Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Po Ehudově smrti začali Izraelité opět dělat, co je v Jahvových očích zlé,
2 a Jahve je vydal kanaánskému králi Jabinovi, který panoval v Chasoru. Náčelníkem jeho vojska byl Sisera, jenž bydlel v Charošet-Gojim.
3 Tehdy Izraelité úpěli k Jahvovi. Neboť Jabin měl devět set železných vozů a tvrdě Izraelity po dvacet let utlačoval.
4 V té době soudila Izraele Lapidotova žena, prorokyně Debora.
5 Zasedala pod Debořinou palmou mezi Ramou a Betelem v Efraimově pohoří a Izraelité k ní chodili, aby došli spravedlnosti.
6 Poslala pro Abinoamova syna Baraka z Kedeše v Neftalim a řekla mu: „Což Jahve, Izraelův Bůh, nenařídil: ‘Jdi, pochoduj k hoře Tábor a vezmi s sebou deset tisíc mužů z Neftaliho synů a ze Zabulonových synů?
7 Přilákám k tobě k potoku Kišonu náčelníka Jabinova vojska Siseru s jeho vozy a mužstvem a vydám ti je do rukou.’“
8 Barak jí odpověděl: „Půjdeš-li se mnou, půjdu, ale nepůjdeš-li se mnou, nepůjdu, neboť nevím, v který den mi Jahvův anděl popřeje úspěch.“ -
9 „Půjdu tedy s tebou,“ řekla mu, „jenže na cestě, po níž půjdeš, si nezískáš čest ty, neboť Siseru Jahve vydá do rukou ženě.“ Tu Debora vstala a odebrala se s Barakem do Kedeše.
10 Barak svolal do Kedeše Zabulona a Neftaliho. Šlo za ním deset tisíc mužů a Debora vytáhla s ním.
11 Kenita Cheber se oddělil od Kajinova kmene a od rodu synů Mojžíšova tchána Chobaba; rozbil stan u dubu v Saananim, nedaleko od Kedeše.
12 Siserovi oznámili, že Abinoamův syn Barak vystoupil na horu Tábor.
13 Sisera povolal všechny své vozy, devět set železných vozů, a všechno mužstvo, jež měl, od Charošet-Gojim až k potoku Kišonu.
14 Debora řekla Barakovi: „Vstaň, neboť nadešel den, kdy ti Jahve vydal Siseru do rukou. Ano! Což Jahve nejde před tebou?“ A Barak sešel z hory Tábor a za ním deset tisíc mužů.
15 Jahve postihl Siseru, všechny jeho vozy a celé jeho vojsko panickou hrůzou před Barakem. Sisera seskočil ze svého vozu a pěšky utekl.
16 Barak pronásledoval vozy a vojsko až do Charošet-Gojim. Celé Siserovo vojsko padlo ostřím meče a ani jeden muž neunikl.
17 Sisera nicméně prchal pěšky směrem ke stanu ženy Kenity Chebera Jael, neboť mezi chasorským králem Jabinem a domem Kenity Chebera vládl mír.
18 Jael vyšla Siserovi vstříc a řekla mu: „Zastav se, můj pane, zastav se u mne. Ničeho se neboj!“ Zastavil se u ní pod stanem a ona ho přikryla houní.
19 Řekl jí: „Dej mi, prosím tě, napít trochu vody, mám žízeň.“ Otevřela měch s mlékem, dala mu napít a znovu ho přikryla.
20 Řekl jí: „Postůj u vchodu do stanu a přijde-li někdo, bude se tě vyptávat a řekne: ‘Je tady nějaký muž?’ odpovíš: ‘Ne’.“
21 Ale Cheberova žena Jael vzala stanový kolík, uchopila do ruky kladivo, tiše se k němu přiblížila, zarazila mu kolík do spánku, až se zabodl do země. On tvrdě spal, byl celý zmožený; takto zemřel.
22 A tu se objevil Barak, jenž pronásledoval Siseru. Jael mu vyšla vstříc: „Pojď,“ řekla mu, „a já ti ukáži muže, jehož hledáš.“ Vešel k ní: Sisera ležel mrtev s kolíkem ve spánku.
23 Bůh tedy toho dne před Izraelity pokořil kanaánského krále Jabina.
24 Ruka Izraelitů doléhala na kanaánského krále Jabina čím dál tvrději, až kanaánského krále Jabina zničili.