1Zde jsou přísloví Šalomounova: Moudrý syn dělá otci radost, tupec přivádí matku k zoufalství. 2Nekalé poklady člověku neprospějí, poctivost zachraňuje před smrtí. 3Hospodin nenechá poctivého lačnět, rozmary darebáků ale zavrhne. 4Líné dlaně přivedou na mizinu, pilné ruce přinášejí bohatství. 5Kdo v létě sklízí, je syn zdárný, kdo prospí žně, je syn k ostudě. 6Na poctivého se snáší požehnání, v ústech darebáků se skrývá násilí. 7Na poctivého se vzpomíná s požehnáním, jméno darebáků ale zavání. 8Moudré srdce přijímá přikázání, žvanivý hlupák špatně dopadne. 9Kdo žije poctivě, v bezpečí žít bude, kdo pokřivil svou cestu, bude odhalen. 10Kdo mhouří oko, způsobí potíž, kdo otevřeně kárá, pokoj přinese. 11Pramenem života jsou ústa spravedlivých, v ústech darebáků se skrývá násilí. 12Nenávist vyvolává neshody, láska všechny viny zahalí. 13Ve rtech rozvážného nalezneš moudrost, na záda nerozumného patří hůl. 14Moudří své vědění dobře střeží, ústa hlupáka přitahují záhubu. 15Majetek bohatého je jeho pevnou tvrzí, nouze chudých je jejich záhubou. 16Výdělek poctivého prospívá životu, darebákův zisk vede ke hříchu. 17Kdo se drží poučení, míří k životu, zabloudí ale, kdo nedbá na domluvu. 18Kdo skrývá nenávist, je lhář, kdo šíří pomluvy, je hňup. 19Záplava slov se bez hříchu neobejde, rozumný drží svůj jazyk na uzdě. 20Jazyk spravedlivého je ryzí stříbro, srdce ničemů za nic nestojí. 21Rty spravedlivého nasytí mnohé, hňupové zemřou na vlastní ztřeštěnost. 22Hospodinovo požehnání obohacuje bez veškerého trápení. 23Tupec má potěšení ve zvrhlosti, rozumný zase v moudrosti. 24Obavy darebáků se uskuteční, touhy spravedlivých se naplní. 25Když přejde vichr, je s darebákem konec, spravedliví však mají věčné základy. 26Jak ocet v zubech, jako oči plné kouře, takový je lajdák pro nadřízené své. 27Úcta k Hospodinu prodlužuje život, roky darebáků však budou zkráceny. 28Doufání spravedlivých končí radostí, naděje darebáků se vniveč obrátí. 29Hospodinova cesta je oporou poctivého, pro bídáky je ale záhubou. 30Spravedlivý nebude navěky sražen, ničemové však na zemi věčně nebudou. 31Ústa spravedlivého plodí moudrost, proradný jazyk bude vyříznut. 32Rty spravedlivého znají, co se sluší, ústa darebáků však jen zvrácenost.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 Here begins the second part of the book, Pro. 10:1-22:16, which, with the third, Pro. 22:16-25:28, contains series of proverbs whose sense is complete in one or two verses, and which, having no logical connection, admit of no analysis. The parallelisms of Pro. 10:1-15:33 are mostly antithetic; and those of Pro. 16:1-22:16, synthetic. The evidences of art in the structure are very clear, and indicate, probably, a purpose of facilitating the labor of memorizing. (Pro. 10:1-32)
wise [and] foolish--as they follow or reject the precepts of wisdom.
maketh . . . father--or, "gladdens a father."
heaviness--or, "grief."
2 Treasures . . . nothing--that is, Ill-gotten gains give no true happiness (compare
Pro 4:17;
Matt 6:19).
righteousness--especially beneficence (
Ps 112:9).
death--the greatest of all evils.
3 (Compare
Ps 37:16-
Ps 37:20). The last clause is better: "He will repel the greedy desires of the wicked."
4 slack--literally, "deceitful," failing of its purpose (compare
Hos 7:16).
maketh rich--(compare
Pro 10:22).
5 son--as
Pro 1:8,
Pro 1:10, and often.
sleepeth--in indolence, and not for rest.
causeth shame--literally, "is base" (compare
Pro 14:35;
Pro 17:2).
6 Blessings--literally, "Praises." The last clause is better: "The mouth of the wicked covereth (or concealeth) violence (or mischievous devices)" to be executed in due time (
Ps 5:9;
Ps 10:7;
Rom 3:14), and hence has no praises (compare
Pro 10:11).
7 blessed--literally, "for a blessing," or praise.
shall rot--literally, "be worm-eaten," useless and disgusting.
8 wise, &c.--(compare
Pro 9:8-
Pro 9:9,
Pro 9:16), opposed to
prating fool--or, "fool of lips of wicked language."
fall--headlong, suddenly.
9 perverteth his ways--acts deceitfully.
known--discovered and punished.
10 Two vices contrasted; hypocrisy, or insinuating evil against one (
Pro 6:13;
Ps 35:19), and rashness of speech. In each case, the results are on the evildoers.
11 a well--or, "source" of good to himself and others (
John 7:37-
John 7:38). On last clause, see on
Pro 10:6.
12 strifes--or, "litigations."
covereth--by forgiveness and forbearance.
13 In the lips . . . found--hence, not beaten, as the wicked-speaking fool.
void of understanding-- (
Pro 6:32;
Pro 7:7).
14 lay up knowledge--that is, as treasures for good use.
mouth . . . destruction--or, "as to the mouth," &c., destruction is near; they expose themselves to evil by prating.
15 Both by trusting in "uncertain riches" (
1Tim 6:17), or by the evils of poverty (
Pro 30:9), men, not fearing God, fall into dangers.
16 The industry of the righteous is alone truly successful, while the earnings of the wicked tempt and lead to sin.
17 keepeth--observes (
Pro 3:18;
Pro 4:22).
refuseth--or, "turns from reproof," which might direct him aright.
18 Both vices must one day be known and punished, and hence their folly.
19 Much speech involves risk of sin; hence the wisdom of restraining the tongue (
Ps 39:1;
Jas 1:26).
20 Right speech is the fruit of a good heart, but the wicked show theirs to be useless.
21 Fools not only fail to benefit others, as do the righteous, but procure their own ruin (compare
Pro 10:11,
Pro 10:17;
Hos 4:6).
22 it maketh, &c.--"it" is emphatic. Riches from God are without the sorrow of ill-gotten wealth (compare
Eccl 2:21-
Eccl 2:23;
1Tim 6:9-10,
1Tim 6:17).
23 Sin is the pleasure of the wicked; wisdom that of the good.
24 it--the very thing. The wicked get dreaded evil; the righteous, desired good.
25 (Compare
Ps 1:4;
Ps 37:9-
Ps 37:10,
Ps 37:36).
righteous . . . foundation--well laid and firm (
Matt 7:24-
Matt 7:25).
26 that is, causes vexation.
27 (Compare
Pro 9:11;
Ps 55:23).
28 gladness--in confidence of realizing it.
expectation . . . perish--in disappointment.
29 The way, &c.--that is, God's providence sustains the righteous and overthrows the wicked (
Hos 14:9).
30 (Compare
Pro 12:3;
Ps 37:9-
Ps 37:11;
Ps 102:28).
earth--or, "land of promise."
31 bringeth forth--literally, "germinates" as a plant.
froward--(Compare
Pro 2:12,
Pro 2:14).
cut off--as an unproductive plant.
32 know--regard and provide for (
Ps 1:6).
frowardness--all kinds of deceit and ill-nature. The word is plural.