Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Ale lid se dal do naříkání zlého Jahvovým uším a Jahve jej slyšel. Vzplanul jeho hněv a vznítil se u nich Jahvův oheň: spaloval jeden konec tábora.
2 Lid volal k Mojžíšovi, on se přimluvil u Jahva a oheň uhasl.
3 Nazvali tedy to místo Tabeera, protože se u nich vznítil Jahvův oheň.
4 Tu se sebranky, která se přimísila k lidu, zmocnila lačnost. I sami Izraelité se znovu dali do pláče a říkali: „Kdo nám dá najíst masa?
5 Ach! Když si tak vzpomeneme! Ty ryby, které jsme jedli v Egyptě zadarmo, ty okurky, melouny, salát, cibule a česnek!
6 Teď hyneme, nemáme nic; naše oči vidí už jen samou manu!“
7 Mana se podobala koriandrovým zrnům a vypadala jako pryskyřice bdelium.
8 Lid se rozcházel a sbíral ji; pak ji drtili na žernovu nebo roztloukali paličkou; nakonec ji vařili v hrnci a dělali z ní placky. Chutnala jako olejový koláč.
9 Když na tábor v noci padala rosa, padala tam i mana.
10 Mojžíš slyšel, jak lid pláče, každá rodina u vchodu do svého stanu. Jahvův hněv mocně vzplanul. Mojžíše to velice rozrušilo
11 a řekl Jahvovi: „Proč ubližuješ svému služebníkovi? Proč jsem nenalezl milost v tvých očích, že jsi na mne vložil tíži všeho toho lidu?
12 Což jsem já všechen ten lid počal, což jsem ho já porodil, že mi říkáš: ‘Nes ho v náručí, jako nosí chůva dítě u prsu, do země, kterou jsem přísahou slíbil jeho otcům’?
13 Kde vezmu maso pro všechen ten lid, když na mne se slzami dotírají a říkají: ‘Dej nám najíst masa’?
14 Já sám nemohu všechen ten lid unést: je to na mne příliš těžké.
15 Chceš-li se mnou tak nakládat, raději mě zabij! Ach, kdybych tak byl nalezl milost v tvých očích, abych už neviděl své neštěstí!“
16 Jahve řekl Mojžíšovi: „Shromáždi mi sedmdesát starších Izraele, o nichž víš, že jsou staršími a dozorci lidu. Přivedeš je ke Stanu setkávání, kde se spolu s tebou postaví.
17 Sestoupím a budu s tebou mluvit; vezmu však z Ducha, který je na tobě, a dám jej na ně. Takto oni ponesou tíži toho lidu s tebou a ty už ji neponeseš sám.
18 Tomu lidu řekneš: Posvěťte se na zítřek a budete jíst maso, protože jste Jahvovi do uší plakali a říkali: ‘Kdo nám dá najíst masa? V Egyptě nám bylo dobře!’ Nuže, Jahve vám dá najíst masa.
19 Nebudete je jíst jenom jeden den nebo dva nebo pět nebo deset nebo dvacet,
20 ale pěkně celý měsíc, až vám poleze ven nozdrami a zošklivíte si je, protože jste odvrhli Jahva, jenž je ve vašem středu, a plakali jste před ním a říkali: ‘Proč jsme jen odešli z Egypta?’“
21 Mojžíš řekl: „Lid, u něhož jsem, má šest set tisíc pěších mužů, a ty říkáš: Po celý měsíc jim budu dávat jíst maso!
22 Kdyby se pro ně pobil brav i skot, stačilo by jim to? Kdyby se pro ně vybraly všechny ryby z moře, stačilo by jim to?“
23 Jahve Mojžíšovi odpověděl: „Což má Jahve tak krátkou ruku? Uvidíš, zda se slovo, které jsem ti řekl, splní, či ne.“
24 Mojžíš vyšel ven a pověděl lidu Jahvova slova. Potom shromáždil sedmdesát starších lidu a rozestavil je kolem Stanu.
25 Jahve sestoupil v oblaku. Promluvil k němu a vzal z Ducha, který na něm spočíval, a dal jej na těch sedmdesát starších. Když na nich Duch spočinul, prorokovali, ale potom se to neopakovalo.
26 Dva muži zůstali v táboře; jeden se jmenoval Eldad a druhý Medad. Spočinul na nich Duch; ačkoli nepřišli ke Stanu, patřili k zapsaným. Začali prorokovat v táboře.
27 Jeden mladík se rozběhl a oznámil to Mojžíšovi: „Hle, Eldad a Medad,“ řekl, „prorokují v táboře.“
28 Nunův syn Jozue, který již od mládí sloužil Mojžíšovi, se ujal slova a řekl: „Mojžíši, můj pane, zabraň jim v tom!“
29 Mojžíš mu odpověděl: „Snad bys kvůli mně nežárlil? Ach! Kéž by všechen Jahvův lid mohl být prorokem a Jahve mu dal svého Ducha!“
30 Pak se Mojžíš a s ním i starší Izraele vrátili do tábora.
31 Od moře se zvedl vítr, jejž seslal Jahve, přivál křepelky a srazil je na tábor. Z jedné i z druhé strany tábora jich bylo na jeden den cesty daleko a na výšku dva lokty od země.
32 Lid byl celý den, celou noc i příští den na nohou a sbíral ty křepelky: kdo jich nasbíral nejméně, ten jich měl deset chomerů; pak je rozložili kolem tábora.
33 Ještě měli maso v zubech, ještě je nerozžvýkali, a už proti lidu vzplanul Jahvův hněv. Jahve je postihl převelikou ranou.
34 Pojmenovali to místo Kibrot-Taava, neboť tam pochovali ty lidi, kteří propadli své lačnosti.
35 Z Kibrot-Taavy lid odešel do Chaserotu a utábořili se v Chaserotu.