1Já jsem pravá réva1 a můj Otec je pěstitel.2 (1Iz 4:2 2Ž 80:8 Jr 2:21 1K 3:9) 2Odstraňuje na mně každou ratolest, která nepřináší ovoce,1 a čistí každou, která ovoce přináší,2 aby přinášela více ovoce.3 (1Mt 15:13 Žd 6:8 2Ef 5:26 Tit 2:14 1J 1:7 1J 1:9 32P 1:8) 3Jste již čisti kvůli slovu, které jsem k vám mluvil.1 (1J 13:10 J 17:17 Sk 15:9 1P 1:22) 4Zůstaňte ve spojení se mnou a já ve spojení s vámi.1 Právě jako ratolest nemůže přinášet ovoce sama o sobě, pokud nezůstane na révě, stejně nemůžete ani vy, pokud nezůstanete ve spojení se mnou.2 (1J 6:56 1K 12:27 Ko 2:19 2Ga 2:20 Ef 2:21 1J 2:6) 5Já jsem réva, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve spojení se mnou a já ve spojení s ním, ten přináší mnoho ovoce;1 protože odděleni ode mne nemůžete dělat vůbec nic. (1Př 11:30 Oz 14:8 J 15:16 Ga 5:22) 6Jestliže někdo nezůstane ve spojení se mnou, je vyvržen jako ratolest a uschne; a lidé posbírají ty ratolesti, vhodí je do ohně, a jsou spáleny.1 (1Ez 15:4 Mt 3:10 Ř 11:20 Žd 6:4 Žd 6:8 1J 2:19) 7Jestliže zůstanete ve spojení se mnou a mé výroky zůstanou ve vás, proste, o cokoli si přejete, a stane se vám to.1 (1Mt 7:7 J 16:23) 8Můj Otec je oslaven tím, že stále přinášíte mnoho ovoce a prokazujete se jako moji učedníci.1 (1Mt 5:16 J 13:35 Fp 1:11) 9Právě jako si Otec zamiloval mne1 a já jsem si zamiloval vás, zůstaňte v mé lásce. (1J 3:35) 10Budete-li zachovávat má přikázání,1 zůstanete v mé lásce, právě jako jsem já zachoval Otcova přikázání2 a zůstávám v jeho lásce. (1J 13:34 J 14:15 1J 2:5 2J 8:29) 11To jsem k vám mluvil, aby má radost byla ve vás a vaše radost aby byla naplněna.1 (1J 16:24 J 17:13 1J 1:4) 12To je mé přikázání, abyste milovali jeden druhého, právě jako jsem si já zamiloval vás.1 (1Mk 12:31 J 13:34 1Te 4:9 1P 4:8) 13Nikdo nemá větší lásku než tu, že by se někdo vzdal své duše ve prospěch svých přátel.1 (1J 10:11 Ř 5:7 Ef 5:2 1J 3:16) 14Jste moji přátelé, jestliže děláte, co vám přikazuji.1 (1Mt 12:50 J 14:23) 15Již vás nenazývám otroky, protože otrok neví, co dělá jeho pán. Ale nazval jsem vás přáteli1, protože jsem vám dal na vědomí všechno, co jsem slyšel od svého Otce.2 (1L 12:4 2Sk 20:27) 16Vy jste nevyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a ustanovil, abyste dále šli a stále přinášeli ovoce1 a aby vaše ovoce zůstalo; aby cokoli, oč poprosíte Otce v mém jménu, vám dal.2 (1Mt 28:19 Ř 1:13 Fp 1:22 2J 14:13) 17To vám přikazuji, abyste milovali jeden druhého.1 (1J 13:34 1J 3:23) 18Jestliže vás svět nenávidí, víte, že mě nenáviděl dříve, než nenáviděl vás.1 (1Mt 10:22 L 19:14 J 17:14 1J 3:13) 19Kdybyste byli částí světa, svět by měl rád to, co je jeho vlastní.1 Protože však nejste částí světa,2 ale já jsem vás vyvolil ze světa, proto vás svět nenávidí.3 (11J 4:5 2J 17:14 Jk 4:4 3L 6:22 1P 4:4) 20Mějte na mysli slovo, které jsem vám řekl: Otrok není větší než jeho pán. Jestliže pronásledovali mne, budou pronásledovat i vás;1 jestliže zachovávali mé slovo, budou zachovávat i vaše. (1Mt 5:11 Mt 10:22 Mt 24:9 2Tm 3:12 1P 2:21) 21Ale to všechno proti vám budou dělat kvůli mému jménu, protože neznají toho, kdo mě poslal.1 (1J 16:3) 22Kdybych byl nepřišel a nemluvil k nim, neměli by hřích;1 ale nyní nemají omluvu pro svůj hřích.2 (1J 9:41 2Mt 11:21 Ř 1:20 Jk 4:17) 23Kdo nenávidí mne, nenávidí také mého Otce.1 (1J 5:23 1J 2:23) 24Kdybych byl mezi nimi neučinil skutky, které neučinil nikdo jiný,1 neměli by hřích;2 nyní však viděli i nenáviděli jak mě, tak mého Otce.3 (1Mt 11:23 J 7:31 J 11:47 2J 9:41 3Ex 20:5 J 5:42) 25Je to však proto, aby se splnilo slovo, napsané v jejich Zákoně: Nenáviděli mě bez příčiny.1 (1Ž 35:19 Ž 69:4 L 23:22) 26Až přijde pomocník, kterého vám chci poslat od Otce,1 duch pravdy, který vychází od Otce, ten bude o mně vydávat svědectví;2 (1L 24:49 J 14:26 21J 5:6) 27i vy máte vydávat svědectví,1 protože jste byli se mnou od doby, kdy jsem začal. (1L 1:2 L 24:48 Sk 1:8 Sk 2:22 Sk 5:32 1P 5:1)
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 DISCOURSE AT THE SUPPER TABLE CONTINUED. (John 15:1-27)
The spiritual oneness of Christ and His people, and His relation to them as the Source of all their spiritual life and fruitfulness, are here beautifully set forth by a figure familiar to Jewish ears (
Isa 5:1, &c.).
I am the true vine--of whom the vine of nature is but a shadow.
my Father is the husbandman--the great Proprietor of the vineyard, the Lord of the spiritual kingdom. (It is surely unnecessary to point out the claim to supreme divinity involved in this).
2 Every branch in me that beareth not fruit . . . every branch that beareth fruit--As in a fruit tree, some branches may be fruitful, others quite barren, according as there is a vital connection between the branch and the stock, or no vital connection; so the disciples of Christ may be spiritually fruitful or the reverse, according as they are vitally and spiritually connected with Christ, or but externally and mechanically attached to Him. The fruitless He "taketh away" (see on
John 15:6); the fruitful He "purgeth" (cleanseth, pruneth)--stripping it, as the husbandman does, of what is rank (
Mark 4:19), "that it may bring forth more fruit"; a process often painful, but no less needful and beneficial than in the natural husbandry.
3 Now--rather, "Already."
ye are clean through--by reason of.
the word I have spoken to you--already in a purified, fruitful condition, in consequence of the long action upon them of that searching "word" which was "as a refiner's fire" (
Mal 3:2-
Mal 3:3).
4 Abide in me, and I in you; as the branch cannot bear fruit of itself, except it abide in the vine, &c.--As all spiritual fruitfulness had been ascribed to the mutual inhabitation, and living, active interpenetration (so to speak) of Christ and His disciples, so here the keeping up of this vital connection is made essential to continued fruitfulness.
5 without me--apart, or vitally disconnected from Me.
ye can do nothing--spiritually, acceptably.
6 If a man abide not in me, he is cast forth as a branch . . . withered . . . cast into the fire . . . burned--The one proper use of the vine is to bear fruit; failing this, it is good for one other thing--fuel. (See
Ezek 15:1-
Ezek 15:5). How awfully striking the figure, in this view of it!
7 If ye abide in me, and my words . . . in you--Mark the change from the inhabitation of Himself to that of His words, paving the way for the subsequent exhortations (
John 15:9-
John 15:10).
ask what ye will, and it shall be done unto you--because this indwelling of His words in them would secure the harmony of their askings with the divine will.
8 glorified that ye bear much fruit--not only from His delight in it for its own sake, but as from "the juices of the Living Vine."
so shall ye be my disciples--evidence your discipleship.
9 continue ye in my love--not, "Continue to love Me," but, "Continue in the possession and enjoyment of My love to you"; as is evident from the next words.
10 If ye keep my commandments, ye shall abide in my love--the obedient spirit of true discipleship cherishing and attracting the continuance and increase of Christ's love; and this, He adds, was the secret even of His own abiding in His Father's love!
12 That ye love one another, &c.--(See on
John 13:34-
John 13:35).
13 Greater love hath no man than this, that a man lay down his life for his friends--The emphasis lies not on "friends," but on "laying down his life" for them; that is, "One can show no greater regard for those dear to him than to give his life for them, and this is the love ye shall find in Me."
14 Ye are my friends, if ye do whatsoever I command you--hold yourselves in absolute subjection to Me.
15 Henceforth I call you not servants--that is, in the sense explained in the next words; for servants He still calls them (
John 15:20), and they delight to call themselves so, in the sense of being "under law to Christ" (
1Cor 9:20).
the servant knoweth not what his lord doeth--knows nothing of his master's plans and reasons, but simply receives and executes his orders.
but . . . friends, for all things that I have heard of my Father I have made known unto you--admitted you to free, unrestrained fellowship, keeping back nothing from you which I have received to communicate. (Compare
Gen 18:17;
Ps 25:14;
Isa 50:4).
16 Ye have not chosen me, but I . . . you--a wholesale memento after the lofty things He had just said about their mutual indwelling, and the unreservedness of the friendship they had been admitted to.
ordained--appointed.
you, that ye should go and bring forth fruit--that is, give yourselves to it.
and that your fruit should remain--showing itself to be an imperishable and ever growing principle. (Compare
Pro 4:18;
2John 1:8).
that whatsoever ye shall ask, &c.--(See on
John 15:7).
17 The substance of these important verses has occurred more than once before. (See on
Matt 10:34-
Matt 10:36;
Luke 12:49-
Luke 12:53, &c.).
22 (See on
John 9:39-
John 9:41).
If I had not come and spoken unto them, they had not had sin--comparatively none; all other sins being light compared with the rejection of the Son of God.
now they have no cloak for their sin--rather, "pretext."
24 If I had not done . . . the works which none other . . . did--(See on
John 12:37).
25 that the word might be fulfilled . . . They hated me without a cause--quoted from the Messianic
Ps 69:4, applied also in the same sense in
John 2:17;
Acts 1:20;
Rom 11:9-
Rom 11:10;
Rom 15:3.
26 (See on
John 14:15;
John 14:17).
27 ye also shall bear witness--rather, "are witnesses"; with reference indeed to their future witness-bearing, but putting the emphasis upon their present ample opportunities for acquiring their qualifications for that great office, inasmuch as they had been "with Him from the beginning." (See on
Luke 1:2).