Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Proti Izraelitům opět vzplanul Jahvův hněv a on proti nim podnítil Davida: „Jdi,“ řekl, „sečti Izraele a Judu.“
2 Král řekl Joabovi a náčelníkům vojska, kteří byli s ním: „Tak projděte všemi kmeny Izraele, od Danu po Beršebu, a proveďte sčítání lidu, abych poznal počet obyvatelstva.“
3 Joab králi odpověděl: „Ať Jahve, tvůj Bůh, rozmnoží lid, pokud jej může král, můj pán, vidět na vlastní oči, ještě stokrát, ale proč touží král, můj pán, po tomhle?“
4 Králův příkaz byl nicméně Joabovi a náčelníkům vojska vnucen a Joab a náčelníci vojska od krále odešli a sčítali lid Izraele.
5 Překročili Jordán a započali Aroerem a městem, jež je uprostřed údolí, šli ke Gadovcům a k Jazeru.
6 Pak šli do Galaadu a do země Chetitů, do Kadeše, odebrali se do Danu a z Danu odbočili k Sidonu.
7 Potom se dostali k pevnosti Tyru a do všech měst Chivitů a Kanaánců a došli do Negebu v Judovi, do Beršeby.
8 Když prošli celou zemí, vrátili se po devíti měsících a dvaceti dnech do Jeruzaléma.
9 Joab králi odevzdal počet, jenž vyšel při sčítání lidu: v Izraeli bylo osm set tisíc bojovníků tasících meč a v Judovi pět set tisíc mužů.
10 Potom se Davidovi nad tím, že sčítal lid, rozbušilo srdce a David řekl Jahvovi: „Veliký hřích jsem spáchal! Nyní, Jahve, laskavě promiň svému služebníkovi tuto vinu, neboť jsem spáchal velkou pošetilost.“
11 Když David příštího dne ráno vstal, ozvalo se proroku Gadovi, Davidovu vidoucímu, toto Jahvovo slovo:
12 „Jdi a řekni Davidovi: Takto mluví Jahve. Nabízím ti tři věci, jednu z nich si vyber, a já ti ji vykonám.“
13 Gad se tedy odebral k Davidovi a sdělil mu toto: „Mají nastat ve tvé zemi tři roky hladu, nebo máš po tři měsíce prchat před svým nepřítelem, jenž tě bude pronásledovat, anebo má být v tvé zemi po tři dny mor? Nyní přemýšlej a uvaž, co mám odpovědět tomu, jenž mě posílá!“
14 David Gadovi řekl: „Je mi velmi úzko... Ach, upadněme do rukou Jahvových, neboť jeho milosrdenství je veliké, ať však neupadnu do rukou lidí!“
15 David si tedy vybral mor. Bylo to v době obilních žní. Jahve poslal do Izraele mor od rána až do stanovené doby, pohroma zasáhla lid a z lidu zemřelo od Danu až po Beršebu sedmdesát tisíc mužů.
16 Anděl vztáhl svou ruku k Jeruzalému, aby jej vyhladil, ale Jahve zalitoval toho zla a řekl andělovi, který vyhlazoval lid: „Dosti! Teď svou ruku odtáhni.“ Jahvův anděl byl u humna Jebusana Arauny.
17 Když David viděl anděla, který bil lid, řekl Jahvovi: „Zhřešil jsem já, to zlo jsem spáchal já, ale tihle zde, to je stádo, co udělali oni? Ať tedy tvá ruka spočine těžce na mně a na mé rodině!“
18 Toho dne se Gad odebral k Davidovi a řekl mu: „Jdi vzhůru a postav Jahvovi oltář na humně Jebusana Arauny.“
19 David tedy šel vzhůru podle Gadova slova, jak mu to Jahve nařídil.
20 Arauna vzhlédl a viděl, jak k němu přicházejí král a jeho hodnostáři. - Arauna právě mlátil pšenici. - Vyšel a poklonil se před králem tváří k zemi.
21 Arauna řekl: „Proč přišel král, můj pán, ke svému služebníkovi?“ A David odpověděl: „Abych od tebe koupil toto humno, aby se tu postavil oltář Jahvovi. Tak se od lidu odvrátí pohroma.“
22 Tu Arauna řekl králi: „Ať si je můj pán vezme a ať přinese v oběť, co se mu zlíbí. Tady jsou býci k zápalné oběti, smyk a jařmo býků na dřevo.
23 Služebník krále, mého pána, dává všechno králi!“ A Arauna králi řekl: „Ať Jahve, tvůj Bůh, příznivě přijme tvůj obětní dar!“
24 Ale král Araunovi řekl: „Nikoli! Chci to od tebe odkoupit a zaplatit to, nechci Jahvovi, svému Bohu, přinášet celopaly, jež by mě nic nestály.“ A David koupil to humno i býky za peníze, za padesát šekelů.
25 David tam postavil Jahvovi oltář a přinesl celopaly a pokojné oběti. Tu se Jahve nad zemí slitoval a pohroma se od Izraele odvrátila.