1Maskil Etana Ezrachovce. 2Navěky chci zpívat o Hospodinových milostech, po všechna pokolení hlásat svými ústy tvou věrnost. 3Řekl jsi totiž: „Navěky je založena milost.“ Na nebi jsi upevnil svou věrnost. 4„Smlouvu jsem sjednal se svým vyvoleným, přísahal jsem Davidovi, svému služebníku: 5Navěky zajistím tvůj rod a tvůj trůn zbuduji pro všechna pokolení.“ 6Nebesa oslavují tvé divy, Hospodine, a tvou věrnost shromáždění svatých. 7Neboť kdo se může v oblacích rovnat Hospodinu, kdo z Božích synů se podobá Pánu? 8Bůh je strašný ve sboru svatých, veliký a hrozný nad všechny kolem sebe. 9Hospodine, Bože zástupů, kdo je jako ty? Mocný jsi, Hospodine, a tvá věrnost tě obklopuje. 10Ty vládneš nad nezkrotným mořem, ty poutáš jeho vzduté vlny. 11Tys probodl a rozdupal Rahab, svým silným ramenem jsi rozptýlil své nepřátele. 12Tvá jsou nebesa, tvá je i země, založil jsi svět a vše, co jej plní. 13Sever i jih jsi stvořil, Tábor a Hermon plesají v tvém jménu. 14Tvé rámě je mocné, silná je tvá ruka, zdvižena tvá pravice. 15Spravedlnost a právo jsou základem tvého trůnu, milost a věrnost před tebou kráčejí. 16Šťastný je lid, který dovede oslavovat, chodí, Hospodine, v záři tvé tváře. 17V tvém jménu jásají ustavičně a honosí se tvou spravedlností. 18Neboť ty jsi leskem jejich moci a tvou přízní roste naše síla. 19Vždyť náš vladař náleží Hospodinu, náš král Svatému Izraele. 20Kdysi ve vidění jsi mluvil ke svým zbožným a řekls: „Jinochu jsem dal přednost před bojovníkem, povýšil jsem vyvoleného z lidu. 21Nalezl jsem Davida, svého služebníka, pomazal jsem ho svým svatým olejem, 22pevně ho drží má ruka i mé rámě ho posiluje. 23Nepřítel ho neoklame, zvrácený člověk ho nepokoří. 24Zničím před ním jeho protivníky a pobiji ty, kdo ho nenávidí. 25Má věrnost a láska ho budou provázet, ve jménu mém zmohutní jeho síla. 26Položím jeho ruku na moře a na řeky jeho pravici. 27On mě bude vzývat: Ty jsi můj otec, můj Bůh a skála mé spásy. 28Já pak ho ustanovím prvorozeným synem, nejvyšším mezi králi země. 29Navěky mu zachovám svou milost, má smlouva s ním platit nepřestane. 30Dám věčné trvání jeho rodu, jeho trůn bude jako věk nebes. 31Jestliže jeho synové opustí můj zákon a nebudou jednat podle mých příkazů, 32jestliže poskvrní má ustanovení a nezachovají má přikázání: 33potrestám metlou jejich nepravost a ranami jejich provinění. 34Svou milost mu však neodejmu a svou věrnost neporuším. 35Nezapřu svoji smlouvu, výrok svých rtů nepozměním. 36Jednou provždy jsem přísahal při své svatosti, jistě nezalžu Davidovi. 37Jeho potomstvo potrvá navěky, jeho trůn bude přede mnou jako slunce, 38jako měsíc, který je upevněn navěky, věrný svědek na nebi.“ 39A přece jsi zamítl a zavrhl, zanevřels na svého pomazaného. 40Pohrdl jsi smlouvou svého služebníka, jeho korunu znesvětils v prachu. 41Pobořils všechny jeho hradby, jeho tvrze proměnils v trosky. 42Každý, kdo šel kolem, ho oloupil, svým sousedům zůstal pro smích. 43Povýšil jsi pravici jeho protivníků, rozveselils všechny jeho nepřátele. 44Otupil jsi ostří jeho meče a nepomohl jsi mu v boji. 45Nechals vyblednout jeho lesk a jeho trůn jsi povalil na zem. 46Ukrátils dny jeho mladistvé svěžesti, zahrnul jsi ho hanbou. 47Jak dlouho, Hospodine? Chceš se stále skrývat? Bude tvůj hněv hořet jak oheň? 48Uvaž, jak krátký mám život, jak pomíjivé stvořils všechny lidi! 49Žije někdo, kdo by neuzřel smrti? Kdo by se zachránil z moci podsvětí? 50Kde jsou, Pane, tvé bývalé milosti, které jsi přísahal Davidovi při své věrnosti? 51Pamatuj, Pane, na potupu svých služebníků, nosím v klíně všechna nepřátelství národů, 52jimiž tupí, Hospodine, tvoji nepřátelé, jimiž tupí jednání tvého pomazaného. (89:53) Požehnán buď Hospodin navěky! Staň se! Staň se!
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 Of Ethan--(See on
Ps 88:1, title). This Psalm was composed during some season of great national distress, perhaps Absalom's rebellion. It contrasts the promised prosperity and perpetuity of David's throne (with reference to the great promise of
2Sam 7:12-17), with a time when God appeared to have forgotten His covenant. The picture thus drawn may typify the promises and the adversities of Christ's kingdom, and the terms of confiding appeal to God provided appropriate prayers for the divine aid and promised blessing. (Psa. 89:1-52)
mercies--those promised (
Isa 55:3;
Acts 13:34), and--
faithfulness--that is, in fulfilling them.
2 I have said--expressed, as well as felt, my convictions (
2Cor 4:13).
3 The object of this faith expressed in God's words (
2Sam 7:11-16).
with--or literally, "to"
my chosen--as the covenant is in the form of a promise.
6 This is worthy of our belief, for His faithfulness (is praised) by the congregation of saints or holy ones; that is, angels (compare
Deut 33:2;
Dan 8:13).
sons of the mighty--(compare
Ps 29:1). So is He to be admired on earth.
8 To illustrate His power and faithfulness examples are cited from history. His control of the sea (the most mighty and unstable object in nature), and of Egypt (
Ps 87:4), the first great foe of Israel (subjected to utter helplessness from pride and insolence), are specimens. At the same time, the whole frame of nature founded and sustained by Him, Tabor and Hermon for "east and west," and "north and south," together representing the whole world, declare the same truth as to His attributes.
12 rejoice in thy name--praise Thy perfections by their very existence.
15 His government of righteousness is served by "mercy" and "truth" as ministers (
Ps 85:10-
Ps 85:13).
know the joyful sound--understand and appreciate the spiritual blessings symbolized by the feasts to which the people were called by the trumpet (
Lev 25:9, &c.).
walk . . . countenance--live in His favor (
Ps 4:6;
Ps 44:3).
16 in--or, "by"
thy righteousness--Thy faithful just rule.
glory--or, "beauty."
of their strength--They shall be adorned as well as protected.
our horn--exalt our power (
Ps 75:10;
Luke 1:69).
18 (Margin). Thus is introduced the promise to "our shield," "our king," David.
19 Then--when the covenant was established, of whose execution the exalted views of God now given furnish assurance.
thou . . . to thy holy one--or godly saint, object of favor (
Ps 4:3). Nathan is meant (
2Sam 7:17;
1Chr 17:3-15).
laid help--literally, "given help." David was chosen and then exalted.
20 I have found--having sought and then selected him (
1Sam 16:1-6).
21 will protect and sustain (
Isa 41:10),
22 by restraining and conquering his enemies, and performing My gracious purpose of extending his dominion--
25 hand [and] right hand--power (
Ps 17:7;
Ps 60:5).
sea, and . . . rivers--limits of his empire (
Ps 72:8).
26 first-born--one who is chief, most beloved or distinguished (
Exod 4:22;
Col 1:15). In God's sight and purposes he was the first among all monarchs, and specially so in his typical relation to Christ.
28 This relation is perpetual with David's descendants, as a whole typical in official position of his last greatest descendant. Hence though in personal relations any of them might be faithless and so punished, their typical relation shall continue. His oath confirms His promise, and the most enduring objects of earth and heaven illustrate its perpetual force (
Ps 72:5,
Ps 72:7,
Ps 72:17).
35 Once--one thing (
Ps 27:4).
by my holiness--as a holy God.
that I will not lie--literally, "if I lie"--part of the form of swearing (
1Sam 24:6;
2Sam 3:35).
37 It shall . . . moon . . . heaven--literally, "As the moon, and the witness in the sky is sure, that is, the moon."
38 present a striking contrast to these glowing promises, in mournful evidences of a loss of God's favor.
cast off--and rejected (compare
Ps 15:4;
Ps 43:2;
Ps 44:9).
39 An insult to the "crown," as of divine origin, was a profanation.
40 The ruin is depicted under several figures--a vineyard whose broken "hedges," and "strongholds," whose ruins invite spoilers and invaders; a warrior, whose enemies are aided by God, and whose sword's "edge"--literally, "rock" or "strength" (
Josh 5:2) is useless; and a youth prematurely old.
45 days of his youth--or, "youthful vigor," that is, of the royal line, or promised perpetual kingdom, under the figure of a man.
46 How long, &c.--(Compare
Ps 13:1;
Ps 88:14;
Jer 4:4).
47 These expostulations are excited in view of the identity of the prosperity of this kingdom with the welfare of all mankind (
Gen 22:18;
Ps 72:17;
Isa 9:7;
Isa 11:1-
Isa 11:10); for if such is the fate of this chosen royal line.
48 What man--literally, "strong man--shall live?" and, indeed, have not all men been made in vain, as to glorifying God?
49 The terms of expostulation are used in view of the actual appearance that God had forsaken His people and forgotten His promise, and the plea for aid is urged in view of the reproaches of His and His people's enemies (compare Isa. 37:17-35).
50 bear in my bosom--as feeling the affliction of the people (
Ps 69:9).
footsteps--ways (
Ps 56:6).
52 Blessed, &c.--denotes returning confidence (
Ps 34:1-
Ps 34:3).
Amen, and Amen--closes the third book of Psalms.