Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Když se všichni králové Amoritů, kteří bydleli za Jordánem, směrem na západ, a všichni králové Kanaánců, kteří bydleli naproti moři, dozvěděli, že Jahve vysušil vody Jordánu před Izraelity, dokud oni nepřešli, opustila je srdnatost a ztratili před Izraelity odvahu.
2 Tehdy řekl Jahve Jozuovi: „Udělej si nože z křemene a znovu (podruhé) obřež Izraelity.“
3 Jozue si udělal nože z křemene a obřezal Izraelity na Pahorku předkožek.
4 Toto je důvod, proč Jozue udělal onu obřízku: veškeré obyvatelstvo mužského pohlaví, jež vyšlo z Egypta ve věku, kdy bylo s to nosit zbraň, pomřelo cestou po odchodu z Egypta na poušti.
5 Nu a všechen tento vystěhovalý lid byl obřezaný; ale neobřezali nikoho ze všeho lidu, který se narodil na poušti, cestou po odchodu z Egypta;
6 neboť Izraelité chodili pouští po čtyřicet let, dokud nezhynul celý národ, totiž muži, kteří vyšli z Egypta ve věku, kdy byli s to nosit zbraň; oni neposlechli Jahvův hlas a Jahve jim přísahal, že jim nedá spatřit zemi, o níž jejich otcům přísahal, že nám ji dá, zemi, která oplývá mlékem a medem.
7 Jejich syny pak postavil na jejich místo a je právě Jozue obřezal: byli neobřezaní, neboť cestou je neobřezali.
8 Když se skončila obřízka celého národa, zůstali na místě v táboře až do svého uzdravení.
9 Tu řekl Jahve Jozuovi: „Dnes jsem z vás sňal egyptské zneuctění.“ Proto nazývají až podnes to místo jménem Gilgal.
10 Izraelité tábořili v Gilgalu a tam čtrnáctého dne toho měsíce večer oslavili na jerišské pláni Velikonoce.
11 Následujícího dne po Velikonocích pojedli z plodin té země: téhož dne nekvašené chleby a pražené klasy.
12 Toho následujícího dne, když jedli z místních plodin, už neměli manu. Jelikož už Izraelité neměli manu, živili se od toho roku plody kanaánské země.
13 A Jozue, jenž byl poblíž Jericha, pozvedl oči a uviděl jakéhosi muže, jenž před ním stál s obnaženým mečem v ruce. Jozue k němu přistoupil a řekl mu: „Patříš k nám, nebo k našim nepřátelům?“
14 On odpověděl: „Ne! Jsem však vojevůdce Jahvova vojska a teď jsem přišel.“ Jozue padl tváří k zemi, klaněl se mu a řekl: „Co říká můj pán svému služebníkovi?“
15 Vojevůdce Jahvova vojska Jozuovi odpověděl: „Zuj si střevíce z nohou, neboť místo, na němž jsi, je svaté.“ A Jozue to udělal.