1Slova Agura, syna Jákeho z Massy. Výrok onoho muže k Itielovi, k Itielovi a Uchalovi: 2Nesporně jsem ten nejtupější z lidí a běžná rozumnost mi zcela uniká. 3Moudrosti jsem se nenaučil, poznání Svatého jsem nedosáh. 4Kdo vystoupil do nebe, aby se vrátil? Kdo pobral vítr do dlaní? Kdo shrnul moře do pláště? Kdo založil všechny zemské končiny? Víš, jak se jmenuje? A jak jeho syn? 5Veškerá Boží řeč je ryzí, on je štít těch, kdo v něho doufají. 6K jeho slovům nic nepřidávej, jinak tě pokárá a ze lži usvědčí. 7Jen o dvě věci jsem tě žádal, neodpírej mi je, dokud nezemřu: 8Klam a lživá slova ode mne vzdal, nedávej mi bohatství ani chudobu. Syť mě pokrmem tak, jak potřebuji, 9abych tě přesycen nezradil a nikdy neřekl: "Kdo je Hospodin?" Též abych nekradl, jsa v nouzi, a Boží jméno netupil. 10Neosočuj otroka před jeho pánem, aby ti nezlořečil a abys nepykal! 11Je pokolení, jež zlořečí otci a svojí matce nežehná. 12Je pokolení, jež se sobě zdá čisté, od svojí špíny však není omyté. 13Je pokolení - ó jak povýšeně hledí, jak vysoko zvedá svoje obočí! 14Je pokolení s meči místo zubů a s dýkami namísto řezáků, aby spolykali ubožáky země a všechny chudáky na světě. 15Pijavice má dvě dcery: Dej, Dej! Tři věci se nikdy nenasytí, čtyři nikdy neříkají Dost: 16hrob, neplodné lůno, nezavlažená země a nezkrotitelný oheň. 17Tomu, kdo vysmívá se otci a poslušností k matce pohrdá, havrani od potoka vyklovou oči, spolykají mu je orlí mláďata. 18Tři věci ve mně budí úžas, čtyři jsou nad mé chápání: 19cesta orla nebem, cesta hada skálou, cesta lodi mořem a cesta muže s pannou. 20Taková je cesta cizoložné ženy - pojí, otře si ústa a řekne: "Neprovedla jsem nic špatného." 21Před třemi věcmi se chvěje země a čtyři nedokáže snést: 22když služebník začne kralovat, když se hlupák může jídlem cpát, 23když se nepříjemná žena vdá a když služka svou paní vystřídá. 24Tito čtyři jsou na zemi nepatrní, nad mudrce jsou ale moudřejší: 25mravenci, národ nepříliš silný, v létě si ale chystají zásoby; 26králíci, národ nepříliš mocný, ve skále si však staví obydlí; 27kobylky sice krále nemají, všechny však v jednom šiku vyráží; 28pavouka sice chytíš do ruky, bydlí však v královských palácích. 29Tito tři mají vznešenou chůzi a čtyři kráčí nádherně: 30lev, nejudatnější zvíře, jež nikoho se neleká, 31osedlaný kůň, kozel a nepřemožitelný král. 32Pokud ses bláhově chvástal, pokud sis vymýšlel - ruku na ústa! 33Pod tlakem vzniká z mléka máslo, pod tlakem vytéká z nosu krev, pod tlakem hněvu vzniká svár.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 (Pro. 30:1-33)
This is the title of this chapter (see Introduction).
the prophecy--literally, "the burden" (compare
Isa 13:1;
Zech 9:1), used for any divine instruction; not necessarily a prediction, which was only a kind of prophecy (
1Chr 15:27, "a song"). Prophets were inspired men, who spoke for God to man, or for man to God (
Gen 20:7;
Exod 7:14-
Exod 7:16). Such, also, were the New Testament prophets. In a general sense, Gad, Nathan, and others were such, who were divine teachers, though we do not learn that they ever predicted.
the man spake--literally, "the saying of the man"; an expression used to denote any solemn and important announcement (compare
2Sam 23:1;
Ps 36:1;
Ps 110:1;
Isa 1:24, &c.). Ithiel and Ucal were perhaps pupils.
2 brutish--stupid, a strong term to denote his lowly self-estimation; or he may speak of such as his natural condition, as contrasted with God's all-seeing comprehensive knowledge and almighty power. The questions of this clause emphatically deny the attributes mentioned to be those of any creature, thus impressively strengthening the implied reference of the former to God (compare
Deut 30:12-
Deut 30:14;
Isa 40:12;
Eph 4:8).
5 (Compare
Ps 12:6;
Ps 119:140).
6 Add . . . words--implying that his sole reliance was on God's all-sufficient teaching.
reprove thee--or, "convict thee"--and so the falsehood will appear.
7 A prayer for exemption from wickedness, and the extremes of poverty and riches, the two things mentioned. Contentment is implied as desired.
8 vanity--all sorts of sinful acts (
Job 11:11;
Isa 5:18).
9 be full . . . deny--that is, puffed up by the pride of prosperity.
take the name . . . vain--This is not (Hebrew) the form (compare
Exod 20:7), but "take" rather denotes laying violent hold on any thing; that is, lest I assail God's name or attributes, as justice, mercy, &c., which the poor are tempted to do.
10 Accuse not--Slander not (
Ps 10:7).
curse . . . guilty--lest, however lowly, he be exasperated to turn on thee, and your guilt be made to appear.
11 Four kinds of hateful persons--(1) graceless children, (2) hypocrites, (3) the proud, (4) cruel oppressors (compare on
Pro 30:14;
Ps 14:4;
Ps 52:2) --are now illustrated; (1)
Pro 30:15-
Pro 30:16, the insatiability of prodigal children and their fate; (2)
Pro 30:17, hypocrisy, or the concealment of real character; (3 and 4)
Pro 30:18-
Pro 30:20, various examples of pride and oppression.
15 horse leech--supposed by some to be the vampire (a fabulous creature), as being literally insatiable; but the other subjects mentioned must be taken as this, comparatively insatiable. The use of a fabulous creature agreeably to popular notions is not inconsistent with inspiration.
There are three . . . yea, four--(Compare
Pro 6:16).
17 The eye--for the person, with reference to the use of the organ to express mockery and contempt, and also as that by which punishment is received.
the ravens . . . eagles . . . eat--either as dying unnaturally, or being left unburied, or both.
18 Hypocrisy is illustrated by four examples of the concealment of all methods or traces of action, and a pertinent example of double dealing in actual vice is added, that is, the adulterous woman.
20 she eateth . . . mouth--that is, she hides the evidences of her shame and professes innocence.
21 Pride and cruelty, the undue exaltation of those unfit to hold power, produce those vices which disquiet society (compare
Pro 19:10;
Pro 28:3).
23 heir . . . mistress--that is, takes her place as a wife (
Gen 16:4).
24 These verses provide two classes of apt illustrations of various aspects of the moral world, which the reader is left to apply. By the first (
Pro 30:25-
Pro 30:28), diligence and providence are commended; the success of these insignificant animals being due to their instinctive sagacity and activity, rather than strength. The other class (
Pro 30:30-
Pro 30:31) provides similes for whatever is majestic or comely, uniting efficiency with gracefulness.
26 conies--mountain mice, or rabbits.
28 spider--tolerated, even in palaces, to destroy flies.
taketh . . . hands--or, uses with activity the limbs provided for taking prey.
32 As none can hope, successfully, to resist such a king, suppress even the thought of an attempt.
lay . . . hand upon thy mouth--"lay" is well supplied (
Judg 18:19;
Job 29:9;
Job 40:4).
33 That is, strife--or other ills, as surely arise from devising evil as natural effects from natural causes.