1Prvního dne druhého měsíce druhého roku po odchodu z egyptské země promluvil Jahve k Mojžíšovi na poušti Sinaj, ve Stanu setkávání. Řekl: 2„Proveďte sčítání celé obce Izraelitů podle rodů a rodin tak, že budete hlavu po hlavě počítat jména veškerého mužského pohlaví. 3Ty a Áron sepíšete podle jejich útvarů v boji všechny bojeschopné muže z Izraele, kteří mají dvacet let a více. 4Z každého kmene vám bude stát po boku jeden muž, náčelník rodiny. 5Toto jsou jména těch, kdo vám budou pomáhat: Za Rubena Šedeurův syn Elisur. 6Za Simeona Surišadajův syn Šelumiel. 7Za Judu Aminadabův syn Nachšon. 8Za Izachara Suarův syn Netaneel. 9Za Zabulona Chelonův syn Eliab. 10Za Josefovy syny: za Efraima Amihudův syn Elišama; za Manasesa Pedasurův syn Gamliel. 11Za Benjamina Gideoniho syn Abidan. 12Za Dana Amišadajův syn Achiezer. 13Za Ašera Okranův syn Pagiel. 14Za Gada Reuelův syn Eljasaf. 15Za Neftaliho Enanův syn Achira.“ 16Byli to muži v obci vážení; byli knížaty kmene svého praotce; v Izraeli stáli v čele tisíců. 17Mojžíš a Áron vzali tyto muže, kteří byli jmenovitě označeni, 18a prvního dne druhého měsíce shromáždili celou obec. Izraelité určili podle rodů a rodin své příbuzenské vztahy a byla hlava po hlavě zaznamenána jména mužů od dvacetiletých výše. 19Mojžíš je sepsal na poušti Sinaj tak, jak mu to nařídil Jahve. 20Když se určily podle rodů a rodin příbuzenské vztahy synů Izraelova prvorozence Rubena, byla hlava po hlavě zaznamenána jména veškerého mužského pohlaví, všech bojeschopných od dvacetiletých výše. 21Z Rubenova kmene jich napočítali čtyřicet šest tisíc pět set. 22Když se určily podle rodů a rodin příbuzenské vztahy Simeonových synů, byla hlava po hlavě zaznamenána jména veškerého mužského pohlaví, všech bojeschopných od dvacetiletých výše. 23Ze Simeonova kmene jich napočítali padesát devět tisíc tři sta. 24Když se určily podle rodů a rodin příbuzenské vztahy Gadových synů, byla hlava po hlavě zaznamenána jména veškerého mužského pohlaví, všech bojeschopných od dvacetiletých výše. 25Z Gadova kmene jich napočítali čtyřicet pět tisíc šest set padesát. 26Když se určily podle rodů a rodin příbuzenské vztahy Judových synů, byla hlava po hlavě zaznamenána jména veškerého mužského pohlaví, všech bojeschopných od dvacetiletých výše. 27Z Judova kmene jich napočítali sedmdesát čtyři tisíce šest set. 28Když se určily podle rodů a rodin příbuzenské vztahy Izacharových synů, byla hlava po hlavě zaznamenána jména veškerého mužského pohlaví, všech bojeschopných od dvacetiletých výše. 29Z Izacharova kmene jich napočítali padesát čtyři tisíce čtyři sta. 30Když se určily podle rodů a rodin příbuzenské vztahy Zabulonových synů, byla hlava po hlavě zaznamenána jména veškerého mužského pohlaví, všech bojeschopných od dvacetiletých výše. 31Ze Zabulonova kmene jich napočítali padesát sedm tisíc čtyři sta. 32Josefovi synové: Když se určily podle rodů a rodin příbuzenské vztahy Efraimových synů, byla hlava po hlavě zaznamenána jména veškerého mužského pohlaví, všech bojeschopných od dvacetiletých výše. 33Z Efraimova kmene jich napočítali čtyřicet tisíc pět set. 34Když se určily podle rodů a rodin příbuzenské vztahy Manasesových synů, byla hlava po hlavě zaznamenána jména veškerého mužského pohlaví, všech bojeschopných od dvacetiletých výše. 35Z Manasesova kmene jich napočítali třicet dva tisíce dvě stě. 36Když se určily podle rodů a rodin příbuzenské vztahy Benjaminových synů, byla hlava po hlavě zaznamenána jména veškerého mužského pohlaví, všech bojeschopných od dvacetiletých výše. 37Z Benjaminova kmene jich napočítali třicet pět tisíc čtyři sta. 38Když se určily podle rodů a rodin příbuzenské vztahy Danových synů, byla hlava po hlavě zaznamenána jména veškerého mužského pohlaví, všech bojeschopných od dvacetiletých výše. 39Z Danova kmene jich napočítali šedesát dva tisíce sedm set. 40Když se určily podle rodů a rodin příbuzenské vztahy Ašerových synů, byla hlava po hlavě zaznamenána jména veškerého mužského pohlaví, všech bojeschopných od dvacetiletých výše. 41Z Ašerova kmene jich napočítali čtyřicet jeden tisíc pět set. 42Když se určily podle rodů a rodin příbuzenské vztahy Neftaliho synů, byla hlava po hlavě zaznamenána jména veškerého mužského pohlaví, všech bojeschopných od dvacetiletých výše. 43Z Neftaliho kmene jich napočítali padesát tři tisíce čtyři sta. 44To byli ti, které sčítali Mojžíš, Áron a knížata Izraele, jichž bylo dvanáct, jeden za každou z jejich rodin. 45Všichni Izraelité od dvacetiletých výše, všichni bojeschopní v Izraeli, byli sečteni podle rodin. 46Celkový počet sčítaných činil šest set tři tisíce pět set padesát. 47Ale Leviovce ani jejich otcovský kmen s nimi nesčítali. 48Jahve promluvil k Mojžíšovi a řekl: 49„Kmen Leviho však nesepisuj a nesčítej ho mezi Izraelity. 50Ale sám si Leviovce zapiš ke službě Příbytku svědectví, všeho jeho zařízení a všeho, co k němu patří. Oni budou nosit Příbytek a všechno jeho zařízení, budou u něho mít službu a budou kolem něho tábořit. 51Když se příbytek bude přemísťovat, Leviovci ho složí; když Příbytek spočine na místě, Leviovci ho postaví. Každý nepovolaný, který se k němu přiblíží, bude vydán na smrt. 52Izraelité budou tábořit každý ve svém táboře, každý u svého praporu, podle svých oddílů. 53Ale Leviovci budou tábořit kolem Příbytku svědectví. Takto proti obci Izraelitů nepropukne hněv. A Leviovci budou zabezpečovat službu u Příbytku svědectví.“ 54Izraelité se v každém ohledu podvolili tomu, co Jahve nařídil Mojžíšovi. Udělali to tak.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 MOSES NUMBERING THE MEN OF WAR. (Num. 1:1-54)
on the first day of the second month, &c.--Thirteen months had elapsed since the exodus. About one month had been occupied in the journey; and the rest of the period had been passed in encampment among the recesses of Sinai, where the transactions took place, and the laws, religious and civil, were promulgated, which are contained in the two preceding books. As the tabernacle was erected on the first day of the first month, and the order here mentioned was given on the first day of the second, some think the laws in Leviticus were all given in one month. The Israelites having been formed into a separate nation, under the special government of God as their King, it was necessary, before resuming their march towards the promised land, to put them into good order. And accordingly Moses was commissioned, along with Aaron, to take a census of the people. This census was incidentally noticed (
Exod 38:26), in reference to the poll tax for the works of the tabernacle; but it is here described in detail, in order to show the relative increase and military strength of the different tribes. The enumeration was confined to those capable of bearing arms [
Num 1:3], and it was to be made with a careful distinction of the tribe, family, and household to which every individual belonged. By this rule of summation many important advantages were secured: an exact genealogical register was formed, the relative strength of each tribe was ascertained, and the reason found for arranging the order of precedence in march as well as disposing the different tribes in camp around the tabernacle. The promise of God to Abraham [
Gen 22:17] was seen to be fulfilled in the extraordinary increase of his posterity, and provision made for tracing the regular descent of the Messiah.
3 Aaron shall number them by their armies--or companies. In their departure from Egypt they were divided into five grand companies (
Exod 13:18), but from the sojourn in the wilderness to the passage of the Jordan, they were formed into four great divisions. The latter is here referred to.
4 with you there shall be a man of every tribe, &c.--The social condition of the Israelites in the wilderness bore a close resemblance to that of the nomad tribes of the East in the present day. The head of the tribe was a hereditary dignity, vested in the oldest son or some other to whom the right of primogeniture was transferred, and under whom were other inferior heads, also hereditary, among the different branches of the tribe. The Israelites being divided into twelve tribes, there were twelve chiefs appointed to assist in taking the census of the people.
5 these are the names of the men that shall stand with you, &c.--Each is designated by adding the name of the ancestors of his tribe, the people of which were called "Beni-Reuben," "Beni-Levi," sons of Reuben, sons of Levi, according to the custom of the Arabs still, as well as other nations which are divided into clans, as the Macs of Scotland, the Aps of Wales, and the O's and the Fitzes of Ireland [CHALMERS].
16 These were the renowned--literally, "the called" of the congregation, summoned by name; and they entered upon the survey the very day the order was given.
18 by their polls--individually, one by one.
19 As the Lord commanded Moses, &c.--The numbering of the people was not an act sinful in itself, as Moses did it by divine appointment; but David incurred guilt by doing it without the authority of God. (See on
2Sam 24:10).
20 These are those that were numbered--In this registration the tribe of Judah appears the most numerous; and accordingly, as the pre-eminence had been assigned to it by Jacob [
Gen 49:8-
Gen 49:12], it got the precedence in all the encampments of Israel. Of the two half-tribes of Joseph, who is seen to be "a fruitful bough" [
Gen 49:22], that of Ephraim was the larger, as had been predicted. The relative increase of all, as in the two just mentioned, was owing to the special blessing of God, conformably to the prophetic declaration of the dying patriarch. But the divine blessing is usually conveyed through the influence of secondary causes; and there is reason to believe that the relative populousness of the tribes would, under God, depend upon the productiveness of the respective localities assigned to them. [For tabular chart, see on
Num 26:64.]
45 all they that were numbered were six hundred thousand, &c.--What an astonishing increase from seventy-five persons who went down to Egypt about two hundred fifteen years before [see on
Gen 46:8], and who were subjected to the greatest privations and hardships! And yet this enumeration was restricted to men from twenty years and upwards [
Num 1:3]. Including women, children, and old men, together with the Levites, the whole population of Israel, on the ordinary principles of computation, amounted to about 2,400,000.
47 But the Levites . . . were not numbered among them--They were obliged to keep a register of their own. They were consecrated to the priestly office, which in all countries has been exempted customarily, and in Israel by the express authority of God, from military service. The custody of the things devoted to the divine service was assigned to them so exclusively, that "no stranger"--that is, no person, not even an Israelite of any other tribe, was allowed, under penalty of death, to approach these [
Num 16:40]. Hence they encamped round the tabernacle in order that there should be no manifestation of the divine displeasure among the people. Thus the numbering of the people was subservient to the separation of the Levites from those Israelites who were fit for military service, and to the practical introduction of the law respecting the first-born, for whom the tribe of Levi became a substitute [
Exod 13:2;
Num 3:12].