Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Spravedlivý hyne a nikoho to neznepokojí, koseni jsou zbožní a nikdo na to nedbá; ano, kvůli zvrácenosti byl spravedlivý skosen;
2 vejde v pokoj, a ti, kdo jednají poctivě, najdou na svém loži odpočinek.
3 A vy, synové kouzelnice, přistupte sem, cizoložné plemeno, které jsi zhanobilo samo sebe.
4 Komu se posmíváte? Na koho se šklebíte a vyplazujete jazyk? Zda nejste buřičská čeládka, lživé plemeno?
5 Vy, kteří se rozpalujete u terebintů, pod každým zeleným stromem, kteří zabíjíte děti v potocích, pod rozsedlinami skal.
6 Kameny bystřinou omleté, to je tvůj podíl, ony, ony jsou tvým údělem. Jim jsi vylévala úlitby, předkládala svůj obětní dar. To mě má uchlácholit?
7 Na velké a vysoké hoře sis ustlala lože. Tam jsi také vystoupila přinést oběť.
8 Za branou a veřejí sis postavila památník. Ano, daleko ode mne ses obnažila, vylezla jsi na své lože, bohatě je užila. Spolčovala ses ke svému prospěchu s těmi, jejichž lože máš ráda, a přitom jsi pozorovala ten pomník.
9 Přistoupila jsi k Melekovi s dary oleje, nešetřila jsi vůněmi; do daleka jsi vypravila své posly, přimělas je sestoupit až do šeolu.
10 Po tolikeré cestě ses unavila, ale neřekla jsi: „Odvahy to nedodá!“ Tvá ruka je zase zdatná, proto jsi nezeslábla.
11 Koho ses bála a děsila, že jsi lhala a už sis na mne nevzpomínala, že už jsi o mne nedbala? Což jsem nemlčel, a už dlouho? A tak ses mne nebála.
12 Ale já ohlásím tvou spravedlnost a tvé skutky, z nichž jsi nic nezískávala.
13 Budeš křičet, aby tě vysvobodili ti, kdo se kolem tebe tlačí! Ty všechny odnese vítr, odvane dech, ale kdokoli spoléhá na mne, zdědí zemi, bude mít mou svatou horu.
14 A řekne se: vyrovnávejte, vyrovnávejte, ražte cestu, odstraňte překážku z cesty mého lidu,
15 neboť takto mluví ten, jenž je vznešený a vyvýšený, jehož sídlo je věčné a jehož jméno je svaté. „Jsem vznešený a svatý ve svém sídle, ale jsem se zkormouceným a zkrušeným člověkem, abych oživil ducha zkrušených, abych oživil zkormoucená srdce.
16 Vždyť nechci bez ustání obviňovat, ani stále ukazovat hněvivost, vždyť by přede mnou oslábl duch a ty duše, jež jsem stvořil.
17 Na jeho zločinnou chtivost jsem se rozhněval, ukryl jsem se, zasáhl jsem ho ve svém hněvu; a on si vzpurně odešel po svém.
18 Viděl jsem, jak se choval, ale uzdravím ho, povedu ho, štědře ho posílím, jeho i ty, kdo mají smutek,
19 a dám, že se jim na rtech zrodí chvála. Pokoj! Pokoj tomu, kdo je daleko, i tomu, kdo je blízko,“ říká Jahve, „a já ho uzdravím.“
20 Ale zlovolníci jsou jako vzbouřené moře, jež se nemůže uklidnit, jehož vody vyplavují bahno a kal.
21 „Není pokoje pro zlovolníky,“ říká Jahve.