1Šalomounovy průpovědi: Moudrý syn dělá radost otci, ale pošetilý starosti své matce. 2Nepoctivě získané poklady neprospějí, spravedlnost však vysvobozuje ze zkázy. 3Hospodin nepoleká spravedlivého, ale odmrští žádostivost zločinců. 4Líná ruka přivádí na mizinu, pracovitá dlaň však plodí bohatství, 5Kdo si dělá zásoby v létě, je člověk prozíravý, kdo však o žních spí, dělá si hanbu. 6Požehnání spočívá na hlavě spravedlivého, ale ústa zločinců skrývají podvod. 7S žehnáním se vzpomíná na spravedlivého, jméno zločinců však shnije. 8Rozumný člověk přijímá rozkazy, zatímco tlučhuba si připravuje zkázu. 9Kdo jedná upřímně, kráčí životem bezpečně, kdo však své cesty kroutí, přijde k pádu. 10Kdo přimhuřuje oko, dělá škodu, kdo kárá otevřeně, uzdravuje. 11Živým pramenem jsou ústa spravedlivého, ale ústa zločinců skrývají podvod. 12Nenávist rozněcuje sváry, ale láska přikrývá všechny chyby. 13Na rtech rozumného nalezneš moudrost, ale na záda nerozvážného patří hůl. 14Moudří své vědomosti skrývají, ústa pošetilého hrozí však zkázou. 15Majetek je pro boháče nedobytným městem, kdežto pro chudáky je neštěstím jejich bída. 16Výdělek spravedlivého zachovává život, zato výtěžek zločince přivádí k zhoubě. 17K životu kráčí, kdo dbá na kázeň, kdo však pohrdá výstrahou, bloudí. 18Upřímné rty umlčují nenávist, ale kdo rozsévá pomluvy, je hlupák. 19Velké žvanění se neobejde bez hříchu, kdo drží své rty na uzdě, je moudrý. 20Ryzí stříbro je jazyk spravedlivého, srdce zločinců však nestojí za nic. 21Rty spravedlivého živí mnohé, kdežto pošetilci zemřou pro nerozvážnost. 22Hospodinovo požehnání přináší bohatství, vlastní námaha nic k tomu nepřidává. 23Pošetilec s radostí tropí hanebnosti, ale pro moudrého je radost být moudrým. 24Čeho se zločinec bojí, to ho stihne, ale touha spravedlivých se vyplní. 25Jak mizí bouře, tak mizí i zlosyn, spravedlivý má základ navěky. 26Co zubům ocet a kouř očím, to lenoch těm, kdo mu dávají příkaz. 27Bázeň před Hospodinem prodlužuje život, avšak ukrácena budou léta zločinců. 28Očekávání spravedlivých skončí v radosti, zato naděje zločinců zvadne. 29Hospodinova vůle je dokonalému oporou, postrachem těm, kdo tropí zlo. 30Spravedlivý nikdy nezakolísá, zločinci vsak nezůstanou bydlet v zemi. 31Ústa spravedlivého pronášejí moudrost, zvrhlý jazyk bude však vyrván. 32Rty spravedlivého oplývají laskavostí, ústa zločinců jsou samá zvrhlost.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 Here begins the second part of the book, Pro. 10:1-22:16, which, with the third, Pro. 22:16-25:28, contains series of proverbs whose sense is complete in one or two verses, and which, having no logical connection, admit of no analysis. The parallelisms of Pro. 10:1-15:33 are mostly antithetic; and those of Pro. 16:1-22:16, synthetic. The evidences of art in the structure are very clear, and indicate, probably, a purpose of facilitating the labor of memorizing. (Pro. 10:1-32)
wise [and] foolish--as they follow or reject the precepts of wisdom.
maketh . . . father--or, "gladdens a father."
heaviness--or, "grief."
2 Treasures . . . nothing--that is, Ill-gotten gains give no true happiness (compare
Pro 4:17;
Matt 6:19).
righteousness--especially beneficence (
Ps 112:9).
death--the greatest of all evils.
3 (Compare
Ps 37:16-
Ps 37:20). The last clause is better: "He will repel the greedy desires of the wicked."
4 slack--literally, "deceitful," failing of its purpose (compare
Hos 7:16).
maketh rich--(compare
Pro 10:22).
5 son--as
Pro 1:8,
Pro 1:10, and often.
sleepeth--in indolence, and not for rest.
causeth shame--literally, "is base" (compare
Pro 14:35;
Pro 17:2).
6 Blessings--literally, "Praises." The last clause is better: "The mouth of the wicked covereth (or concealeth) violence (or mischievous devices)" to be executed in due time (
Ps 5:9;
Ps 10:7;
Rom 3:14), and hence has no praises (compare
Pro 10:11).
7 blessed--literally, "for a blessing," or praise.
shall rot--literally, "be worm-eaten," useless and disgusting.
8 wise, &c.--(compare
Pro 9:8-
Pro 9:9,
Pro 9:16), opposed to
prating fool--or, "fool of lips of wicked language."
fall--headlong, suddenly.
9 perverteth his ways--acts deceitfully.
known--discovered and punished.
10 Two vices contrasted; hypocrisy, or insinuating evil against one (
Pro 6:13;
Ps 35:19), and rashness of speech. In each case, the results are on the evildoers.
11 a well--or, "source" of good to himself and others (
John 7:37-
John 7:38). On last clause, see on
Pro 10:6.
12 strifes--or, "litigations."
covereth--by forgiveness and forbearance.
13 In the lips . . . found--hence, not beaten, as the wicked-speaking fool.
void of understanding-- (
Pro 6:32;
Pro 7:7).
14 lay up knowledge--that is, as treasures for good use.
mouth . . . destruction--or, "as to the mouth," &c., destruction is near; they expose themselves to evil by prating.
15 Both by trusting in "uncertain riches" (
1Tim 6:17), or by the evils of poverty (
Pro 30:9), men, not fearing God, fall into dangers.
16 The industry of the righteous is alone truly successful, while the earnings of the wicked tempt and lead to sin.
17 keepeth--observes (
Pro 3:18;
Pro 4:22).
refuseth--or, "turns from reproof," which might direct him aright.
18 Both vices must one day be known and punished, and hence their folly.
19 Much speech involves risk of sin; hence the wisdom of restraining the tongue (
Ps 39:1;
Jas 1:26).
20 Right speech is the fruit of a good heart, but the wicked show theirs to be useless.
21 Fools not only fail to benefit others, as do the righteous, but procure their own ruin (compare
Pro 10:11,
Pro 10:17;
Hos 4:6).
22 it maketh, &c.--"it" is emphatic. Riches from God are without the sorrow of ill-gotten wealth (compare
Eccl 2:21-
Eccl 2:23;
1Tim 6:9-10,
1Tim 6:17).
23 Sin is the pleasure of the wicked; wisdom that of the good.
24 it--the very thing. The wicked get dreaded evil; the righteous, desired good.
25 (Compare
Ps 1:4;
Ps 37:9-
Ps 37:10,
Ps 37:36).
righteous . . . foundation--well laid and firm (
Matt 7:24-
Matt 7:25).
26 that is, causes vexation.
27 (Compare
Pro 9:11;
Ps 55:23).
28 gladness--in confidence of realizing it.
expectation . . . perish--in disappointment.
29 The way, &c.--that is, God's providence sustains the righteous and overthrows the wicked (
Hos 14:9).
30 (Compare
Pro 12:3;
Ps 37:9-
Ps 37:11;
Ps 102:28).
earth--or, "land of promise."
31 bringeth forth--literally, "germinates" as a plant.
froward--(Compare
Pro 2:12,
Pro 2:14).
cut off--as an unproductive plant.
32 know--regard and provide for (
Ps 1:6).
frowardness--all kinds of deceit and ill-nature. The word is plural.