1Onoho dne Ježíš vyšel z domu a posadil se na břehu moře. 2A shromáždily se u něho četné zástupy, takže nastoupil na loďku a posadil se; a celý zástup stál na pobřeží. 3A on k nim mluvil v podobenstvích o mnoha věcech. Říkal:,,Hle, vyšel rozsévač a rozséval. 4A jak rozséval, padla některá zrna na okraj cesty a přilétli ptáci a sezobali je. 5Jiná padla na skalnatá místa, kde neměla mnoho půdy, a hned vzešla, protože neležela v půdě hluboko; 6když však vyšlo slunce, spálilo je, a protože nezakořenila, uschla. 7Jiná padla do trní a trní se rozrostlo a zadusilo je. 8Jiná padla na dobrou půdu a vydala užitek, některé stonásobný, jiné šedesátinásobný, jiné třicetinásobný. 9Kdo má uši, ať slyší!`` 10Přistoupili k němu učedníci a řekli mu: "Proč k nim mluvíš v podobenstvích?" - 11"To proto," odpověděl jim,,,že vám bylo dáno znát tajemství nebeského království, ale jim to dáno nebylo. 12Vždyť tomu, kdo má, bude dáno a on bude mít ještě víc, ale tomu, kdo nemá, bude vzato i to, co má. 13Proto k nim mluvím v podobenstvích, že oni vidí, a přece nevidí, slyší, a přece neslyší a nerozumějí. 14Tak se na nich naplňuje Izaiášovo proroctví, které říkalo: Nadarmo budete poslouchat, neporozumíte; nadarmo se budete dívat, neuvidíte. 15Srdce tohoto lidu totiž otupělo: zacpali si uši, zavřeli oči, aby jejich oči neviděly, aby jejich uši neslyšely, aby jejich duch nerozuměl, aby se neobrátili a abych je neuzdravil. 16Ale blahoslavené vaše oči, protože vidí; blahoslavené vaše uši, protože slyší. 17Vpravdě vám říkám, mnoho proroků a spravedlivých toužilo vidět, co vidíte, a neviděli, slyšet, co slyšíte, a neslyšeli! 18Poslechněte si tedy to podobenství o rozsévači vy. 19Když někdo slyší slovo o království a nechápe je, to přichází ten Zlý a zmocňuje se toho, co bylo zaseto do srdce onoho člověka: to je ten, kdo byl zaset na okraj cesty. 20Kdo byl zaset na skalnatá místa, je ten, který slovo slyší a hned je s radostí přijímá; 21nemá však v sobě kořen, je chvilkový: nadchází-li trápení nebo pronásledování pro to slovo, on hned podléhá. 22Kdo byl zaset do trní, je ten, kdo slovo slyší, ale starosti o svět a okouzlení bohatstvím to slovo zadusí a ono zůstává bez užitku. 23A kdo byl zaset do dobré půdy, je ten, kdo slovo slyší a chápe je: ten nese užitek a vynáší jednou stonásobně, jindy šedesátinásobně, jindy třicetinásobně.`` 24Předložil jim jiné podobenství: "S nebeským královstvím je to jako s člověkem, jenž zasel na své pole dobré semeno. 25A zatímco lidé spali, přišel jeho nepřítel a ten zase doprostřed obilí zasel koukol a odešel. 26Když vyrašila stébla a nasadila klasy, objevil se také koukol. 27K hospodáři přistoupili jeho služebníci a řekli: ‘Pane, což jsi na své pole nezasel dobré zrno? Odkud se tam tedy bere ten koukol?’ 28On jim řekl: ‘To udělal nějaký nepřítel.’ Služebníci mu říkají: ‘Přeješ si tedy, abychom jej šli sesbírat?’ - 29‘Ne,’ řekl, ‘mohli byste při sbírání koukolu vytrhat zároveň pšenici. 30Nechte jedno i druhé růst společně až do žní; a při žních řeknu žencům: Sesbírejte nejprve koukol a svažte jej do otýpek, ty se dají spálit; pšenici pak shromážděte do mé stodoly’." 31Předložil jim další podobenství: "Nebeské království se podobá hořčičnému zrnu, které jeden člověk vzal a zasel na své pole. 32Je to sice nejmenší ze všech semen, ale když vyroste, je největší ze všech zahradních rostlin, stane se z něho i strom, takže přilétají nebeští ptáci a ukrývají se v jeho větvoví." 33Řekl jim další podobenství:,,Nebeské království se podobá kvasu, který vzala jedna žena a vmísila do tří měr mouky, až vše vykynulo.`` 34To vše Ježíš říkal zástupům v podobenstvích a bez podobenství k nim vůbec nemluvil; 35to aby se naplnil prorokův výrok: Otevřu ústa, abych mluvil v podobenstvích, budu rozhlašovat věci skryté od založení světa. 36Tehdy opustil zástupy a přišel do domu; přistoupili k němu jeho učedníci a řekli mu: "Vysvětli nám to podobenství o koukolu na poli." 37V odpověď jim řekl:,,Ten, kdo zasévá dobré zrno, je Syn člověka; 38pole je svět; dobré zrno, to jsou synové království; koukol jsou synové Zlého; 39nepřítel, který jej zasel, je ďábel; žně jsou konec světa; a ženci jsou andělé. 40Tak jako se sbírá koukol a pálí se v ohni, tak to bude při konci světa: 41Syn člověka pošle své anděly, kteří sesbírají z jeho království veškerá pohoršení a všechny pachatele nepravostí 42a vrhnou je do ohnivé pece: tam bude pláč a skřípění zubů. 43Spravedliví pak zazáří jako slunce v království svého Otce. Kdo má uši, ať slyší! 44Nebeské království se podobá pokladu ukrytému v poli, jejž někdo najde: opět ho ukrývá, odchází plný radosti, prodává vše, co má, a kupuje to pole. 45Nebeské království se také podobá kupci, který pátrá po vzácných perlách: 46když našel jednu drahocennou, odešel, prodal vše, co měl, a koupil ji. 47Nebeské království se také podobá síti, která je vržena do moře a zahrne všechno možné. 48Když je plná, rybáři ji vytahují na břeh, potom si sednou, seberou do košů, co je dobré, a co za nic nestojí, hodí zpátky. 49Tak tomu bude při konci světa: předstoupí andělé a oddělí zlé od spravedlivých, 50a uvrhnou je do ohnivé pece; tam bude pláč a skřípění zubů. 51Porozuměli jste tomu všemu?`` - "Ano," řeknou mu. 52A on jim řekl:,,Takto se tedy každý zákoník, který se stal učedníkem nebeského království, podobá hospodáři, jenž ze svého pokladu bere staré i nové.`` 53I stalo se, že Ježíš, poté co dokončil tato podobenství, odtud odešel; 54odebral se do své otčiny a učil lidi v jejich synagoze, takže byli udiveni a říkali: "Kde se v něm bere ta moudrost a ty zázraky? 55Což to není tesařův syn? Nejmenuje se jeho matka Maria a jeho bratři Jakub, Josef, Šimon a Juda? 56A nejsou u nás všechny jeho sestry? Kde se to v něm tedy všechno bere?" 57A pohoršovali se nad ním. Ale Ježíš jim řekl: "Prorokem pohrdají pouze v jeho otčině a v jeho domě." 58A protože se jim nedostávalo víry, neudělal tam mnoho zázraků.
Matthew Henry - Concise Commentary 1 Jesus entered into a boat that he might be the less pressed, and be the better heard by the people. By this he teaches us in the outward circumstances of worship not to covet that which is stately, but to make the best of the conveniences God in his providence allots to us. Christ taught in parables. Thereby the things of God were made more plain and easy to those willing to be taught, and at the same time more difficult and obscure to those who were willingly ignorant. The parable of the sower is plain. The seed sown is the word of God. The sower is our Lord Jesus Christ, by himself, or by his ministers. Preaching to a multitude is sowing the corn; we know not where it will light. Some sort of ground, though we take ever so much pains with it, brings forth no fruit to purpose, while the good soil brings forth plentifully. So it is with the hearts of men, whose different characters are here described by four sorts of ground. Careless, trifling hearers, are an easy prey to Satan; who, as he is the great murderer of souls, so he is the great thief of sermons, and will be sure to rob us of the word, if we take not care to keep it. Hypocrites, like the stony ground, often get the start of true Christians in the shows of profession. Many are glad to hear a good sermon, who do not profit by it. They are told of free salvation, of the believer's privileges, and the happiness of heaven; and, without any change of heart, without any abiding conviction of their own depravity, their need of a Saviour, or the excellence of holiness, they soon profess an unwarranted assurance. But when some heavy trial threatens them, or some sinful advantage may be had, they give up or disguise their profession, or turn to some easier system. Worldly cares are fitly compared to thorns, for they came in with sin, and are a fruit of the curse; they are good in their place to stop a gap, but a man must be well armed that has much to do with them; they are entangling, vexing, scratching, and their end is to be burned,
Hebre 6:8. Worldly cares are great hinderances to our profiting by the word of God. The deceitfulness of riches does the mischief; they cannot be said to deceive us unless we put our trust in them, then they choke the good seed. What distinguished the good ground was fruitfulness. By this true Christians are distinguished from hypocrites. Christ does not say that this good ground has no stones in it, or no thorns; but none that could hinder its fruitfulness. All are not alike; we should aim at the highest, to bring forth most fruit. The sense of hearing cannot be better employed than in hearing God's word; and let us look to ourselves that we may know what sort of hearers we are.
24 (also
Matt 13:36-
Matt 13:43). This parable represents the present and future state of the gospel church; Christ's care of it, the devil's enmity against it, the mixture there is in it of good and bad in this world, and the separation between them in the other world. So prone is fallen man to sin, that if the enemy sow the tares, he may go his way, they will spring up, and do hurt; whereas, when good seed is sown, it must be tended, watered, and fenced. The servants complained to their master; Sir, didst thou not sow good seed in thy field? No doubt he did; whatever is amiss in the church, we are sure it is not from Christ. Though gross transgressors, and such as openly oppose the gospel, ought to be separated from the society of the faithful, yet no human skill can make an exact separation. Those who oppose must not be cut off, but instructed, and that with meekness. And though good and bad are together in this world, yet at the great day they shall be parted; then the righteous and the wicked shall be plainly known; here sometimes it is hard to distinguish between them. Let us, knowing the terrors of the Lord, not do iniquity. At death, believers shall shine forth to themselves; at the great day they shall shine forth before all the world. They shall shine by reflection, with light borrowed from the Fountain of light. Their sanctification will be made perfect, and their justification published. May we be found of that happy number.
31 The scope of the parable of the seed sown, is to show that the beginnings of the gospel would be small, but its latter end would greatly increase; in this way the work of grace in the heart, the kingdom of God within us, would be carried on. In the soul where grace truly is, it will grow really; though perhaps at first not to be discerned, it will at last come to great strength and usefulness. The preaching of the gospel works like leaven in the hearts of those who receive it. The leaven works certainly, so does the word, yet gradually. It works silently, and without being seen,
Mark 4:26-
Mark 4:29, yet strongly; without noise, for so is the way of the Spirit, but without fail. Thus it was in the world. The apostles, by preaching the gospel, hid a handful of leaven in the great mass of mankind. It was made powerful by the Spirit of the Lord of hosts, who works, and none can hinder. Thus it is in the heart. When the gospel comes into the soul, it works a thorough change; it spreads itself into all the powers and faculties of the soul, and alters the property even of the members of the body,
Roma 6:13. From these parables we are taught to expect a gradual progress; therefore let us inquire, Are we growing in grace? and in holy principles and habits?
36 See note on
Matt 13:24.
44 Here are four parables. 1. That of the treasure hid in the field. Many slight the gospel, because they look only upon the surface of the field. But all who search the Scriptures, so as in them to find Christ and eternal life,
John 5:39, will discover such treasure in this field as makes it unspeakably valuable; they make it their own upon any terms. Though nothing can be given as a price for this salvation, yet much must be given up for the sake of it. 2. All the children of men are busy; one would be rich, another would be honourable, another would be learned; but most are deceived, and take up with counterfeits for pearls. Jesus Christ is a Pearl of great price; in having him, we have enough to make us happy here and for ever. A man may buy gold too dear, but not this Pearl of great price. When the convinced sinner sees Christ as the gracious Saviour, all things else become worthless to his thoughts. 3. The world is a vast sea, and men, in their natural state, are like the fishes. Preaching the gospel is casting a net into this sea, to catch something out of it, for His glory who has the sovereignty of this sea. Hypocrites and true Christians shall be parted: miserable is the condition of those that shall then be cast away. 4. A skilful, faithful minister of the gospel, is a scribe, well versed in the things of the gospel, and able to teach them. Christ compares him to a good householder, who brings forth fruits of last year's growth and this year's gathering, abundance and variety, to entertain his friends. Old experiences and new observations, all have their use. Our place is at Christ's feet, and we must daily learn old lessons over again, and new ones also.
53 Christ repeats his offer to those who have repulsed them. They upbraid him, Is not this the carpenter's son? Yes, it is true he was reputed to be so; and no disgrace to be the son of an honest tradesman; they should have respected him the more because he was one of themselves, but therefore they despised him. He did not many mighty works there, because of their unbelief. Unbelief is the great hinderance to Christ's favours. Let us keep faithful to him as the Saviour who has made our peace with God.