Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Ve svých pochybných záměrech si-lib navzájem říkají: „Krátký a smutný je náš život; není léku, když nadejde konec člověka, a není znám nikdo, kdo by se vrátil z podsvětí.
2 Narodili jsme se náhodou a potom budeme, jako bychom nikdy nebyli bývali. Pouhý dým je dech našich nozder a myšlenka jiskra, jež vyšlehne při tlukotu našeho srdce;
3 zhasne-li, tělo se promění v popel a duch se rozptýlí jako řídký vzduch.
4 Časem upadne náš duch v zapomnění, nikdo si nevzpomene na naše skutky; náš život pomine jako stopy po oblaku, rozplyne se jako mlha rozehnaná paprsky slunce a zdolaná jeho žárem.
5 Ano, naše dny jsou přechod stínu, náš konec je nenávratný, pečeť je přiložena a nazpět nepřijde nikdo.
6 Nuže, těšme se z přítomných dober, užívejme si tvorstva s dychtivostí mládí.
7 Opájejme se drahými víny a vůněmi, ať nás nemine jara květ,
8 ověnčeme se poupaty růží, dříve než povadnou,
9 ať v našem hýření nechybí žádná louka, zanechme všude stopy po svém veselí, neboť to je náš podíl, to je náš los!
10 Utlačujme spravedlivého, jenž je chudý, nešetřme vdovu, neberme ohled na starcovy šediny lety obtížené.
11 Zákonem spravedlnosti buď naše síla, ukazuje se přece, že co je slabé, není k ničemu.
12 Nastražme léčky spravedlivému, protože nám překáží a staví se proti našemu jednání, vyčítá nám naše provinění proti Zákonu a žaluje na nás, že se proviňujeme proti své výchově.
13 Chlubí se, že on zná Boha, a nazývá se dítětem Páně.
14 Stal se výtkou našim myšlenkám, už pohled na něho je nám na obtíž.
15 Vždyť svým životem se nepodobá jiným, a jeho stezky jsou zcela odlišné.
16 Má nás za cosi zkaženého a od našich cest se odvrací jak od nečistot. Prohlašuje za šťastný konečný osud spravedlivých a vynáší se, že jeho otcem je Bůh.
17 Podívejme se, zda jsou jeho řeči pravdivé, zkusme, jak to s ním skončí.
18 Vždyť je-li spravedlivý synem Božím, On mu pomůže a vysvobodí ho z rukou jeho protivníků.
19 Zkoušejme ho urážkami a mučením, abychom poznali jeho mírnost a podrobili zkoušce jeho odevzdanost.
20 Odsuďme ho k potupné smrti, vždyť se mu, jak říká, dostane navštívení.“
21 Takto rozumují, ale bloudí, neboť je oslepuje jejich zloba.
22 Neznají Boží tajemství, nedoufají v odměnu za svatost, nevěří v odplatu čistých duší.
23 Ano, Bůh stvořil člověka k neporušitelnosti, udělal z něho obraz své vlastní přirozenosti;
24 to ďáblovou závistí vstoupila do světa smrt: ti, kdo mu patří, ji zakoušejí!