Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Když se mezitím shromáždil zástup tisíce lidí, takže šlapali jedni po druhých, začal říkat, a to nejprve svým učedníkům:,,Dejte si pozor na kvas - to znamená na pokrytectví - farizeů.
2 Nic není totiž zahaleno, co nebude zjeveno, nic ukryto, co nebude poznáno.
3 Proto vše, co jste řekli ve tmě, bude slyšet ve světle denním, a co jste zašeptali do ucha v těch nejodlehlejších místnostech, bude rozhlášeno na střechách.
4 To říkám vám, svým přátelům: nijak se nebojte těch, kdo zabíjejí tělo a pak už nic víc udělat nemohou.
5 Ukáži vám, koho se máte bát: bojte se toho, kdo má moc, když zabije, uvrhnout do pekla; ano, říkám vám, toho se bojte.
6 Což se neprodává pět vrabců za dva haléře? A ani jeden z nich není před Bohem zapomenut!
7 A co víc, spočítány jsou i všechny vaše vlasy. Nemějte strach; vy máte větší cenu než spousta vrabců.
8 Říkám vám: kdokoli se ke mně přizná před lidmi, k tomu se i Syn člověka přizná před Božími anděly;
9 ale kdo mě zapře před tváří lidí, ten bude zapřen před tváří Božích andělů.
10 A kdokoli řekne nějaké slovo proti Synu člověka, bude mu to odpuštěno, ale tomu, kdo se rouhá proti Duchu Svatému, to odpuštěno nebude.
11 Až vás předvedou před synagogy, úřady a vrchnosti, neznepokojujte se, jak se hájit a co říkat,
12 neboť Duch Svatý vás právě v tu chvíli poučí, co je třeba říci.``
13 Kdosi ze zástupu mu řekl: "Mistře, řekni mému bratru, aby si se mnou rozdělil dědictví."
14 On mu řekl: "Člověče, kdo mě ustanovil soudcem nebo rozhodčím?"
15 Potom jim řekl: "Pozor! Vyvarujte se vší hrabivosti, neboť ani uprostřed hojnosti člověku majetek jeho život nezajistí."
16 Nato jim řekl podobenství:,,Byl jeden bohatý člověk a tomu se na poli hojně urodilo.
17 A v duchu uvažoval: ‘Co mám dělat? Vždyť nemám kam uložit svou úrodu.’
18 Potom si řekl: ‘Hle, udělám toto: strhnu své sýpky, postavím jiné, větší, tam uložím všechno své obilí i svůj majetek,
19 a řeknu své duši: Duše má, máš velký majetek v zásobě na mnoho let; odpočívej si, jez, pij, vesele hoduj.’
20 Ale Bůh mu řekl: ‘Blázne, ještě této noci bude od tebe vyžádána tvá duše. A kdo bude mít to, co jsi nashromáždil?’
21 Tak se děje tomu, kdo hromadí pro sebe, místo aby se obohacoval pro Boha.``
22 Potom řekl svým učedníkům:,,Proto vám říkám: Neznepokojujte se o svůj život, o to, co budete jíst, ani o své tělo, do čeho se oblečete.
23 Vždyť život je víc než pokrm a tělo víc nežli oděv.
24 Pomyslete na havrany: nesejí ani nežnou, nemají komoru ani sýpku, a Bůh je živí. Oč větší cenu máte vy než ptáci!
25 Kdo z vás ostatně může, znepokojuje-li se tím, přidat k délce svého života jediný loket?
26 Jestliže tedy ani ta nejmenší věc není ve vaší moci, proč se znepokojujete o ty ostatní?
27 Pomyslete na lilie, jak nepředou ani netkají. Říkám vám, sám Šalomoun ve vší své nádheře nebyl oblečen jako jedna z nich.
28 Když tedy na polích Bůh takto odívá trávu, která dnes je a zítra bude vržena do pece, čím spíš to udělá pro vás, malověrní!
29 Ani vy se neshánějte po tom, co budete jíst a co budete pít; netrapte se.
30 Neboť to všechno jsou věci, po nichž se pídí pohané tohoto světa; ale váš Otec ví, že to potřebujete.
31 A tak hledejte jeho království a tohle vám bude dáno navíc.
32 Neboj se, stádečko, neboť vašemu Otci se zlíbilo dát vám království.
33 Prodejte svůj majetek a dejte ho jako almužnu. Udělejte si měšce, které se neopotřebují, nevyčerpatelný poklad v nebesích, kam se nedostane zloděj a kde neničí mol.
34 Vždyť kde je váš poklad, tam bude také vaše srdce.
35 Mějte opásaná bedra a vaše lampy ať hoří.
36 Buďte jako lidé, kteří očekávají svého pána, když se vrací ze svatby, aby mu otevřeli, jakmile přijde a zaklepe.
37 Blahoslavení ti služebníci, které pán při svém příchodu najde, jak bdí! Vpravdě vám říkám, opáše se, usadí je ke stolu, bude přecházet od jednoho ke druhému a bude je obsluhovat.
38 Když přijde za druhé či třetí hlídky a nalezne to tak, budou blahoslavení!
39 Uvědomte si tohle: kdyby hospodář věděl, v kterou hodinu má přijít zloděj, nenechal by ho prorazit zeď svého domu.
40 I vy buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde ve chvíli, kdy se toho nenadějete.``
41 Petr na to řekl: "Pane, to pro nás říkáš to podobenství, anebo pro všechny?"
42 A Pán řekl:,,Kdo je tedy onen věrný, obezřelý správce, jehož pán ustanoví nad svými lidmi, aby jim dával v příhodný čas jejich dávku obilí?
43 Blahoslavený ten služebník, kterého pán při svém příchodu najde, že se takto stará!
44 Opravdu vám říkám, ustanoví ho nad veškerým svým majetkem.
45 Ale řekne-li si ten služebník v duchu: ‘Můj pán se omeškává’ a začne bít sluhy i služky, jíst, pít a opíjet se,
46 přijde pán toho služebníka v den, kdy to on neočekává, a v hodinu, kterou on nezná; odetne ho a určí mu podíl mezi nevěrnými.
47 Služebník, který zná vůli svého pána a nic nenachystal ani neudělal podle jeho vůle, dostane mnoho ran.
48 Ten pak, který ji nezná a svým chováním si rány zasloužil, dostane jich málo. Komu bylo mnoho dáno, od toho bude mnoho požadováno, a komu bylo mnoho svěřeno, od toho se bude žádat ještě víc.
49 Přišel jsem vrhnout na zem oheň a jak bych si přál, aby už vzplanul.
50 Křtem mám být pokřtěn a jakou mám úzkost, dokud není dokonán!
51 Myslíte si, že jsem zde, abych na zemi zavedl mír? Nikoli, říkám vám, ale rozdělení.
52 Od nynějška totiž v domě, kde je pět lidí, budou rozděleni tři proti dvěma a dva proti třem:
53 budou rozděleni otec proti synovi a syn proti otci, matka proti dceři a dcera proti matce, tchyně proti své snaše a snacha proti tchyni.``
54 Říkal dále zástupům:,,Vidíte-li, jak se na západě zvedá mrak, ihned říkáte, že přichází déšť, a bývá to tak.
55 A vane-li jižní vítr, říkáte, že bude horko, a právě tak to bývá.
56 Pokrytci, dokážete rozpoznat tvář země a nebe; a jak to, že tedy nerozpoznáte tento čas?
57 Ale proč sami od sebe neposoudíte, co je správné?
58 Když tedy jdeš se svým protivníkem k vrchnosti, snaž se s ním vše vyřídit cestou, aby tě nepřivlekl před soudce, aby tě soudce nevydal biřici a aby tě biřic neuvrhl do vězení.
59 Říkám ti, nevyjdeš odtud, dokud nezaplatíš až do posledního haléře.``