Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Toto je požehnání, které Boží muž Mojžíš před smrtí proslovil nad Izraelity.
2 Řekl: Jahve přišel ze Sinaje, vzešel kvůli nim na obzoru od Seiru, zazářil od hory Paran. Přišel kvůli nim od shromáždění v Kadeši, od jeho jihu až ke Svahům.
3 Ty, který miluješ praotce, máš v ruce všechny svaté. Leželi zemdlení u tvých nohou a utíkali pod tvé vedení.
4 (Mojžíš nám předepsal zákon.) Jakubovo shromáždění vchází ve své dědictví;
5 v Ješurunovi byl král, když se shromáždili náčelníci lidu, když se setkaly kmeny Izraele.
6 Ruben ať žije a ať neumírá a ať žije malý počet jeho mužů!
7 Hle, toto řekl o Judovi: Slyš, Jahve, Judův hlas a přiveď ho nazpět k jeho lidu. Ať jeho ruce brání jeho právo, přijď mu na pomoc proti jeho nepřátelům.
8 O Levim řekl: Dej Levimu svá urim a svá tumim muži, jemuž jsi dal milost, poté co jsi ho zkoušel v Masse, co jsi naň uhodil u vod v Meribě.
9 On řekl o svém otci a své matce: „Neviděl jsem ho.“ Své bratry už nezná, ke svým synům se nehlásí. Ano, oni podrželi tvé slovo a zachovávají tvou smlouvu.
10 Učí Jakuba tvým zvykům a Izraele tvému Zákonu. Okuřují kadidlem tvé chřípí a kladou na tvůj oltář celopal.
11 Požehnej, Jahve, jeho udatnosti a příznivě přijmi dílo jeho rukou. Rozbij bedra jeho protivníků a těch, kdo ho nenávidí, aby neobstáli!
12 O Benjaminovi řekl: Jahvův miláček, odpočívá v bezpečí vedle něho. Nejvyšší ho chrání po všechny dny a přebývá mezi jeho stráněmi.
13 O Josefovi řekl: Jeho zemi Jahve žehná. Patří mu to nejlepší z nebeské rosy a z podzemní propasti,
14 nejlepší z toho, čemu dává růst slunce, z toho, co pučí při každé proměně měsíce,
15 prvotiny starobylých pohoří, to nejlepší z někdejších kopců,
16 to nejlepší z půdy a z toho, co ona plodí, přízeň toho, jenž obývá keř. Ať roste hojnost vlasů na Josefově hlavě, na lebce posvěceného mezi bratry!
17 Býkův prvorozenec, jemu náleží sláva. Jeho rohy jsou rohy buvolí, jimiž bije národy až do nejzazších končin země. Takové jsou Efraimovy desetitisíce, takové jsou Manasesovy tisíce.
18 O Zabulonovi řekl: Buď šťastný, Zabulone, při svých výpravách i ty, Izachare, ve svých stanech.
19 Na hoře, kam chodí národy vzývat, přinášejí oběti za úspěch, neboť oni si sají hojnost z moří a poklady skryté v písku.
20 O Gadovi řekl: Buď požehnán, kdo dává Gadovi dost místa. On odpočívá jako lvice; roztrhal paži, tvář i hlavu.
21 Potom si přisvojil prvotiny, tak viděl, že mu je vyhrazen náčelnický podíl. Přišel jako náčelník lidu, poté co naplnil Jahvovu spravedlnost a jeho rozsudky nad Izraelem.
22 O Danovi řekl: Dan je mladý lev, jenž se vrhá na Bašan.
23 O Neftalim řekl: Neftali, nasycený přízní, zahrnutý Jahvovými požehnáními, přebírá západ a jih.
24 O Ašerovi řekl: Požehnaný buď Ašer mezi všemi syny! Ať je štědře obdařen mezi svými bratry a ať si smáčí nohu v oleji.
25 Ať jsou tvé závory železné a měděné a ať tvé bezpečí trvá po všechny tvé dny!
26 Nikdo se nevyrovná Ješurunovu Bohu, aby ti pomáhal, jezdí na nebesích a na oblacích ve své velebnosti!
27 Pradávný Bůh, to je tvé útočiště. Zde na zemi je on tím dávným ramenem, které před tebou zahání nepřítele; to on říká: Znič!
28 Izrael přebývá v bezpečí. Jakubův pramen je oddělen pro zemi pšenice a vína; samo nebe tam dává kanout rose.
29 Jsi šťasten, Izraeli! Kdo je jako ty, vítězný lide? Jahve je štít, který tě podporuje, meč, který tě vede ke skvělému vítězství. Tví nepřátelé tě budou chtít zkazit, ale ty jim pošlapeš záda.