Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Jahve promluvil k Mojžíšovi ve stepích Moabu, u Jordánu, poblíž Jericha. Řekl:
2 „Nařiď Izraelitům, aby z dědictví, jež vlastní, dali Leviovcům města, aby tam bydleli, a kolem těch měst pastviny. Dáte je Leviovcům.
3 Ta města budou jejich příbytkem a přilehlé pastviny budou pro jejich dobytek, jejich stáda a všechna jejich zvířata.
4 Pastviny přiléhající k městům, jež dáte Leviovcům, se budou rozprostírat na tisíc loket od městských hradeb kolem dokola.
5 Vně města odměříte na východní straně dva tisíce loket, dva tisíce loket na jižní straně, dva tisíce loket na západní straně, dva tisíce loket na severní straně, město bude uprostřed a budou to pastviny těch měst.
6 Městy, která dáte Leviovcům, bude šest útočištných měst, jež jim postoupíte, aby se tam mohl utéci vrah; navíc však dáte dvaačtyřicet měst.
7 Celkem dáte Leviovcům čtyřicet osm měst, města s pastvinami.
8 Ta města, která dáte z vlastnictví Izraelitů, vezmete ve větším počtu od toho, kdo má mnoho, v menším počtu od toho, kdo má málo. Každý dá Leviovcům ze svých měst v poměru k dědictví, které dostal.“
9 Jahve promluvil k Mojžíšovi a řekl:
10 „Promluv takto k Izraelitům. Až přejdete přes Jordán do země Kanaán,
11 vyberete si města, z nichž uděláte útočištná města, kam by se uchýlil vrah, který někoho zabil nedopatřením.
12 Ta města vám budou sloužit za útočiště před krevním mstitelem a vrah nebude muset zemřít, dokud se nedostaví k soudu před obcí.
13 Města, která dáte, pro vás budou šesti útočištnými městy:
14 tři, která dáte za Jordánem, a tři, která dáte v zemi Kanaán, budou útočištnými městy.
15 Izraelitům, stejně jako cizinci i hostu, kteří u vás žijí, bude těch šest měst sloužit za útočiště, kam by se mohl utéci každý, kdo někoho nechtě zabil.
16 Jestliže ho však udeřil nějakým železným předmětem, a tak mu způsobil smrt, je to vrah. Vrah bude vydán na smrt.
17 Jestliže ho udeřil nějakým kamenem, jenž je s to zabít, a zabil ho, je to vrah. Vrah bude vydán na smrt.
18 Nebo jestliže ho udeřil nějakým dřevěným nástrojem, jenž je s to zabít, a zabil ho, je to vrah. Vrah bude vydán na smrt.
19 Vraha usmrtí krevní mstitel. Když ho potká, usmrtí ho.
20 Jestliže vrah do své oběti z nenávisti strčil nebo jestliže po ní, aby ji zasáhl, hodil nějaký smrtící předmět
21 anebo jestliže jí z nepřátelství zasadil smrtící rány pěstí, musí ten, kdo zabil, zemřít; je to vrah, kterého krevní mstitel, až ho potká, usmrtí.
22 Jestliže však do své oběti strčil náhodou, bez nepřátelství, nebo jestliže na ni hodil nějaký předmět, aniž se ji snažil zasáhnout,
23 anebo jestliže na ni shodil, aniž ji viděl, nějaký kámen, jenž je s to zabít, a tak jí přivodil smrt, a přitom k ní nechoval nijakou nenávist a nepřál jí nic zlého,
24 rozsoudí obec podle těchto pravidel mezi tím, kdo zabil, a krevním mstitelem
25 a vraha zachrání z ruky krevního mstitele. Pošle ho nazpět do útočištného města, kam se utekl, a on tam zůstane až do smrti velekněze, který byl pomazán svatým olejem.
26 Jestliže snad vrah vyjde z území útočištného města, kam se utekl,
27 a krevní mstitel ho potká mimo území jeho útočištného města, smí ho krevní mstitel bez obav z odvety zabít:
28 neboť vrah musí zůstat ve svém útočištném městě až do veleknězovy smrti; teprve po veleknězově smrti se smí vrátit do země, kde má svůj majetek.
29 To bude právním pravidlem pro vás a pro vaše pokolení všude, kde budete sídlit.
30 Při každé záležitosti vraždy bude vrah vydán na smrt na základě výpovědi svědků; ale jediný svědek nemůže vznést hrdelní obžalobu.
31 Nepřijmete výkupné za život vraha hodného smrti; musí totiž zemřít.
32 Nepřijmete výkupné za někoho, kdo se chce po útěku do svého útočištného města před veleknězovou smrtí vrátit a sídlit ve své zemi.
33 Neznesvětíte zemi, v níž jste. Zemi znesvěcuje krev a pro zemi není jiného smíru za prolitou krev než krev toho, jenž ji prolil.
34 Neznečistíš zemi, v níž sídlíte a uprostřed níž sídlím já. Neboť já, Jahve, sídlím uprostřed Izraelitů.“