1Pro předního zpěváka. Žalm Hospodinova služebníka Davida, který tuto píseň zpíval Hospodinu v den, kdy jej Hospodin vysvobodil ze spárů všech jeho nepřátel i z ruky Saulovy. 2Miluji tě, Hospodine, sílo má! 3Hospodin je má skála, tvrz, má záchrana! Můj Bůh je má skála, v něm úkryt nalézám, můj štít, roh vítězství, můj hrad. 4Vzýval jsem Hospodina – je hoden chvály – od mých nepřátel mě zachránil! 5Provazy smrti mě obklopily, svým proudem mě strhla záhuba, 6provazy hrobu mě ovinuly, osidla smrti mě dostihla. 7Vzýval jsem Hospodina ve své úzkosti, ke svému Bohu křičel jsem – on ve svém chrámu slyšel mé volání, až k jeho uším dolehl můj křik. 8Zem se třásla, zem se chvěla, základy hor se pohnuly, před jeho hněvem se roztřásly. 9Dým se valil z jeho chřípí, stravující oheň z jeho úst, plamenné blesky z něj vyšlehly. 10Nebe rozťal, sestupuje, pod nohama černý mrak! 11Cheruba zapřáhl, rozletěl se, vznesl se na křídlech větrných. 12Závojem tmy jak skrýší obklopil se, mrak temný deštěm byl jeho stan. 13Před jeho žárem se rozstoupila mračna, krupobití a blesky plamenné, 14Hospodin v nebi zaburácel, hlas Nejvyššího zněl: krupobití a blesky plamenné! 15Deštěm šípů rozehnal je, množstvím blesků rozdrtil! 16Koryta řek byla obnažena, základy světa odkryty před řevem tvým, Hospodine, před tvým dechem zuřivým! 17Sehnul se z výšin, uchopil mě, z mohutných vod mě vyprostil, 18vyrval mě mocnému nepříteli, odpůrcům silnějším, než jsem byl. 19Přepadli mě v den mé bídy, Hospodin mě však podpíral, 20vyvedl mě na svobodu, uhájil mě, vždyť má mě rád! 21Hospodin odplatil mi za moji spravedlnost, za čistotu mých rukou mě odměnil. 22Hospodinových cest jsem se pevně držel, svého Boha jsem nezradil! 23Před sebou mám všechny jeho soudy, od jeho nařízení jsem se nevzdálil, 24zůstal jsem před ním bez úhony, varoval jsem se hříchů svých. 25Hospodin odměnil mě za moji spravedlnost, za čistotu mých rukou před jeho očima. 26Ty, Pane, s věrným nakládáš věrně, k oddanému se chováš oddaně, 27s čistým člověkem čistě naložíš, od zvráceného se však odvracíš. 28Ty sám zachraňuješ ubožáky, pohledy povýšených ale ponížíš. 29Ty, Hospodine, rozsvěcíš mou svíci, můj Bůh mi září v tmách. 30S tebou vyrazím proti vojsku, ve svém Bohu hradby překonám! 31Jak dokonalá je cesta Boží, jak ryzí je, co praví Hospodin – on je štít všech, kdo v něho doufají! 32Kdo by byl Bohem kromě Hospodina? Kdo by byl skalou, ne-li náš Bůh? 33Tento Bůh mě vyzbrojuje silou, on činí dokonalou cestu mou. 34Mým nohám udílí hbitost laní, staví mě na mé výšiny. 35Mé paže učí, jak obstát v boji, mé ruce napínají i luk bronzový. 36Podal jsi mi štít své spásy, podepřel jsi mě svou pravicí, sklonil ses, abys mě povýšil! 37Daroval jsi mým krokům volnost, mé nohy nesklouznou. 38Stíhal jsem nepřátele, dostihl je, nepřestal jsem, než jsem je porazil. 39Udeřil jsem je, nevstanou znovu, skáceli se mi pod nohy! 40Ty jsi mě vyzbrojil silou k boji, na kolena srážíš mé soky přede mnou. 41Šíji mých nepřátel nastavil jsi mi, se svými protivníky jsem skoncoval. 42Volali o pomoc, nikdo je nezachránil, volali k Hospodinu – žádná odpověď. 43Jako prach ve větru rozdrtil jsem je, jak bláto na ulici jsem je rozdupal! 44Z různic v lidu zachránils mě, za vůdce národů jsi mě postavil, lid, jejž jsem ani neznal, slouží mi! 45Jen co mě uslyší, ihned poslouchají, cizáci krčí se přede mnou. 46Cizáci přede mnou už se hroutí, vrávorají ven ze svých nor! 47Živ buď Hospodin, má skála buď požehnána, Bůh buď vyvýšen, má záchrana! 48Bůh dopřává zadostiučinění, podmaňuje mi národy, 49zprostřed nepřátel mě vyvádí. Pozvedáš mě nad mé soky, před násilníkem zachráníš. 50Proto tě budu chválit mezi národy, tvé jméno, Hospodine, písní oslavím! 51Svému králi dává mocná vítězství, svému pomazanému je milostiv – Davidovi a jeho semeni až navěky!
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 "The servant of the LORD," which in the Hebrew precedes "David," is a significant part of the title (and not a mere epithet of David), denoting the inspired character of the song, as the production of one entrusted with the execution of God's will. He was not favored by God because he served Him, but served Him because selected and appointed by God in His sovereign mercy. After a general expression of praise and confidence in God for the future, David gives a sublimely poetical description of God's deliverance, which he characterizes as an illustration of God's justice to the innocent and His righteous government. His own prowess and success are celebrated as the results of divine aid, and, confident of its continuance, he closes in terms of triumphant praise. 2Sa. 22:1-51 is a copy of this Psalm, with a few unimportant variations recorded there as a part of the history, and repeated here as part of a collection designed for permanent use. (Psa. 18:1-50)
I will love thee--with most tender affection.
2 The various terms used describe God as an object of the most implicit and reliable trust.
rock--literally, "a cleft rock," for concealment.
strength--a firm, immovable rock.
horn of my salvation--The horn, as the means of attack or defense of some of the strongest animals, is a frequent emblem of power or strength efficiently exercised (compare
Deut 33:17;
Luke 1:69).
tower--literally, "high place," beyond reach of danger.
3 to be praised--for past favors, and worthy of confidence.
4 sorrows--literally, "bands as of a net" (
Ps 116:3).
floods--denotes "multitude."
5 death--and hell (compare
Ps 16:10) are personified as man's great enemies (compare
Rev 20:13-
Rev 20:14).
prevented--encountered me, crossed my path, and endangered my safety. He does not mean he was in their power.
6 He relates his methods to procure relief when distressed, and his success.
temple--(Compare
Ps 11:4).
7 God's coming described in figures drawn from His appearance on Sinai (compare
Deut 32:22).
8 smoke out . . . his nostrils--bitter in His wrath (compare
Ps 74:1).
by it--that is, the fire (
Exod 19:18).
9 darkness--or, a dense cloud (
Exod 19:16;
Deut 5:22).
10 cherub--angelic agents (compare
Gen 3:24), the figures of which were placed over the ark (
1Sam 4:4), representing God's dwelling; used here to enhance the majesty of the divine advent. Angels and winds may represent all rational and irrational agencies of God's providence (compare
Ps 104:3-
Ps 104:4).
did fly--Rapidity of motion adds to the grandeur of the scene.
11 dark waters--or, clouds heavy with vapor.
12 Out of this obscurity, which impresses the beholder with awe and dread, He reveals Himself by sudden light and the means of His terrible wrath (
Josh 10:11;
Ps 78:47).
13 The storm breaks forth--thunder follows lightning, and hail with repeated lightning, as often seen, like balls or coals of fire, succeed (
Exod 9:23).
14 The fiery brightness of lightning, in shape like burning arrows rapidly shot through the air, well represents the most terrible part of an awful storm. Before the terrors of such a scene the enemies are confounded and overthrown in dismay.
15 The tempest of the air is attended by appropriate results on earth. The language, though not expressive of any special physical changes, represents the utter subversion of the order of nature. Before such a God none can stand.
16 from above--As seated on a throne, directing these terrible scenes, God--
sent--His hand (
Ps 144:7), reached down to His humble worshipper, and delivered him.
many waters--calamities (
Job 30:14;
Ps 124:4-
Ps 124:5).
18 prevented-- (
Ps 18:3).
19 a large place--denotes safety or relief, as contrasted with the straits of distress (
Ps 4:1). All his deliverance is ascribed to God, and this sublime poetical representation is given to inspire the pious with confidence and the wicked with dread.
20 The statements of innocence, righteousness, &c., refer, doubtless, to his personal and official conduct and his purposes, during all the trials to which he was subjected in Saul's persecutions and Absalom's rebellions, as well as the various wars in which he had been engaged as the head and defender of God's Church and people.
23 upright before him--In my relation to God I have been perfect as to all parts of His law. The perfection does not relate to degree.
mine iniquity--perhaps the thought of his heart to kill Saul (
1Sam 24:6). That David does not allude to all his conduct, in all relations, is evident from
Ps 51:1, &c.
25 God renders to men according to their deeds in a penal, not vindictive, sense (
Lev 26:23-
Lev 26:24).
merciful--or, "kind" (
Ps 4:3).
26 froward--contrary to.
27 the afflicted people--that is, the humbly pious.
high looks--pride (
Ps 101:5;
Ps 131:1).
28 To give one light is to make prosperous (
Job 18:5-
Job 18:6;
Job 21:17).
thou--is emphatic, as if to say, I can fully confide in Thee for help.
29 And this on past experience in his military life, set forth by these figures.
30 God's perfection is the source of his own, which has resulted from his trust on the one hand, and God's promised help on the other.
tried--"as metals are tried by fire and proved genuine" (
Ps 12:6). Shield (
Ps 3:3). Girding was essential to free motion on account of the looseness of Oriental dresses; hence it is an expressive figure for describing the gift of strength.
33 God's help farther described. He gives swiftness to pursue or elude his enemies (
Hab 3:19), strength, protection, and a firm footing.
35 thy gentleness--as applied to God--condescension--or that which He gives, in the sense of humility (compare
Pro 22:4).
36 enlarged my steps--made ample room (compare
Pro 4:12).
37 In actual conflict, with God's aid, the defeat of his enemies is certain. A present and continued success is expressed.
39 that rose up against me--literally, "insurgents" (
Ps 3:1;
Ps 44:5).
40 given me the necks--literally, "backs of the necks"; made them retreat (
Exod 23:27;
Josh 7:8).
42 This conquest was complete.
43 Not only does He conquer civil foes, but foreigners, who are driven from their places of refuge.
44 submit, &c.--(compare Margin)--that is, show a forced subjection.
46 The Lord liveth--contrasts Him with idols (
1Cor 8:4).
47 avengeth me--His cause is espoused by God as His own.
48 liftest me up--to safety and honors.
49 Paul (
Rom 15:9) quotes from this doxology to show that under the Old Testament economy, others than the Jews were regarded as subjects of that spiritual government of which David was head, and in which character his deliverances and victories were typical of the more illustrious triumphs of David's greater Son. The language of
Ps 18:50 justifies this view in its distinct allusion to the great promise (compare
2Sam 7:12). In all David's successes he saw the pledges of a fulfilment of that promise, and he mourned in all his adversities, not only in view of his personal suffering, but because he saw in them evidences of danger to the great interests which were committed to his keeping. It is in these aspects of his character that we are led properly to appreciate the importance attached to his sorrows and sufferings, his joys and successes.