1Zatímco byl Jeremiáš ještě zavřen ve strážním dvoře, ozvalo se mu takto Jahvovo slovo podruhé: 2Takto mluví Jahve, který udělal zemi a dal jí tvar a stálost - jeho jméno je Jahve! 3Vzývej mě, a odpovím ti; zvěstuji ti veliké a skryté věci, o nichž nic nevíš. 4Neboť takto mluví Jahve, Bůh Izraele, o domech tohoto města a o domech judských králů, jejichž náspy a meč zničení přivodí; 5o těch, kdo bojují proti Chaldejcům, aby naplnili město mrtvolami, o těch, jež jsem zasáhl ve svém hněvu a ve své rozlícenosti, o těch, jejichž zlovolnost způsobila, že jsem se od tohoto města odvrátil. 6Hle, já jim přináším lék a uzdravení; uzdravím je a zjevím jim řád pokoje a věrnosti. 7Přivedu nazpět zajatce z Judy i zajatce z Izraele a ustavím je jako předtím. 8Očistím je od každého provinění, jímž mě uráželi, odpustím všechna provinění, jimiž mě uráželi a jimiž se proti mně bouřili. 9Jeruzalém se pro mne stane jménem plným jásotu, ctí, zaskví se přede všemi národy světa: až se dozvědí o všem dobru, které udělám, zmocní se jich bázeň a chvění nade vším štěstím a vším pokojem, jež mu poskytnu. 10Takto mluví Jahve. V tom místě, o němž říkáte: „Je to zřícenina bez lidí a zvířat,“ v judských městech a na zpustošených ulicích Jeruzaléma, kde nejsou lidé ani zvířata, bude zase slyšet 11výkřiky radosti a veselí, volání ženicha a nevěsty, zpěv těch, kteří budou přinášet do Jahvova Chrámu oběti díkůvzdání a budou říkat: „Vzdávejte díky Jahvovi Sabaot, neboť Jahve je dobrý, neboť jeho láska trvá navěky!“ Neboť zajatce ze země přivedu nazpět, jako předtím, říká Jahve. 12 Takto mluví Jahve Sabaot. V tomto rozbořeném místě, kde nejsou lidé ani zvířata, a ve všech jeho městech zase budou pastviny, kde pastýři dopřejí odpočinek svým ovcím. 13Ve městech na horách, v Dolní zemi a v Negebu, v Benjaminově zemi, v okolí Jeruzaléma a v Judových městech budou ovce procházet pod rukou toho, kdo je počítá, říká Jahve. 14Hle, přicházejí dny - Jahvův výrok -, kdy splním slib štěstí, který jsem vyslovil o Izraelově domu a o Judově domu. 15V oněch dnech, v oné době dám, že Davidovi vzejde výhonek spravedlnosti, jenž bude v zemi konat právo a spravedlnost. 16V oněch dnech bude Juda zachráněn a Jeruzalém bude bydlet v bezpečí. Hle, takové jméno ponese to město: „Jahve, naše spravedlnost“. 17Neboť takto mluví Jahve: Davidovi nebude nikdy chybět potomek, který by zaujal místo na trůně Izraelova domu. 18A levitským kněžím nebudou nikdy chybět potomci, kteří by přede mnou stáli a přinášeli celopal, obraceli v dým nekrvavou oběť a po všechny dny přinášeli oběť. 19Potom se Jeremiášovi takto ozvalo Jahvovo slovo: 20Takto mluví Jahve. Dokážete-li zničit mou smlouvu se dnem a mou smlouvu s nocí tak, aby den a noc už nenastávaly v určený čas, 21zruší se také má smlouva s mým služebníkem Davidem, takže on už nebude mít syna, jenž by panoval na jeho trůně, a také s levity, kněžími, kteří mi slouží. 22Jako nebeské vojsko, jež nelze sečíst, jako písek moře, jejž nelze spočítat, tak rozmnožím potomstvo svého služebníka Davida a levity, kteří mi slouží. 23Jahvovo slovo se Jeremiášovi ozvalo takto: 24Nezpozoroval jsi, co říkají ti lidé: „Obě rodiny, které Jahve vyvolil, pak zase zavrhl!“ Proto pohrdají mým lidem, o němž se jim zdá, že už není národem. 25Proto takto mluví Jahve: Pokud jsem nestvořil den a noc a neustanovil zákony nebe a země, 26pak zavrhnu potomstvo Jakuba a svého služebníka Davida a přestanu si z jeho potomků brát ty, kteří budou vládnout Abrahámovu, Izákovu a Jakubovu potomstvu! Neboť přivedu nazpět jejich zajatce a slituji se nad nimi.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 PROPHECY OF THE RESTORATION FROM BABYLON, AND OF MESSIAH AS KING AND PRIEST. (Jer. 33:1-26)
shut up-- (
Jer 32:2-
Jer 32:3;
2Tim 2:9). Though Jeremiah was shut up in bondage, the word of God was "not bound."
2 maker thereof--rather, "the doer of it," namely, that which Jeremiah is about to prophesy, the restoration of Israel, an act which is thought now impossible, but which the Almighty will effect.
formed it--namely, Jerusalem (
Jer 32:44) [CALVIN]. Rather, "that formed," that is, moulds His purpose into due shape for execution (
Isa 37:26).
Lord . . . his name-- (
Exod 3:14-
Exod 3:15).
3 Call . . . I will answer-- (
Jer 29:12;
Ps 91:15). Jeremiah, as the representative of the people of God, is urged by God to pray for that which God has determined to grant; namely, the restoration. God's promises are not to slacken, but to quicken the prayers of His people (
Ps 132:13,
Ps 132:17;
Isa 62:6-
Isa 62:7).
mighty things--Hebrew, "inaccessible things," that is, incredible, hard to man's understanding [MAURER], namely, the restoration of the Jews, an event despaired of. "Hidden," or "recondite" [PISCATOR].
thou knowest not--Yet God had revealed those things to Jeremiah, but the unbelief of the people in rejecting the grace of God had caused him to forget God's promise, as though the case of the people admitted of no remedy.
4 houses . . . thrown down by the mounts--namely, by the missiles cast from the besiegers' mounds (
Jer 32:24); "and by the sword" follows properly, as, after missiles had prepared the way, the foe next advanced to close quarters "with the sword."
5 They--the Jews; the defenders of the "houses" (
Jer 33:4), "come forward to fight with the Chaldeans," who burst into the city through the "thrown-down houses," but all the effect that they produce "is, to fill them (the houses) with their own "dead bodies."
6 (
Jer 30:17). The answer to Jeremiah's mournful question (
Jer 8:22).
cure--literally, the long linen bandage employed in dressing wounds.
truth--that is, stability; I will bring forth for them abundant and permanent peace, that is, prosperity.
7 cause . . . to return--that is, reverse (
Jer 33:11;
Jer 32:44). The specification, both of "Judah" and "Israel," can only apply fully to the future restoration.
as at the first-- (
Isa 1:26).
8 cleanse-- (
Ezek 36:25;
Zech 13:1;
Heb 9:13-
Heb 9:14). Alluding to the legal rites of purification.
all their iniquity . . . all their iniquities--both the principle of sin within, and its outward manifestations in acts. The repetition is in order that the Jews may consider how great is the grace of God in not merely pardoning (as to the punishment), but also cleansing them (as to the pollution of guilt); not merely one iniquity, but all (
Mic 7:18).
9 it--the city.
a name . . . a praise-- (
Jer 13:11;
Isa 62:7).
them--the inhabitants of Jerusalem.
they shall fear . . . for all the goodness-- (
Ps 130:4). The Gentiles shall be led to "fear" God by the proofs of His power displayed in behalf of the Jews; the ungodly among them shall "tremble" for fear of God's judgments on them; the penitent shall reverentially fear and be converted to Him (
Ps 102:15;
Isa 60:3).
10 ye say . . . desolate-- (
Jer 32:43).
11 (
Jer 7:34;
Jer 16:9).
Praise the Lord, &c.--the words of
Ps 136:1, which were actually used by the Jews at their restoration (
Ezra 3:11).
sacrifice of praise-- (
Ps 107:22;
Ps 116:17). This shall continue when all other sacrifices shall be at an end.
12 habitation of shepherds . . . flocks--in contrast to
Jer 33:10, "without man . . . inhabitant . . . without beast" (
Jer 32:43; compare
Jer 31:24;
Jer 50:19;
Isa 65:10).
13 pass . . . under . . . hands of him that telleth them--Shepherds, in sending forth and bringing back their sheep to the folds, count them by striking each as it passes with a rod, implying the shepherd's provident care that not one should be lost (
Lev 27:32;
Mic 7:14; compare
John 10:28-
John 10:29;
John 17:12).
14 perform--"I will make to rise"; God's promise having for a time seemed to "lie" dead and abortive [CALVIN].
15 Repeated from
Jer 23:5.
the land--the Holy Land: Israel and Judah (
Jer 23:6).
16 Jerusalem--In
Jer 23:6, instead of this, it is "Israel." "The name" in the Hebrew has here to be supplied from that passage; and for "he" (Messiah, the antitypical "Israel"), the antecedent there (
Isa 49:3), we have "she" here, that is, Jerusalem. She is called by the same name as Messiah, "The Lord Our Righteousness," by virtue of the mystical oneness between her (as the literal representative of the spiritual Church) and her Lord and Husband. Thus, whatever belongs to the Head belongs also to the members (
Eph 5:30,
Eph 5:32). Hence, the Church is called "Christ" (
Rom 16:7;
1Cor 12:12). The Church hereby professes to draw all her righteousness from Christ (
Isa 45:24-
Isa 45:25). It is for the sake of Jerusalem, literal and spiritual, that God the Father gives this name (Jehovah, Tsidkenu, "The Lord our Righteousness") to Christ.
17 The promises of perpetuity of the throne of David fulfilled in Messiah, the son of David (
2Sam 7:16;
1Kgs 2:4;
Ps 89:4,
Ps 89:29,
Ps 89:36; compare
Luke 1:32-
Luke 1:33).
18 Messiah's literal priesthood (
Heb 7:17,
Heb 7:21,
Heb 7:24-
Heb 7:28), and His followers' spiritual priesthood and sacrifices (
Jer 33:11;
Rom 12:1;
Rom 15:16;
1Pet 2:5,
1Pet 2:9;
Rev 1:6), shall never cease, according to the covenant with Levi, broken by the priests, but fulfilled by Messiah (
Num 25:12-
Num 25:13;
Mal 2:4-
Mal 2:5,
Mal 2:8).
20 covenant of the day--that is, covenant with the day: answering to "covenant with David" (
Jer 33:21, also
Jer 33:25, "with day"; compare
Jer 31:35-
Jer 31:36;
Lev 26:42;
Ps 89:34,
Ps 89:37).
22 (
Gen 15:5;
Gen 22:17). The blessing there promised belonged to all the tribes; here it is restricted to the family of David and the tribe of Levi, because it was on these that the welfare of the whole people rested. When the kingdom and priesthood flourish in the person of Messiah, the whole nation shall temporally and spiritually prosper.
24 this people--certain of the Jews, especially those who spoke with Jeremiah in the court of the prison (
Jer 32:12;
Jer 38:1).
the two families--Judah and Israel.
before them--in their judgment. They suppose that I have utterly cast off Israel so as to he no more a nation. The expression, "My people," of itself, shows God has not cast off Israel for ever.
25 (
Jer 31:35-
Jer 31:36;
Gen 8:22;
Ps 74:16-
Ps 74:17). I who have established the laws of nature am the same God who has made a covenant with the Church.
26 Isaac-- (
Ps 105:9;
Amos 7:9,
Amos 7:16).
The prophecy (
Jer 34:1-
Jer 34:7) as to Zedekiah is an amplification of that in
Jer 32:1-
Jer 32:5, in consequence of which Jeremiah was then shut up in the court of the prison. The prophecy (
Jer 34:8-
Jer 34:22) refers to the Jews, who, afraid of the capture of the city, had, in obedience to the law, granted freedom to their servants at the end of seven years, but on the intermission of the siege forced them back into bondage.