Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Onoho dne Ježíš vyšel z domu a posadil se na břehu moře.
2 A shromáždily se u něho četné zástupy, takže nastoupil na loďku a posadil se; a celý zástup stál na pobřeží.
3 A on k nim mluvil v podobenstvích o mnoha věcech. Říkal:,,Hle, vyšel rozsévač a rozséval.
4 A jak rozséval, padla některá zrna na okraj cesty a přilétli ptáci a sezobali je.
5 Jiná padla na skalnatá místa, kde neměla mnoho půdy, a hned vzešla, protože neležela v půdě hluboko;
6 když však vyšlo slunce, spálilo je, a protože nezakořenila, uschla.
7 Jiná padla do trní a trní se rozrostlo a zadusilo je.
8 Jiná padla na dobrou půdu a vydala užitek, některé stonásobný, jiné šedesátinásobný, jiné třicetinásobný.
9 Kdo má uši, ať slyší!``
10 Přistoupili k němu učedníci a řekli mu: "Proč k nim mluvíš v podobenstvích?" -
11 "To proto," odpověděl jim,,,že vám bylo dáno znát tajemství nebeského království, ale jim to dáno nebylo.
12 Vždyť tomu, kdo má, bude dáno a on bude mít ještě víc, ale tomu, kdo nemá, bude vzato i to, co má.
13 Proto k nim mluvím v podobenstvích, že oni vidí, a přece nevidí, slyší, a přece neslyší a nerozumějí.
14 Tak se na nich naplňuje Izaiášovo proroctví, které říkalo: Nadarmo budete poslouchat, neporozumíte; nadarmo se budete dívat, neuvidíte.
15 Srdce tohoto lidu totiž otupělo: zacpali si uši, zavřeli oči, aby jejich oči neviděly, aby jejich uši neslyšely, aby jejich duch nerozuměl, aby se neobrátili a abych je neuzdravil.
16 Ale blahoslavené vaše oči, protože vidí; blahoslavené vaše uši, protože slyší.
17 Vpravdě vám říkám, mnoho proroků a spravedlivých toužilo vidět, co vidíte, a neviděli, slyšet, co slyšíte, a neslyšeli!
18 Poslechněte si tedy to podobenství o rozsévači vy.
19 Když někdo slyší slovo o království a nechápe je, to přichází ten Zlý a zmocňuje se toho, co bylo zaseto do srdce onoho člověka: to je ten, kdo byl zaset na okraj cesty.
20 Kdo byl zaset na skalnatá místa, je ten, který slovo slyší a hned je s radostí přijímá;
21 nemá však v sobě kořen, je chvilkový: nadchází-li trápení nebo pronásledování pro to slovo, on hned podléhá.
22 Kdo byl zaset do trní, je ten, kdo slovo slyší, ale starosti o svět a okouzlení bohatstvím to slovo zadusí a ono zůstává bez užitku.
23 A kdo byl zaset do dobré půdy, je ten, kdo slovo slyší a chápe je: ten nese užitek a vynáší jednou stonásobně, jindy šedesátinásobně, jindy třicetinásobně.``
24 Předložil jim jiné podobenství: "S nebeským královstvím je to jako s člověkem, jenž zasel na své pole dobré semeno.
25 A zatímco lidé spali, přišel jeho nepřítel a ten zase doprostřed obilí zasel koukol a odešel.
26 Když vyrašila stébla a nasadila klasy, objevil se také koukol.
27 K hospodáři přistoupili jeho služebníci a řekli: ‘Pane, což jsi na své pole nezasel dobré zrno? Odkud se tam tedy bere ten koukol?’
28 On jim řekl: ‘To udělal nějaký nepřítel.’ Služebníci mu říkají: ‘Přeješ si tedy, abychom jej šli sesbírat?’ -
29 ‘Ne,’ řekl, ‘mohli byste při sbírání koukolu vytrhat zároveň pšenici.
30 Nechte jedno i druhé růst společně až do žní; a při žních řeknu žencům: Sesbírejte nejprve koukol a svažte jej do otýpek, ty se dají spálit; pšenici pak shromážděte do mé stodoly’."
31 Předložil jim další podobenství: "Nebeské království se podobá hořčičnému zrnu, které jeden člověk vzal a zasel na své pole.
32 Je to sice nejmenší ze všech semen, ale když vyroste, je největší ze všech zahradních rostlin, stane se z něho i strom, takže přilétají nebeští ptáci a ukrývají se v jeho větvoví."
33 Řekl jim další podobenství:,,Nebeské království se podobá kvasu, který vzala jedna žena a vmísila do tří měr mouky, až vše vykynulo.``
34 To vše Ježíš říkal zástupům v podobenstvích a bez podobenství k nim vůbec nemluvil;
35 to aby se naplnil prorokův výrok: Otevřu ústa, abych mluvil v podobenstvích, budu rozhlašovat věci skryté od založení světa.
36 Tehdy opustil zástupy a přišel do domu; přistoupili k němu jeho učedníci a řekli mu: "Vysvětli nám to podobenství o koukolu na poli."
37 V odpověď jim řekl:,,Ten, kdo zasévá dobré zrno, je Syn člověka;
38 pole je svět; dobré zrno, to jsou synové království; koukol jsou synové Zlého;
39 nepřítel, který jej zasel, je ďábel; žně jsou konec světa; a ženci jsou andělé.
40 Tak jako se sbírá koukol a pálí se v ohni, tak to bude při konci světa:
41 Syn člověka pošle své anděly, kteří sesbírají z jeho království veškerá pohoršení a všechny pachatele nepravostí
42 a vrhnou je do ohnivé pece: tam bude pláč a skřípění zubů.
43 Spravedliví pak zazáří jako slunce v království svého Otce. Kdo má uši, ať slyší!
44 Nebeské království se podobá pokladu ukrytému v poli, jejž někdo najde: opět ho ukrývá, odchází plný radosti, prodává vše, co má, a kupuje to pole.
45 Nebeské království se také podobá kupci, který pátrá po vzácných perlách:
46 když našel jednu drahocennou, odešel, prodal vše, co měl, a koupil ji.
47 Nebeské království se také podobá síti, která je vržena do moře a zahrne všechno možné.
48 Když je plná, rybáři ji vytahují na břeh, potom si sednou, seberou do košů, co je dobré, a co za nic nestojí, hodí zpátky.
49 Tak tomu bude při konci světa: předstoupí andělé a oddělí zlé od spravedlivých,
50 a uvrhnou je do ohnivé pece; tam bude pláč a skřípění zubů.
51 Porozuměli jste tomu všemu?`` - "Ano," řeknou mu.
52 A on jim řekl:,,Takto se tedy každý zákoník, který se stal učedníkem nebeského království, podobá hospodáři, jenž ze svého pokladu bere staré i nové.``
53 I stalo se, že Ježíš, poté co dokončil tato podobenství, odtud odešel;
54 odebral se do své otčiny a učil lidi v jejich synagoze, takže byli udiveni a říkali: "Kde se v něm bere ta moudrost a ty zázraky?
55 Což to není tesařův syn? Nejmenuje se jeho matka Maria a jeho bratři Jakub, Josef, Šimon a Juda?
56 A nejsou u nás všechny jeho sestry? Kde se to v něm tedy všechno bere?"
57 A pohoršovali se nad ním. Ale Ježíš jim řekl: "Prorokem pohrdají pouze v jeho otčině a v jeho domě."
58 A protože se jim nedostávalo víry, neudělal tam mnoho zázraků.