Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Jahve se mu zjevil u Mamreova dubu, když za největšího denního parna seděl u vchodu do svého stanu.
2 Zvedl oči a hle, spatřil, že před ním stojí tři mužové; jakmile je uviděl, vyběhl jim od vchodu do stanu naproti a poklonil se až k zemi.
3 Řekl: „Pane, prosím tě, jestliže jsem nalezl milost v tvých očích, neodcházej laskavě, aniž se zastavíš u svého služebníka.
4 Ať přinesou trochu vody, umyjete si nohy a ulehnete pod stromem.
5 Já bych došel pro kousek chleba a vy se posílíte, než půjdete dále, proto jste přece zašli za svým služebníkem!“ Oni odpověděli: „Učiň tedy, jak jsi řekl.“
6 Abrahám si pospíšil do stanu za Sárou a řekl: „Vezmi rychle tři míry mouky, jemné výražkové mouky, uhněť ji a připrav placky.“
7 Potom Abrahám běžel ke stádu, vzal z něho mladé a pěkné tele; dal je služebníkovi a ten je spěšně upravil.
8 Vzal tvaroh, mléko, tele, jež uchystal, a všechno před ně položil; stál vedle nich pod stromem a oni jedli.
9 Otázali se ho: „Kde je tvá žena Sára?“ On odpověděl: „Je ve stanu.“
10 Host řekl: „Přijdu k tobě příští rok; a to tvá žena Sára bude mít syna.“ Za ním, u vchodu do stanu, poslouchala Sára.
11 Ovšem Abrahám a Sára byli staří, pokročilého věku, a Sára už nemívala to, co mívají ženy.
12 A tak se Sára v duchu zasmála a řekla si: „Teď, když jsem uvadla, zakusím potěšení! A můj manžel, který je stařec!“
13 Jahve však Abrahámovi řekl: „Proč se Sára smála a říkala si: ‘Cožpak já ještě budu rodit, když už jsem zestárlá?’
14 Je Jahvovi něco přespříliš zázračné? Za rok v tuto dobu se k tobě vrátím a Sára bude mít syna.“
15 Sára zapírala: „Nesmála jsem se,“ měla totiž strach, on však odvětil: „Ano, smála ses.“
16 Muži povstali, odešli z toho místa a zamířili k Sodomě. Abrahám je šel doprovodit.
17 Jahve si řekl: „Mám skrýt před Abrahámem, co hodlám učinit?
18 Vždyť Abrahám se stane velkým a mocným národem a všechny národy země si jím budou žehnat.
19 Neboť jsem jej vyvolil, aby předepsal svým synům a svému domu po sobě, aby se drželi Jahvovy cesty, tím že budou konat spravedlnost a právo, a tak Jahve uskuteční pro Abraháma to, co mu slíbil.“
20 Jahve tedy řekl: „Křik proti Sodomě a Gomoře je převeliký! Jejich hřích je přetěžký!
21 Chci sestoupit a podívat se, zda udělali či neudělali vše, nač ukazuje křik proti nim, jenž vystoupil až ke mně; tak se to dozvím.“
22 Mužové odtud odešli a ubírali se do Sodomy. Jahve dosud stál před Abrahámem.
23 On k němu přistoupil a řekl: „Zahubíš skutečně spravedlivého s hříšníkem?
24 Možná je v tom městě padesát spravedlivých. Opravdu je zahubíš a neodpustíš městu pro padesát spravedlivých, kteří v něm bydlí?
25 Taková věc ti ani nepřijde na mysl, abys usmrtil spravedlivého s hříšníkem, aby se tak spravedlivému dařilo stejně jako hříšníkovi. To ti ani nepřijde na mysl! Což soudce vší země nečiní po právu?“
26 Jahve odpověděl: „Naleznu-li v Sodomě ve městě padesát spravedlivých, odpustím celé obci kvůli nim.“
27 Abrahám pokračoval: „Jsem velice smělý, že mluvím ke svému Pánu, ač jsem prach a popel.
28 Ale snad do padesáti spravedlivých bude pět chybět: dáš pro pět lidí zahynout celému městu?“ On odpověděl: „Nikoli, naleznu-li tam čtyřicet pět spravedlivých.“
29 Abrahám se znovu ujal slova a řekl: „Možná jich tam bude jenom čtyřicet,“ a On odpověděl: „Neučiním to kvůli těm čtyřiceti.“
30 Abrahám řekl: „Ať se můj Pán nehněvá a já smím promluvit: snad se jich tam najde třicet,“ a On odpověděl: „Neučiním to, naleznu-li jich třicet.“
31 I řekl: „Jsem velice smělý, že hovořím ke svému Pánu: snad se jich najde dvacet,“ a On odpověděl: „Nezničím kvůli dvaceti.“
32 I řekl: „Ať se můj Pán nehněvá, promluvím už naposled: snad se jich najde deset,“ a On odpověděl: „Nezničím kvůli deseti.“
33 Jakmile Jahve domluvil s Abrahámem, odešel a Abrahám se vrátil domů.