Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 V Caesareji žil muž jménem Kornélius, setník z italské kohorty.
2 Byl zbožný a bohabojný, on i celý jeho dům, židovskému lidu dával štědré almužny a bez ustání se modlil k Bohu.
3 Jednou měl vidění. Kolem deváté denní hodiny zřetelně viděl, jak k němu vchází Boží anděl a volá na něho: "Kornélie!"
4 Pohlédl na něj a pojal ho děs. "Co je, Pane?" zeptal se. - "Tvé modlitby a tvé almužny," odpověděl mu anděl,,,vystoupily před Boha a on si na tebe vzpomněl.
5 Teď tedy pošli muže do Joppe a pozvi si Šimona, zvaného Petr.
6 Bydlí u jistého koželuha Šimona, který má dům na břehu moře.``
7 Když anděl, jenž k němu mluvil, odešel, zavolal Kornélius své dva služebníky a též jednoho zbožného vojáka z těch, kteří mu byli přiděleni,
8 všechno jim vysvětlil a poslal je do Joppe.
9 Když byli druhého dne na cestě a blížili se k městu, vystoupil Petr kolem šesté hodiny na terasu, aby se pomodlil.
10 Dostal hlad a chtěl něco pojíst. A zatímco mu chystali jídlo, upadl do vytržení.
11 Vidí, jak se z otevřeného nebe cosi snáší k zemi, podobalo se to ubrusu svázanému za čtyři cípy
12 a uvnitř byli všichni čtyřnožci, plazi a všichni nebeští ptáci.
13 Tu mu jakýsi hlas řekl: "Vzhůru, Petře, pobíjej a jez."
14 Ale Petr odpověděl: "Ó ne, Pane! Vždyť jsem nikdy nesnědl nic poskvrněného ani nečistého!"
15 Ten hlas k němu promlouvá znovu, podruhé: "O tom, co Bůh očistil, neříkej ty, že je poskvrněné."
16 To se opakovalo potřikrát a pak to vše bylo zase vyneseno do nebe.
17 Petr byl velice na rozpacích a říkal si, co má to vidění, které měl, asi znamenat, a právě v té chvíli stanuli u vrat muži vyslaní Kornéliem, kteří se už doptali na Šimonův dům.
18 Zavolali a dotazovali se, zda tam opravdu bydlí Šimon zvaný Petr.
19 A protože Petr stále ještě přemítal o svém vidění, řekl mu Duch:,,Jsou tu jistí mužové a hledají tě.
20 Seber se tedy, jdi dolů a bez váhání s nimi odejdi, neboť jsem je poslal já.``
21 Petr šel tedy dolů za těmi muži a řekl jim: "Tu jsem. Já jsem ten, jehož hledáte. Co vás přivádí?"
22 Odpověděli: "Setník Kornélius, spravedlivý a bohabojný muž, který má dobrou pověst u celého židovského národa, dostal od svatého anděla pokyn, aby tě k sobě domů pozval a vyslechl slova, která máš říci."
23 Petr je poté uvedl dále a poskytl jim pohostinství. Druhého dne se vydal na cestu a odešel s nimi; doprovázeli ho též někteří bratři z Joppe.
24 Do Caesareje vešel následujícího dne. Kornélius je očekával a shromáždil své příbuzné a své důvěrné přátele.
25 Ve chvíli, kdy Petr vstupoval, vyšel mu Kornélius vstříc, padl mu k nohám a klaněl se.
26 Petr ho však pozvedl a řekl: "Vstaň. Já jsem také jen člověk."
27 A za rozhovoru s ním vešel dovnitř. A tu nachází lidi, kteří se shromáždili ve velkém počtu,
28 a řekl jim: "Vy víte, že Židovi je naprosto zakázáno stýkat se s cizincem nebo k němu vejít. Ale mně Bůh právě ukázal, že se žádný člověk nesmí nazývat poskvrněným anebo nečistým.
29 Proto jsem bez zábran vyhověl vaší výzvě. Ptám se vás tedy: Z jakého důvodu jste mě pozvali?"
30 Kornélius odpověděl:,,Je to nyní tři dny, modlil jsem se doma o deváté hodině, a tu náhle přede mnou stojí muž v zářícím oděvu.
31 Říká mi: ‘Kornélie, tvá modlitba byla vyslyšena a před Bohem bylo vzpomenuto na tvé almužny.
32 Pošli tedy do Joppe pro Šimona zvaného Petr. Bydlí v domě koželuha Šimona na břehu moře.’
33 Ihned jsem tě tedy dal vyhledat a ty jsi dobře udělal, že jsi přišel. Jsme tu tedy teď všichni před tebou, abychom vyslechli, co ti bylo uloženo od Boha.``
34 Tu se Petr ujal slova a řekl:,,Vpravdě shledávám, že Bůh nikomu nestraní,
35 ale že mu je v každém národě milý ten, kdo se ho bojí a žije podle spravedlnosti.
36 Poslal své slovo Izraelitům hlásajejim radostnou zvěst pokoje prostřednictvím Ježíše Krista: Ten je Pán všech.
37 Vy víte o tom, co se dělo v celém Judsku: o Ježíšovi z Nazareta, jeho počátcích v Galileji po křtu, který hlásal Jan;
38 jak ho Bůh pomazal Duchem; Svatýma mocí a jak on chodil a konal dobro a uzdravoval všechny, kdo upadli do ďáblovy moci; neboť Bůh byl s ním.
39 A my jsme svědky všeho, co vykonal v kraji Židů a v Jeruzalémě. A ti ho dokonce usmrtili, když ho pověsili na dřevo,
40 a Bůh ho třetího dne vzkřísil a dal, aby se viditelně ukázal,
41 nikoli všemu lidu, ale svědkům, které předem vyvolil Bůh, nám, kteří jsme s ním po jeho vzkříšení z mrtvých jedli a pili;
42 a uložil nám, abychom Lidu hlásali a dosvědčovali, že on je Bohem ustanovený soudce živých i mrtvých.
43 O něm vydávají všichni proroci svědectví, že každému, kdo v něho uvěří, se dostane skrze jeho jméno odpuštění hříchů.``
44 Petr ještě mluvil, když se Duch Svatý snesl na všechny, kdo to slovo poslouchali.
45 A všichni obřezaní věřící, kteří přišli s Petrem, užasli, když viděli, že dar Ducha Svatého byl vylit i na pohany.
46 Slyšeli je totiž mluvit jazyky a velebit Boha. Tu Petr prohlásil:
47 "Může se odepřít křestní voda těm, kdo právě tak jako my přijali Ducha Svatého?"
48 A přikázal, aby je pokřtili ve jménu Ježíše Krista. Oni ho potom poprosili, aby s nimi pár dní zůstal.