Bible of Kralice (CZ - 1613) - Song of Solomon - chapter 3

Výběr jazyka rozhraní:     

Velikost písma:   12345678910

Display settings Display settings

Výběr jazyka rozhraní:                    

Velikost písma:   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

Informace o Studijní on-line bibli (SOB) (CZ)

   Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).

© 2011-2100
 

 

Information about the "Online Bible Study" (SOB) (EN)

   Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.

 

 

 

Kontakt

(kontaktné informácie - contact info - Kontaktinformationen - контактная информация - informacje kontaktowe - información de contacto - πληροφορίες επικοινωνίας)

 

Diviš Libor
URL: www.obohu.cz
E-mail: infoobohu.cz
Skype: libordivis

 

 

 

Bible of Kralice (CZ - 1613)

Bible svatá aneb všechna písma Starého i Nového zákona podle posledního vydání Kralického z roku 1613.

 

Guestbook



 

 



hudson   (27.1.2024 - 14:55)
E-mail: hudsonpotgmail.com
Hello, I would like to contact developers to tell me where I can get "portuguese almeida revised and updated (with strong’s numbers)" because I want to make a website for studies. Please, for the growth of the kingdom of God.

Lukáš Znojemský   (21.9.2022 - 09:55)
Rád tuto stránku navštěvuji a učím se z ní v posledních týdnech. Velmi mi pomohla jazykově a přiblížila mi význam některých veršů, jejichž plný význam nebo zabarvení bylo ztraceno v překladu. "Obsluha" (tady se za výraz velmi omlouvám) je pohotová a technicky znalá. Velmi doporučuji.

Carola Teach   (14.6.2022 - 19:43)
E-mail: carola24681gmail.com
Hallo Libor Vielen Dank für den Hinweis. Die kroatische Bibel reicht. Soweit ich eine Freundin verstand, ist bosnisch und kroatisch das gleiche und serbisch ähnlich, war ja früher auch ein Land, Jugoslawien , nur das eben da zwischen islamischen und traditionell christlichen Streit von aussen reingebracht und geschürrt wurde. Ich leite die kroatische Bibelsuche gleich weiter Einige können lesen, einige nicht und so ist das Super installiert, das man die Bibel auch auf Audio stellen kann. Toll ist es, das auch die Nafterli Herz Tur-Sinai Bibel in deutsch dabei ist, denn da finde ich vieles, speziell Psalm 91 als Beispiel authentischer formuliert, als in allen anderen deutschen Bibeln. Das jüdische Neue Testament von David H. Stern habe ich auch, aber die Nafterli Herz Tur-Sinai Bibel ist mir persönlich sehr wichtig. Vielen Dank Libor für diese kompakte Internet Webseiten- Arbeit für den Herrn, uns sein noch besser studieren und weiter geben zu können Shalom .

CarolaTeach   (14.6.2022 - 12:32)
E-mail: carola24681gmail.com
Wer hat diese Seite ermöglicht und wer wartet diese Seiteund bezahlt die Website Kosten ? Mit dieser Website dient ihr Gott dem Vater zum Bau der Gemeinde Gottes. Und wir wurden im Buch Korinther aufgerufen, da wo wir genährt werden, auch zu unterstützen. Ich bitte den Admin dieser Seite, mir per email die Kontonummer mitzuteilen, dass ich mit Gaben mtl.segnen kann und nicht nur fromme Sprüche loslasse, denn seit kurzem bekam ich den Link dieser Seite und arbeite sehr gerne auf dieser Seite und gebe den Link weiter. Bitte das sich der Webseitengründer meldet. Danke.

Herzlichen Dank für Ihr Angebot. Aber ich brauche Ihre Hilfe nicht, ich leide nicht an Mangel :-) Wenn Sie helfen möchten, helfen Sie bitte jemandem in Ihrer Nähe.    Libor

Carola Teach   (14.6.2022 - 12:12)
E-mail: carola24681gmail.com
Vielen Dank für diese Möglichkeit Bibel-Ausgaben vergleichen zu können. Eine sehr gut aufgebaute Strukturierung und sehr bedien- freundlich. Ich hätte eine Bittende Frage. Habt Ihr auch die bosnische Bibel oder besteht da Möglichkeit, auch für Bosnieer, Kroaten, Serben die bosnische Bibel hier zu hinterlegen. Ich habe seit 2015 sehr viel Kontakt zu Bosnierer , Kroaten, Serben und Albanern Kosovo und muß Bibelstellen immer auf google übersetzen, um ihnen die Bibel näher zu bringen, was sie dankbar annehmen, aber bei Google habe ich nie die Sicherheit, dass die Übersetzung gut geprüft ist. Kommen auch Bibeln als bosnisch - und albanische Bibeln hinzu ? Danke

Außer der bosnischen Bibel ist alles, was benötigt wird, bereits hier in der SOB (Studien Online Bible) enthalten. Diese Übersetzungen sind im Abschnitt "Andere europäische Übersetzungen" zu finden. Serbische Bibel (Kyrillisch), Serbische Bibel (Đuro Daničić, Vuk Karadžić - 1865), Albanian Bibel und Kroatische Bibel. Sie können die bosnische Bibel im PDF-Format HIER herunterladen.    Libor

Joe   (4.3.2021 - 17:49)
E-mail: joe.jace.mail.de
Hallo und vielen Dank für die hilfreiche Suchfunktion bei den hebräischen Bibeln – ich benutze sie seit Jahren zur Überprüfung der masoretischen Zählungen von Wortpaaren. Ein Schreibfehler am Ende von Josua 11,16 (Elberfelder 1905) "und das ebirge Israel und seine Niederung", es müsste heißen "und das Gebirge Israel und seine Niederung". Grüße aus Zittau / Sachsen

Danke. Natürlich hast du recht - ich habe es bereits behoben.    Libor

Josef   (4.2.2021 - 15:51)
E-mail: pepas74seznam.cz
Tak tohle mě velmi potěšilo. Je to dobře ovladatelné na rozdíl od jiných zdrojů. Děkuji moc! :)

Lukáš   (24.11.2020 - 10:02)
E-mail: lukasnemecek536gmail.com
Chyba v textu Kat. lit. překlad. Zjevení 11, 10. protože tito dva poroci jim způsobili hodně trápení.

Zdeněk Staněk   (22.8.2020 - 14:36)
E-mail: zdenek.stanekwhitepaper.bluefile.cz
Chybí 'ě': http://obohu.cz/csp.php?k=2Te&kap=3&v=4

Vskutku. Již jsem to opravil.    Libor

Ani Gallert   (4.7.2018 - 16:24)
E-mail: cactus.gomeragmail.com
Vielen, vielen Dank für diese Seite (und dass wir sie kostenfrei nutzen können)! Sie ist sehr gut gemacht und eröffnet beim Bibelstudium völlig neue Einblicke! Eine dringende Frage habe ich zur Adolf Ernst Knoch Bibel - die Begriffe, die kursiv und hell in den Versen dargestellt sind - bedeuteten diese, die Worte wurden von Knoch hinzugefügt, weil im Original nicht mehr erhalten? Oder wie ist das zu verstehen? Vielen Dank und Gottes Segen, Ani

Hallo, Ani. Kursiv und hell - das sind die Worte, die nicht im Originaltext sind, aber sie sind wichtig für das richtige Verständnis. Sie können es im VERGLEICHS-MODUS gut sehen. Schauen Sie sich zum Beispiel das Münchener Neues Testament an...     Libor

Andreas Boldt   (27.2.2018 - 05:41)
E-mail: andyp1gmx.net
Ich habe diese Seite gefunden um einfach Bibel online zu benutzen in verschiedenen Sprachen - ich bin überzeugt das Gott sein Wort bewahrt hat in allen Sprachen. Und weiß bis zum Ende hin wird sein Wort leuchten. "Denn mein Wort wird nicht leer zu mir zurückkehren..." - Gottes Segen für die segensreiche Arbeit die ihr tut. Leider kann ich kein Tscheschisch aber habe auch Bekannte in der Slowakei und bin Euch sehr verbunden im Sinne des Protestantismus. Ich benutze die Bibel jeden Tag. Andreas Boldt

Ich danke Ihnen, Andreas. Diese Anwendung ist viel mehr als nur eine Online-Bibel. Versuchen Sie bitte herauszufinden, welche Optionen und Funktionen SOB anbietet... (Anleitung) Libor

Juraj Kaličiak   (5.2.2018 - 11:06)
E-mail: juro.kaliciakgmail.com
Nech Vám pán odplatí Jeho spôsobom, toto je nejlepšia verzia práce s Božím slovom. Vyhladávanie, režim porovnávania sú skvelé. Pracujem s touto stránkou už celé roky a cítim povinnosť povzbudiť autorov, že je toto určite požehnaná práca. Veľa to používam aj na mobile, ako rýchlu online bibliu. Oceňujem odvahu vydania prekladu Jozefa Roháčka v edícii Dušana Seberíniho s doslovným prekladom Božieho mena. Výborná je možnosť porovnania s gréckymi originál textami so strongovými číslami. Buďte požehnaní bratia. Juraj

Vďaka Juraj. Je príjemné počuť, že tento biblický program používate už dlhší čas, a že ste s ním spokojný. Snažím sa SOB stále vylepšovať. Nie sú žiadni autori - je iba jeden amatér, ktorý chce (okrem bežných funkcií biblických programov) najmä sprístupniť originálny text biblie pre všetkých - aj bez znalosti biblických jazykov. Libor

John Builer   (30.1.2018 - 07:07)
E-mail: Johnbuilercontbay.com
Ganz, ganz grosse Klasse, diese Seite, besser, als alles andere!!! Vielen Dank!!! Bitte machen Sie so weiter!!! Danke! Regards, John Builer

Danke, ich schätze es wirklich ...

Zdeněk Staněk   (27.12.2017 - 15:34)
E-mail: zdenek.stanekwhitepaper.bluefile.cz
WLC 5M 6:4 v prvním slově chybí souhláska ajin a v posledním slově dálet. Díval jsem se do jiných zpracování textu WLC a tam jsou.

OK. Upravil jsem text podle textu Tanachu.

Vladimir Bartoš   (23.11.2017 - 23:15)
E-mail: bartos.vlemail.cz
Tyto stránky jsem objevil náhodou, když jsem hledal on line čtení Bible. Jsem úplně nadšený z toho, jaké jsou zde možností a chci za to poděkovat!!

Jsem rád, že Vás tento on-line biblický program tolik zaujal. Věřím, že se to ještě zlepší, když si prostudujete návod, případně novinky na Facebooku :-)

Libor Diviš   (14.10.2016 - 08:02)
Vítejte v knize hostů. Sem můžete vkládat své komentáře k nové verzi SOB (Studijní on-line bible). Jen bych Vás chtěl poprosit, abyste si předtím prostudovali návod k tomuto biblickému programu.

Welcome. Here you can write your comments relating to this new version of the online biblical program SOB (Online Bible Study) - your assessment, proposals, error notices etc.

 

 

   

Bible of Kralice (CZ - 1613)


1Na ložci svém v noci hledala jsem toho, kteréhož miluje duše má. Hledala jsem ho, ale nenašla jsem ho. 2Již tedy vstanu, a zchodím město; po ryncích i po ulicech hledati budu toho, kteréhož miluje duše má. Hledala jsem ho, ale nenašla jsem ho.  3Našli mne ponocní, kteříž chodí po městě. Viděli-liž jste toho, kteréhož miluje duše má? 4A jakž jsem jich jen pominula, takž jsem našla toho, kteréhož miluje duše má. Chopila jsem ho, aniž ho pustím, až ho uvedu do domu matky své, a do pokojíka rodičky své. 5Přísahou vás zavazuji, dcery Jeruzalémské, skrze srny a laně polní, abyste nebudily a nevyrážely ze sna milého mého, dokudž by sám nechtěl. 6Která jest to, jenž vstupuje z pouště jako sloupové dymu, okouřena jsuc mirrou a kadidlem, dražším nad všelijaký prach apatekářský? 7Aj, lože Šalomounovo, okolo něhož šedesáte udatných z nejsilnějších Izraelských, 8Vše vládnoucích mečem, vycvičených v boji, z nichž jeden každý svůj meč při boku svém z příčiny strachu nočního. 9Schranu vystavěl sobě král Šalomoun z dříví Libánského, 10Při níž udělal sloupy stříbrné, dno zlaté a ponebí šarlatové, vnitřek pak jeho postlaný milostí dcer Jeruzalémských. 11Vyjděte a pohleďte, dcery Sionské, na krále Šalomouna v koruně, kterouž ho korunovala matka jeho v den oddávání jeho a v den veselí srdce jeho.


Jamieson Fausset Brown Bible Commentary
 1   By night--literally, "By nights." Continuation of the longing for the dawn of the Messiah (Song 2:17; Ps 130:6; Mal 4:2). The spiritual desertion here (Song 2:17; Song 3:5) is not due to indifference, as in Song 5:2-Song 5:8. "As nights and dews are better for flowers than a continual sun, so Christ's absence (at times) giveth sap to humility, and putteth an edge on hunger, and furnisheth a fair field to faith to put forth itself" [RUTHERFORD]. Contrast Song 1:13; Ps 30:6-Ps 30:7.
on . . . bed--the secret of her failure (Isa 64:7; Jer 29:13; Amos 6:1, Amos 6:4; Hos 7:14).
loveth--no want of sincerity, but of diligence, which she now makes up for by leaving her bed to seek Him (Ps 22:2; Ps 63:8; Isa 26:9; John 20:17). Four times (Song 3:1-Song 3:4) she calls Jesus Christ, "Him whom my soul loveth," designating Him as absent; language of desire: "He loved me," would be language of present fruition (Rev 1:5). In questioning the watchmen (Song 3:3), she does not even name Him, so full is her heart of Him. Having found Him at dawn (for throughout He is the morning), she charges the daughters not to abridge by intrusion the period of His stay. Compare as to the thoughtful seeking for Jesus Christ in the time of John the Baptist, in vain at first, but presently after successful (Luke 3:15-Luke 3:22; John 1:19-34).
found him not--Oh, for such honest dealings with ourselves (Pro 25:14; Jude 1:12)!

 2   Wholly awake for God (Luke 14:18-Luke 14:20; Eph 5:14). "An honest resolution is often to (the doing of) duty, like a needle that draws the thread after it" [DURHAM]. Not a mere wish, that counts not the cost--to leave her easy bed, and wander in the dark night seeking Him (Pro 13:4; Matt 21:30; Luke 14:27-Luke 14:33).
the city--Jerusalem, literally (Matt 3:5; John 1:19), and spiritually the Church here (Heb 12:22), in glory (Rev 21:2).
broad ways--open spaces at the gates of Eastern cities, where the public assembled for business. So, the assemblies of worshippers (Song 8:2-Song 8:3; Pro 1:20-Pro 1:23; Heb 10:25). She had in her first awakening shrunk from them, seeking Jesus Christ alone; but she was desired to seek the footsteps of the flock (Song 1:8), so now in her second trial she goes forth to them of herself. "The more the soul grows in grace, and the less it leans on ordinances, the more it prizes and profits by them" [MOODY STUART] (Ps 73:16-Ps 73:17).
found him not--Nothing short of Jesus Christ can satisfy her (Job 23:8-Job 23:10; Ps 63:1-Ps 63:2).

 3   watchmen--ministers (Isa 62:6; Jer 6:17; Ezek 3:17; Heb 13:17), fit persons to consult (Isa 21:11; Mal 2:7).
found me--the general ministry of the Word "finds" individually souls in quest of Jesus Christ (Gen 24:27, end of verse Acts 16:14); whereas formalists remain unaffected.

 4   Jesus Christ is generally "found" near the watchmen and means of grace; but they are not Himself; the star that points to Beth-lehem is not the Sun that has risen there; she hastens past the guideposts to the goal [MOODY STUART]. Not even angels could satisfy Mary, instead of Jesus Christ (John 20:11-John 20:16).
found him-- (Isa 45:19; Hos 6:1-Hos 6:3; Matt 13:44-Matt 13:46).
held him, &c.--willing to be held; not willing, if not held (Gen 32:26; Matt 28:9; Luke 24:28-Luke 24:29; Rev 3:11). "As a little weeping child will hold its mother fast, not because it is stronger than she, but because her bowels constrain her not to leave it; so Jesus Christ yearning over the believer cannot go, because He will not" [DURHAM]. In Song 1:4 it is He who leads the bride into His chambers; here it is she who leads Him into her mother's. There are times when the grace of Jesus Christ seems to draw us to Him; and others, when we with strong cries draw Him to us and ours. In the East one large apartment often serves for the whole family; so the bride here speaks of her mother's apartment and her own together. The mention of the "mother" excludes impropriety, and imparts the idea of heavenly love, pure as a sister's, while ardent as a bride's; hence the frequent title, "my sister--spouse." Our mother after the Spirit, is the Church, the new Jerusalem (John 3:5-John 3:8; Gal 4:19, Gal 4:26); for her we ought to pray continually (Eph 3:14-Eph 3:19), also for the national Jerusalem (Isa 62:6-Isa 62:7; Rom 10:1), also for the human family, which is our mother and kindred after the flesh; these our mother's children have evilly treated us (Song 1:6); but, like our Father, we are to return good for evil (Matt 5:44-Matt 5:45), and so bring Jesus Christ home to them (1Pet 2:12).

 5   So Song 2:7; but there it was for the non-interruption of her own fellowship with Jesus Christ that she was anxious; here it is for the not grieving of the Holy Ghost, on the part of the daughters of Jerusalem. Jealously avoid levity, heedlessness, and offenses which would mar the gracious work begun in others (Matt 18:7; Acts 2:42-Acts 2:43; Eph 4:30).

 6   (CANTICLE III)--THE BRIDEGROOM WITH THE BRIDE.
Historically, the ministry of Jesus Christ on earth. (Son. 3:6-5:1)
New scene (Song 3:6-Song 3:11). The friends of the Bridegroom see a cortege approach. His palanquin and guard.
cometh out--rather, "up from"; the wilderness was lower than Jerusalem [MAURER].
pillars of smoke--from the perfumes burned around Him and His bride. Image from Israel and the tabernacle (answering to "bed," Song 3:7) marching through the desert with the pillar of smoke by day and fire by night (Exod 14:20), and the pillars of smoke ascending from the altars of incense and of atonement; so Jesus Christ's righteousness, atonement, and ever-living intercession. Balaam, the last representative of patriarchism, was required to curse the Jewish Church, just as it afterwards would not succumb to Christianity without a struggle (Num 22:41), but he had to bless in language like that here (Num 24:5-Num 24:6). Angels too joyfully ask the same question, when Jesus Christ with the tabernacle of His body (answering to "His bed," Song 3:7; John 1:14, "dwelt," Greek "tabernacled," John 2:21) ascends into heaven (Ps 24:8-Ps 24:10); also when they see His glorious bride with Him (Ps 68:18; Rev 7:13-Rev 7:17). Encouragement to her; amid the darkest trials (Song 3:1), she is still on the road to glory (Song 3:11) in a palanquin "paved with love" (Song 3:10); she is now in soul spiritually "coming," exhaling the sweet graces, faith, love, joy, peace, prayer, and praise; (the fire is lighted within, the "smoke" is seen without, Acts 4:13); it is in the desert of trial (Song 3:1-Song 3:3) she gets them; she is the "merchant" buying from Jesus Christ without money or price (Isa 55:1; Rev 3:18); just as myrrh and frankincense are got, not in Egypt, but in the Arabian sands and the mountains of Palestine. Hereafter she shall "come" (Song 3:6, Song 3:11) in a glorified body, too (Phil 3:21). Historically, Jesus Christ returning from the wilderness, full of the Holy Ghost (Luke 4:1, Luke 4:14). The same, "Who is this," &c. (Isa 63:1, Isa 63:5).

 7   In Song 3:6 the wilderness character of the Church is portrayed; in Song 3:7-Song 3:8, its militant aspect. In Song 3:9-Song 3:10, Jesus Christ is seen dwelling in believers, who are His "chariot" and "body." In Song 3:11, the consummation in glory.
bed--palanquin. His body, literally, guarded by a definite number of angels, threescore, or sixty (Matt 26:53), from the wilderness (Matt 4:1, Matt 4:11), and continually (Luke 2:13; Luke 22:43; Acts 1:10-Acts 1:11); just as six hundred thousand of Israel guarded the Lord's tabernacle (Num. 2:17-32), one for every ten thousand. In contrast to the "bed of sloth" (Song 3:1).
valiant-- (Josh 5:13-Josh 5:14). Angels guarding His tomb used like words (Mark 16:6).
of Israel--true subjects, not mercenaries.

 8   hold--not actually grasping them, but having them girt on the thigh ready for use, like their Lord (Ps 45:3). So believers too are guarded by angels (Ps 91:11; Heb 1:14), and they themselves need "every man" (Neh 4:18) to be armed (Ps 144:1-Ps 144:2; 2Cor 10:4; Eph 6:12, Eph 6:17; 1Tim 6:12), and "expert" (2Cor 2:11).
because of fear in the night--Arab marauders often turn a wedding into mourning by a night attack. So the bridal procession of saints in the night of this wilderness is the chief object of Satan's assault.

 9   chariot--more elaborately made than the "bed" or travelling litter (Song 3:7), from a Hebrew root, "to elaborate" [EWALD]. So the temple of "cedar of Lebanon," as compared with the temporary tabernacle of shittim wood (2Sam 7:2, 2Sam 7:6-7; 1Kgs 5:14; 1Kgs 6:15-18), Jesus Christ's body is the antitype, "made" by the Father for Him (1Cor 1:30; Heb 10:5), the wood answering to His human nature, the gold, His divine; the two being but one Christ.

 10   pillars--supporting the canopy at the four corners; curtains at the side protect the person within from the sun. Pillars with silver sockets supported the veil that enclosed the holy of holies; emblem of Jesus Christ's strength (1Kgs 7:21), Margin, "silver," emblem of His purity (Ps 12:6); so the saints hereafter (Rev 3:12).
bottom--rather, "the back for resting or reclining on" (Vulgate and Septuagint) [MAURER]. So the floor and mercy seat, the resting-place of God (Ps 132:14) in the temple, was gold (1Kgs 6:30).
covering--rather, "seat," as in Lev 15:9. Hereafter the saints shall share His seat (Rev 3:21).
purple--the veil of the holiest, partly purple, and the purple robe put on Jesus Christ, accord with English Version, "covering." "Purple" (including scarlet and crimson) is the emblem of royalty, and of His blood; typified by the passover lamb's blood, and the wine when the twelve sat or reclined at the Lord's table.
paved--translated, like mosaic pavement, with the various acts and promises of love of Father, Son, and Holy Ghost (Zeph 3:17; 1John 4:8, 1John 4:16), in contrast with the tables of stone in the "midst" of the ark, covered with writings of stern command (compare John 19:13); this is all grace and love to believers, who answer to "the daughters of Jerusalem" (John 1:17). The exterior silver and gold, cedar, purple, and guards, may deter, but when the bride enters within, she rests on a pavement of love.

 11   Go forth-- (Matt 25:6).
daughters of Zion--spirits of saints, and angels (Isa 61:10; Zech 9:9).
crown--nuptial (Ezek 16:8-Ezek 16:12), (the Hebrews wore costly crowns or chaplets at weddings), and kingly (Ps 2:6; Rev 19:12). The crown of thorns was once His nuptial chaplet, His blood the wedding wine cup (John 19:5). "His mother," that so crowned Him, is the human race, for He is "the Son of man," not merely the son of Mary. The same mother reconciled to Him (Matt 12:50), as the Church, travails in birth for souls, which she presents to Him as a crown (Phil 4:1; Rev 4:10). Not being ashamed to call the children brethren (Heb 2:11-Heb 2:14), He calls their mother His mother (Ps 22:9; Rom 8:29; Rev 12:1-Rev 12:2).
behold-- (2Thess 1:10).
day of his espousals--chiefly the final marriage, when the number of the elect is complete (Rev 6:11).
gladness-- (Ps 45:15; Isa 62:5; Rev 19:7). MOODY STUART observes as to this Canticle (Son. 3:6-5:1), the center of the Book, these characteristics: (1) The bridegroom takes the chief part, whereas elsewhere the bride is the chief speaker. (2) Elsewhere He is either "King" or "Solomon"; here He is twice called "King Solomon." The bride is six times here called the "spouse"; never so before or after; also "sister" four times, and, except in the first verse of the next Canticle [Song 5:2], nowhere else. (3) He and she are never separate; no absence, no complaint, which abound elsewhere, are in this Canticle.


Display settings Display settings יהוהיהוה JehovaJehova