Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Korach, syn Jischara, syna Leviho syna Kehata, Eliabovi synové Datan a Abiram a Peletův syn On (Eliab a Pelet byli synové Rubenovi) byli pyšní;
2 spolu s dvěma sty padesáti Izraelity, knížaty obce, proslulými muži, kteří požívali vážnosti při slavnostech, povstali proti Mojžíšovi.
3 Srotili se tedy proti Mojžíšovi a Áronovi a říkali jim: „Překračujete míru! Posvěcená je přece celá obec, všichni její členové, to uprostřed nich je Jahve. Proč se povyšujete nad Jahvovu obec?“
4 Když to Mojžíš uslyšel, padl tváří k zemi.
5 Potom řekl Korachovi a celé jeho skupině: „Zítra ráno dá Jahve najevo, kdo mu patří, kdo je posvěcený muž, jemuž on bude dovolovat, aby se k němu přiblížil. Komu dovolí, aby se k němu přiblížil, je ten, koho si vyvolil.
6 Hle, co uděláte: vezměte od Koracha a celé jeho skupiny kadidelnice,
7 dejte do nich oheň a zítra na něj před Jahvem položte kadidlo. Koho si Jahve vyvolí, ten bude zasvěceným mužem. Překračujete míru, Leviho synové!“
8 Mojžíš řekl Korachovi: „Slyšte tedy, Leviho synové!
9 Je vám málo, že vás Izraelův Bůh odlišil od obce Izraele tím, že vás k sobě povolal, abyste konali službu Jahvovu Příbytku, že vás postavil před tuto obec, když za ni konáte službu?
10 On tě k sobě povolal a s tebou i všechny tvé bratry Leviovce, a vy ještě chcete být kněžími!
11 Ty a tvá skupina jste se tudíž spolčili proti Jahvovi: tak co je Áron, že proti němu reptáte?“
12 Mojžíš poslal pro Eliabovy syny Datana a Abirama. Oni odpověděli: „Nepřijdeme.
13 Není dost na tom, že jsi nás přiměl opustit zemi, která oplývá mlékem a medem, abychom pomřeli na této poušti, to se chceš nad námi ještě vynášet jako kníže?
14 Ach! Nezavedl jsi nás do země, která oplývá mlékem a medem, a nedal jsi nám pole a sady za dědictví! Hodláš ty muže oslepit? Nepřijdeme.“
15 Mojžíš se prudce rozhněval a řekl Jahvovi: „Nedbej na jejich nekrvavé oběti. Já jsem jim nevzal ani osla a nikomu z nich jsem neublížil.“
16 Mojžíš řekl Korachovi: „Přijďte ty i celá tvá skupina zítra před Jahva, ty i oni a také Áron.
17 Ať si každý vezme svou kadidelnici, dá do ní kadidlo a ať každý přinese svou kadidelnici před Jahva - dvě stě padesát kadidelnic. Také ty i Áron přineste každý svou kadidelnici.“
18 Každý si vzal svou kadidelnici, dal do ní oheň a na něj položil kadidlo. Potom se postavili u vchodu do Stanu setkávání, Mojžíš a Áron také.
19 Korach naproti nim shromáždil celou obec ke vchodu do Stanu setkávání a Jahvova sláva se ukázala celé obci.
20 Jahve promluvil k Mojžíšovi a Áronovi. Řekl:
21 „Oddělte se od této obce, v okamžiku ji zničím.“
22 Oni padli tváří k zemi a zvolali: „Bože, Bože duchů, kteří oživují každé tělo, rozhněváš se na celou obec, když jeden jediný zhřeší?“
23 Jahve promluvil k Mojžíšovi a řekl:
24 „Promluv k té obci a řekni: ‘Vzdalte se od Korachova obydlí.’“
25 Mojžíš vstal a odešel k Datanovi a Abiramovi; starší Izraele šli za ním.
26 Promluvil k obci a řekl: „Pro smilování, odstupte od stanů těch zvrhlých mužů a nedotýkejte se ničeho, co jim patří, aby vás nesklátily všechny jejich hříchy.“
27 Oni odstoupili z blízkosti Korachova domu. Datan a Abiram vyšli a stáli se svými ženami, syny a mladšími dětmi u vchodu svých stanů.
28 Mojžíš řekl: „Podle toho poznáte, že k vykonání všech těchto děl mě poslal Jahve a že je nedělám podle své vlastní hlavy:
29 zemřou-li tito mužové přirozenou smrtí, zasaženi rozsudkem společným pro všechny lidi, znamená to, že mě Jahve neposlal.
30 Udělá-li však Jahve něco neslýchaného, otevře-li země svá ústa a pohltí je i vše, co jim patří, a oni sestoupí zaživa do šeolu, poznáte, že ti mužové odvrhli Jahva.“
31 Když skončil tuto řeč, pukla jim půda pod nohama,
32 země otevřela svá ústa a pohltila je, jejich rodiny i všechny Korachovy lidi a veškerý jeho majetek.
33 Sestoupili zaživa do šeolu, oni i vše, co jim náleželo. Země se nad nimi opět zavřela a oni zmizeli ze středu shromáždění.
34 Při jejich křiku prchli všichni Izraelité, kteří byli v jejich blízkosti. Říkali si totiž: „Aby nás nepohltila země!“
35 Od Jahva vyšlehl oheň a strávil těch dvě stě padesát mužů, kteří nesli kadidlo.