1V den, kdy Mojžíš dokončil stavbu příbytku, pomazal a posvětil jej i všechno jeho náčiní, stejně tak i oltář s veškerým náčiním; pomazal a posvětil jej. 2A izraelští vůdci přinesli obětní dary; byli to představitelé otcovských rodů, kmenoví vůdci, kteří dohlíželi na sčítání. 3Přivedli svůj dar před Hospodina, šest krytých vozů a dvanáct kusů skotu, po jednom vozu od dvou vůdců a od každého vůdce jednoho býka. Přivedli je před příbytek. 4Hospodin řekl Mojžíšovi: 5„Vezmi je od nich. Budou pro službu při stanu setkávání. Dáš je levijcům, každému podle jeho služby.“ 6Mojžíš přijal vozy a skot a dal je levijcům. 7Dva vozy a čtyři kusy skotu dal Geršonovým potomkům pro jejich službu. 8Čtyři vozy a osm kusů skotu dal Merariovým potomkům pro jejich službu pod vedením Itamara, syna kněze Árona. 9Kehatovým potomkům nedal nic, protože jejích služba se týkala svatých předmětů, které se nosily na ramenou. 10Vůdci přinesli dar k posvěcení oltáře. V den jeho pomazání přinesli svůj obětní dar před oltář. 11Hospodin řekl Mojžíšovi: „Každý den přinese jeden z vůdců svůj dar k posvěcení oltáře.“ 12První den přinesl svůj dar Nachšon, syn Amminadabův z kmene Judova. 13Jeho dar: jedna stříbrná mísa o váze sto třiceti šekelů, jedna stříbrná kropenka o sedmdesáti šekelech podle šekelu stanoveného svatyní, obojí naplněné pšeničnou krupicí zadělanou olejem k obilné oběti, 14jedna zlatá pánev o deseti šekelech, plná kadidla, 15jeden býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 16jeden kozel k očistné oběti, 17k pokojné oběti dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků. To byl obětní dar Amminadabova syna Nachšona. 18Druhý den přinesl svůj dar Netaneel, syn Suarův, vůdce Isacharův. 19Přinesl svůj obětní dar: jednu stříbrnou mísu o váze sto třiceti šekelů, jednu stříbrnou kropenku o sedmdesáti šekelech podle šekelu stanoveného svatyní, obě nádoby plné pšeničné krupice zadělané olejem k obilné oběti, 20jednu zlatou pánev o deseti šekelech, plnou kadidla, 21jednoho býčka, jednoho berana, jednoho ročního beránka k zápalné oběti, 22jednoho kozla k očistné oběti, 23k pokojné oběti dva býky, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků. To byl obětní dar Suarova syna Netaneela. 24Třetí den přišel vůdce potomků Zabulonových Eliab, syn Chelonův. 25Jeho dar: jedna stříbrná mísa o váze sto třiceti šekelů, jedna stříbrná kropenka o sedmdesáti šekelech podle šekelu stanoveného svatyní, obojí plné pšeničné krupice zadělané olejem k obilné oběti, 26jedna zlatá pánev o deseti šekelech, plná kadidla, 27jeden býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 28jeden kozel k očistné oběti, 29k pokojné oběti dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků. To byl obětní dar Chelonova syna Eliaba. 30Čtvrtý den přišel vůdce potomků Rubenových Elisur, syn Šedeurův. 31Jeho dar: jedna stříbrná mísa o váze sto třiceti šekelů, jedna stříbrná kropenka o sedmdesáti šekelech podle šekelu stanoveného svatyní, obojí plné pšeničné krupice zadělané olejem k obilné oběti, 32jedna zlatá pánev o deseti šekelech, plná kadidla, 33jeden býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 34jeden kozel k očistné oběti, 35k pokojné oběti dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků. To byl obětní dar Šedeurova syna Elisura. 36Pátý den přišel vůdce potomků Simeonových Šelumiel, syn Surišaddajův. 37Jeho dar: jedna stříbrná mísa o váze sto třiceti šekelů, jedna stříbrná kropenka o sedmdesáti šekelech podle šekelu stanoveného svatyní, obojí plné pšeničné krupice zadělané olejem k obilné oběti, 38jedna zlatá pánev o deseti šekelech, plná kadidla, 39jeden býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 40jeden kozel k očistné oběti, 41k pokojné oběti dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků. To byl dar Surišaddajova syna Šelumiela. 42Šestý den přišel vůdce potomků Gadových Eljasaf, syn Deuelův. 43Jeho dar: jedna stříbrná mísa o váze sto třiceti šekelů, jedna stříbrná kropenka o sedmdesáti šekelech podle šekelu stanoveného svatyní, obojí plné pšeničné krupice zadělané olejem k obilné oběti, 44jedna zlatá pánev o deseti šekelech, plná kadidla, 45jeden býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 46jeden kozel k očistné oběti, 47k pokojné oběti dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků. To byl obětní dar Deuelova syna Eljasafa. 48Sedmý den přišel vůdce potomků Efraimových Elišama, syn Ammihudův. 49Jeho dar: jedna stříbrná mísa o váze sto třiceti šekelů, jedna stříbrná kropenka o sedmdesáti šekelech podle šekelu stanoveného svatyní, obojí plné pšeničné krupice zadělané olejem k obilné oběti, 50jedna zlatá pánev o deseti šekelech, plná kadidla, 51jeden býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 52jeden kozel k očistné oběti, 53k pokojné oběti dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků. To byl dar Ammihudova syna Elišamy. 54Osmý den přišel vůdce potomků Manasesových Gamliel, syn Pedasurův. 55Jeho dar: jedna stříbrná mísa o váze sto třiceti šekelů, jedna stříbrná kropenka o sedmdesáti šekelech podle šekelu stanoveného svatyní, obojí plné pšeničné krupice zadělané olejem k obilné oběti, 56jedna zlatá pánev o deseti šekelech, plná kadidla, 57jeden býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 58jeden kozel k očistné oběti, 59k pokojné oběti dva býci, pět beranil, pět kozlů a pět ročních beránků. To byl dar Pedasurova syna Gamliela. 60Devátý den přišel vůdce potomků Benjamínových Abidan, syn Gideoniho. 61Jeho dar: jedna stříbrná mísa o váze sto třiceti šekelů, jedna stříbrná kropenka o sedmdesáti šekelech podle šekelu stanoveného svatyní, obojí plné pšeničné krupice zadělané olejem k obilné oběti, 62jedna zlatá pánev o deseti šekelech, plná kadidla, 63jeden býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 64jeden kozel k očistné oběti, 65k pokojné oběti dva býci, pět beránků, pět kozlů a pět ročních beránků. To byl dar Gideoniho syna Abidana. 66Devátý den přišel vůdce potomků Danových Achiezer, syn Ammišaddajův. 67Jeho dar: jedna stříbrná mísa o váze sto třiceti šekelů, jedna stříbrná kropenka o sedmdesáti šekelech podle šekelu stanoveného svatyní, obojí plné pšeničné krupice zadělané olejem k obilné oběti, 68jedna zlatá pánev o deseti šekelech, plná kadidla, 69jeden býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 70jeden kozel k očistné oběti, 71k pokojné oběti dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků. To byl dar Ammišaddajova syna Achiezera. 72Jedenáctý den přišel vůdce potomků Ašerových Pagiel, syn Okranův. 73Jeho dar: jedna stříbrná mísa o váze sto třiceti šekelů, jedna stříbrná kropenka o sedmdesáti šekelech podle šekelu stanoveného svatyní, obojí plné pšeničné krupice zadělané olejem k obilné oběti, 74jedna zlatá pánev o deseti šekelech, plná kadidla, 75jeden býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 76jeden kozel k očistné oběti, 77k pokojné oběti dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků. To byl dar Okranova syna Pagiela. 78Dvanáctý den přišel vůdce potomků Naftaliových Achira, syn Enanův. 79Jeho dar: jedna stříbrná mísa o váze sto třiceti šekelů, jedna stříbrná kropenka o sedmdesáti šekelech podle šekelu stanoveného svatyní, obojí plné pšeničné krupice zadělané olejem k obilné oběti, 80jedna zlatá pánev o deseti šekelech, plná kadidla, 81jeden býček, jeden beran, jeden roční beránek k zápalné oběti, 82jeden kozel k očistné oběti, 83k pokojné oběti dva býci, pět beranů, pět kozlů a pět ročních beránků. To byl dar Enanova syna Achiry. 84Toto je dar k posvěcení oltáře od vůdců Izraele v den, kdy byl pomazán: dvanáct stříbrných mis, dvanáct stříbrných kropenek, dvanáct zlatých pánví. 85Sto třicet šekelů stříbra vážila jedna mísa a jedna kropenka sedmdesát; všeho stříbra bylo dva tisíce čtyři sta šekelů podle šekelu stanoveného svatyní. 86Dvanáct zlatých pánví plných kadidla, každá pánev vážila deset šekelů podle šekelu stanoveného svatyní; všeho zlata pánví bylo sto dvacet šekelů. 87Všech kusů dobytka k zápalné oběti: dvanáct býčků, dvanáct beranů, dvanáct ročních beránků s jejich obilnými oběťmi a dvanáct kozlů k oběti očistné; 88všech kusů skotu k pokojné oběti: čtyřiadvacet býků, šedesát beranů, šedesát kozlů a šedesát ročních beránků. To byly dary k posvěcení oltáře poté, co byl pomazán. 89Když vcházel Mojžíš do stanu setkávání, aby mluvil s Bohem, slyšel hlas, který k němu mluvil shora z příkrovu, který byl na arše svědectví mezi oběma cheruby. A Bůh k němu promlouval.
Treasury of Scripture Knowledge 1 Num 7:1 The offering of the princes at the dedication of the tabernacle.
Num 7:10 Their several offerings at the dedication of the altar.
Num 7:89 God speaks to Moses from the mercy seat.
had fully.
Exod 40:17 -
Exod 40:19anointed it.
Exod 30:23 -
Exod 30:30 Lev 8:10 Lev 8:11 Lev 9:1 -
Lev 9:24sanctified them.
Gen 2:3 Exod 13:2 1Kgs 8:64 Matt 23:19 2 the princes.
Num 1:4 -
Num 1:16 Num 2:1 -
Num 2:34 Num 10:1 -
Num 10:36and were over, etc. Heb. who stood. offered.
Exod 35:27 1Chr 29:6 -
1Chr 29:8 2Chr 35:8 Ezra 2:68 Ezra 2:69 Neh 7:70 -
Neh 7:72 3 covered waggons. The Hebrew
egloth tzav, signifies "tilted wagons;" so LXX. [hamaxas lampenikas,] with which the Coptic agrees. These were given for the more convenient exporting of the heavier parts of the tabernacle.
Num 7:3 4 Num 7:4 5 Take it.
Exod 25:1 -
Exod 25:11 Exod 35:4 -
Exod 35:10 Ps 16:2 Ps 16:3 Isa 42:1 -
Isa 42:7 Isa 49:1 -
Isa 49:8 Eph 4:11 -
Eph 4:13 Titus 3:8give them. i.e. distribute them among the Levites as they need them; giving most to those who have the heaviest burdens to bear.
6 Num 7:6 7 Two wagons.
Num 3:25 Num 3:26 Num 4:24 -
Num 4:28sons of Gershon. The Gershonites being fewest in number of able men, had the less burdensome things to carry; for they carried only the curtains, coverings, and hangings, (ch. 4:25, 40.
Num 4:25,
Num 4:40.) And although this was a cumbersome carriage, and they needed waggons, yet it was not a heavy one, and they needed few.
8 four wagons.
Num 3:36 Num 3:37 Num 4:28 -
Num 4:33the sons. Though the Merarites were the most numerous, yet they had the greatest burden, namely, the boards, bars, pillars, and sockets, to carry, (ch. 4:31, 32, 48.
Num 4:31,
Num 4:32,
Num 4:48.) Therefore they had double the number of waggons to what the Gershonites had assigned them.
9 unto the. Because they had the charge of the ark, table, candlestick, altars, etc. (ch. 4:4-15,
Num 4:4 Num 4:4 -
Num 4:15) which were to be carried upon their shoulders: for those sacred things must not be drawn by beasts.
because.
Num 3:31 Num 4:4 -
Num 4:16 2Sam 6:6 2Sam 6:13 1Chr 15:3 1Chr 15:13 1Chr 23:26 10 princes. Every prince, or chief, offered in the behalf, and doubtless at the expense, of his whole tribe.
dedicating.
Deut 20:5 1Kgs 8:63 2Chr 7:5 2Chr 7:9 Ezra 6:16 Ezra 6:17 Neh 12:27 Neh 12:43 Ps 30:1; *title
John 10:22 11 1Cor 14:33 1Cor 14:40 Col 2:5 12 Num 1:7 Num 2:3 Num 10:14 Gen 49:8 Gen 49:10 Ruth 4:20 Matt 1:4 Luke 3:32Naasson.
13 charger.
Exod 25:29 Exod 37:16 1Kgs 7:43 1Kgs 7:45 2Kgs 25:14 2Kgs 25:15 Ezra 1:9 Ezra 1:10 Ezra 8:25 Jer 52:19 Dan 5:2 Zech 14:20 Matt 14:8 Matt 14:11the shekel.
Exod 30:13 Lev 27:3 Lev 27:25a meat offering.
Lev 2:1 14 spoon.
Num 4:7 Exod 37:16 1Kgs 7:50 2Kgs 25:14 2Kgs 25:15 2Chr 4:22 2Chr 24:14incense.
Exod 30:7 Exod 30:8 Exod 30:34 -
Exod 30:38 Exod 35:8 15 Num 25:1 -
Num 25:18 Num 28:1 -
Num 29:40 Lev 1:1 -
Lev 1:17 Isa 53:4 Isa 53:10 Isa 53:11 Matt 20:28 John 17:19 Rom 3:24 -
Rom 3:26 Rom 5:6 -
Rom 5:11 Rom 5:16 -
Rom 5:21 Rom 8:34 Rom 10:4 1Tim 2:6 Titus 2:14 Heb 2:10 1Pet 1:18 1Pet 1:19 1Pet 2:24 1Pet 3:18 16 Lev 4:23 Lev 4:25 17 peace.
Lev 3:1 -
Lev 3:17 2Cor 5:19 -
2Cor 5:21this was the offering. It is worthy of remark, that the different tribes are represented here as bringing their offerings precisely in the same order in which they encamped about the tabernacle, (see ch. 2; 10;
Num 2:1,
Num 10:1) beginning at the East, then proceeding to the South, then to the West, and ending with the North, according to the course of the sun. Their order may be thus viewed:
East.
1. Judah: Nahshon.
2. Issachar: Nathaneel.
3. Zebulun: Eliab.
South.
4. Reuben: Elizur.
5. Simeon: Shelumiel.
6. Gad: Eliasaph.
West.
7. Ephraim: Elishama.
8. Manasseh: Gamaliel.
9. Benjamin: Abidan.
North.
10. Dan: Ahiezer.
11. Asher: Pagiel.
12. Naphtali: Ahira.
Thus God evinces that he "is not the author of confusion, but of peace." (1 Co 14:33.
1Cor 14:33) It is also worthy of remark, that every tribe offers the same kind of offering, and in the same quantity, to shew, that as every tribe was equally indebted to God for its support, so each should testify an equal sense of obligation. Besides, the vessels were all sacrificial vessels, and the animals were all clean animals, such as were proper for sacrifices; and therefore everything was intended to point out, that the people were to be a holy people, fully dedicated to God, and that God was to dwell among them. Thus, as the priests, altar, etc. were anointed, and the tabernacle dedicated, so the people, by this offering, became consecrated to God. Therefore every act here was a religious act.
18 Num 1:8 Num 2:5 19 Num 7:12 -
Num 7:17 20 Num 7:20 21 Gen 8:20 Rom 12:1 Eph 5:2 22 Num 7:22 23 Lev 7:11 -
Lev 7:13 1Kgs 8:63 Pro 7:14 Col 1:1 24 Num 1:9 Num 2:7 25 Num 7:25 26 Num 7:26 27 Ps 50:8 -
Ps 50:14 Ps 51:16 Isa 1:11 Jer 7:22 Amos 5:22 28 Num 7:28 29 Num 7:29 30 Num 1:5 Num 2:10 31 offering.
Num 7:13 -
Num 7:89charger.
Kaârah, in Arabic,
kâran, from
kaâra, to be deep, a large deep dish or bowl. It appears by the metal of which this charger and bowl were made, that they were for the use of the altar of burnt offerings in the outer court; for all the vessels of the sanctuary were of gold. It was probably used for receiving the flesh of the sacrifices upon which the priests feasted, or the fine flour for the meat offerings.
Bowl.
Mizrak, from
zarak, to sprinkle, a bowl or bason, used in sprinkling the blood of the sacrifice. (
Exod 27:23.)
32 spoon.
Kaph, in Syriac,
kaphtho, a pan or censer, on which the incense was put. Both the metal of which it was made, and that which it contained, shew that it was for the use of the golden altar in the sanctuary.
incense.
Ps 66:15 Mal 1:11 Luke 1:10 Rev 8:3 33 Num 7:33 34 Num 7:34 35 And for a sacrifice. These sacrifices were more numerous than the burnt offering or the sin offering; because the priests, the princes, and as many of the people as they invited, had a share of them, and feasted, with great rejoicing, before the Lord. This custom, as Mk. Shelden observes, seems to have been imitated by the heathen, who dedicated their altars, temples, statues, etc., with much ceremony.
36 Num 1:6 Num 2:12 37 Num 7:13 -
Num 7:89 38 Num 7:38 39 Exod 12:5 John 1:29 Acts 8:32 1Pet 1:19 Rev 5:6 40 Num 7:40 41 Num 7:41 42 Num 1:14 Num 2:14Son of Reuel.
43 offering.
Num 7:13 -
Num 7:89mingled with oil.
Lev 2:5 Lev 14:10 Heb 1:9 1John 2:27 44 Num 7:44 45 Ps 66:15 Isa 53:4 2Cor 5:21 46 Num 7:46 47 Num 7:47 48 On the seventh. Both Jewish and Christian writers have been surprised that this work of offering went forward on the seventh day (which they suppose to have been a sabbath), as well as on the other days. But,
1. there is no absolute proof that this seventh day of offering was a sabbath.
2. Were it even so, could the people be better employed than in thus consecrating themselves and their services to the Lord? We have already seen that every act was a religious act; and we may rest assured, that no day was too holy for the performance of such acts as are here recorded. Here it may be observed, that Moses has thought fit to set down distinctly, and at full length, the offerings of the princes of each tribe, though, as we have already observed, they were the very same, both in quantity and quality, that an honourable mention might be made of every one apart, and that none might think himself in the least neglected.
Elishama.
Num 1:10 Num 2:18 49 Num 7:13 -
Num 7:89 50 Num 7:50 51 Whether there were any prayers made for the gracious acceptance of the sacrifices which should be hereafter offered on the altar, we are not informed; but the sacrifices themselves were of the nature of supplications, and it is probable, that they who offered them, made humble petitions along with them.
Num 7:51 52 Num 7:52 53 Num 7:53 54 Num 1:10 Num 2:20 55 Num 7:13 -
Num 7:89 56 Num 7:56 57 Num 7:57 58 Num 7:58 59 Num 7:59 60 Num 1:11 Num 2:22 61 Num 7:13 -
Num 7:89 62 Ps 112:2 Isa 66:20 Dan 9:27 Rom 15:16 Phil 4:18 Heb 13:15 63 Num 7:63 64 Num 7:64 65 Num 7:65 66 On the tenth day. When the twelve days of the dedication commenced cannot be easily determined; but the computation of F. Scacchus seems highly probable. He supposes, that the tabernacle being erected the first day of the first month of the second year after the departure from Egypt, seven days were spent in the consecration of it, and the altar, etc.; and that on the eight day, Moses began to consecrate Aaron and his sons, which lasted seven days more. Then, on the fourteenth day of that month, was the feast day of unleavened bread; which God commanded to be observed in the first month (ch. 9
Num 9:1), and which lasted till the 22nd. The rest of the month, we may well suppose, was spent in giving, receiving, and delivering the laws contained in the book of Leviticus; after which, on the first day of the second month, Moses began to number the people, according to the command in the beginning of this book; which may be supposed to have lasted three days. On the fourth, the Levites were numbered; on the next day we may suppose they were offered to God, and given to the Priests; and on the sixth, they were expiated and consecrated, as we read in the following chapter. On the seventh day, their several charges were assigned them, (ch. 4;
Num 4:1) after which, he supposes the princes began to offer, on the eight day of the second month, for the dedication of the altar, which lasted till the nineteenth day inclusively; and on the twentieth day of this month, they removed from Sinai to the wilderness of Paran. (ch. 10:11, 12.
Num 10:11,
Num 10:12)
Ahiezer.
Num 1:12 Num 2:25 67 Num 7:13 -
Num 7:89 68 Num 7:68 69 Num 7:69 70 Num 7:70 71 Num 7:71 72 eleventh day. Dr. Adam Clarke remarks, that the Hebrew form of expression here, and in the 78th verse
Num 7:78, has something curious in it;
beyom âshtey âsar yom, "in the day, the first and tenth day;"
beyom shenim âsar yom, "in the day, two and tenth day." But this is the idiom of the language; and to an original Hebrew, our almost anomalous words eleventh and twelfth, would appear as strange.
Pagiel.
Num 1:13 Num 2:27 73 Num 7:13 -
Num 7:89The oblations and sacrifices enumerated in vv.13-88 were simple and plain, though costly and magnificent. On this occasion we find there were offered 12 silver chargers, each weighing 130 shekels; 12 silver bowls, each 70 shekels; 12 golden spoons, each 10 shekels; making the total amount of silver vessels 2,400 shekels, and that of golden vessels, 120 shekels. A silver charger, at 130 shekels, reduced to troy weight, makes 75 oz. 9 dwts. 16 31-Aug gr.; and a silver bowl, at 70 shekels, amounts to 40 oz. 12 dwts. 21 21/31 gr. The total weight of the 12 chargers is therefore 905 oz. 16 dwts. 3 31-Mar gr.; and that of the 12 bowls, 487 oz. 14
74 Num 7:74 75 Num 7:75 76 Num 7:76 77 Num 7:77 78 Num 1:15 Num 2:29 79 Num 7:13 -
Num 7:89 80 Num 7:80 81 Num 7:81 82 Num 7:82 83 Num 7:83 84 the dedication.
Num 7:10 1Chr 29:6 -
1Chr 29:8 Ezra 2:68 Ezra 2:69 Neh 7:70 -
Neh 7:72 Isa 60:6 -
Isa 60:10 Heb 13:10 Rev 21:14the princes.
Judg 5:9 Neh 3:9 85 two thousand.
1Chr 22:14 1Chr 29:4 1Chr 29:7 Ezra 8:25 Ezra 8:26after the shekel.
Num 7:13 86 Num 7:86 87 Num 7:87 88 that it was anointed.
Num 7:1 Num 7:10 Num 7:84 89 to speak.
Num 12:8 Exod 33:9 -
Exod 33:11him. that is, God. he heard.
Num 1:1 Exod 25:22 Lev 1:1 Heb 4:16two cherubims.
Exod 25:18 -
Exod 25:21 1Sam 4:4 1Kgs 6:23 Ps 80:1 1Pet 1:12