Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Přináší nadčasové poselství Bible v současné, čtivé češtině. Usiluje o maximální věrnost původním hebrejským, aramejským a řeckým textům, zároveň však chce oslovit dnešní čtenáře, ať už jsou zvyklí čerpat z této knihy inspiraci pro každý den, anebo ji otevírají poprvé. Druhé vydání (2015) doplněné o deuterokanonické knihy.
PŘEDMLUVA K DRUHÉMU VYDÁNÍ
Šest let po první edici Bible21 máme nesmírnou radost, že můžeme náš překlad představit čtenářům v nové podobě. V roce 2009 jsme byli překvapeni nečekanou odezvou, kterou nové znění v moderní češtině vyvolalo. Nikdo z nás si nepředstavoval, že se o Bibli se bude týdny a měsíce diskutovat v médiích i jinde a především, že nového překladu se během krátké doby rozšíří více než 100 000 výtisků. Upřímně za to děkujeme Bohu, všem podporovatelům a samozřejmě čtenářům! Ohlasům odborné i laické veřejnosti vděčíme za řadu připomínek a návrhů k úpravám a opravám. Také jako překladatelé jsme se textu nadále věnovali, jak s ohledem na přesnost, tak i na srozumitelnost. Výsledkem je několik set (veskrze drobných) změn oproti prvnímu vydání. Část čtenářů, stejně jako česká překladatelská tradice, si rovněž žádala, abychom po vydání Bible v užším, tzv. palestinském kánonu, do budoucna překlad rozšířili také o knihy alexandrijského kánonu, dříve známé jako Apokryfy, nyní nazývané přesněji Deuterokanonické knihy. Podobně jako před námi Český ekumenický překlad, i my nyní ve druhém vydání předkládáme čtenářům Písmo v tomto širším rozsahu.
Zároveň bychom tímto počinem rádi přispěli k letošním připomínkám 600. výročí upálení Mistra Jana Husa, který Bibli do tehdejší češtiny upravoval, biblickou zvěstí žil, zvěstoval ji svým současníkům a pro věrnost jejímu pochopení nakonec položil život. S pokorou a vděčností tedy čtenářům představujeme toto vydání Bible21 jako druhé, opravené, rozšířené a jubilejní. Přejeme čtenářům a jistě i sobě, aby i pro nás v 21. století platilo, co před šesti staletími uvedl Jan Hus ve své Postile: „Boží Písmo jest zákon nad jiné zákony, v němž spravedlivý člověk má mysliti i v noci i ve dne.“
Překladatelé
Praha, květen 2015
Copyright: Vedoucí projektu: Alexandr Flek, B.A., M.Th. Odborná spolupráce: Mgr. Jiří Hedánek (hebrejština, aramejština) Pavel Hoffman, B.A., M.A., M.Div. (řečtina) Zdeněk Sýkora, M.Div. (textová kritika). Vydal BIBLION, o. s., © 2009,2015 Krocínovská 6, 160 00 Praha 6 za podpory Nadačního fondu NBK Vydání druhé, 2015 Citace nepřesahující 500 biblických veršů nebo 50% díla, ve kterém jsou užity, je možné publikovat v jakékoli formě bez písemného svolení vydavatele, pokud taková citace neobsahuje celou knihu nebo více knih Bible. V díle citujícím tento překlad uveďte laskavě následující anotaci: „Citáty označené zkratkou B21 jsou z Bible, překladu 21. století © 2015 BIBLION, o. s. Použito se svolením vydavatele. Všechna práva vyhrazena.“ Pro kratší citace v neprodejných materiálech není výše uvedená plná anotace nutná, citát je však na konci potřeba označit zkratkou „Bible21“ nebo „B21“. Adresa pro objednávky a veškerou korespondenci: BIBLE21, 756 45, Branky 11
Babel bleibt noch übrig. Aber bei Jeremia werden alle Gerichte in Verbindung mit der Beiseitesetzung der unabhängigen Völker und der Errichtung des einen Reiches der Nationen (dem Hauptgegenstand dieser Weissagungen) betrachtet, darum ist der Prophet auch besonders mit dem geschichtlichen Schicksal dieses Reiches, wie es von Gott in seinen Tagen errichtet wurde, beschäftigt. Babel und das Land der Chaldäer bilden den Gegenstand seiner Weissagung sowie das Gericht dieses Reiches, um die Unterdrückung Israels durch Nebukadnezar, der dem Volke die Knochen zermalmt hatte, zu rächen (Kap. 50, 17). Immerhin wird die Befreiung Israels, zur Zeit der Zerstörung Babels, dem Volke als Pfand und Vorgeschmack seiner völligen und endgültigen Befreiung vorgestellt (Kap. 50, 4-20. 34; siehe auch Kap. 51, 19. 21); denn die Zerstörung Babels war das Gericht dessen, was Gott Selbst als das Reich der Nationen aufgerichtet hatte. Das ist der Grund, warum selbst geschichtlich das Gericht Babels von der Befreiung Israels und dem Umsturz des Götzendienstes durch einen Mann begleitet war, der erweckt wurde, um die gerechten Gerichte Gottes zu vollstrecken. Es ist mit den anderen Reichen durchaus nicht das gleiche gewesen, obwohl sie ohne Zweifel auch unter der Vorsehung Gottes entstanden. Bei ihnen handelte es sich nicht um die unmittelbare Errichtung des Reiches von seiten Gottes, indem Er den Menschen darin unter Verantwortlichkeit stellte. In dieser Stellung ist der Mensch völlig zuschanden geworden. Er hat in tyrannischer Weise über Gottes Volk geherrscht, zwangsweise den Götzendienst eingeführt und die Welt vermittels desselben verderbt. Betrachtet als im Besitz der Herrschaft der Welt stehend, die ihm anvertraut worden war, ist er gerichtet worden, und Babel ist gefallen. Es ist wichtig, diese Wahrheit hinsichtlich jenes ersten Reiches völlig zu verstehen. Dem Grundsatz nach hat dieses Gericht die Befreiung Israels zur Folge, was auch die weiteren Wege Gottes gewesen sein mögen. Bezüglich des Charakters dieses Gerichts vergleiche auch Kapitel 50, 28. 33. 34.
Kapitel 51 zeigt uns gleichfalls wichtige Grundsätze in Verbindung mit dieser Zerstörung Babels. Kapitel 51, 6 offenbart die trotz der Sünden des Volkes unveränderliche Treue Gottes gegen Israel. Es war die Zeit der Rache Jehovas. Wenn die Zeit, auf welche Gott hindeutete, gekommen sein würde - eine Zeit, die nur diejenigen erkennen konnten, deren geistliches Unterscheidungsvermögen sie in den Stand setzen würde, die Weissagung anzuwenden, deren Grundzüge klar genug in diesen zwei Kapiteln dargelegt sind (besonders was die Angriffe der Nationen betrifft) - dann sollten die, welche Ohren hatten, zu hören, Babel verlassen. Weiterhin war der Sturz Babels ein Urteil, welches über den Götzendienst ausgesprochen wurde. Jakobs Teil, Jehova, mochte Sein Volk züchtigen, aber Er war nicht gleich den Nichtigkeiten der Nationen. Nachdem Er es gezüchtigt hatte, wollte Er Seine Gerechtigkeit ans Licht bringen, im Gegensatz zu den Nationen, die Sein Volk bedrückten, und schließlich wollte Er es als Seine Kriegswaffe benutzen. Von Vers 24 an sehen wir, daß es das Babel jener Tage ist, um welches es sich handelt. Die vom 29. Verse an berichteten geschichtlichen Umstände beweisen dies ganz besonders.