1I stalo se toho dne, když dokonal Mojžíš a vyzdvihl příbytek, a pomazal i posvětil ho se všechněmi nádobami jeho, také oltáře a všeho nádobí jeho pomazal a posvětil, 2Že přistupujíce knížata Izraelská, přední v domích otců svých, (ti byli knížata pokolení, postavení nad sečtenými), 3Obětovali dar svůj před Hospodinem, šest vozů přikrytých a dvanácte volů. Dvé knížat dalo jeden vůz, a jeden každý jednoho vola, i obětovali to před příbytkem. 4I řekl Hospodin Mojžíšovi, řka: 5Vezmi ty věci od nich, ať jsou ku potřebě při službě stánku úmluvy, a dej je Levítům, každé čeledi podlé přisluhování jejího. 6Vzav tedy Mojžíš ty vozy i voly, dal je Levítům. 7Dva vozy a čtyři voly dal synům Gersonovým vedlé přisluhování jejich. 8Čtyři pak vozy a osm volů dal synům Merari vedlé přisluhování jejich, kteříž byli pod spravou Itamara, syna Aronova, kněze. 9Synům pak Kahat nic nedal; nebo přisluhování svatyně k nim přináleželo, a na ramenou nositi měli. 10Obětovali tedy knížata ku posvěcování oltáře v ten den, když pomazán byl; obětovali, pravím, dar svůj před oltářem. 11Řekl pak Hospodin Mojžíšovi: Jedno kníže v jeden den, druhé kníže v druhý den, pořád obětovati budou dar svůj ku posvěcení oltáře. 12Protož obětoval prvního dne dar svůj Názon, syn Aminadabův, z pokolení Judova. 13Dar pak jeho byl misa stříbrná jedna, sto třidceti lotů ztíží; též báně jedna stříbrná, sedmdesáti lotů ztíží, jakž jest lot svatyně; obě dvě nádoby plné mouky bělné, olejem zadělané k oběti suché; 14Kadidlnice jedna z desíti lotů zlata, plná kadidla; 15Volek jeden mladý, skopec jeden, a beránek roční jeden k oběti zápalné; 16Kozel jeden za hřích; 17A k oběti pokojné volové dva, skopců pět, kozlů pět, a beránků ročních pět. Ta byla obět Názona, syna Aminadabova. 18Druhého dne obětoval Natanael, syn Suar, kníže z pokolení Izachar. 19Obětoval dar svůj misu stříbrnou jednu, sto třidceti lotů ztíží; báni stříbrnou jednu, sedmdesáti lotů ztíží vedlé lotu svatyně; obě dvě nádoby plné mouky bělné, olejem zadělané k oběti suché; 20Kadidlnici jednu z desíti lotů zlata, plnou kadidla; 21Volka mladého jednoho, skopce jednoho, a beránka ročního jednoho k oběti zápalné; 22Kozla jednoho za hřích; 23A k oběti pokojné voly dva, skopců pět, kozlů pět, a beránků ročních pět. Ten byl dar Natanaele, syna Suar. 24Dne třetího kníže synů Zabulonových Eliab, syn Helonův. 25Dar pak jeho byl misa stříbrná jedna, kteráž sto třidceti lotů vážila; báně stříbrná jedna, sedmdesáti lotů ztíží vedlé lotu svatyně; obě dvě nádoby plné mouky bělné, olejem zadělané k oběti suché; 26Kadidlnice jedna z desíti lotů zlata, plná kadidla; 27Volek jeden mladý, skopec jeden, beránek roční jeden k oběti zápalné; 28Kozel jeden za hřích; 29A k oběti pokojné volové dva, skopců pět, kozlů pět, a beránků ročních pět. Ta byla obět Eliaba, syna Helonova. 30Čtvrtého dne kníže synů Rubenových Elisur, syn Sedeurův. 31Dar jeho byl misa stříbrná jedna, kteráž sto třidceti lotů vážila; báně stříbrná jedna, sedmdesáti lotů ztíží vedlé lotu svatyně; obě dvě nádoby plné mouky bělné, olejem zadělané v obět suchou; 32Kadidlnice jedna z desíti lotů zlata, plná kadidla; 33Volek jeden mladý, skopec jeden, beránek roční jeden k oběti zápalné; 34Kozel jeden za hřích; 35A k oběti pokojné volové dva, skopců pět, kozlů pět, beránků ročních pět. Ten byl dar Elisura, syna Sedeurova. 36Dne pátého kníže synů Simeonových, Salamiel, syn Surisaddai; 37Obět jeho byla misa stříbrná jedna, kteráž sto třidceti lotů vážila; báně stříbrná jedna, sedmdesáti lotů ztíží vedlé lotu svatyně; obě dvě nádoby plné mouky bělné, olejem zadělané k oběti suché; 38Kadidlnice jedna z desíti lotů zlata, plná kadidla; 39Volek jeden mladý, skopec jeden, beránek roční jeden k oběti zápalné; 40Kozel jeden za hřích; 41A na obět pokojnou volové dva, skopců pět, kozlů pět, beránků ročních pět. Ta byla obět Salamiele, syna Surisaddai. 42Dne šestého kníže synů Gád, Eliazaf, syn Duelův. 43Dar jeho byl misa stříbrná jedna, kteráž sto třidceti lotů vážila; báně stříbrná jedna, sedmdesáti lotů ztíží vedlé lotu svatyně; obě dvě nádoby plné mouky bělné, olejem zadělané k oběti suché; 44Kadidlnice jedna z desíti lotů zlata, plná kadidla; 45Volek jeden mladý, skopec jeden, beránek roční jeden k oběti zápalné; 46Kozel jeden za hřích; 47A k oběti pokojné volové dva, skopců pět, kozlů pět, a beránků ročních pět. Ten byl dar Eliazafa, syna Duelova. 48Dne sedmého kníže synů Efraimových, Elisama, syn Amiudův. 49Dar jeho byl misa stříbrná jedna, kteráž sto třidceti lotů vážila; báně stříbrná jedna, sedmdesáti lotů ztíží vedlé lotu svatyně; obě dvě nádoby plné mouky bělné, olejem zadělané na obět suchou; 50Kadidlnice jedna z desíti lotů zlata, plná kadidla; 51Volek jeden mladý, skopec jeden, beránek roční jeden k oběti zápalné; 52Kozel jeden za hřích; 53A na obět pokojnou volové dva, skopců pět, kozlů pět, beránků ročních pět. Ten byl dar Elisamův, syna Amiudova. 54Dne osmého kníže synů Manasse, Gamaliel, syn Fadasurův. 55Dar jeho byl misa stříbrná jedna, kteráž sto třidceti lotů vážila; báně stříbrná jedna, sedmdesáti lotů ztíží vedlé lotu svatyně; obě dvě nádoby plné mouky bělné, olejem zadělané k oběti suché; 56Kadidlnice jedna z desíti lotů zlata, plná kadidla; 57Volek jeden mladý, skopec jeden, beránek roční jeden k oběti zápalné; 58Kozel jeden za hřích; 59A k oběti pokojné volové dva, skopců pět, kozlů pět, beránků ročních pět. Ta byla obět Gamaliele, syna Fadasurova. 60Dne devátého kníže synů Beniaminových, Abidan, syn Gedeonův. 61Obět jeho misa stříbrná jedna, kteráž sto třidceti lotů vážila; báně stříbrná jedna, sedmdesáti lotů ztíží vedlé lotu svatyně; obě dvě nádoby plné mouky bělné, olejem zadělané k oběti suché; 62Kadidlnice jedna z desíti lotů zlata, plná kadidla; 63Volek mladý jeden, skopec jeden, beránek roční jeden k oběti zápalné; 64Kozel jeden za hřích; 65A k oběti pokojné volové dva, skopců pět, kozlů pět, beránků ročních pět. Ten byl dar Abidanův, syna Gedeonova. 66Desátého dne kníže synů Dan, Ahiezer, syn Amisaddai. 67Obět jeho misa stříbrná jedna, jejížto váha byla sto třidceti lotů; báně stříbrná jedna, sedmdesáti lotů ztíží vedlé lotu svatyně; obě plné mouky bělné, olejem zadělané k oběti suché; 68Kadidlnice jedna z desíti lotů zlata, plná kadidla; 69Volek jeden mladý, skopec jeden, beránek roční jeden k oběti zápalné; 70Kozel jeden za hřích; 71A k oběti pokojné volové dva, skopců pět, kozlů pět, a beránků ročních pět. Ten byl dar Ahiezera, syna Amisaddai. 72Jedenáctého dne kníže synů Asser, Fegiel, syn Ochranův. 73Obět jeho misa stříbrná jedna, jejížto váha byla sto třidceti lotů; báně stříbrná jedna, sedmdesáti lotů ztíží vedlé lotu svatyně; obě dvě nádoby plné mouky bělné, olejem zadělané k oběti suché; 74Kadidlnice jedna z desíti lotů zlata, plná kadidla; 75Volek jeden mladý, skopec jeden, beránek roční jeden k oběti zápalné; 76Kozel jeden za hřích; 77A k oběti pokojné volové dva, skopců pět, kozlů pět, beránků ročních pět. Ten byl dar Fegiele, syna Ochranova. 78Dvanáctého dne kníže synů Neftalím, Ahira, syn Enanův. 79Obět jeho byla misa stříbrná jedna, jejížto váha byla sto třidceti lotů; báně stříbrná jedna, sedmdesáti lotů ztíží vedlé lotu svatyně; obě dvě nádoby plné mouky bělné, olejem zadělané k oběti suché; 80Kadidlnice jedna z desíti lotů zlata, plná kadidla; 81Volek mladý jeden, skopec jeden, beránek roční jeden k oběti zápalné; 82Kozel jeden za hřích; 83A k oběti pokojné volové dva, skopců pět, kozlů pět, beránků ročních pět. Ta byla obět Ahiry, syna Enanova. 84Toť jest posvěcení oltáře (toho dne, když pomazán jest), od knížat Izraelských: Mis stříbrných dvanácte, bání stříbrných dvanácte, kadidlnic zlatých dvanácte. 85Sto třidceti lotů vážila jedna misa stříbrná, a sedmdesáte báně jedna; všecko nádobí stříbrné vážilo dva tisíce a čtyři sta lotů na lot svatyně. 86Kadidlnic zlatých dvanácte, plných kadidla; deset lotů vážila každá kadidlnice na váhu svatyně. Všecky kadidlnice zlaté sto a dvadceti lotů vážily. 87Všeho dobytka k oběti zápalné dvanácte volků, skopců dvanácte, beránků ročních dvanácte s obětí jejich suchou, a kozlů dvanácte za hřích. 88Všeho pak dobytka k oběti pokojné čtyřmecítma volů, skopců šedesáte, kozlů šedesáte, beránků ročních šedesáte. To bylo posvěcení oltáře, když pomazán byl. 89Potom když vcházel Mojžíš do stánku úmluvy, aby mluvil s Bohem, tedy slýchal hlas mluvícího k sobě z slitovnice, kteráž byla nad truhlou svědectví mezi dvěma cherubíny, a mluvíval k němu.
Treasury of Scripture Knowledge 1 Num 7:1 The offering of the princes at the dedication of the tabernacle.
Num 7:10 Their several offerings at the dedication of the altar.
Num 7:89 God speaks to Moses from the mercy seat.
had fully.
Exod 40:17 -
Exod 40:19anointed it.
Exod 30:23 -
Exod 30:30 Lev 8:10 Lev 8:11 Lev 9:1 -
Lev 9:24sanctified them.
Gen 2:3 Exod 13:2 1Kgs 8:64 Matt 23:19 2 the princes.
Num 1:4 -
Num 1:16 Num 2:1 -
Num 2:34 Num 10:1 -
Num 10:36and were over, etc. Heb. who stood. offered.
Exod 35:27 1Chr 29:6 -
1Chr 29:8 2Chr 35:8 Ezra 2:68 Ezra 2:69 Neh 7:70 -
Neh 7:72 3 covered waggons. The Hebrew
egloth tzav, signifies "tilted wagons;" so LXX. [hamaxas lampenikas,] with which the Coptic agrees. These were given for the more convenient exporting of the heavier parts of the tabernacle.
Num 7:3 4 Num 7:4 5 Take it.
Exod 25:1 -
Exod 25:11 Exod 35:4 -
Exod 35:10 Ps 16:2 Ps 16:3 Isa 42:1 -
Isa 42:7 Isa 49:1 -
Isa 49:8 Eph 4:11 -
Eph 4:13 Titus 3:8give them. i.e. distribute them among the Levites as they need them; giving most to those who have the heaviest burdens to bear.
6 Num 7:6 7 Two wagons.
Num 3:25 Num 3:26 Num 4:24 -
Num 4:28sons of Gershon. The Gershonites being fewest in number of able men, had the less burdensome things to carry; for they carried only the curtains, coverings, and hangings, (ch. 4:25, 40.
Num 4:25,
Num 4:40.) And although this was a cumbersome carriage, and they needed waggons, yet it was not a heavy one, and they needed few.
8 four wagons.
Num 3:36 Num 3:37 Num 4:28 -
Num 4:33the sons. Though the Merarites were the most numerous, yet they had the greatest burden, namely, the boards, bars, pillars, and sockets, to carry, (ch. 4:31, 32, 48.
Num 4:31,
Num 4:32,
Num 4:48.) Therefore they had double the number of waggons to what the Gershonites had assigned them.
9 unto the. Because they had the charge of the ark, table, candlestick, altars, etc. (ch. 4:4-15,
Num 4:4 Num 4:4 -
Num 4:15) which were to be carried upon their shoulders: for those sacred things must not be drawn by beasts.
because.
Num 3:31 Num 4:4 -
Num 4:16 2Sam 6:6 2Sam 6:13 1Chr 15:3 1Chr 15:13 1Chr 23:26 10 princes. Every prince, or chief, offered in the behalf, and doubtless at the expense, of his whole tribe.
dedicating.
Deut 20:5 1Kgs 8:63 2Chr 7:5 2Chr 7:9 Ezra 6:16 Ezra 6:17 Neh 12:27 Neh 12:43 Ps 30:1; *title
John 10:22 11 1Cor 14:33 1Cor 14:40 Col 2:5 12 Num 1:7 Num 2:3 Num 10:14 Gen 49:8 Gen 49:10 Ruth 4:20 Matt 1:4 Luke 3:32Naasson.
13 charger.
Exod 25:29 Exod 37:16 1Kgs 7:43 1Kgs 7:45 2Kgs 25:14 2Kgs 25:15 Ezra 1:9 Ezra 1:10 Ezra 8:25 Jer 52:19 Dan 5:2 Zech 14:20 Matt 14:8 Matt 14:11the shekel.
Exod 30:13 Lev 27:3 Lev 27:25a meat offering.
Lev 2:1 14 spoon.
Num 4:7 Exod 37:16 1Kgs 7:50 2Kgs 25:14 2Kgs 25:15 2Chr 4:22 2Chr 24:14incense.
Exod 30:7 Exod 30:8 Exod 30:34 -
Exod 30:38 Exod 35:8 15 Num 25:1 -
Num 25:18 Num 28:1 -
Num 29:40 Lev 1:1 -
Lev 1:17 Isa 53:4 Isa 53:10 Isa 53:11 Matt 20:28 John 17:19 Rom 3:24 -
Rom 3:26 Rom 5:6 -
Rom 5:11 Rom 5:16 -
Rom 5:21 Rom 8:34 Rom 10:4 1Tim 2:6 Titus 2:14 Heb 2:10 1Pet 1:18 1Pet 1:19 1Pet 2:24 1Pet 3:18 16 Lev 4:23 Lev 4:25 17 peace.
Lev 3:1 -
Lev 3:17 2Cor 5:19 -
2Cor 5:21this was the offering. It is worthy of remark, that the different tribes are represented here as bringing their offerings precisely in the same order in which they encamped about the tabernacle, (see ch. 2; 10;
Num 2:1,
Num 10:1) beginning at the East, then proceeding to the South, then to the West, and ending with the North, according to the course of the sun. Their order may be thus viewed:
East.
1. Judah: Nahshon.
2. Issachar: Nathaneel.
3. Zebulun: Eliab.
South.
4. Reuben: Elizur.
5. Simeon: Shelumiel.
6. Gad: Eliasaph.
West.
7. Ephraim: Elishama.
8. Manasseh: Gamaliel.
9. Benjamin: Abidan.
North.
10. Dan: Ahiezer.
11. Asher: Pagiel.
12. Naphtali: Ahira.
Thus God evinces that he "is not the author of confusion, but of peace." (1 Co 14:33.
1Cor 14:33) It is also worthy of remark, that every tribe offers the same kind of offering, and in the same quantity, to shew, that as every tribe was equally indebted to God for its support, so each should testify an equal sense of obligation. Besides, the vessels were all sacrificial vessels, and the animals were all clean animals, such as were proper for sacrifices; and therefore everything was intended to point out, that the people were to be a holy people, fully dedicated to God, and that God was to dwell among them. Thus, as the priests, altar, etc. were anointed, and the tabernacle dedicated, so the people, by this offering, became consecrated to God. Therefore every act here was a religious act.
18 Num 1:8 Num 2:5 19 Num 7:12 -
Num 7:17 20 Num 7:20 21 Gen 8:20 Rom 12:1 Eph 5:2 22 Num 7:22 23 Lev 7:11 -
Lev 7:13 1Kgs 8:63 Pro 7:14 Col 1:1 24 Num 1:9 Num 2:7 25 Num 7:25 26 Num 7:26 27 Ps 50:8 -
Ps 50:14 Ps 51:16 Isa 1:11 Jer 7:22 Amos 5:22 28 Num 7:28 29 Num 7:29 30 Num 1:5 Num 2:10 31 offering.
Num 7:13 -
Num 7:89charger.
Kaârah, in Arabic,
kâran, from
kaâra, to be deep, a large deep dish or bowl. It appears by the metal of which this charger and bowl were made, that they were for the use of the altar of burnt offerings in the outer court; for all the vessels of the sanctuary were of gold. It was probably used for receiving the flesh of the sacrifices upon which the priests feasted, or the fine flour for the meat offerings.
Bowl.
Mizrak, from
zarak, to sprinkle, a bowl or bason, used in sprinkling the blood of the sacrifice. (
Exod 27:23.)
32 spoon.
Kaph, in Syriac,
kaphtho, a pan or censer, on which the incense was put. Both the metal of which it was made, and that which it contained, shew that it was for the use of the golden altar in the sanctuary.
incense.
Ps 66:15 Mal 1:11 Luke 1:10 Rev 8:3 33 Num 7:33 34 Num 7:34 35 And for a sacrifice. These sacrifices were more numerous than the burnt offering or the sin offering; because the priests, the princes, and as many of the people as they invited, had a share of them, and feasted, with great rejoicing, before the Lord. This custom, as Mk. Shelden observes, seems to have been imitated by the heathen, who dedicated their altars, temples, statues, etc., with much ceremony.
36 Num 1:6 Num 2:12 37 Num 7:13 -
Num 7:89 38 Num 7:38 39 Exod 12:5 John 1:29 Acts 8:32 1Pet 1:19 Rev 5:6 40 Num 7:40 41 Num 7:41 42 Num 1:14 Num 2:14Son of Reuel.
43 offering.
Num 7:13 -
Num 7:89mingled with oil.
Lev 2:5 Lev 14:10 Heb 1:9 1John 2:27 44 Num 7:44 45 Ps 66:15 Isa 53:4 2Cor 5:21 46 Num 7:46 47 Num 7:47 48 On the seventh. Both Jewish and Christian writers have been surprised that this work of offering went forward on the seventh day (which they suppose to have been a sabbath), as well as on the other days. But,
1. there is no absolute proof that this seventh day of offering was a sabbath.
2. Were it even so, could the people be better employed than in thus consecrating themselves and their services to the Lord? We have already seen that every act was a religious act; and we may rest assured, that no day was too holy for the performance of such acts as are here recorded. Here it may be observed, that Moses has thought fit to set down distinctly, and at full length, the offerings of the princes of each tribe, though, as we have already observed, they were the very same, both in quantity and quality, that an honourable mention might be made of every one apart, and that none might think himself in the least neglected.
Elishama.
Num 1:10 Num 2:18 49 Num 7:13 -
Num 7:89 50 Num 7:50 51 Whether there were any prayers made for the gracious acceptance of the sacrifices which should be hereafter offered on the altar, we are not informed; but the sacrifices themselves were of the nature of supplications, and it is probable, that they who offered them, made humble petitions along with them.
Num 7:51 52 Num 7:52 53 Num 7:53 54 Num 1:10 Num 2:20 55 Num 7:13 -
Num 7:89 56 Num 7:56 57 Num 7:57 58 Num 7:58 59 Num 7:59 60 Num 1:11 Num 2:22 61 Num 7:13 -
Num 7:89 62 Ps 112:2 Isa 66:20 Dan 9:27 Rom 15:16 Phil 4:18 Heb 13:15 63 Num 7:63 64 Num 7:64 65 Num 7:65 66 On the tenth day. When the twelve days of the dedication commenced cannot be easily determined; but the computation of F. Scacchus seems highly probable. He supposes, that the tabernacle being erected the first day of the first month of the second year after the departure from Egypt, seven days were spent in the consecration of it, and the altar, etc.; and that on the eight day, Moses began to consecrate Aaron and his sons, which lasted seven days more. Then, on the fourteenth day of that month, was the feast day of unleavened bread; which God commanded to be observed in the first month (ch. 9
Num 9:1), and which lasted till the 22nd. The rest of the month, we may well suppose, was spent in giving, receiving, and delivering the laws contained in the book of Leviticus; after which, on the first day of the second month, Moses began to number the people, according to the command in the beginning of this book; which may be supposed to have lasted three days. On the fourth, the Levites were numbered; on the next day we may suppose they were offered to God, and given to the Priests; and on the sixth, they were expiated and consecrated, as we read in the following chapter. On the seventh day, their several charges were assigned them, (ch. 4;
Num 4:1) after which, he supposes the princes began to offer, on the eight day of the second month, for the dedication of the altar, which lasted till the nineteenth day inclusively; and on the twentieth day of this month, they removed from Sinai to the wilderness of Paran. (ch. 10:11, 12.
Num 10:11,
Num 10:12)
Ahiezer.
Num 1:12 Num 2:25 67 Num 7:13 -
Num 7:89 68 Num 7:68 69 Num 7:69 70 Num 7:70 71 Num 7:71 72 eleventh day. Dr. Adam Clarke remarks, that the Hebrew form of expression here, and in the 78th verse
Num 7:78, has something curious in it;
beyom âshtey âsar yom, "in the day, the first and tenth day;"
beyom shenim âsar yom, "in the day, two and tenth day." But this is the idiom of the language; and to an original Hebrew, our almost anomalous words eleventh and twelfth, would appear as strange.
Pagiel.
Num 1:13 Num 2:27 73 Num 7:13 -
Num 7:89The oblations and sacrifices enumerated in vv.13-88 were simple and plain, though costly and magnificent. On this occasion we find there were offered 12 silver chargers, each weighing 130 shekels; 12 silver bowls, each 70 shekels; 12 golden spoons, each 10 shekels; making the total amount of silver vessels 2,400 shekels, and that of golden vessels, 120 shekels. A silver charger, at 130 shekels, reduced to troy weight, makes 75 oz. 9 dwts. 16 31-Aug gr.; and a silver bowl, at 70 shekels, amounts to 40 oz. 12 dwts. 21 21/31 gr. The total weight of the 12 chargers is therefore 905 oz. 16 dwts. 3 31-Mar gr.; and that of the 12 bowls, 487 oz. 14
74 Num 7:74 75 Num 7:75 76 Num 7:76 77 Num 7:77 78 Num 1:15 Num 2:29 79 Num 7:13 -
Num 7:89 80 Num 7:80 81 Num 7:81 82 Num 7:82 83 Num 7:83 84 the dedication.
Num 7:10 1Chr 29:6 -
1Chr 29:8 Ezra 2:68 Ezra 2:69 Neh 7:70 -
Neh 7:72 Isa 60:6 -
Isa 60:10 Heb 13:10 Rev 21:14the princes.
Judg 5:9 Neh 3:9 85 two thousand.
1Chr 22:14 1Chr 29:4 1Chr 29:7 Ezra 8:25 Ezra 8:26after the shekel.
Num 7:13 86 Num 7:86 87 Num 7:87 88 that it was anointed.
Num 7:1 Num 7:10 Num 7:84 89 to speak.
Num 12:8 Exod 33:9 -
Exod 33:11him. that is, God. he heard.
Num 1:1 Exod 25:22 Lev 1:1 Heb 4:16two cherubims.
Exod 25:18 -
Exod 25:21 1Sam 4:4 1Kgs 6:23 Ps 80:1 1Pet 1:12