1Syn moudrý obveseluje otce, ale syn bláznivý zámutkem jest matce své. 2Neprospívají pokladové bezbožně nabytí, ale spravedlnost vytrhuje od smrti. 3Nedopustí lačněti Hospodin duši spravedlivého, statek pak bezbožných rozptýlí. 4K nouzi přivodí ruka lstivá, ruka pak pracovitých zbohacuje. 5Kdo shromažďuje v létě, jest syn rozumný; kdož vyspává ve žni, jest syn, kterýž hanbu činí. 6Požehnání jest nad hlavou spravedlivého, ale ústa bezbožných přikrývají ukrutnost. 7Památka spravedlivého požehnaná, ale jméno bezbožných smrdí. 8Moudré srdce přijímá přikázaní, ale blázen od rtů svých padne. 9Kdo chodí upřímě, chodí doufanlivě; kdož pak převrací cesty své, vyjeven bude. 10Kdo mhourá okem, uvodí nesnáz; a kdož jest bláznivých rtů, padne. 11Pramen života jsou ústa spravedlivého, ale ústa bezbožných přikrývají ukrutnost. 12Nenávist vzbuzuje sváry, ale láska přikrývá všecka přestoupení. 13Ve rtech rozumného nalézá se moudrost, ale kyj na hřbetě blázna. 14Moudří skrývají umění, úst pak blázna blízké jest setření. 15Zboží bohatého jest město pevné jeho, ale nouze jest chudých setření. 16Práce spravedlivého jest k životu, nábytek pak bezbožných jest k hříchu. 17Stezkou života jde, kdož přijímá trestání; ale kdož pohrdá domlouváním, bloudí. 18Kdož přikrývá nenávist rty lživými, i kdož uvodí v lehkost, ten blázen jest. 19Mnohé mluvení nebývá bez hříchu, kdož pak zdržuje rty své, opatrný jest. 20Stříbro výborné jest jazyk spravedlivého, ale srdce bezbožných za nic nestojí. 21Rtové spravedlivého pasou mnohé, blázni pak pro bláznovství umírají. 22Požehnání Hospodinovo zbohacuje, a to beze všeho trápení. 23Za žert jest bláznu činiti nešlechetnost, ale muž rozumný moudrosti se drží. 24Čeho se bojí bezbožný, to přichází na něj; ale čehož žádají spravedliví, dává Bůh. 25Jakož pomíjí vichřice, tak nestane bezbožníka, spravedlivý pak jest základ stálý. 26Jako ocet zubům, a jako dým očima, tak jest lenivý těm, kteříž jej posílají. 27Bázeň Hospodinova přidává dnů, léta pak bezbožných ukrácena bývají. 28Očekávání spravedlivých jest potěšení, naděje pak bezbožných zahyne. 29Silou jest upřímému cesta Hospodinova, a strachem těm, kteříž činí nepravost. 30Spravedlivý na věky se nepohne, bezbožní pak nebudou bydliti v zemi. 31Ústa spravedlivého vynášejí moudrost, ale jazyk převrácený vyťat bude. 32Rtové spravedlivého znají, což jest Bohu libého, ústa pak bezbožných převrácené věci.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 Here begins the second part of the book, Pro. 10:1-22:16, which, with the third, Pro. 22:16-25:28, contains series of proverbs whose sense is complete in one or two verses, and which, having no logical connection, admit of no analysis. The parallelisms of Pro. 10:1-15:33 are mostly antithetic; and those of Pro. 16:1-22:16, synthetic. The evidences of art in the structure are very clear, and indicate, probably, a purpose of facilitating the labor of memorizing. (Pro. 10:1-32)
wise [and] foolish--as they follow or reject the precepts of wisdom.
maketh . . . father--or, "gladdens a father."
heaviness--or, "grief."
2 Treasures . . . nothing--that is, Ill-gotten gains give no true happiness (compare
Pro 4:17;
Matt 6:19).
righteousness--especially beneficence (
Ps 112:9).
death--the greatest of all evils.
3 (Compare
Ps 37:16-
Ps 37:20). The last clause is better: "He will repel the greedy desires of the wicked."
4 slack--literally, "deceitful," failing of its purpose (compare
Hos 7:16).
maketh rich--(compare
Pro 10:22).
5 son--as
Pro 1:8,
Pro 1:10, and often.
sleepeth--in indolence, and not for rest.
causeth shame--literally, "is base" (compare
Pro 14:35;
Pro 17:2).
6 Blessings--literally, "Praises." The last clause is better: "The mouth of the wicked covereth (or concealeth) violence (or mischievous devices)" to be executed in due time (
Ps 5:9;
Ps 10:7;
Rom 3:14), and hence has no praises (compare
Pro 10:11).
7 blessed--literally, "for a blessing," or praise.
shall rot--literally, "be worm-eaten," useless and disgusting.
8 wise, &c.--(compare
Pro 9:8-
Pro 9:9,
Pro 9:16), opposed to
prating fool--or, "fool of lips of wicked language."
fall--headlong, suddenly.
9 perverteth his ways--acts deceitfully.
known--discovered and punished.
10 Two vices contrasted; hypocrisy, or insinuating evil against one (
Pro 6:13;
Ps 35:19), and rashness of speech. In each case, the results are on the evildoers.
11 a well--or, "source" of good to himself and others (
John 7:37-
John 7:38). On last clause, see on
Pro 10:6.
12 strifes--or, "litigations."
covereth--by forgiveness and forbearance.
13 In the lips . . . found--hence, not beaten, as the wicked-speaking fool.
void of understanding-- (
Pro 6:32;
Pro 7:7).
14 lay up knowledge--that is, as treasures for good use.
mouth . . . destruction--or, "as to the mouth," &c., destruction is near; they expose themselves to evil by prating.
15 Both by trusting in "uncertain riches" (
1Tim 6:17), or by the evils of poverty (
Pro 30:9), men, not fearing God, fall into dangers.
16 The industry of the righteous is alone truly successful, while the earnings of the wicked tempt and lead to sin.
17 keepeth--observes (
Pro 3:18;
Pro 4:22).
refuseth--or, "turns from reproof," which might direct him aright.
18 Both vices must one day be known and punished, and hence their folly.
19 Much speech involves risk of sin; hence the wisdom of restraining the tongue (
Ps 39:1;
Jas 1:26).
20 Right speech is the fruit of a good heart, but the wicked show theirs to be useless.
21 Fools not only fail to benefit others, as do the righteous, but procure their own ruin (compare
Pro 10:11,
Pro 10:17;
Hos 4:6).
22 it maketh, &c.--"it" is emphatic. Riches from God are without the sorrow of ill-gotten wealth (compare
Eccl 2:21-
Eccl 2:23;
1Tim 6:9-10,
1Tim 6:17).
23 Sin is the pleasure of the wicked; wisdom that of the good.
24 it--the very thing. The wicked get dreaded evil; the righteous, desired good.
25 (Compare
Ps 1:4;
Ps 37:9-
Ps 37:10,
Ps 37:36).
righteous . . . foundation--well laid and firm (
Matt 7:24-
Matt 7:25).
26 that is, causes vexation.
27 (Compare
Pro 9:11;
Ps 55:23).
28 gladness--in confidence of realizing it.
expectation . . . perish--in disappointment.
29 The way, &c.--that is, God's providence sustains the righteous and overthrows the wicked (
Hos 14:9).
30 (Compare
Pro 12:3;
Ps 37:9-
Ps 37:11;
Ps 102:28).
earth--or, "land of promise."
31 bringeth forth--literally, "germinates" as a plant.
froward--(Compare
Pro 2:12,
Pro 2:14).
cut off--as an unproductive plant.
32 know--regard and provide for (
Ps 1:6).
frowardness--all kinds of deceit and ill-nature. The word is plural.