Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Osmého dne svolal Mojžíš Árona, jeho syny a starší Izraele;
2 řekl Áronovi: „Vezmi jedno tele k oběti za hřích a jednoho berana k celopalu, oba bez vady, a přiveď je před Jahva.“
3 Potom řekneš Izraelitům: „Vezměte jednoho kozla k oběti za hřích, jedno tele a jednoho ročního beránka (oba bez vady) k celopalu,
4 jednoho býka a jednoho berana k pokojným obětem, jež se mají zabít před Jahvem, a konečně nekrvavou oběť uhnětenou s olejem. Dnes se vám totiž zjeví Jahve.“
5 Přivedli před Stan setkávání, co Mojžíš přikázal, pak přistoupila celá obec a stála před Jahvem.
6 Mojžíš řekl: „Hle, toto vám Jahve nařídil udělat, aby se vám zjevila jeho sláva.“
7 Pak se Mojžíš obrátil k Áronovi: „Přistup k oltáři, přines svou oběť za hřích a svůj celopal a proveď tak smírný obřad za sebe a za svůj dům. Předlož pak obětní dary lidu a proveď za něj smírný obřad, jak to nařídil Jahve.“-
8 Áron přistoupil k oltáři, zabil tele k oběti za svůj vlastní hřích.
9 Potom mu Áronovi synové podali krev; smočil v ní prst a potřel jí rohy oltáře, pak vylil krev k patě oltáře.
10 Tuk oběti za hřích, ledviny a tukovou vrstvu od jater obrátil na oltáři v dým, jak to Jahve nařídil Mojžíšovi;
11 maso a kůži spálil mimo tábor.
12 Potom přinesl celopal, Áronovi synové mu podali krev z něho; on ji vylil po obvodu oltáře.
13 Podali mu také oběť rozsekanou na čtvrti i hlavu a on je na oltáři obrátil v dým.
14 Omyl vnitřnosti a nohy a obrátil je na oltáři v dým vedle celopalu.
15 Potom předložil obětní dar lidu: vzal kozla k oběti za hřích lidu, zabil ho a vykonal s ním oběť za hřích, stejným způsobem jako s tím prvním.
16 Pak si dal předvést celopal a postupoval podle pravidla.
17 Potom si dal donést nekrvavou oběť, vzal z ní plnou hrst a obrátil ji na oltáři v dým vedle ranního celopalu.
18 Nakonec zabil býka a berana jako pokojné oběti pro lid. Áronovi synové mu podali jejich krev a on ji rozlil po obvodu oltáře.
19 Tuk z toho býka a z toho berana, ocas, okolní tuk, ledviny, vrstvu tuku od jater
20 položil na hrudí a obrátil je na oltáři v dým.
21 S hrudími a pravou kýtou učinil Áron pohyb předkládání před Jahva, jak to Jahve nařídil Mojžíšovi.
22 Áron pozvedl ruce k lidu a požehnal mu. Když takto dokonal oběť za hřích, celopal a pokojnou oběť, sestoupil;
23 vešel s Mojžíšem do Stanu setkávání. Potom odtud oba vyšli, aby požehnali lidu. Jahvova sláva se zjevila všemu lidu,
24 od Jahva vyšlehl plamen a strávil na oltáři celopal a tuk. Při tomto pohledu všechen lid hlasitě zajásal a všichni padli tváří k zemi.