Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Jakub povolal své syny a řekl: „Sejděte se, abych vám zvěstoval, co vás potká v běhu věků.
2 Shromážděte se, slyšte, Jakubovi synové, slyšte svého otce Izraele.
3 Rubene, ty jsi můj prvorozenec, má zdatnost, prvotina mého mužství, plnost hrdosti a plnost síly,
4 vodám podobná záplava: a nebudeš naplněn, neboť jsi vkročil na otcovo lůžko, a tak jsi, proti mně, zneuctil mé lože!
5 Simeon a Levi jsou bratři, dovedli až do konce své násilné pikle.
6 Ať má duše nevstupuje do jejich rady, ať se mé srdce nepoutá k jejich spolku, neboť oni ve hněvu zabili muže, ve svévoli zmrzačili býky.
7 Proklet buď jejich hněv pro svou krutost, proklet buď jejich vztek pro svou tvrdost. Rozdělím je v Jakubovi, rozptýlím je v Izraelovi.
8 Judo, tebe budou bratři chválit, tvá ruka spočívá na šíji tvých nepřátel a synové tvého otce se budou před tebou sklánět.
9 Juda je mladý lev; posílen jsi, synu, kořistí; sedl si, ulehl jako lev, jako lvice, kdo ho přiměje vstát?
10 Od Judy se nevzdálí žezlo, jeho nohy nepřestanou svírat velitelskou hůl, dokud nepřijde ten, jemuž ona náleží, jehož budou poslouchat národy.
11 Přivazuje své oslátko k révě, k vinnému keři mládě své oslice, pere si oděv ve víně, svůj šat v krvi hroznů,
12 oči má zkaleny vínem, zuby má bílé mlékem.
13 Zabulon sídlí na mořském pobřeží, je námořník na lodích, po boku má Sidon.
14 Izachar je statný osel natažený uprostřed ohrad.
15 Viděl, že odpočinek je příhodný, že země je příjemná, nastavil hřbet jařmu, stal se robotujícím otrokem.
16 Dan soudí svůj lid; tak jako každý Izraelův kmen.
17 Ať je Dan jako had na cestě, jako rohatá zmije na pěšině, jež štípe koně do hlezna, takže jezdec padá nazad!
18 Jahve, doufám v tvou spásu!
19 Gada olupují lupiči, i on je olupuje a je jim v patách.
20 Ašerův chléb je žírný: dodává královské pokrmy.
21 Neftali je bystrá laň, jež vrhá krásné kolouchy.
22 Josef je plodný štěp u pramene, jehož ratolesti přerůstají zeď.
23 Lučištníci ho pobouřili, vystřelili a pustili se do něho.
24 Ale jejich luk zlámal kdosi mocný, sílu jejich paží zlomily ruce Jakubova Mocného, jméno Izraelova Kamene,
25 Bůh tvého otce, který ti pomáhá, El Šadaj, který ti žehná: Požehnání nebes na výsostech, požehnání podzemní propasti, požehnání prsů a lůna,
26 požehnání klasů a květů, požehnání prastarých hor, přitažlivá síla věčných pahorků ať sestoupí na Josefovu hlavu, na čelo toho, jenž je posvěcen mezi svými bratry.
27 Benjamin je dravý vlk, ráno hltá, co ulovil, až do večera rozděluje kořist.“
28 Tito všichni tvoří Izraelovy kmeny: je jich dvanáct; a to všechno jim řekl jejich otec. Požehnal jim: každému dal takové požehnání, jaké mu patřilo.
29 Potom jim dal tento příkaz: „Budu přibrán k svému lidu. Pochovejte mě vedle mých otců do jeskyně, která leží na poli Chetity Efrona,
30 do jeskyně na poli Makpela, naproti Mamre v kanaánské zemi, které Abrahám koupil od Chetity Efrona jako místo pro hrob.
31 Tam byli pochováni Abrahám a jeho žena Sára, tam byli pochováni Izák a jeho žena Rebeka, tam jsem já pochoval Leu.
32 Je to pole a k němu náležící jeskyně, jež byly zakoupeny od Chetových synů.“
33 Když Jakub dokončil pokyny, jež dával synům, položil si nohy zpět na lože, vydechl naposled a byl připojen ke svému lidu.