1Přísloví izraelského krále, Davidova syna Šalomouna: 2aby se poznala moudrost a kázeň, aby se proniklo až do hloubi promluv, 3aby se získala obezřelá kázeň - spravedlnost, soudnost, přímost -, 4aby se prostým dostalo dovednosti, mladému muži vědění a rozmyslu. 5Ať moudrý poslouchá, zvětší své znalosti a zkušený muž se vzdělá ve schopnosti vést, 6aby se vniklo do přísloví a temných průpovědí, do výroků mudrců a jejich hádanek. 7Bázeň z Jahva: základ vědění: blázni pohrdají moudrostí i kázní. 8Slyš, můj synu, otcovo naučení, nepohrdej poučením své matky: 9je to věnec milosti pro tvou hlavu, náhrdelníky tobě na hrdlo. 10Můj synu, chtějí-li tě svádět hříšníci, nedej se! 11Řeknou-li: „Pojď s námi, ukryjme se a prolijme krev, počíhejme si bez důvodu na nevinného; 12jako šeol je pohlťme zaživa, úplně, jako ty, kdo sestupují do jámy! 13Najdeme všelijaké vzácné věci, kořistí si naplníme domy; 14s námi si vylosuješ svůj podíl, všichni budeme mít společný měšec!“ 15Nechoď, můj synu, s nimi po jejich cestě, odvrať své kroky od jejich stezky, 16vždyť jejich nohy pádí ke zlu, spěchají prolévat krev; 17protože marně se natahuje síť před očima všeho, co létá. 18Oni se schovávají, aby prolili svou vlastní krev, na sebe samotné jsou na číhané! 19Takové jsou stezky každého muže bažícího po loupeži: koho ta ovládne, toho o život připraví. 20Moudrost křičí po ulicích, na náměstích pozvedá hlas, 21na nárožích křižovatek volá, u bran ve městě pronáší svou řeč: 22„Jak dlouho ještě budete, vy bláhoví, milovat bláhovost? A posměváčci si budou libovat v posměchu? A hlupáci budou nenávidět vědění? 23Obraťte se, když vás napomínám, já vám vyliji své srdce a dám vám poznat svá slova. 24Jelikož jsem volala, a vy jste se zdráhali, jelikož jsem vztahovala ruku, a nikdo si toho nevšímal, 25jelikož jste nedbali o veškeré mé rady a nestáli jste o mé napomínání, 26budu se zase já smát vašim úzkostem, budu se vysmívat, když na vás dolehne hrůza, 27když na vás dolehne hrůza jako bouře a vaše úzkost se přižene jako vír, když na vás dopadne utrpení a tíseň. 28Pak mě budou volat, ale já neodpovím, budou mě hledat, a nenajdou mě. 29Nenáviděli vědění, nevyvolili si bázeň z Jahva, 30nestáli o mou radu, pohrdali vším mým napomínáním: 31budou tedy jíst ovoce svých návyků, svými vlastními radami se nasytí! 32Neboť bláhové zabíjí jejich poblouzení, hlupáky vede jejich bezstarostnost ke zkáze; 33ale kdo mne poslouchá, zůstává v bezpečí, bude klidný, neštěstí se nebude bát.“
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 After the title the writer defines the design and nature of the instructions of the book. He paternally invites attention to those instructions and warns his readers against the enticements of the wicked. In a beautiful personification, wisdom is then introduced in a most solemn and impressive manner, publicly inviting men to receive its teachings, warning those who reject, and encouraging those who accept, the proffered instructions. (Pro. 1:1-33)
2 To know . . . instruction--literally, "for knowing," that is, such is the design of these writings.
wisdom--or the use of the best means for the best ends, is generally employed in this book for true piety.
instruction--discipline, by which men are trained.
to perceive--literally, "for perceiving," the design (as above)
understanding--that is, words which enable one to discern good and evil.
3 To receive . . . of wisdom--For receiving that discipline which discretion imparts. The Hebrew for "wisdom" differs from that of
Pro 1:2, and denotes rather discreet counsel. Compare the opposite traits of the fool (
Pro 16:22).
justice . . . equity--all the attributes of one upright in all his relations to God and man.
4 simple--one easily led to good or evil; so the parallel.
young man--one inexperienced.
subtilty--or prudence (
Pro 3:21;
Pro 5:21).
discretion--literally, "device," both qualities, either good or bad, according to their use. Here good, as they imply wariness by which to escape evil and find good.
5 Such writings the wise, who pursue right ends by right means, will value.
learning--not the act, but matter of it.
wise counsels--or the art and principles of governing.
6 To understand--so as to . . . such will be the result.
interpretation--(Compare Margin).
words of the wise--(Compare
Pro 1:2).
dark sayings--(Compare
Ps 49:4;
John 16:25; and see Introduction, Part I).
7 The fear of the Lord--the principle of true piety (compare
Pro 2:5;
Pro 14:26-
Pro 14:27;
Job 28:28;
Ps 34:11;
Ps 111:10;
Acts 9:31).
beginning--first part, foundation.
fools--the stupid and indifferent to God's character and government; hence the wicked.
8 My son--This paternal form denotes a tender regard for the reader. Filial sentiments rank next to piety towards God, and ensure most distinguished rewards (compare
Pro 6:20;
Eph 6:2-
Eph 6:3).
9 On the figures of
Pro 1:9, compare
Gen 41:42;
Song 1:10;
Song 4:9.
10 A solemn warning against temptation.
entice--literally, "open the way."
consent . . . not--Sin is in consenting or yielding to temptation, not in being tempted.
11 Murder and robbery are given as specific illustrations.
lay wait . . . lurk privily--express an effort and hope for successful concealment.
swallow . . . grave--utterly destroy the victim and traces of the crime (
Num 16:33;
Ps 55:15). Abundant rewards of villainy are promised as the fruits of this easy and safe course.
15 The society of the wicked (way or path) is dangerous. Avoid the beginnings of sin (
Pro 4:14;
Ps 1:1;
Ps 119:101).
17 Men warned ought to escape danger as birds instinctively avoid visibly spread nets. But stupid sinners rush to their own ruin (
Ps 9:16), and, greedy of gain, succeed in the very schemes which destroy them (
1Tim 6:10), not only failing to catch others, but procuring their own destruction.
20 Some interpreters regard this address as the language of the Son of God under the name of Wisdom (compare
Luke 11:49). Others think that wisdom, as the divine attribute specially employed in acts of counsel and admonition, is here personified, and represents God. In either case the address is a most solemn and divine admonition, whose matter and spirit are eminently evangelical and impressive (see on
Pro 8:1).
Wisdom--literally, "Wisdoms," the plural used either because of the unusual sense, or as indicative of the great excellency of wisdom (compare
Pro 9:1).
streets--or most public places, not secretly.
21 The publicity further indicated by terms designating places of most common resort.
22 simple ones--(Compare
Pro 1:4).
simplicity--implying ignorance.
scorners-- (
Ps 1:1) --who despise, as well as reject, truth.
fools--Though a different word is used from that of
Pro 1:7, yet it is of the same meaning.
23 reproof--implying conviction deserving it (compare
John 16:8, Margin).
pour out--abundantly impart.
my spirit--whether of wisdom personified, or of Christ, a divine agent.
24 stretched . . . hand--Earnestness, especially in beseeching, is denoted by the figure (compare
Job 11:13;
Ps 68:31;
Ps 88:9).
25 set at naught--rejected as of no value.
would none of--literally, "were not willing or inclined to it."
26 In their extreme distress He will not only refuse help, but aggravate it by derision.
27 fear--the object of it.
desolation--literally, "a tumultuous noise," denoting their utter confusion.
destruction--or calamity (
Pro 1:26) compared to a whirlwind, as to fatal rapidity.
distress-- (
Ps 4:1;
Ps 44:11).
anguish--a state of inextricable oppression, the deepest despair.
28 Now no prayers or most diligent seeking will avail (
Pro 8:17).
29 The sinner's infatuated rejection brings his ruin.
31 fruit . . . way--result of conduct (
Isa 3:10;
Ezek 11:21;
Rom 6:21;
Gal 6:7-
Gal 6:8).
be filled--even to repletion (
Ps 123:4).
32 turning away--that is, from the call of
Pro 1:23.
simple--as in
Pro 1:22.
prosperity--quiet, implying indifference.
33 dwell safely--literally, "in confidence" (
Deut 12:10).
be quiet--or at ease, in real prosperity.
from fear--without fear.