Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Imerův syn, kněz Pašchur, jenž byl vrchním dohližitelem v Jahvově Chrámě, slyšel Jeremiáše, když pronášel ten výrok.
2 Pašchur proroka Jeremiáše zbil, pak ho vsadil do klády u horní Benjaminovy brány, která vede do Jahvova Chrámu.
3 Druhého dne dal Pašchur Jeremiáše z klády vytáhnout. Tu mu Jeremiáš řekl: „Jahve ti už neříká Pašchur, nýbrž ‘Hrůza ze všech stran’.
4 Neboť takto mluví Jahve: Hle, tebe i všechny tvé přátele vydám hrůze; padnou mečem svých nepřátel - tvé oči to uvidí! Rovněž i celého Judu vydám do rukou babylonského krále, jenž odvleče lidi do Babylonu a pobije je mečem.
5 Vydám také veškeré bohatství tohoto města, všechny jeho zásoby, všechno, co je v něm vzácné, všechny poklady judských králů vydám do rukou jejich nepřátel, a ti je vyplení, seberou a odnesou do Babylonu.
6 A ty, Pašchure, a také všichni hosté tvého domu odejdete do zajetí; půjdeš do Babylonu, tam zemřeš, tam budeš pohřben ty i všichni tví přátelé, jimž jsi prorokoval lež.“
7 Svedl jsi mě, Jahve, a dal jsem se svést; přemohl jsi mě, byl jsi silnější. Neustále budím posměch, všichni se mi vysmívají.
8 Kdykoli mám promluvit, musím křičet a prohlašovat: „Násilí a zpustošení!“ Jahvovo slovo mi vynášelo po celý den potupu a posměch.
9 Říkal jsem si: „Už na něho nebudu myslet, už nebudu mluvit v jeho Jménu;“ ale bylo to v mém srdci jako sžírající oheň uzavřený v mých kostech. S vypětím sil jsem se jej snažil ovládnout, ale nedokázal jsem to.
10 Slyšel jsem, jak mě mnozí pomlouvají: „Hrůza ze všech stran! Udejte! Udejme ho!“ Všichni, kdo se mnou žili v pokoji, číhali na můj pád: „Třeba se dá svést? Budeme silnější než on a pomstíme se mu!“
11 Ale Jahve je se mnou jako mocný hrdina; moji protivníci klopýtnou, budou poraženi: hle, jsou celí zmatení ze svého neúspěchu; věčná nezapomenutelná hanba.
12 Jahve Sabaot, jenž zkoumáš spravedlivého a vidíš ledví i srdce, uvidím, jak se na nich pomstíš, neboť jsem svůj spor přednesl tobě.
13 Opěvujte Jahva, chvalte Jahva, neboť vyprostil nešťastníkovu duši z ruky zlomyslných.
14 Buď proklet den, v němž jsem se narodil! Den, kdy mě matka porodila, ať není požehnán!
15 Buď proklet muž, jenž mému otci zvěstoval tuto novinu: „Narodil se ti syn, chlapec!“ A naplnil ho radostí.
16 Ať se ten muž podobá městům, která Jahve nemilosrdně vyvrátil; ať zrána slyší poplašné volání a válečný pokřik v pravé poledne,
17 neboť mě neusmrtil hned v lůně, aby mi matka byla hrobem a její útroby mě nosily navždy.
18 Proč jsem jen vyšel z lůna? Abych viděl útrapy a strasti a svůj život skončil v hanbě.