Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 „Těšte, těšte můj lid,“ říká váš Bůh,
2 „promlouvejte k srdci Jeruzaléma a volejte k němu, že jeho služba je dovršena, že jeho provinění je odčiněno, že se mu z Jahvovy ruky dostalo dvojitého potrestání za všechny jeho hříchy.“
3 Volá hlas: „V poušti proražte Jahvovu cestu; ve stepi urovnejte silnici našemu Bohu.
4 Každé údolí ať je vyplněno, každá hora a každý pahorek sníženy, zvlněná místa ať se změní v rovinu a příkré srázy v široké údolí;
5 pak se zjeví Jahvova sláva a každé tělo ji rázem uvidí, neboť Jahvova ústa promluvila.“
6 Říká hlas: „Volej,“ a já říkám: „Co mám volat?“ - „Každé tělo je tráva a všechen jeho půvab je jako polní kvítí.
7 Tráva usychá, kvítí uvadá, když přes ně přejde Jahvův dech; (ano, lid - to je tráva)
8 tráva usychá, kvítí uvadá, ale slovo našeho Boha trvá na věky.“
9 Vystup na vysokou horu, poselkyně Sionu, promluv hlasitěji a silněji, poselkyně Jeruzaléma, promluv hlasitěji, neboj se, řekni Judovým městům: „Hle, váš Bůh!“
10 Hle, Pán Jahve, jenž přichází s mocí, svou paží si upevňuje svrchovanost; hle, nese s sebou svou odplatu a je před ním jeho mzda.
11 Pase jako pastýř své stádo, svou paží shromažďuje beránky, nese je v náručí, s mírností vede březí ovce.
12 Kdo ve svých dlaních změřil vodu moře, na pídě odhadl rozměry nebe, na měřice změřil prach země, hory zvážil na vahách a pahorky na miskách vah?
13 Kdo řídil Jahvova ducha a byl s to ho poučit jako rádce?
14 S kým on se radil, kdo by ho naučil chápat, kdo by ho vzdělal na stezkách úsudku, kdo by ho učil poznání a seznamoval ho s cestou rozumu?
15 Hle, národy jsou jako kapka vody na okraji vědra, přihlíží se k nim jako k drobtu na vahách. Hle, ostrovy váží tolik, co zrnko prachu.
16 Libanon by nestačil udržovat oheň a jeho zvěř by nestačila k celopalu.
17 Všechny národy jsou před ním jako nic, on je má za nicotu a prázdno.
18 Ke komu přirovnáte Boha a jaký obraz byste o něm mohli poskytnout?
19 Řemeslník odlévá modlu, zlatník ji potahuje zlatem, taví stříbrné řetězy.
20 Kdo je chudý a přináší obětní dar, vybírá si dřevo, jež netrouchniví, pátrá po zručném řemeslníkovi, aby postavil modlu, jež by se nepotácela.
21 Což jste to nevěděli? Což jste o tom neslyšeli? Což se vám to neohlašovalo od počátku? Což jste nepochopili základy země?
22 On trůní nad okruhem země, jejíž obyvatelé jsou jako kobylky, natahuje nebesa jako plátno, rozvinuje je jako stan, v němž se bydlí.
23 Knížata přivádí vniveč, pozemské soudce obrací v nicotu.
24 Sotva jsou zasazeni, sotva jsou zaseti, sotva jejich stvol zapustil kořeny, už na ně dechne a oni seschnou, jako plevu je odnese bouře.
25 Ke komu mě přirovnáte, kdo by mi byl roven? Říká Svatý.
26 Pozdvihněte oči vzhůru a vizte: Kdo stvořil ty hvězdy? On rozvíjí ve správném uspořádání jejich vojsko, všechny nazývá jejich jménem. Jeho zdatnost je tak velká a taková je jeho síla, že žádná nechybí.
27 Proč říkáš, Jakube, a ty, Izraeli, opakuješ: „Má cesta je Jahvovi skrytá a mé právo mému Bohu uniká?“
28 Což to nevíš? Což jsi o tom neslyšel? Jahve je věčný Bůh, stvořitel samých konců země. Neunaví se ani neumdlévá, nevyzpytatelný je jeho rozum.
29 Dává sílu tomu, kdo je unaven, tomu, kdo je vyčerpán, štědře rozdává povzbuzení.
30 Jinoši se unavují a vysilují, mladíci jen vrávorají,
31 ale ti, kdo doufají v Jahva, obnovují svou sílu, rozpínají křídla jako orli, běží, aniž se vysílí, kráčí, aniž se unaví.