1Prvního dne druhého měsíce druhého roku po jejich vyjití z egyptské země řekl Hospodin Mojžíšovi na Sinajské poušti ve stanu setkávání: 2„Sečtěte celé společenství Izraelitů podle čeledí a rodin. Ve jmenném seznamu bude uveden každý jednotlivec mužského pohlaví 3od dvacetiletých výše, každý, kdo je v Izraeli schopen boje. Ty a Áron je spočítáte po oddílech. 4Z každého kmene bude s vámi jeden muž, představitel své rodiny. 5Toto jsou jména mužů, kteří vám budou pomáhat: za Rubena Šedeurův syn Elisur; 6za Simeona Surišaddajův syn Šelumiel; 7za Judu Amminadabův syn Nachšon; 8za Isachara Suarův syn Netaneel; 9za Zabulona Chelonův syn Eliab; 10za Josefovy syny, za Efraima Ammihudův syn Elišama, za Manasesa Pedasurův syn Gamliel; 11za Benjamína Gideoniho syn Abidan; 12za Dana Ammišaddajův syn Achiezer; 13za Ašera Okranův syn Pagiel; 14za Gada Deuelův syn Eljasaf; 15za Neftaliho Enanův syn Achira.“ 16To jsou ti, kdo byli povoláni ze společenství, vůdci svých otcovských kmenů, velitelé izraelských oddílů. 17Mojžíš a Áron vzali tyto muže, kteří byli označeni jménem, 18a prvního dne druhého měsíce shromáždili celé společenství. Izraelité uvedli svůj původ podle čeledí a rodin a do jmenného seznamu byl zaznamenán každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, 19jak přikázal Hospodin Mojžíšovi. Spočítal je na Sinajské poušti. 20Z potomků Rubena, Izraelova prvorozeného, z jejich rodů podle čeledí a rodin byl ve jmenném seznamu uveden každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, každý, kdo byl schopen boje: 21všech sečtených z Rubenova kmene bylo čtyřicet šest tisíc pět set. 22Z potomků Simeonových, z jejich rodů podle čeledí a rodin byl ve jmenném seznamu uveden každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, každý, kdo byl schopen boje: 23Všech sečtených ze Simeonova kmene bylo padesát devět tisíc tři sta. 24Z potomků Gadových, z jejich rodů podle čeledí a rodin byl ve jmenném seznamu uveden každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, každý, kdo byl schopen boje: 25všech sečtených z Gadova kmene bylo čtyřicet pět tisíc šest set padesát. 26Z potomků Judových, z jejich rodů podle čeledí a rodin byl ve jmenném seznamu uveden každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, každý, kdo byl schopen boje: 27všech sečtených z Judova kmene bylo sedmdesát čtyři tisíce šest set. 28Z potomků Isacharových, z jejich rodů podle čeledí a rodin byl ve jmenném seznamu uveden každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, každý, kdo byl schopen boje: 29všech sečtených z Isacharova kmene bylo padesát čtyři tisíce čtyři sta. 30Z potomků Zabulonových, z jejich rodů podle čeledí a rodin byl ve jmenném seznamu uveden každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, každý, kdo byl schopen boje: 31všech sečtených ze Zabulonova kmene bylo padesát sedm tisíc čtyři sta. 32Z potomků Josefových, z potomků Efraimových, z jejich rodů podle čeledí a rodin byl ve jmenném seznamu uveden každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, každý, kdo byl schopen boje: 33všech sečtených z Efraimova kmene bylo čtyřicet tisíc pět set. 34Z potomků Manasesových, z jejich rodů podle čeledí a rodin byl ve jmenném seznamu uveden každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, každý, kdo byl schopen boje: 35všech sečtených z Manasesova kmene bylo třicet dva tisíce dvě stě. 36Z potomků Benjamínových, z jejich rodů podle čeledí a rodin byl ve jmenném seznamu uveden každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, každý, kdo byl schopen boje: 37všech sečtených z Benjamínova kmene bylo třicet pět tisíc čtyři sta. 38Z potomků Danových, z jejich rodů podle čeledí a rodin byl ve jmenném seznamu uveden každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, každý kdo byl schopen boje: 39všech sečtených z Danova kmene bylo šedesát dva tisíce sedm set. 40Z potomků Ašerových, z jejich rodů podle čeledí a rodin byl ve jmenném seznamu uveden každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, každý kdo byl schopen boje: 41všech sečtených z Ašerova kmene bylo čtyřicet jeden tisíc pět set. 42Z potomků Neftaliových, z jejich rodů podle čeledí a rodin byl ve jmenném seznamu uveden každý jednotlivec mužského pohlaví od dvacetiletých výše, každý, kdo byl schopen boje: 43všech sečtených z Neftaliova kmene bylo padesát tři tisíce čtyři sta. 44Toto byli všichni ti, které sečetl Mojžíš, Áron a dvanáct vůdců Izraele, po jednom z každé rodiny. 45Všech sečtených Izraelitů podle jejich rodin od dvacetiletých výše, všech, kdo byli v Izraeli schopni boje, 46bylo šest set tři tisíce pět set padesát. 47Levijci však nebyli mezi ně podle svého otcovského kmene započteni. 48Hospodin promluvil k Mojžíšovi: 49„Jen kmen Levi nepočítej a nezařazuj jejich počet mezi Izraelity. 50Levijcům dáš na starost příbytek svědectví, veškeré jeho zařízení a vše, co k němu náleží. Oni budou nosit příbytek a všechno jeho zařízení. Budou u něho konat službu a budou tábořit kolem něho. 51Než příbytek potáhne dál, levijci jej složí. A když příbytek zůstane stát, levijci jej postaví. Přiblíží-li se někdo cizí, bude usmrcen. 52Izraelité budou tábořit každý ve svém táboře, každý u svého praporu, podle svých oddílů. 53Levijci však budou tábořit kolem příbytku svědectví, aby společenství Izraelitů nepostihl hněv. Levijci budou držet stráž u příbytku svědectví.“ 54Izraelité udělali všechno tak, jak Hospodin přikázal Mojžíšovi.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 MOSES NUMBERING THE MEN OF WAR. (Num. 1:1-54)
on the first day of the second month, &c.--Thirteen months had elapsed since the exodus. About one month had been occupied in the journey; and the rest of the period had been passed in encampment among the recesses of Sinai, where the transactions took place, and the laws, religious and civil, were promulgated, which are contained in the two preceding books. As the tabernacle was erected on the first day of the first month, and the order here mentioned was given on the first day of the second, some think the laws in Leviticus were all given in one month. The Israelites having been formed into a separate nation, under the special government of God as their King, it was necessary, before resuming their march towards the promised land, to put them into good order. And accordingly Moses was commissioned, along with Aaron, to take a census of the people. This census was incidentally noticed (
Exod 38:26), in reference to the poll tax for the works of the tabernacle; but it is here described in detail, in order to show the relative increase and military strength of the different tribes. The enumeration was confined to those capable of bearing arms [
Num 1:3], and it was to be made with a careful distinction of the tribe, family, and household to which every individual belonged. By this rule of summation many important advantages were secured: an exact genealogical register was formed, the relative strength of each tribe was ascertained, and the reason found for arranging the order of precedence in march as well as disposing the different tribes in camp around the tabernacle. The promise of God to Abraham [
Gen 22:17] was seen to be fulfilled in the extraordinary increase of his posterity, and provision made for tracing the regular descent of the Messiah.
3 Aaron shall number them by their armies--or companies. In their departure from Egypt they were divided into five grand companies (
Exod 13:18), but from the sojourn in the wilderness to the passage of the Jordan, they were formed into four great divisions. The latter is here referred to.
4 with you there shall be a man of every tribe, &c.--The social condition of the Israelites in the wilderness bore a close resemblance to that of the nomad tribes of the East in the present day. The head of the tribe was a hereditary dignity, vested in the oldest son or some other to whom the right of primogeniture was transferred, and under whom were other inferior heads, also hereditary, among the different branches of the tribe. The Israelites being divided into twelve tribes, there were twelve chiefs appointed to assist in taking the census of the people.
5 these are the names of the men that shall stand with you, &c.--Each is designated by adding the name of the ancestors of his tribe, the people of which were called "Beni-Reuben," "Beni-Levi," sons of Reuben, sons of Levi, according to the custom of the Arabs still, as well as other nations which are divided into clans, as the Macs of Scotland, the Aps of Wales, and the O's and the Fitzes of Ireland [CHALMERS].
16 These were the renowned--literally, "the called" of the congregation, summoned by name; and they entered upon the survey the very day the order was given.
18 by their polls--individually, one by one.
19 As the Lord commanded Moses, &c.--The numbering of the people was not an act sinful in itself, as Moses did it by divine appointment; but David incurred guilt by doing it without the authority of God. (See on
2Sam 24:10).
20 These are those that were numbered--In this registration the tribe of Judah appears the most numerous; and accordingly, as the pre-eminence had been assigned to it by Jacob [
Gen 49:8-
Gen 49:12], it got the precedence in all the encampments of Israel. Of the two half-tribes of Joseph, who is seen to be "a fruitful bough" [
Gen 49:22], that of Ephraim was the larger, as had been predicted. The relative increase of all, as in the two just mentioned, was owing to the special blessing of God, conformably to the prophetic declaration of the dying patriarch. But the divine blessing is usually conveyed through the influence of secondary causes; and there is reason to believe that the relative populousness of the tribes would, under God, depend upon the productiveness of the respective localities assigned to them. [For tabular chart, see on
Num 26:64.]
45 all they that were numbered were six hundred thousand, &c.--What an astonishing increase from seventy-five persons who went down to Egypt about two hundred fifteen years before [see on
Gen 46:8], and who were subjected to the greatest privations and hardships! And yet this enumeration was restricted to men from twenty years and upwards [
Num 1:3]. Including women, children, and old men, together with the Levites, the whole population of Israel, on the ordinary principles of computation, amounted to about 2,400,000.
47 But the Levites . . . were not numbered among them--They were obliged to keep a register of their own. They were consecrated to the priestly office, which in all countries has been exempted customarily, and in Israel by the express authority of God, from military service. The custody of the things devoted to the divine service was assigned to them so exclusively, that "no stranger"--that is, no person, not even an Israelite of any other tribe, was allowed, under penalty of death, to approach these [
Num 16:40]. Hence they encamped round the tabernacle in order that there should be no manifestation of the divine displeasure among the people. Thus the numbering of the people was subservient to the separation of the Levites from those Israelites who were fit for military service, and to the practical introduction of the law respecting the first-born, for whom the tribe of Levi became a substitute [
Exod 13:2;
Num 3:12].