Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Na počátku vlády judského krále, Josiášova syna Jojakima, se Jeremiášovi ozvalo od Jahva toto slovo:
2 Takto mluví Jahve. Postav se na nádvoří Jahvova Chrámu. Proti všem, kdo přicházejí z Judových měst a klanějí se v Jahvově Chrámě, vyřkneš všechna slova, o nichž jsem ti přikázal, abys jim řekl; nevynechej ani slůvko.
3 Snad budou naslouchat a každý z nich se odvrátí od své zvrácené cesty: pak mě bude mrzet, že na ně pro zvrácenost jejich skutků zamýšlím seslat neštěstí.
4 Řekneš jim: Takto mluví Jahve. Nebudete-li mi naslouchat a nebudete-li se řídit mým Zákonem, jejž jsem před vás postavil,
5 a nebudete-li dávat pozor na slova mých služebníků proroků, které vám neúnavně posílám, ale kterým jste nenaslouchali,
6 naložím s tímto Chrámem jako se Silem a z tohoto města udělám prokletí pro všechny národy země.
7 Kněží, proroci a všechen lid slyšeli, jak Jeremiáš v Jahvově Chrámě pronáší tato slova.
8 A když Jeremiáš dokončil vše, co mu Jahve přikázal říci všemu lidu, kněží, proroci a všechen lid se ho chopili a řekli: „Zemřeš!
9 Proč jsi v Jahvově jménu prorokoval: ‘Tento Chrám bude jako Silo a z tohoto města budou trosky, bude neobydlené’?“ A všechen lid se v Jahvově Chrámě srotil kolem Jeremiáše.
10 Když se o těch událostech dozvěděla judská knížata, vyšla z královského paláce do Jahvova Chrámu a zasedla u vstupu do Nové brány Jahvova Chrámu.
11 Tu kněží a proroci řekli knížatům a všemu lidu: „Tento muž zasluhuje smrt, vždyť prorokoval proti tomuto městu, jak jste to na vlastní uši slyšeli!“
12 Ale Jeremiáš všem knížatům a všemu lidu odpověděl: „To Jahve mě poslal, abych prorokoval proti Chrámu a proti tomuto městu a pronášel všechna slova, která jste slyšeli.
13 Nyní tedy napravte své cesty a svá díla, dávejte pozor na volání Jahva, svého Boha; jeho pak bude mrzet rozhodnutí seslat na vás neštěstí.
14 A mne samého máte v rukou. Udělejte se mnou, co uznáte za dobré a správné.
15 Ale vězte, že pokud mě usmrtíte, přivedete na sebe, na toto město a na jeho obyvatele nevinnou krev. Neboť Jahve mě k vám vskutku poslal, abych vám do uší pronesl všechna tato slova.“
16 Tu knížata a všechen lid řekli kněžím a prorokům: „Tento muž nezasluhuje smrt, protože k nám mluvil ve jménu Jahva, našeho Boha.“
17 A někteří ze starších země vstali a všemu shromážděnému lidu řekli:
18 „Micheáš z Morešetu, který prorokoval za dnů judského krále Ezechiáše, přece všemu judskému lidu řekl: ‘Takto mluví Jahve Sabaot: Ze Sionu bude orná země, z Jeruzaléma hromada kamení a z chrámové hory zalesněná výšina!’
19 Což ho za to judský král Ezechiáš a celý Juda dali usmrtit? Nepocítili spíš bázeň před Jahvem a neprosili ho úpěnlivě, takže Jahva mrzelo rozhodnutí seslat na ně neštěstí? A my bychom na sebe uvalili tak velký zločin!“
20 Byl ještě jeden muž, jenž prorokoval v Jahvově jménu; byl to Šemajahuův syn Urijahu z Kirjat-Jearimu. Prorokoval proti tomuto městu a této zemi totéž co Jeremiáš.
21 Když pak král Jojakim se všemi svými hodnostáři a svými knížaty uslyšel jeho slova, snažil se ho usmrtit. Když se to Urijahu dozvěděl, dostal strach, uprchl a dorazil do Egypta.
22 Ale král Jojakim poslal do Egypta Akborova syna Elnatana v doprovodu několika mužů.
23 Ti vyvedli Urijahua z Egypta a zavedli ho ke králi Jojakimovi, který ho dal zabít mečem a jeho mrtvolu dal pohodit u hrobů prostého lidu.
24 Jeremiáše pak chránil Šafanův syn Achikam, takže neupadl do rukou lidu a nebyl vydán na smrt.