oběti za hřích, 47dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků k pokojné oběti. To byl dar Eljasafa, syna Deuelova. 48Sedmého dne předstoupil vůdce Efraimových synů Elišama, syn Amihudův. 49Jeho darem byla jedna stříbrná mísa o váze 130 šekelů, jedna stříbrná obětní miska o 70 šekelech (měřeno šekelem svatyně), obě plné jemné mouky zadělané olejem k moučné oběti, 50jeden zlatý pohárek o 10 šekelech, plná kadidla, 51jeden mladý býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 52jeden kozel k oběti za hřích, 53dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků k pokojné oběti. To byl dar Elišamy, syna Amihudova. 54Osmého dne předstoupil vůdce Manasesových synů Gamaliel, syn Pedacurův. 55Jeho darem byla jedna stříbrná mísa o váze 130 šekelů, jedna stříbrná obětní miska o 70 šekelech (měřeno šekelem svatyně), obě plné jemné mouky zadělané olejem k moučné oběti, 56jeden zlatý pohárek o 10 šekelech, plná kadidla, 57jeden mladý býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 58jeden kozel k oběti za hřích, 59dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků k pokojné oběti. To byl dar Gamaliela, syna Pedacurova. 60Devátého dne předstoupil vůdce Benjamínových synů Abidan, syn Gideoniho. 61Jeho darem byla jedna stříbrná mísa o váze 130 šekelů, jedna stříbrná obětní miska o 70 šekelech (měřeno šekelem svatyně), obě plné jemné mouky zadělané olejem k moučné oběti, 62jeden zlatý pohárek o 10 šekelech, plná kadidla, 63jeden mladý býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 64jeden kozel k oběti za hřích, 65dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků k pokojné oběti. To byl dar Abidana, syna Gideoniho. 66Desátého dne předstoupil vůdce Danových synů Achiezer, syn Amišadajův. 67Jeho darem byla jedna stříbrná mísa o váze 130 šekelů, jedna stříbrná obětní miska o 70 šekelech (měřeno šekelem svatyně), obě plné jemné mouky zadělané olejem k moučné oběti, 68jeden zlatý pohárek o 10 šekelech, plná kadidla, 69jeden mladý býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 70jeden kozel k oběti za hřích, 71dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků k pokojné oběti. To byl dar Achiezera, syna Amišadajova. 72Jedenáctého dne předstoupil vůdce Ašerových synů Pagiel, syn Okranův. 73Jeho darem byla jedna stříbrná mísa o váze 130 šekelů, jedna stříbrná obětní miska o 70 šekelech (měřeno šekelem svatyně), obě plné jemné mouky zadělané olejem k moučné oběti, 74jeden zlatý pohárek o 10 šekelech, plná kadidla, 75jeden mladý býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 76jeden kozel k oběti za hřích, 77dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků k pokojné oběti. To byl dar Pagiela, syna Okranova. 78Dvanáctého dne předstoupil vůdce Neftalímových synů Achira, syn Enanův. 79Jeho darem byla jedna stříbrná mísa o váze 130 šekelů, jedna stříbrná obětní miska o 70 šekelech (měřeno šekelem svatyně), obě plné jemné mouky zadělané olejem k moučné oběti, 80jeden zlatý pohárek o 10 šekelech, plná kadidla, 81jeden mladý býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 82jeden kozel k oběti za hřích, 83dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků k pokojné oběti. To byl dar Achiry, syna Enanova. 84Toto byl dar vůdců Izraele k zasvěcení oltáře v den, kdy byl pomazán: 12 stříbrných mís, 12 stříbrných obětních misek, 12 zlatých pohárků. 85Každá stříbrná mísa vážila 130 šekelů a každá obětní miska 70. Stříbrné nádobí vážilo celkem 2 400 šekelů svatyně. 86Každý z dvanácti zlatých pohárků plných kadidla vážil 10 šekelů. Zlaté pohárky vážily celkem 120 šekelů svatyně. 87Souhrn dobytka k zápalné oběti (s jejich moučnou obětí): 12 býčků, 12 beranů, 12 ročních beránků. K oběti za hřích: 12 kozlů. 88Souhrn dobytka k pokojné oběti: 24 býčků, 60 beranů, 60 kozlů, 60 ročních beránků. Toto byl dar k zasvěcení oltáře poté, co byl pomazán. 89A když Mojžíš vcházel do Stanu setkávání, aby s ním Bůh mluvil, slyšel hlas, jenž k němu promlouval z místa mezi dvěma cheruby nad slitovnicí ležící na Truhle svědectví; tak k němu promlouval.
Treasury of Scripture Knowledge 1 Num 7:1 The offering of the princes at the dedication of the tabernacle.
Num 7:10 Their several offerings at the dedication of the altar.
Num 7:89 God speaks to Moses from the mercy seat.
had fully.
Exod 40:17 -
Exod 40:19anointed it.
Exod 30:23 -
Exod 30:30 Lev 8:10 Lev 8:11 Lev 9:1 -
Lev 9:24sanctified them.
Gen 2:3 Exod 13:2 1Kgs 8:64 Matt 23:19 2 the princes.
Num 1:4 -
Num 1:16 Num 2:1 -
Num 2:34 Num 10:1 -
Num 10:36and were over, etc. Heb. who stood. offered.
Exod 35:27 1Chr 29:6 -
1Chr 29:8 2Chr 35:8 Ezra 2:68 Ezra 2:69 Neh 7:70 -
Neh 7:72 3 covered waggons. The Hebrew
egloth tzav, signifies "tilted wagons;" so LXX. [hamaxas lampenikas,] with which the Coptic agrees. These were given for the more convenient exporting of the heavier parts of the tabernacle.
Num 7:3 4 Num 7:4 5 Take it.
Exod 25:1 -
Exod 25:11 Exod 35:4 -
Exod 35:10 Ps 16:2 Ps 16:3 Isa 42:1 -
Isa 42:7 Isa 49:1 -
Isa 49:8 Eph 4:11 -
Eph 4:13 Titus 3:8give them. i.e. distribute them among the Levites as they need them; giving most to those who have the heaviest burdens to bear.
6 Num 7:6 7 Two wagons.
Num 3:25 Num 3:26 Num 4:24 -
Num 4:28sons of Gershon. The Gershonites being fewest in number of able men, had the less burdensome things to carry; for they carried only the curtains, coverings, and hangings, (ch. 4:25, 40.
Num 4:25,
Num 4:40.) And although this was a cumbersome carriage, and they needed waggons, yet it was not a heavy one, and they needed few.
8 four wagons.
Num 3:36 Num 3:37 Num 4:28 -
Num 4:33the sons. Though the Merarites were the most numerous, yet they had the greatest burden, namely, the boards, bars, pillars, and sockets, to carry, (ch. 4:31, 32, 48.
Num 4:31,
Num 4:32,
Num 4:48.) Therefore they had double the number of waggons to what the Gershonites had assigned them.
9 unto the. Because they had the charge of the ark, table, candlestick, altars, etc. (ch. 4:4-15,
Num 4:4 Num 4:4 -
Num 4:15) which were to be carried upon their shoulders: for those sacred things must not be drawn by beasts.
because.
Num 3:31 Num 4:4 -
Num 4:16 2Sam 6:6 2Sam 6:13 1Chr 15:3 1Chr 15:13 1Chr 23:26 10 princes. Every prince, or chief, offered in the behalf, and doubtless at the expense, of his whole tribe.
dedicating.
Deut 20:5 1Kgs 8:63 2Chr 7:5 2Chr 7:9 Ezra 6:16 Ezra 6:17 Neh 12:27 Neh 12:43 Ps 30:1; *title
John 10:22 11 1Cor 14:33 1Cor 14:40 Col 2:5 12 Num 1:7 Num 2:3 Num 10:14 Gen 49:8 Gen 49:10 Ruth 4:20 Matt 1:4 Luke 3:32Naasson.
13 charger.
Exod 25:29 Exod 37:16 1Kgs 7:43 1Kgs 7:45 2Kgs 25:14 2Kgs 25:15 Ezra 1:9 Ezra 1:10 Ezra 8:25 Jer 52:19 Dan 5:2 Zech 14:20 Matt 14:8 Matt 14:11the shekel.
Exod 30:13 Lev 27:3 Lev 27:25a meat offering.
Lev 2:1 14 spoon.
Num 4:7 Exod 37:16 1Kgs 7:50 2Kgs 25:14 2Kgs 25:15 2Chr 4:22 2Chr 24:14incense.
Exod 30:7 Exod 30:8 Exod 30:34 -
Exod 30:38 Exod 35:8 15 Num 25:1 -
Num 25:18 Num 28:1 -
Num 29:40 Lev 1:1 -
Lev 1:17 Isa 53:4 Isa 53:10 Isa 53:11 Matt 20:28 John 17:19 Rom 3:24 -
Rom 3:26 Rom 5:6 -
Rom 5:11 Rom 5:16 -
Rom 5:21 Rom 8:34 Rom 10:4 1Tim 2:6 Titus 2:14 Heb 2:10 1Pet 1:18 1Pet 1:19 1Pet 2:24 1Pet 3:18 16 Lev 4:23 Lev 4:25 17 peace.
Lev 3:1 -
Lev 3:17 2Cor 5:19 -
2Cor 5:21this was the offering. It is worthy of remark, that the different tribes are represented here as bringing their offerings precisely in the same order in which they encamped about the tabernacle, (see ch. 2; 10;
Num 2:1,
Num 10:1) beginning at the East, then proceeding to the South, then to the West, and ending with the North, according to the course of the sun. Their order may be thus viewed:
East.
1. Judah: Nahshon.
2. Issachar: Nathaneel.
3. Zebulun: Eliab.
South.
4. Reuben: Elizur.
5. Simeon: Shelumiel.
6. Gad: Eliasaph.
West.
7. Ephraim: Elishama.
8. Manasseh: Gamaliel.
9. Benjamin: Abidan.
North.
10. Dan: Ahiezer.
11. Asher: Pagiel.
12. Naphtali: Ahira.
Thus God evinces that he "is not the author of confusion, but of peace." (1 Co 14:33.
1Cor 14:33) It is also worthy of remark, that every tribe offers the same kind of offering, and in the same quantity, to shew, that as every tribe was equally indebted to God for its support, so each should testify an equal sense of obligation. Besides, the vessels were all sacrificial vessels, and the animals were all clean animals, such as were proper for sacrifices; and therefore everything was intended to point out, that the people were to be a holy people, fully dedicated to God, and that God was to dwell among them. Thus, as the priests, altar, etc. were anointed, and the tabernacle dedicated, so the people, by this offering, became consecrated to God. Therefore every act here was a religious act.
18 Num 1:8 Num 2:5 19 Num 7:12 -
Num 7:17 20 Num 7:20 21 Gen 8:20 Rom 12:1 Eph 5:2 22 Num 7:22 23 Lev 7:11 -
Lev 7:13 1Kgs 8:63 Pro 7:14 Col 1:1 24 Num 1:9 Num 2:7 25 Num 7:25 26 Num 7:26 27 Ps 50:8 -
Ps 50:14 Ps 51:16 Isa 1:11 Jer 7:22 Amos 5:22 28 Num 7:28 29 Num 7:29 30 Num 1:5 Num 2:10 31 offering.
Num 7:13 -
Num 7:89charger.
Kaârah, in Arabic,
kâran, from
kaâra, to be deep, a large deep dish or bowl. It appears by the metal of which this charger and bowl were made, that they were for the use of the altar of burnt offerings in the outer court; for all the vessels of the sanctuary were of gold. It was probably used for receiving the flesh of the sacrifices upon which the priests feasted, or the fine flour for the meat offerings.
Bowl.
Mizrak, from
zarak, to sprinkle, a bowl or bason, used in sprinkling the blood of the sacrifice. (
Exod 27:23.)
32 spoon.
Kaph, in Syriac,
kaphtho, a pan or censer, on which the incense was put. Both the metal of which it was made, and that which it contained, shew that it was for the use of the golden altar in the sanctuary.
incense.
Ps 66:15 Mal 1:11 Luke 1:10 Rev 8:3 33 Num 7:33 34 Num 7:34 35 And for a sacrifice. These sacrifices were more numerous than the burnt offering or the sin offering; because the priests, the princes, and as many of the people as they invited, had a share of them, and feasted, with great rejoicing, before the Lord. This custom, as Mk. Shelden observes, seems to have been imitated by the heathen, who dedicated their altars, temples, statues, etc., with much ceremony.
36 Num 1:6 Num 2:12 37 Num 7:13 -
Num 7:89 38 Num 7:38 39 Exod 12:5 John 1:29 Acts 8:32 1Pet 1:19 Rev 5:6 40 Num 7:40 41 Num 7:41 42 Num 1:14 Num 2:14Son of Reuel.
43 offering.
Num 7:13 -
Num 7:89mingled with oil.
Lev 2:5 Lev 14:10 Heb 1:9 1John 2:27 44 Num 7:44 45 Ps 66:15 Isa 53:4 2Cor 5:21 46 Num 7:46 47 Num 7:47 48 On the seventh. Both Jewish and Christian writers have been surprised that this work of offering went forward on the seventh day (which they suppose to have been a sabbath), as well as on the other days. But,
1. there is no absolute proof that this seventh day of offering was a sabbath.
2. Were it even so, could the people be better employed than in thus consecrating themselves and their services to the Lord? We have already seen that every act was a religious act; and we may rest assured, that no day was too holy for the performance of such acts as are here recorded. Here it may be observed, that Moses has thought fit to set down distinctly, and at full length, the offerings of the princes of each tribe, though, as we have already observed, they were the very same, both in quantity and quality, that an honourable mention might be made of every one apart, and that none might think himself in the least neglected.
Elishama.
Num 1:10 Num 2:18 49 Num 7:13 -
Num 7:89 50 Num 7:50 51 Whether there were any prayers made for the gracious acceptance of the sacrifices which should be hereafter offered on the altar, we are not informed; but the sacrifices themselves were of the nature of supplications, and it is probable, that they who offered them, made humble petitions along with them.
Num 7:51 52 Num 7:52 53 Num 7:53 54 Num 1:10 Num 2:20 55 Num 7:13 -
Num 7:89 56 Num 7:56 57 Num 7:57 58 Num 7:58 59 Num 7:59 60 Num 1:11 Num 2:22 61 Num 7:13 -
Num 7:89 62 Ps 112:2 Isa 66:20 Dan 9:27 Rom 15:16 Phil 4:18 Heb 13:15 63 Num 7:63 64 Num 7:64 65 Num 7:65 66 On the tenth day. When the twelve days of the dedication commenced cannot be easily determined; but the computation of F. Scacchus seems highly probable. He supposes, that the tabernacle being erected the first day of the first month of the second year after the departure from Egypt, seven days were spent in the consecration of it, and the altar, etc.; and that on the eight day, Moses began to consecrate Aaron and his sons, which lasted seven days more. Then, on the fourteenth day of that month, was the feast day of unleavened bread; which God commanded to be observed in the first month (ch. 9
Num 9:1), and which lasted till the 22nd. The rest of the month, we may well suppose, was spent in giving, receiving, and delivering the laws contained in the book of Leviticus; after which, on the first day of the second month, Moses began to number the people, according to the command in the beginning of this book; which may be supposed to have lasted three days. On the fourth, the Levites were numbered; on the next day we may suppose they were offered to God, and given to the Priests; and on the sixth, they were expiated and consecrated, as we read in the following chapter. On the seventh day, their several charges were assigned them, (ch. 4;
Num 4:1) after which, he supposes the princes began to offer, on the eight day of the second month, for the dedication of the altar, which lasted till the nineteenth day inclusively; and on the twentieth day of this month, they removed from Sinai to the wilderness of Paran. (ch. 10:11, 12.
Num 10:11,
Num 10:12)
Ahiezer.
Num 1:12 Num 2:25 67 Num 7:13 -
Num 7:89 68 Num 7:68 69 Num 7:69 70 Num 7:70 71 Num 7:71 72 eleventh day. Dr. Adam Clarke remarks, that the Hebrew form of expression here, and in the 78th verse
Num 7:78, has something curious in it;
beyom âshtey âsar yom, "in the day, the first and tenth day;"
beyom shenim âsar yom, "in the day, two and tenth day." But this is the idiom of the language; and to an original Hebrew, our almost anomalous words eleventh and twelfth, would appear as strange.
Pagiel.
Num 1:13 Num 2:27 73 Num 7:13 -
Num 7:89The oblations and sacrifices enumerated in vv.13-88 were simple and plain, though costly and magnificent. On this occasion we find there were offered 12 silver chargers, each weighing 130 shekels; 12 silver bowls, each 70 shekels; 12 golden spoons, each 10 shekels; making the total amount of silver vessels 2,400 shekels, and that of golden vessels, 120 shekels. A silver charger, at 130 shekels, reduced to troy weight, makes 75 oz. 9 dwts. 16 31-Aug gr.; and a silver bowl, at 70 shekels, amounts to 40 oz. 12 dwts. 21 21/31 gr. The total weight of the 12 chargers is therefore 905 oz. 16 dwts. 3 31-Mar gr.; and that of the 12 bowls, 487 oz. 14
74 Num 7:74 75 Num 7:75 76 Num 7:76 77 Num 7:77 78 Num 1:15 Num 2:29 79 Num 7:13 -
Num 7:89 80 Num 7:80 81 Num 7:81 82 Num 7:82 83 Num 7:83 84 the dedication.
Num 7:10 1Chr 29:6 -
1Chr 29:8 Ezra 2:68 Ezra 2:69 Neh 7:70 -
Neh 7:72 Isa 60:6 -
Isa 60:10 Heb 13:10 Rev 21:14the princes.
Judg 5:9 Neh 3:9 85 two thousand.
1Chr 22:14 1Chr 29:4 1Chr 29:7 Ezra 8:25 Ezra 8:26after the shekel.
Num 7:13 86 Num 7:86 87 Num 7:87 88 that it was anointed.
Num 7:1 Num 7:10 Num 7:84 89 to speak.
Num 12:8 Exod 33:9 -
Exod 33:11him. that is, God. he heard.
Num 1:1 Exod 25:22 Lev 1:1 Heb 4:16two cherubims.
Exod 25:18 -
Exod 25:21 1Sam 4:4 1Kgs 6:23 Ps 80:1 1Pet 1:12