1Přísloví Šalomouna syna Davidova, krále Izraelského, 2Ku poznání moudrosti a cvičení, k vyrozumívání řečem rozumnosti, 3K dosažení vycvičení v opatrnosti, spravedlnosti, soudu a toho, což pravého jest, 4Aby dána byla hloupým důmyslnost, mládenečku umění a prozřetelnost. 5Když poslouchati bude moudrý, přibude mu umění, a rozumný bude vtipnější, 6K srozumění podobenství, a výmluvnosti řeči moudrých a pohádkám jejich. 7Bázeň Hospodinova jest počátek umění, moudrostí a cvičením pohrdají blázni. 8Poslouchej, synu můj, cvičení otce svého, a neopouštěj naučení matky své. 9Neboť to přidá příjemnosti hlavě tvé, a bude zlatým řetězem hrdlu tvému. 10Synu můj, jestliže by tě namlouvali hříšníci, nepřivoluj. 11Jestliže by řekli: Poď s námi, úklady čiňme krvi, skryjeme se proti nevinnému bez ostýchání se; 12Sehltíme je jako hrob za živa, a v cele jako ty, jenž sstupují do jámy; 13Všelijakého drahého zboží dosáhneme, naplníme domy své loupeží; 14Vrz los svůj mezi nás, měšec jeden budeme míti všickni: 15Synu můj, nevycházej na cestu s nimi, zdrž nohu svou od stezky jejich; 16Nebo nohy jejich ke zlému běží, a pospíchají k vylévání krve. 17Jistě, že jakož nadarmo roztažena bývá sít před očima jakéhokoli ptactva, 18Tak tito proti krvi své ukládají, skrývají se proti dušem svým. 19Takovéť jsou cesty každého dychtícího po zisku, duši pána svého uchvacuje. 20Moudrost vně volá, na ulicech vydává hlas svůj. 21V největším hluku volá, u vrat brány, v městě, a výmluvnosti své vypravuje, řka: 22Až dokud hloupí milovati budete hloupost, a posměvači posměch sobě libovati, a blázni nenáviděti umění? 23Obraťtež se k domlouvání mému. Hle, vynáším vám ducha svého, a v známost vám uvodím slova svá. 24Poněvadž jsem volala, a odpírali jste; vztahovala jsem ruku svou, a nebyl, kdo by pozoroval, 25Anobrž strhli jste se všeliké rady mé, a trestání mého jste neoblíbili: 26Pročež i já v bídě vaší smáti se budu, posmívati se budu, když přijde to, čehož se bojíte, 27Když přijde jako hrozné zpuštění to, čehož se bojíte, a bída vaše jako bouře nastane, když přijde na vás trápení a ssoužení. 28Tehdy volati budou ke mně, a nevyslyším; ráno hledati mne budou, a nenaleznou mne. 29Proto že nenáviděli umění, a bázně Hospodinovy nevyvolili, 30Aniž povolili radě mé, ale pohrdali všelikým domlouváním mým. 31Protož jísti budou ovoce skutků svých, a radami svými nasyceni budou. 32Nebo pokoj hloupých zmorduje je, a štěstí bláznů zahubí je. 33Ale kdož mne poslouchá, bydliti bude bezpečně, pokoj maje před strachem zlých věcí.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 After the title the writer defines the design and nature of the instructions of the book. He paternally invites attention to those instructions and warns his readers against the enticements of the wicked. In a beautiful personification, wisdom is then introduced in a most solemn and impressive manner, publicly inviting men to receive its teachings, warning those who reject, and encouraging those who accept, the proffered instructions. (Pro. 1:1-33)
2 To know . . . instruction--literally, "for knowing," that is, such is the design of these writings.
wisdom--or the use of the best means for the best ends, is generally employed in this book for true piety.
instruction--discipline, by which men are trained.
to perceive--literally, "for perceiving," the design (as above)
understanding--that is, words which enable one to discern good and evil.
3 To receive . . . of wisdom--For receiving that discipline which discretion imparts. The Hebrew for "wisdom" differs from that of
Pro 1:2, and denotes rather discreet counsel. Compare the opposite traits of the fool (
Pro 16:22).
justice . . . equity--all the attributes of one upright in all his relations to God and man.
4 simple--one easily led to good or evil; so the parallel.
young man--one inexperienced.
subtilty--or prudence (
Pro 3:21;
Pro 5:21).
discretion--literally, "device," both qualities, either good or bad, according to their use. Here good, as they imply wariness by which to escape evil and find good.
5 Such writings the wise, who pursue right ends by right means, will value.
learning--not the act, but matter of it.
wise counsels--or the art and principles of governing.
6 To understand--so as to . . . such will be the result.
interpretation--(Compare Margin).
words of the wise--(Compare
Pro 1:2).
dark sayings--(Compare
Ps 49:4;
John 16:25; and see Introduction, Part I).
7 The fear of the Lord--the principle of true piety (compare
Pro 2:5;
Pro 14:26-
Pro 14:27;
Job 28:28;
Ps 34:11;
Ps 111:10;
Acts 9:31).
beginning--first part, foundation.
fools--the stupid and indifferent to God's character and government; hence the wicked.
8 My son--This paternal form denotes a tender regard for the reader. Filial sentiments rank next to piety towards God, and ensure most distinguished rewards (compare
Pro 6:20;
Eph 6:2-
Eph 6:3).
9 On the figures of
Pro 1:9, compare
Gen 41:42;
Song 1:10;
Song 4:9.
10 A solemn warning against temptation.
entice--literally, "open the way."
consent . . . not--Sin is in consenting or yielding to temptation, not in being tempted.
11 Murder and robbery are given as specific illustrations.
lay wait . . . lurk privily--express an effort and hope for successful concealment.
swallow . . . grave--utterly destroy the victim and traces of the crime (
Num 16:33;
Ps 55:15). Abundant rewards of villainy are promised as the fruits of this easy and safe course.
15 The society of the wicked (way or path) is dangerous. Avoid the beginnings of sin (
Pro 4:14;
Ps 1:1;
Ps 119:101).
17 Men warned ought to escape danger as birds instinctively avoid visibly spread nets. But stupid sinners rush to their own ruin (
Ps 9:16), and, greedy of gain, succeed in the very schemes which destroy them (
1Tim 6:10), not only failing to catch others, but procuring their own destruction.
20 Some interpreters regard this address as the language of the Son of God under the name of Wisdom (compare
Luke 11:49). Others think that wisdom, as the divine attribute specially employed in acts of counsel and admonition, is here personified, and represents God. In either case the address is a most solemn and divine admonition, whose matter and spirit are eminently evangelical and impressive (see on
Pro 8:1).
Wisdom--literally, "Wisdoms," the plural used either because of the unusual sense, or as indicative of the great excellency of wisdom (compare
Pro 9:1).
streets--or most public places, not secretly.
21 The publicity further indicated by terms designating places of most common resort.
22 simple ones--(Compare
Pro 1:4).
simplicity--implying ignorance.
scorners-- (
Ps 1:1) --who despise, as well as reject, truth.
fools--Though a different word is used from that of
Pro 1:7, yet it is of the same meaning.
23 reproof--implying conviction deserving it (compare
John 16:8, Margin).
pour out--abundantly impart.
my spirit--whether of wisdom personified, or of Christ, a divine agent.
24 stretched . . . hand--Earnestness, especially in beseeching, is denoted by the figure (compare
Job 11:13;
Ps 68:31;
Ps 88:9).
25 set at naught--rejected as of no value.
would none of--literally, "were not willing or inclined to it."
26 In their extreme distress He will not only refuse help, but aggravate it by derision.
27 fear--the object of it.
desolation--literally, "a tumultuous noise," denoting their utter confusion.
destruction--or calamity (
Pro 1:26) compared to a whirlwind, as to fatal rapidity.
distress-- (
Ps 4:1;
Ps 44:11).
anguish--a state of inextricable oppression, the deepest despair.
28 Now no prayers or most diligent seeking will avail (
Pro 8:17).
29 The sinner's infatuated rejection brings his ruin.
31 fruit . . . way--result of conduct (
Isa 3:10;
Ezek 11:21;
Rom 6:21;
Gal 6:7-
Gal 6:8).
be filled--even to repletion (
Ps 123:4).
32 turning away--that is, from the call of
Pro 1:23.
simple--as in
Pro 1:22.
prosperity--quiet, implying indifference.
33 dwell safely--literally, "in confidence" (
Deut 12:10).
be quiet--or at ease, in real prosperity.
from fear--without fear.