Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Velekněz se otázal: "Je tomu opravdu tak?"
2 On odpověděl:,,Bratři a otcové, poslyšte. Bůh slávy se zjevil našemu otci Abrahámovi ještě v Mezopotámii, dříve než se usadil v Charanu,
3 a řekl mu: Opusť svou zemi a své příbuzné a jdi do země, kterou ti ukáži.
4 Opustil tedy zemi Chaldejců a usadil se v Charanu. A odtud ho Bůh po smrti jeho otce převedl do země, ve které teď bydlíte.
5 Nedal mu v té zemi za úděl ani píď, ale slíbil, že ji dá do vlastnictví jemu i jeho potomstvu po něm, ačkoli on žádné dítě neměl.
6 A Bůh mu oznámil, že jeho potomstvo bude přebývat v cizí zemi, že z nich nadělají otroky a že s nimi budou po čtyři sta let zle nakládat. -
7 Ale národ, jehož otroky budou, ten budu soudit já, řekl Bůh. Poté odtud odejdou a budou mě uctívat právě na tomto místě.
8 Potom mu dal smlouvu obřízky; když se mu pak narodil Izák, Abrahám ho osmého dne obřezal. A Izák udělal totéž s Jakubem a Jakub s dvanácti patriarchy.
9 Patriarchové, kteří žárlili na Josefa, ho prodali do Egypta. Ale Bůh byl s ním:
10 vysvobodil ho ze všech jeho protivenství a dal mu milosta moudrost před egyptským králem faraonem, který ho ustanovil vladařem nad Egyptem a nad celým svým domem.
11 Tehdy propukl v celém Egyptě a Kanaánu hlada velká nouze; naši otcové neměli co jíst.
12 Když se dozvěděl, že v Egyptě jsou potraviny, poslal tam Jakub naše otce, poprvé;
13 a podruhé se Josef dal svým bratrům poznat a faraon se dozvěděl o jeho původu.
14 Tehdy poslal Josef pro svého otce Jakuba a veškeré své příbuzenstvo, jež čítalo sedmdesát pět osob.
15 Jakub sešel tedy dolů do Egypta a zemřel tam on i naši otcové.
16 Přenesli je do Sichemu a uložili do hrobu, který koupil za peníze Abrahám od synů Sichemova otce Emora.
17 Jak se přibližoval čas, kdy se měl vyplnit slib, který Bůh dal slavnostně Abrahámovi, lid v Egyptě vzrůstal a rozmnožoval se
18 až do nástupu nového krále, který Josefa už nepamatoval.
19 Tento král jednal s naším rodem úskočně, zle nakládals našimi otci, dokonce je nutil odkládat jejich novorozeňata, aby nezůstala naživu.
20 Tehdy se právě narodil Mojžíš, který byl krásnýpřed Bohem. Tři měsíceho chovali v domě jeho otce;
21 když byl potom odložen, ujala seho faraonova dceraa vychovala ho jako svého vlastního syna.
22 Tak byl Mojžíš vzdělán ve veškeré moudrosti Egypťanů a byl mocný ve slovech i činech.
23 Když dosáhl věku čtyřiceti let, přišlo mu na mysl, že půjde navštívit své bratry Izraelity.
24 A když viděl, že s jedním z nich je zle nakládáno, zastal se ho a utištěného pomstil tím, že toho Egypťana zabil.
25 Předpokládal, že jeho bratři pochopí, že to Bůh jim jeho rukou přináší záchranu; ale oni to nepochopili.
26 Následujícího dne zpozoroval, jak se dva z nich rvou, a chtěl je usmířit. ‘Lidi,’ říkal jim, ‘jste bratři, proč jeden druhému ubližujete?’
27 Tu ho ten, který ubližoval svému druhovi, odstrčil se slovy: ‘Kdo tě nad námi ustanovil vůdcem a soudcem?
28 Chceš mě snad zabít, tak jako jsi včera zabil toho Egypťana?’
29 Když to Mojžíš uslyšel, utekl a uchýlil se do madianské země, kde se mu narodili dva synové.
30 Když uplynulo čtyřicet let, zjevil se mu na poušti u hory Sinaje anděl v plameni hořícího keře.
31 Mojžíš na to zjevení hleděl s údivem. Jak přistupoval blíž, aby lépe viděl, ozval se hlas Páně:
32 ‘Jsem Bůh tvých otců, Bůh Abrahámův, Izákův a Jakubův.’ Mojžíš se celý třásl a neodvažoval se vzhlédnout.
33 Tu mu Pán řekl: ‘Zuj si z nohou sandály, neboť místo, na němž stojíš, je posvátná země.
34 Ano, viděl jsem soužení svého lidu v Egyptě, slyšel jsem jeho úpění a sestoupil jsem, abych jej osvobodil. Pojď tedy! A já tě pošlu do Egypta.’
35 Toho Mojžíše, kterého se zřekli slovy: Kdo tě ustanovil vůdcem a soudcem?toho jim Bůh prostřednictvím anděla, jenž se mu zjevil v keři, poslal jako vůdce a vykupitele.
36 To on je vyvedl tím, že konal zázraky a znamení v egyptské zemi, u Rudého moře a po čtyřicet let na poušti.
37 To on, Mojžíš, Izraelitům řekl: ‘Bůh vám mezi vašimi bratry vzbudí proroka, jako jsem já’.
38 Při onom shromáždění na poušti byl právě on s andělem, jenž k němu promlouval na hoře Sinaji, i s našimi otci; on obdržel slova života, aby nám je dal.
39 To jemu naši otcové odepřeli poslušnost. A co víc, odvrhli ho, srdcem se vrátili do Egypta
40 a řekli Áronovi: ‘Udělej nám bohy, kteří by šli před námi; neboť nevíme, co se stalo s oním Mojžíšem, jenž nás vyvedl z egyptské země.’
41 V těch dnech zhotovili tele a té modle přinášeli oběť a vesele oslavovali dílo svých rukou.
42 Tu se Bůh od nich odvrátil a dopustil, že uctívali nebeské vojsko, jak je psáno v knize proroků: Mně že jste přinášeli krvavé i nekrvavé oběti, po čtyřicet let na poušti, Izraelův dome?
43 Vždyť vy jste nosili stánek Molochův a hvězdu boha Refana, obrazy, které jste udělali, abyste se jim klaněli; proto vás přesídlím až za Babylon.
44 Naši otcové měli na poušti Stan svědectví, jak stanovil Ten, jenž mluvil k Mojžíšovi, přikazuje mu, aby jej udělal dle vzoru, který viděl.
45 Když jej převzali, vnesli jej naši otcové pod Jozuovým vedením do země dobyté na národech, které před nimi Bůh zahnal; tak tomu bylo až do dnů Davidových.
46 Ten nalezl před Bohem milost a prosil, aby mu bylo dopřáno vyhledat sídlo pro Jakubův dům.
47 Jemu Dům nicméně zbudovalaž Šalomoun.
48 Nejvyšší ovšem nebydlí v příbytcích udělaných lidskou rukou; tak to říká prorok:
49 Nebe je můj trůn a země podnož mých nohou: jaký dům mi vystavíte, říká Pán, a jaké bude místo mého odpočinku?
50 Což to všechno neudělala má ruka?
51 Vy tvrdošíjní, kteří máte neobřezaná srdce a uši, stále vzdorujete Duchu Svatému! Takoví byli vaši otcové, takoví jste vy!
52 Kterého z proroků vaši otcové nepronásledovali? Zabíjeli ty, kteří předpovídali příchod Spravedlivého, toho, kterého jste teď právě zradili a zavraždili;
53 vy, kteří jste prostřednictvím andělů přijali Zákon, a nezachovávali jste ho.``
54 Při těch slovech se jim srdce chvěla vzteky a skřípali zuby proti Štěpánovi.
55 A on, plný Ducha Svatého, upřel oči k nebi; tu uviděl Boží slávu a Ježíše, jak stojí po Boží pravici.
56 "Ejhle," řekl, "vidím nebesa otevřená a Syna člověka, jak stojí po Boží pravici."
57 Tu začali hlasitě křičet, zacpávali si uši a svorně se na něho vrhli,
58 vyhnali ho za město a kamenovali. Svědkové si odložili šaty k nohám mládence jménem Šavel.
59 A když Štěpána kamenovali, on vzýval Pána takto: "Pane Ježíši, přijmi mého ducha."
60 Potom klesl na kolena a hlasitě zvolal: "Pane, nepřičítej jim ten hřích." A když to říkal, zesnul.