Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Zatím pro tvé svaté bylo převe-lib liké světlo. Ti druzí, když slyšeli jejich hlas a neviděli jejich tvář, je prohlašovali za šťastné, že netrpěli,
2 vzdávali jim díky, že neběsnili poté, co oni je trápili, a žádali je o odpuštění za své nepřátelské chování.
3 Jim jsi namísto těch temnot dal planoucí sloup, aby jim byl vůdcem na neznámé cestě, neškodným sluncem při jejich slavném putování.
4 Ale ti druzí si opravdu zasloužili, že byli zbaveni světla a stali se zajatci tmy, vždyť oni drželi v zajetí tvé syny, jejichž prostřednictvím měl svět dostat neporušitelné světlo Zákona.
5 Protože oni se rozhodli zabíjet malé děti svatých, a když se jediné z odložených dětí zachránilo, odňal jsi jim za trest mnoho jejich dětí a ve dravé vodě jsi je všechny najednou zahubil.
6 O té noci naši otcové věděli předem, aby s jistotou poznali, jaké přísaze uvěřili, a byli zmužilí.
7 Tvůj lid očekával i záchranu spravedlivých, i záhubu nepřátel;
8 neboť již svou pomstou na našich nepřátelích jsi nás oslavil a povolal nás k sobě.
9 Proto svaté děti dobrotivých ve skrytu obětovaly a jednomyslně ustanovily onen Boží zákon, že svatí se rovným dílem podělí o dobra i nebezpečí; a již zpívali chvalozpěvy otců.
10 Ozvěnou jim byl neladný křik jejich nepřátel a dodaleka se nesly plačtivé hlasy těch, kdo naříkali nad svými dětmi.
11 Týž trest postihoval otroka i pána, obyčejný člověk zakoušel stejné utrpení jako král.
12 Všichni tedy byli obdobně postiženi touž smrtí a měli bezpočtu mrtvých. Živí už nestačili pohřbívat, neboť jejich nejdrahocennější potomstvo bylo v jediném okamžiku zničeno.
13 Tak ti, kteří se pro čáry stali zcela nevěřícími, tváří v tvář ztrátě svých prvorozenců vyznali, že tento lid je synem Božím.
14 Zatímco vše obklopovalo pokojné ticho a noc dospívala do středu své rychlé dráhy,
15 vyrazilo shůry z nebes od královského trůnu tvé všemocné Slovo, neúprosný válečník, doprostřed země odsouzené k vyhlazení. Jako ostrý meč neslo tvé neodvolatelné rozhodnutí,
16 zastavilo se a svět naplnilo smrtí; dotýkalo se nebe a stálo na zemi.
17 Tu je náhle v hrůzných snech děsila zjevení, přepadaly je nečekané obavy.
18 Polomrtví byli sraženi jeden tam, druhý onam, a ohlašovali, co je příčinou jejich smrti,
19 neboť ty sny, jež je znepokojovaly, je na to předem upozornily, aby nezahynuli, aniž věděli, proč to zlo podstupují.
20 Nicméně zkouška smrti postihla i spravedlivé a celé množství bylo pobito na poušti. Ale hněv netrval dlouho,
21 neboť přispěchal bezúhonný muž, aby je hájil. Vzal si zbraně svého úřadu, modlitbu a usmiřující kadidlo, postavil se hněvu a skoncoval s pohromou, ukazuje, že je tvým služebníkem.
22 Rozhořčení nepřemohl tělesnou zdatností, ani mocí zbraní, slovem zdolal toho, jenž trestal, když připomenul přísahy dané otcům a smlouvy.
23 Zatímco se mrtví již kupili na hromadách, on zakročil, zastavil hněv a zatarasil mu cestu k živým.
24 Neboť na jeho až k zemi splývajícím rouchu byl celý svět, slavná jména otců byla vyryta na čtyřech řadách kamenů a na čelence na jeho hlavě byla tvá Velebnost.
25 Před tím Zhoubce couvl, toho se zalekl; postačila pouze zkušenost s hněvem.