1Sbormistru. Od Hospodinova služebníka Davida, který zpíval Hospodinu slova této písně, když jej Hospodin vysvobodil z moci všech nepřátel i z ruky Saulovy. 2Tehdy řekl: Miluji tě, Hospodine, má sílo, 3Hospodine, má skálo, mé útočiště, zachránce můj! Můj Bože, má skálo, na niž se utíkám, můj štíte, rohu mé spásy, ochrano má! 4Budu vzývat Hospodina, jemuž náleží chvála, a od svých nepřátel budu vysvobozen. 5Obklopil mě smrtící příboj, přepadly mě záhubné přívaly, 6ovinula mě osidla podsvětí, ohrozily mě léčky smrti. 7Ve své tísni jsem vzýval Hospodina, k svému Bohu jsem volal o pomoc: Ze své svatyně slyšel můj hlas, mé volání proniklo k jeho sluchu. 8Zachvěla se a zatřásla země, zakolísaly základy hor a zachvěly se, neboť vzplál hněvem. 9Vystoupil kouř z jeho chřípí, sžírající oheň z jeho úst, žhavé uhlí od něho vzplálo. 10Nebesa sklonil a sestoupil, černý mrak byl pod jeho nohama. 11Jel na cherubu a letěl, nesl se na křídlech větru. 12Jako rouchem se temnotou oděl, zahalil se do tmavých vod, do hustých mračen. 13Bleskem v jeho dohledu vzplálo žhavé uhlí. 14Z nebe Hospodin zahřměl, Nejvyšší zaburácel svým hlasem. 15Vyslal své šípy a rozptýlil je, vyslal přemnohé blesky a rozdrtil je. 16Tu se ukázala dna oceánů, základy země byly obnaženy, když Hospodin pohrozil, když zavanul dech jeho hněvu. 17Napřáhl svou ruku z výšin a uchopil mě, vyprostil mě ze spousty vod, 18vyrval mě mému mocnému nepříteli, těm, kdo mě nenáviděli, kdo mě předčili silou. 19Přepadli mě v den pro mě osudný, ale Hospodin se mě zastal. 20Vyvedl mě na volné prostranství, vysvobodil mě, protože mě má rád. 21Odplatil mi Hospodin podle mé spravedlnosti, odměnil mě podle čistoty mých rukou. 22Vždyť jsem zachovával Hospodinovy cesty, nevzdálil jsem se hříchem od svého Boha. 23Neboť jsem míval na zřeteli všechny jeho příkazy, jeho nařízením jsem se nevyhýbal, 24ale byl jsem před ním bez úhony, uchoval jsem se bez viny. 25Odplatil mi Hospodin podle mé spravedlnosti, podle čistoty mých rukou, kterou vidí svýma očima. 26K dobrému člověku se chováš dobrotivě, s bezúhonným zacházíš láskyplně, 27s upřímným jednáš upřímně, s vychytralým však obezřetně. 28Neboť pokorný lid ty zachraňuješ, ale ponižuješ oči zpupných. 29Ano, ty Hospodine, zažehuješ mou svítilnu, mou temnotu ozařuješ, můj Bože! 30S tebou se vrhám na šiky nepřátel a hradby ztékám se svým Bohem. 31Boží cesta je dokonalá, Hospodinovo slovo, tříbené ohněm, štítem je všem, kdo se k němu utíkají. 32Neboť kdo je Bohem kromě Hospodina, kdo je skálou kromě našeho Boha? 33Bůh, který mě opásává silou, činí mé chování dokonalým, 34mým nohám dal hbitost jako nohám laní a postavil mě na výšiny, 35mé ruce vycvičil k boji a mé paže k napínání bronzového luku. 36Dals mi svůj záchranný štít, tvá pravice mě podpírala a tvá starostlivost mě učinila mocným. 37Mým krokům jsi otevřel širokou cestu, proto nezakolísaly mé nohy. 38Honil jsem své nepřátele a dostihl je, nevrátil jsem se, dokud jsem je úplně nezničil. 39Potřel jsem je, že se nemohli vzchopit, padli mi pod nohy. 40Opásals mě statečností k boji, pode mě srazils mé protivníky, 41zahnals na útěk mé nepřátele a zničil ty, kdo mě nenávidí. 42Křičeli o pomoc, ale nikdo jim nepomáhal, volali k Hospodinu, ale neslyšel je. 43Rozdrtil jsem je jako prach ve větru, jako bláto na ulicích jsem je rozšlapal. 44Vyprostils mě, když se lid bouřil, vládcem národů jsi mě ustanovil. Slouží mně lid, který jsem neznal, 45poslouchají mě na jediné slovo. Cizinci se ucházejí o mou přízeň, 46strachem jsou stiženi, v hrůze opouštějí své tvrze. 47Ať žije Hospodin, požehnána buď moje Skála, sláva buď Bohu, mému spasiteli! 48Bohu, který mě pověřil odplatou, pod moji moc národy sklonil. 49Vysvobodil jsi mě od mých nepřátel, povýšils mě nad moje odpůrce, vyrvals mě z násilníkovy moci. 50Proto tě budu, Hospodine, mezi národy chválit, opěvovat chci tvoje jméno. (18:51) Veliká vítězství jsi popřál svému králi, dáváš přízeň svému pomazanému, Davidovi a jeho potomstvu navěky.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 "The servant of the LORD," which in the Hebrew precedes "David," is a significant part of the title (and not a mere epithet of David), denoting the inspired character of the song, as the production of one entrusted with the execution of God's will. He was not favored by God because he served Him, but served Him because selected and appointed by God in His sovereign mercy. After a general expression of praise and confidence in God for the future, David gives a sublimely poetical description of God's deliverance, which he characterizes as an illustration of God's justice to the innocent and His righteous government. His own prowess and success are celebrated as the results of divine aid, and, confident of its continuance, he closes in terms of triumphant praise. 2Sa. 22:1-51 is a copy of this Psalm, with a few unimportant variations recorded there as a part of the history, and repeated here as part of a collection designed for permanent use. (Psa. 18:1-50)
I will love thee--with most tender affection.
2 The various terms used describe God as an object of the most implicit and reliable trust.
rock--literally, "a cleft rock," for concealment.
strength--a firm, immovable rock.
horn of my salvation--The horn, as the means of attack or defense of some of the strongest animals, is a frequent emblem of power or strength efficiently exercised (compare
Deut 33:17;
Luke 1:69).
tower--literally, "high place," beyond reach of danger.
3 to be praised--for past favors, and worthy of confidence.
4 sorrows--literally, "bands as of a net" (
Ps 116:3).
floods--denotes "multitude."
5 death--and hell (compare
Ps 16:10) are personified as man's great enemies (compare
Rev 20:13-
Rev 20:14).
prevented--encountered me, crossed my path, and endangered my safety. He does not mean he was in their power.
6 He relates his methods to procure relief when distressed, and his success.
temple--(Compare
Ps 11:4).
7 God's coming described in figures drawn from His appearance on Sinai (compare
Deut 32:22).
8 smoke out . . . his nostrils--bitter in His wrath (compare
Ps 74:1).
by it--that is, the fire (
Exod 19:18).
9 darkness--or, a dense cloud (
Exod 19:16;
Deut 5:22).
10 cherub--angelic agents (compare
Gen 3:24), the figures of which were placed over the ark (
1Sam 4:4), representing God's dwelling; used here to enhance the majesty of the divine advent. Angels and winds may represent all rational and irrational agencies of God's providence (compare
Ps 104:3-
Ps 104:4).
did fly--Rapidity of motion adds to the grandeur of the scene.
11 dark waters--or, clouds heavy with vapor.
12 Out of this obscurity, which impresses the beholder with awe and dread, He reveals Himself by sudden light and the means of His terrible wrath (
Josh 10:11;
Ps 78:47).
13 The storm breaks forth--thunder follows lightning, and hail with repeated lightning, as often seen, like balls or coals of fire, succeed (
Exod 9:23).
14 The fiery brightness of lightning, in shape like burning arrows rapidly shot through the air, well represents the most terrible part of an awful storm. Before the terrors of such a scene the enemies are confounded and overthrown in dismay.
15 The tempest of the air is attended by appropriate results on earth. The language, though not expressive of any special physical changes, represents the utter subversion of the order of nature. Before such a God none can stand.
16 from above--As seated on a throne, directing these terrible scenes, God--
sent--His hand (
Ps 144:7), reached down to His humble worshipper, and delivered him.
many waters--calamities (
Job 30:14;
Ps 124:4-
Ps 124:5).
18 prevented-- (
Ps 18:3).
19 a large place--denotes safety or relief, as contrasted with the straits of distress (
Ps 4:1). All his deliverance is ascribed to God, and this sublime poetical representation is given to inspire the pious with confidence and the wicked with dread.
20 The statements of innocence, righteousness, &c., refer, doubtless, to his personal and official conduct and his purposes, during all the trials to which he was subjected in Saul's persecutions and Absalom's rebellions, as well as the various wars in which he had been engaged as the head and defender of God's Church and people.
23 upright before him--In my relation to God I have been perfect as to all parts of His law. The perfection does not relate to degree.
mine iniquity--perhaps the thought of his heart to kill Saul (
1Sam 24:6). That David does not allude to all his conduct, in all relations, is evident from
Ps 51:1, &c.
25 God renders to men according to their deeds in a penal, not vindictive, sense (
Lev 26:23-
Lev 26:24).
merciful--or, "kind" (
Ps 4:3).
26 froward--contrary to.
27 the afflicted people--that is, the humbly pious.
high looks--pride (
Ps 101:5;
Ps 131:1).
28 To give one light is to make prosperous (
Job 18:5-
Job 18:6;
Job 21:17).
thou--is emphatic, as if to say, I can fully confide in Thee for help.
29 And this on past experience in his military life, set forth by these figures.
30 God's perfection is the source of his own, which has resulted from his trust on the one hand, and God's promised help on the other.
tried--"as metals are tried by fire and proved genuine" (
Ps 12:6). Shield (
Ps 3:3). Girding was essential to free motion on account of the looseness of Oriental dresses; hence it is an expressive figure for describing the gift of strength.
33 God's help farther described. He gives swiftness to pursue or elude his enemies (
Hab 3:19), strength, protection, and a firm footing.
35 thy gentleness--as applied to God--condescension--or that which He gives, in the sense of humility (compare
Pro 22:4).
36 enlarged my steps--made ample room (compare
Pro 4:12).
37 In actual conflict, with God's aid, the defeat of his enemies is certain. A present and continued success is expressed.
39 that rose up against me--literally, "insurgents" (
Ps 3:1;
Ps 44:5).
40 given me the necks--literally, "backs of the necks"; made them retreat (
Exod 23:27;
Josh 7:8).
42 This conquest was complete.
43 Not only does He conquer civil foes, but foreigners, who are driven from their places of refuge.
44 submit, &c.--(compare Margin)--that is, show a forced subjection.
46 The Lord liveth--contrasts Him with idols (
1Cor 8:4).
47 avengeth me--His cause is espoused by God as His own.
48 liftest me up--to safety and honors.
49 Paul (
Rom 15:9) quotes from this doxology to show that under the Old Testament economy, others than the Jews were regarded as subjects of that spiritual government of which David was head, and in which character his deliverances and victories were typical of the more illustrious triumphs of David's greater Son. The language of
Ps 18:50 justifies this view in its distinct allusion to the great promise (compare
2Sam 7:12). In all David's successes he saw the pledges of a fulfilment of that promise, and he mourned in all his adversities, not only in view of his personal suffering, but because he saw in them evidences of danger to the great interests which were committed to his keeping. It is in these aspects of his character that we are led properly to appreciate the importance attached to his sorrows and sufferings, his joys and successes.