Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 A Jericho se uzavřelo a zatarasilo (proti Izraelitům): nikdo odtud nevycházel a nikdo tam nevcházel.
2 Tu Jahve řekl Jozuovi: „Hleď! Vydávám ti do rukou Jericho i jeho krále, výkvět mužů.
3 Budete obcházet město, vy všichni bojovníci (tak, že je obejdete jednou dokola, a tak to budeš dělat po šest dní.
4 Sedm kněží ponese před archou sedm trub z beraních rohů. Sedmého dne obejdete město sedmkrát a kněží budou troubit na trouby).
5 Až zazní beraní roh (až uslyšíte zvuk trouby), vyrazí všechen lid mohutný válečný pokřik a hradba města se namístě zhroutí; pak lid nastoupí do útoku, každý přímo před sebe.“
6 Nunův syn Jozue zavolal kněze a řekl jim: „Vezměte archu smlouvy a sedm kněží ať před Jahvovou archou nese sedm trub z beraních rohů.“
7 Pak řekl lidu: „Jděte a obejděte město a přední voj ať jde před Jahvovou archou.“
8 (Stalo se, jak Jozue lidu řekl.) Sedm kněží, kteří nesli před Jahvem sedm trub z beraních rohů, šlo a troubilo na trouby; po nich šla archa Jahvovy smlouvy,
9 přední voj šel před kněžími, kteří troubili na trouby, a zadní voj šel za archou: šli a troubili na trouby.
10 Lidu dal Jozue následující příkaz: „Nekřičte a ať není slyšet váš hlas (ať vám z úst nevyjde ani slovo) až do dne, kdy vám řeknu: ‘Vyrazte válečný pokřik!’ Pak vyrazíte válečný pokřik.“
11 Na jeho pokyn obešla Jahvova archa město (obešla je jednou dokola), pak se vrátila do tábora, kde přenocovali.
12 Jozue vstal časně zrána a kněží vzali Jahvovu archu.
13 Sedm kněží, kteří kráčeli se sedmi troubami z beraních rohů před Jahvovou archou, troubilo během pochodu na trouby, zatímco přední voj šel před nimi, zadní voj za Jahvovou archou a pochodovali za zvuku trub.
14 Jedenkrát obešli (druhého dne) město a vrátili se do tábora; tak to dělali po šest dnů.
15 Sedmého dne vstali hned za svítání a obešli (podle stejného obřadu) město sedmkrát. (Pouze toho dne obešli město sedmkrát.)
16 Posedmé zatroubili kněží na trouby a Jozue řekl lidu: „Vyrazte válečný pokřik, neboť Jahve vám vydal město!
17 Město bude pod klatbou zaslíbeno Jahvovi se vším, co v něm je. Pouze nevěstka Rahab vyvázne životem a také všichni, kdo jsou s ní v jejím domě, protože ukryla zvědy, které jsme poslali.
18 Vy si však na tu klatbu dávejte dobrý pozor, abyste z chtivosti nevzali něco, co je pod klatbou, neboť tak byste klatbu přenesli na izraelský tábor a přinesli byste mu neštěstí.
19 Všechno stříbro a všechno zlato, všechny bronzové a železné předměty budou zasvěceny Jahvovi, přijdou do jeho pokladu.“
20 Lid vyrazil válečný pokřik a troubilo se na trouby. Když uslyšel zvuk trub, vyrazil lid mohutný válečný pokřik a hradba se na místě zhroutila. Lid ihned vyrazil k městu, každý přímo před sebe, a zmocnili se města.
21 Vydali klatbě vše, co bylo ve městě, muže i ženy, mladé i staré, ba i býky, ovce a osly, a pobili je ostřím meče.
22 Jozue řekl těm dvěma mužům, kteří vyzvídali v zemi: „Vstupte do domu té nevěstky a vyveďte odtud tu ženu se všemi, kteří jí patří, tak jak jste jí to přísahali.“
23 Ti mladíci, zvědové, se tam odebrali a vyvedli odtud Rahab, jejího otce, matku, bratry a všechny, kdo jí patřili. Vyvedli odtud také celý její rod a odvedli je na bezpečné místo mimo tábor Izraele.
24 Město i všechno, co v něm bylo, spálili, kromě stříbra, zlata a bronzových a železných předmětů, které vydali do pokladu Jahvova domu.
25 Ale nevěstce Rahabě a také domu jejího otce a všem, kdo jí patřili, daroval Jozue život. Zůstala uprostřed Izraele až dodnes, protože ukryla zvědy, které Jozue poslal na výzvědy do Jericha.
26 Tehdy si Jozue vyžádal tuto přísahu: „Buď před Jahvem proklet člověk, který povstane, aby znovu zbudoval toto město (Jericho)! Založí je na svém nejstarším a jeho brány položí na svého nejmladšího!“
27 A Jahve byl s Jozuem, jehož proslulost se rozšířila po celé zemi.