Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Mnozí zhřešili z lásky k zisku, kdo se chce obohatit, nemá slitování.
2 Mezi dva spojené kameny se zabodává kolík, mezi koupi a prodej se vtírá provinění.
3 Kdo pevně nelne k bázni před Pánem, bude mít brzy zničený dům.
4 V sítu, jímž se třese, zůstává smetí, stejně tak vady člověka v jeho promluvách.
5 Pec vyzkouší hrnčířovy nádoby, zkouškou člověka je rozmluva s ním.
6 Sad, kde roste strom, se posuzuje podle ovoce, tak také slovo člověka ukazuje, co on cítí.
7 Nikoho nechval, dokud nepromluvil, neboť právě to je zkušební kámen.
8 Jdeš-li za spravedlností, dosáhneš jí, oblékneš si ji jako slavnostní šat.
9 Ptáci hledají společnost sobě podobných, pravda se vrací k těm, kdo podle ní žijí.
10 Lev číhá na svou kořist, tak i hřích číhá na ty, kdo páchají bezpráví.
11 Řečí zbožného muže je vždy moudrost, ale pošetilec je proměnlivý jako měsíc.
12 Máš-li jít k pošetilcům, počkej na příležitost, s uvážlivými lidmi se pozdrž bez obav.
13 Řeč hlupáků je hotová hrůza, jejich smích propuká ve slastech hříchu.
14 Nad řečí člověka, jenž plýtvá přísahami, se ježí vlasy, když se hádá, zacpáváme si uši.
15 Hádka pyšných prolévá krev a jejich urážky se stěží dají poslouchat.
16 Kdo vyzrazuje tajemství, ztrácí důvěru a už nenachází přítele podle svého srdce.
17 Vůči svému příteli buď oddaný a důvěřivý, ale pokud jsi vyzradil jeho tajemství, už za ním neběhej;
18 vždyť jako se zabitím odstraní člověk, tak jsi zabil přátelství svého bližního.
19 Jako ulétá pták z ruky, když se otevře, ztratil jsi svého přítele, už ho nechytneš.
20 Nehoň se za ním, je daleko, uprchl jako gazela, jež vyvázla ze sítě.
21 Neboť rána se ováže, urážka se odpustí, ale kdo vyzradil tajemství, už naději nemá.
22 Kdo mžourá okem, kuje zlo, nikdo ho od toho nemůže odvrátit.
23 Když je s tebou, je samý med, je u vytržení nad tím, co říkáš; ale odzadu mění mluvu a z tvých slov udělá kámen úrazu.
24 Nenávidím mnohé věci, ale nic nad onoho muže a Pán ho nenávidí rovněž.
25 Kdo vyhazuje do vzduchu kámen, háže si ho na hlavu, kdo udeří proradně, na toho rána zpětně dopadne.
26 Kdo kopá jámu, spadne do ní, kdo nastražuje léčku, chytí se do ní.
27 Kdo páchá zlo, na toho zlo dopadne nazpět a on ani neví, odkud to na něho přichází.
28 Jízlivost a urážka se hodí k pyšnému, ale pomsta na něho číhá jako lev.
29 Do léčky se chytí, kdo mají potěšení z pádu zbožných mužů, stráví je bolest, ještě než zemřou.
30 Zášť a hněv, to jsou další ohavné věci, které se hodí k hříšníkovi.