Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Když odejdeš do války proti svým nepřátelům a uvidíš koně, vozy a lid četnější než jsi ty, nebudeš z toho mít strach; neboť s tebou je Jahve, tvůj Bůh, který tě vyvedl z egyptské země.
2 Když se už budete chystat k boji, předstoupí dopředu kněz a promluví k lidu.
3 Řekne jim: „Slyš, Izraeli, vy, kteří se dnes chystáte k boji proti svým nepřátelům, ať vaše srdce nezeslábne! Nemějte strach ani úzkost a nechvějte se před nimi.
4 Neboť Jahve, váš Bůh, kráčí s vámi, aby bojoval za vás proti vašim nepřátelům a aby vás zachránil.“
5 Potom k lidu promluví dozorci a řeknou: „Kdo si vystavěl nový dům a dosud jej nezasvětil? Ten ať odejde a vrátí se domů, aby on nezahynul v boji a jej nezasvětil někdo jiný!
6 Kdo vysadil vinici a dosud z ní nesklidil první plody? Ten ať odejde a vrátí se domů, aby on nezahynul v boji a z ní nesklidil první plody někdo jiný!
7 Kdo se zasnoubil s ženou a dosud ji nepojal za manželku? Ten ať odejde a vrátí se domů, aby on nezahynul v boji a ji si nevzal za manželku někdo jiný!“
8 Dozorci řeknou lidu ještě toto: „Kdo má strach a cítí, že jeho odvaha umdlévá? Ten ať odejde a vrátí se domů, aby svým srdcem nepodlamoval srdce svých bratří!“
9 Když pak dozorci přestanou promlouvat k lidu, zaujmou v jeho čele svá místa velitelé oddílů.
10 Když přitáhneš k nějakému městu, abys s ním bojoval, nabídneš mu mír.
11 Přijme-li jej a otevře ti své brány, bude ti všechen lid, který v něm bydlí, povinován robotou a prací.
12 Odmítne-li však mír a svede s tebou boj, oblehneš je.
13 Jahve, tvůj Bůh, je vydá do tvé ruky a ty pobiješ všechny jeho mužské příslušníky ostřím meče.
14 Ženy, děti, dobytek, všechno, co je ve městě, veškerá kořist z něho ti však padne v plen. Budeš jíst kořist od svých nepřátel, které ti vydal Jahve, tvůj Bůh.
15 Takto naložíš s městy, která jsou od tebe hodně daleko a která nepatří oněm národům.
16 Ve městech oněch národů, která ti Jahve, tvůj Bůh, dává za dědictví, neponecháš naživu nic.
17 Ano, postihneš je klatbou, ony Chetity, ony Amority, ony Kanaánce, ony Perizity, ony Chivity, ony Jebusany, tak jak ti to přikázal Jahve, tvůj Bůh,
18 aby vás nenaučili konat všechny ty ohavnosti, jež oni konají pro své bohy: hřešili byste proti Jahvovi, svému Bohu!
19 Útočíš-li na nějaké město a musíš-li je dlouho obléhat, než je dobudeš, nepoškodíš jeho stromy, nenapřáhneš proti nim sekeru; budeš se jimi živit, aniž je pokácíš. Což je strom v polích člověk, abys s ním jednal jako s obléhaným?
20 Nicméně ty stromy, o nichž víš, že nejsou ovocnými stromy, smíš poškozovat, kácet je a dělat z nich obléhací náspy proti onomu městu, jež s tebou válčí, dokud ono nepodlehne.