Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Balaam řekl Balakovi: „Postav mi tady sedm oltářů a dej mi sem sedm býků a sedm beranů.“
2 Balak udělal, jak Balaam řekl, a na každém oltáři přinesl po jednom býku a po jednom beranu jako celopal.
3 Pak řekl Balaam Balakovi: „Postůj před svými celopaly a já zatím půjdu. Možná Jahve dá, že ho potkám. Co mi ukáže, to ti vyjevím.“ A odešel na holé návrší.
4 Bůh vyšel Balaamovi vstříc a on mu řekl: „Rozestavil jsem těch sedm oltářů a na každém oltáři jsem přinesl po jednom býku a po jednom beranu jako celopal.“
5 Jahve mu tedy vložil do úst slovo a řekl mu: „Vrať se k Balakovi a takto budeš mluvit.“
6 Balaam se k němu tedy vrátil; nalezl ho, jak se všemi knížaty Moabu stále stojí u svého celopalu.
7 Proslovil svůj výrok v básni: „Balak mě povolává z Aramu, král Moabu z hor Kedem: ‘Přijď, proklej mi Jakuba, přijď, hřímej proti Izraeli.’
8 Jak bych proklínal, když neproklíná Bůh? Jak bych hřímal, když nehřímá Jahve?
9 Ano, vidím ho z hřebene skály, dívám se na něj z vrcholu pahorků. Hle, lid, jenž přebývá stranou, nepočítá se mezi národy.
10 Kdo by spočetl Jakubův prach? Kdo by vyčíslil záplavu Izraele? Kéž bych zemřel smrtí spravedlivých! Kéž by můj konec byl takový jako jejich!“
11 Balak řekl Balaamovi: „Cos mi to udělal! Vzal jsem tě, abys proklel mé nepřátele, a ty jim žehnáš!“
12 Balaam pokračoval: „Nemám snad dbát na to, abych řekl, co mi Jahve vložil do úst?“
13 Balak mu řekl: „Pojď tedy se mnou jinam. Z toho lidu, jejž zde vidíš, vidíš pouze okraj, všechen ho nevidíš. Proklej mi ho odtamtud.“
14 Odvedl ho na Pole hlídek, k vrcholku Pisgy. Postavil tam sedm oltářů a na každém oltáři přinesl po jednom býku a po jednom beranu jako celopal.
15 Balaam řekl Balakovi: „Postůj před těmi celopaly a já zatím půjdu čekat.“
16 Jahve vyšel Balaamovi vstříc, vložil mu do úst slovo a řekl mu: „Vrať se k Balakovi a takto budeš mluvit.“
17 Vrátil se tedy k Balakovi; našel ho, jak stále stojí se všemi knížaty Moabu u svých celopalů. „Co řekl Jahve?“ zeptal se ho Balak.
18 A Balaam pronesl svůj výrok v básni: „Povstaň, Balaku, a poslouchej, popřej mi sluchu, Siporův synu.
19 Bůh není člověk, aby lhal, není syn Adamův, aby bral nazpět své slovo. Což on říká, a nečiní, mluví, a neplní?
20 Dostal jsem za úkol žehnat, budu žehnat a nebudu mluvit jinak.
21 Nezpozoroval jsem v Jakubovi zlo, neviděl jsem utrpení v Izraeli. Jahve, jeho Bůh, je s ním; zaznívá u něho královský jásot.
22 Bůh ho vyvádí z Egypta. Je pro něj jakoby buvolími rohy.
23 Není totiž znamení proti Jakubovi, není věštby proti Izraeli. I kdyby se řeklo Jakubovi a Izraeli: ‘Co tedy dělá Bůh?’
24 Ejhle, lid povstává jako lvice, zvedá se jako lev: neuléhá, dokud nepohltil svou kořist a nevypil krev těch, jež zabil.“
25 Balak řekl Balaamovi: „Neproklínej ho, budiž! Aspoň mu však nežehnej!“
26 Balaam Balakovi odpověděl: „Což jsem ti neřekl: Všechno, co řekne Jahve, to udělám?“
27 Balak řekl Balaamovi: „Pojď tedy, odvedu tě jinam. Tam snad Bůh bude pokládat za dobré, abys ho proklel.“
28 Balak odvedl Balaama na vrcholek Peoru, jenž vévodí poušti.
29 Pak řekl Balaam Balakovi: „Postav mi tu sedm oltářů a dej mi sem sedm býků a sedm beranů.“
30 Balak udělal, jak Balaam řekl, a na každém oltáři přinesl po jednom býku a po jednom beranu jako celopal.